با نرخ رشد فعلی، IPV6 در سال 2148 به طور کامل کاربردی خواهد شد

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
طبق گفته کمپانی CloudFlare، استفاده از نسخه ششم آی‌پی، از تاریخ اول ژانویه 2013 تا اکنون، 26.5 درصد افزایش پیدا کرده، اما خبر بد این است که این نسخه از آی‌پی، تنها 1.5 درصد از کل ترافیک جهان را شامل ‌می‌شود و با این نرخ رشد، در سال 2148، کل ترافیک اینترنت را پوشش خواهد داد.
تبلیغات

IP یا پروتکل اینترنت، یک آدرس و مکان مخصوص را به هر دستگاه قابل اتصال به اینترنت اعطاء می‌کند. امروزه اکثر ما از نسخه چهارم آن استفاده می‌کنیم که در دهه 1980 مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ اما ترس از زیاد شدن بیش از اندازه دستگاه‌های متصل به اینترنت و تمام شدن IPV4، دانشمندان را به تولید نسخه ششم وادار کرد. IPV4 می‌تواند چهار میلیارد و سیصد میلیون آدرس منحصر به فرد را به دستگاه‌ها اختصاص دهد اما قطعا در مقابل IPV6 نمی‌تواند عرض اندام کند زیرا نسخه ششم این قابلیت را دارد که 340 تریلیون تریلیون تریلیون (یعنی 340 به همراه 36 صفر در ادامه!) آدرس منحصر به فرد را به دستگاه‌ها اختصاص دهد. همچنین قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسخه چهارم دارد؛ برای مثال برخی از ویژگی‌های این نسخه عبارت‌اند از:

- قابلیت رهگیری بهتر دستگاه‌ها که باعث خواهد شد امنیت بیشتری بر کل فضای وب حاکم شود و البته وب را کم‌تر خصوصی خواهد کرد.

- افزایش حجم بسته‌های اطلاعاتی که باعث خواهد شد تا اطلاعات بیش‌تر در مدت زمان کم‌تر ارسال و دریافت شوند.

نسخه ششم از آی‌پی در سال 1996 متولد شد اما تا رسیدن به نقطه رویایی، یعنی پوشش دادن کل ترافیک اینترنت جهان راه درازی را در پیش دارد. به گفته شرکت CloudFlare، برای استفاده از این نسخه باید راه زیادی طی شود تا همگان به استفاده از آن تن در دهند.

مثلا تکنولوژی‌هایی مانند تکنولوژی ترجمه آدرس شبکه (NAT) که تقریبا در تمامی مودم/روتر‌های امروزی کاربرد دارد و همه ما در محل کار و منزل با آن‌ها سر و کار داریم باعث شده است تا تعداد زیادی از دستگاه‌ها تنها با یک آدرس آی‌پی به اینترنت دسترسی داشته باشند به این گونه که تمامی دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ، موبایل، تبلت و... به روتر متصل شده و از طریق آن تنها با استفاده از یک آدرس آی‌پی به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

اما نکته آخر مساله اعتمادسازی است. سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به این آسانی‌ها به استفاده از IPV6 رضایت نمی‌دهند زیرا نیازی به انجام این کار نمی‌بینند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای خرج کردن پول اضافی برای ارتقای تجهیزات و منتظر ماندن برای نتیجه گرفتن، از همین IPV4 استفاده نمایند. زیرا هم به صرفه تر است و هم این‌که قبلا توانایی‌های خود را اثبات نموده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات