پنج برنامه‌ی اندرویدی برای بهینه‌‌سازی مصرف انرژی!

شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۶
مطالعه 8 دقیقه
آیا هرگز خدا خدا کرده‌اید که ای کاش باتری گوشی اندرویدیتان قدری بیشتر دوام می‌آورد؟ نیازی به پاسخ نیست؛ این موضوع را می‌شود از برق چشمانتان خواند! طراحی برنامه‌هایی که منابع سیستمی زیادی مصرف می‌کنند، صفحه نمایشگر بزرگ و استفاده‌ی دائمی از بازی‌ها، باتری گوشی شما را سریع‌تر از همیشه می‌بلعند! در این مقاله، مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی را خدمتتان معرفی می‌کنیم که نه ‌تنها مصرف انرژی باتری گوشی‌ هوشمندتان را بهینه می‌کنند، بلکه کارایی کلی دستگاه را زیاد کرده و لذت شما از اندروید دوست داشتنی را بیش از پیش می‌نمایند. جالب اینکه کاربران گوشی پرچم‌دار گلکسی S4 سامسونگ که دارای باتری بسیار عالی 2600 میلی آمپری است نیز می‌توانند از برنامه‌های معرفی شده بهره ببرند.
تبلیغات

خوشبختانه نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل اندروید، دارای قابلیت‌های کلیدی برای مصرف بهینه‌تر انرژی و مدیریت بهتر وظایف عمومی کاربران است. در همین راستا، مهندسان گوگل موفق شده‌اند قابلیت چند وظیفه‌ای را هوشمندتر از پیش، توسعه داده و آن را به بلوغ برسانند.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین شکوه‌های کاربران تازه‌کار اندروید، شارژدهی کوتاه مدت باتری دستگاه است؛ به همین خاطر آنان معتقدند گجت‌شان آن طور که باید و شاید کاربردی نیست. مسلماً در سال 2013، گوشی‌های پرچم‌دار، تلاش زیادی برای رفع این مشکل کرده‌اند؛ اما همه‌ی کاربران، قوه و توان لازم برای خریداری گوشی‌هایی نظیر گلکسی S4 یا HTC One را ندارند. یا حتی هیچ‌کس نمی‌خواهد به گوشی Motorola Droid Rzar Maxx HD عقب‌گرد کند!

خوشبختانه توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی، همیشه به دنبال راهی برای بهبود و افزاریش شارژدهی باتری دستگاه هستند. در روزهای نخستین عرضه‌ی اندروید، شاهد گسترش ابزارهای «مدیریت برنامه» و «پایان دهندۀ وظیفه» (Task Killer) یا بهبود دهنده‌های حافظه بودیم. با این وجود در گذر زمان، اندروید کارایی بهتری یافت و توانست پردازش‌ها را به طور بهینه‌ای کنترل نماید. به طوری که در حال حاضر، بسیاری از گوشی‌های هوشمند می‌توانند با توجه به میزان باقی مانده از باتری، کارایی دستگاه را تنظیم کنند، تا حداقل برای چند دقیقه هم که شده، دستگاه بیشتر کار کند؛ گرچه هنوز با ایده‌آل فاصله‌ی زیادی داریم.

در این چند ساله شخصاً زمان ارزشمند زیادی را صرف بررسی برنامه‌های گوناگون کردم و حتی به بعضی از آن‌ها عادت کرده‌ام. در ادامه شما را با پنج مورد از برنامه‌های دلخواه خود آشنا می‌کنم که می‌توانند بر طول عمر باتری دستگاه اندرویدی‌تان بیفزایند. البته تنظیمات آنها را می‌توان در سایر برنامه‌ها نیز یافت.

juice defender 610x511

این برنامه دارای تنظیمات بسیار زیادی است و برنامه‌ی مورد علاقه‌ی من در این فهرست بلند بالا است. Juice Defender می‌تواند به خوبی ارتباطات معمول، نظیر اینترنت بی‌سیم (وای‌فای)، بلوتوث و اینترنت بر بستر موبایل (دیتا) را کنترل نماید. از این گذشته، حالت‌های گوناگونی نظیر «تهاجمی» و «متعادل» دارد که با تعریف هر یک می‌توانید میزان مصرف انرژی برنامه‌ها و نحوه‌ی اجرای آن‌ها در زمینه‌ی سیستم‌عامل را تعیین کنید.

به جز نسخه رایگان Juice Defender می‌توان نسخه‌های پلاس  (1.99 دلار) و اولتیمیت  (4.99 دلار) را در همین حوزه معرفی کرد که با توجه به سطح کنترلی که مایلید بر روی دستگاه و برنامه‌های آن داشته باشید، یکی از این برنامه‌ها به دردتان خواهند خورد. برای نمونه، برنامه‌ی Plus دارای پروفایل‌های «حالت اضطراری» و «شخصی‌سازی» است که می‌تواند استفاده از اینترنت بی‌سیم را در شب هنگام، کنترل نماید؛ یا برنامه‌ی Ultimate کنترل بیشتری بر GPS، ساعات اوج مصرف و قابلیت‌ همگام‌سازی خودکار دارد.

برنامه رایگان Juice Defender را به عنوان نقطه‌ی شروع خوبی برای کاربران تازه‌ی توصیه می کنم که در صورت دست‌یابی به نتیجه‌ی مطلوب، می‌توانید به برنامه‌های غیر رایگان نیز مراجعه کنید.

ویژگی‌های بارز:

  • روایت‌های گوناگون برای اغلب نیازها
  • پروفایل‌های ویژه برای انواع کاربری‌ها
  • قابلیت برنامه‌ریزی دقیق
  • قابلیت تشخیص موقعیت و میزان باتری
auto run 610x515

یکی از برنامه‌هایی که دارای قابلیت‌های فراوان می‌باشد Battery Defender است. گرچه این قابلیت‌ها ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسند، اما این برنامه، میزان دقیق مصرف باتری تک تک برنامه‌ها را (به صورت درصدی) در بخش اعلانات گوشی (یا notification) درج می‌کند؛ و در این زمینه از سایر رقبا دقیق‌تر است.

برنامه Battery Defender دسترسی سریع و بدون دردسری را برای روشن / خاموش نمودن ارتباطات معمول دارد که عبارتند از GPS، اینترنت بی‌سیم وای‌فای، اتصال اینترنتی دیتا و بلوتوث. شخصاً دوست دارم برنامه‌های پرمصرف و شکمویی که بیهوده انرژی ذخیره‌شده‌ را مصرف می‌کنند، از کار بیندازم؛ گرچه ممکن است چنین قابلیت‌هایی را در سایر گوشی‌های اندرویدی مدرن نیز بیابید. مدل‌های قدیمی یا ناآشنا چنین قابیلتی ندارند؛ پس این برنامه به دردشان می‌خورد.

قابلیت مفید فایده‌ی دیگر، اسکن هوشمند است که می‌تواند هر 15 دقیقه، گوشی شما را بررسی نماید. «حالت خواب آرام» را نیز می‌توانید تنظیم کنید تا اتصالات وای‌فای و اینترنت همراه (دیتا)، در شب قطع شود. پس اگر پیش از خواب یادتان برود این موارد را غیر فعال نمایید، باز هم صبح که بلند می‌شوید، گوشی‌تان شارژ کافی خواهد داشت.

ویژگی‌های بارز:

  • روشن / خاموش شدن ساده‌ی اتصالات
  • قابلیت خواب شب و غیر فعال شدن خودکار سرویس‌ها
  • قابلیت همگام‌سازی خودکار
  • نمایش میزان مصرف برنامه‌ها در نوار اعلان
go power master 610x506

این برنامه که توسط گروه Go Dev طراحی شده است، یکی از زیباترین نمونه‌های موجود است. شما تنها با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش می‌توانید بین حالت‌های موجود تغییر وضعیت دهید و با توجه به نیازتان (حالت استفاده از بازی‌های آن‌لاین، استراحت و...)، میزان مصرف دستگاه را تعیین کنید. افرادی که تمایلی به حالت‌های استاندارد ندارند، می‌توانند از دو گزینه‌ی دیگر که در اختیارشان است، بهره ببرند.

Go Power Master Battery Saver توجه ویژه‌ای به برنامه‌های کاربردی گوشی شما داشته و مشخص می‌کند که کدام برنامه‌ها بیش از سایرین انرژی مصرف می‌کنند. حتی می‌توان با اختصاص امتیاز به باتری‌تان، تصمیم‌گیری را به برنامه واگذار نمایید که با فعال یا غیر فعال نمودن قابلیت‌ها، به بیشینه‌ی انرژی ذخیره شده در باتری دست یابیم. حتی با ضربه‌زدن بر روی دکمه‌ی تنظیمات، می‌توانید تمامی برنامه‌های پرخور و شکمو را از کار انداخته و به باتری‌تان جانی تازه دهید.

قابلیت‌های نسخه رایگان در مقابل نسخه‌ی اصلی قدری کمتر است و در صورتی که از نسخه‌ی اولیه رضایت دارید، می‌توانید آن را به قیمت 4.99 دلار ارتقا دهید؛ و نه تنها تبلیغات درون برنامه‌ای را حذف نمایید، بلکه کنترل بیشتری بر وای‌-فای، بلوتوث و پردازنده داشته و حالت «اضطراری» را فعال نمایید.

این برنامه دسترسی سریعی به تعدادی از تنظیمات گوشی را فراهم می‌آورد و دارای ابزارک مخصوصی برای صفحه‌ی اصلی اندروید است. اگر نسخه‌ی اصلی را تهیه فرمایید،  سه ابزارک دیگر نیز در اختیارتان خواهد بود. حتی تعدادی از پوسته‌ها یا تم‌هایی نیز برای آن وجود دارد و می‌توانید نحوه‌ی نمایش اطلاعات در نوار اعلان را تعیین کنید.

ویژگی‌های بارز:

  • ابزارک‌های کاربردی
  • حالت‌های چندگانه برای کاربر
  • رابط کاربری بسیار ساده
  • به روزرسانی‌های مناسب
auto run 610x515

احتمالاً یکی از «پرخطرترین» برنامه‌های موجود در این فهرست، Autorun Manager است که به شما اجازه می‌دهد اجرای برنامه‌ها را در زمان راه‌اندازی دستگاه تعیین نمایید. همانند سایر برنامه‌هایی که در بالا ذکر شد، این یکی نیز دارای دو حالت است: اولیه و پیشرفته. اجرای برنامه‌هایی که در حالت اولیه انتخاب می‌شوند، به سرعت و پس از بالا آمدن گوشی پایان می‌یابد و در واقع از کار می‌افتند؛ در حالی که بعضی از آن‌ها ممکن است همچنان به اجرا ادامه دهند. توصیه‌ام آن است که به تنظیمات سیستم بسنده نمایید و خود را درگیر این موارد نکنید. در حالت پیشرفته، کنترل بیشتری بر روی مواردی نظیر ابزارک‌ها، گیرنده‌ها و فعالیت‌های سیستمی خواهید داشت.

نسخه رایگان این برنامه دارای آگهی است و نسخه‌ی اصلی برنامه را نیز می‌توانید با 3.99 دلار خریداری نمایید. بدین ترتیب می‌توانید از شروع به کار مجدد برنامه‌ها نیز پیشگیری نموده و بیش از 10 گیرنده را در این حالت مسدود نمایید. حتی با فعال کردن حالت «چاک نوریس» می‌توانید برنامه‌ها را به طرز تهاجمی‌تری ببندید. لطفاً توجه داشته باشید که اگر تمایلی به تنظیمات پیشرفته ندارید، بهتر است از این برنامه‌ استفاده نکنید؛ چرا که Autorun Manager برای خوره‌های حرفه‌ای توصیه می‌شود.

ویژگی‌های بارز:

  • جلوگیری از اجرای برنامه‌های پرمصرف
  • دارای دو حالت کاربری
  • دسترسی شفاف به برنامه‌های در حال اجرا

برنامه Tasker

tasker 610x513

از بین تمامی برنامه‌هایی که در اینجا فهرست کرده‌ایم، برنامه Tasker نه تنها به مصرف بهینه‌ی انرژی الکتریکی و پیشگیری از اجرای برنامه‌های غیرضروری می‌انجامد، بلکه در حقیقت، با خودکار کردن روند کار، این برنامه را می‌توان به کاربران تازه‌کار توصیه کرد.

این برنامه به خوبی مدت شارژدهی باتری را زیاد کرده و به کاربر اجازه می‌دهد زمان مناسبی را برای خاموش و غیر فعال کردن سرویس‌ها انتخاب کند. از سوی دیگر در حالی که اغلب، گوشی خود را شب‌ها شارژ می‌کنم، این برنامه برای مواقعی که شارژ را فراموش می‌کنم، بسیار مناسب است و از هدر رفت بیهوده‌ی انرژی در شب‌هنگام جلوگیری می‌نماید. از این گذشته، می‌تواند در ساعاتی خاص از روز نیز اجرای برخی برنامه‌ها را مسدود نماید.

به شخصه نحوه‌ی کارکرد و مدیریت انواع رسانه‌ها، پیامک، تماس‌های تلفنی و دیگر کارکردهای اندروید را در این برنامه تحسین می‌کنم. البته مدت زمان کوتاهی لازم است تا با قابلیت‌های فراوان Tasker آشنا شوید. گرچه قیمت 2.99 دلاری برای آن قدری زیاد است.

ویژگی‌های بارز:

  • تنظیمات خودکار قابلیت‌ها با توجه به زمان، ساعت و موقعیت مکانی و...
  • تنظیمات خودکار برای تماس‌های تلفنی، پیامک و..
  • برنامه‌ای با ظاهر شسته رفته

شما از چه برنامه‌ی اندرویدی برای مدیریت انرژی مصرفی و افرایش میزان شارژدهی گوشی‌تان استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات