بررسی اکسپریا Z سونی

سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳
مطالعه 26 دقیقه
سونی از زمانی که سهم اریکسون را خریداری کرد، تلاش کرد تا نظر مخاطبین سابق را به محصولات جدید خود جلب کند. اولین محصول سونی Xperia Z است.
تبلیغات

سونی، سال گذشته تلفن اکسپریا T را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های قبلی از جنبه‌های مختلف بهبود یافته بود؛ اما این محصول نیز آن‌چیزی که کاربران انتظارش را داشتند، نبود. اما امسال سونی زودتر از دیگر رقبا دست به کار شد و پرچم‌دار اندرویدی خود را با طراحی کاملا متفاوت، ساده و جذاب معرفی کرد. اکسپریا Z همان تلفن خوش ساخت و مقاومی است که طرفداران سونی انتظارش را می‌کشیدند؛ تلفنی که استقبال بسیار خوبی از آن شد و ما در این مقاله، قصد بررسی آن را داریم. پس اگر مشتاق هستید تا در مورد Z بیشتر بدانید، با زومیت همراه باشید.

گوشی سونی اکسپریا Z بالاخره پلاستیک را کنار گذاشت و این بار به شیشه مستحکم روی آورد. همچنین این کمپانی طراحی منحنی شکل را نیز کنار گذاشت و به لبه‌های مسطح و ظاهری ساده و در عین حال جذاب روی آورد. اکسپریا Z حقیقتا بهترین تلفن سونی در کل تاریخ این شرکت است. اگرچه این محصول ایرادات کوچک و بعضا بزرگی دارد، اما بدون شک جزء بهترین‌های دنیای تلفن‌های هوشمند است.

سونی امسال استراتژی تازه‌ای را برای رقابت در بازار تلفن‌های هوشمند در نظر گرفت و پرچم‌دار 2013 خود را زودتر از رقبا عرضه کرد و همین عامل باعث شد تا از فرصت استفاده نموده و فروش بسیار خوبی را برای خود رقم بزند. اما این موضوع باعث شد تا اکسپریا Z به پردازنده جدیدتر Snapdragon 600 که بر روی بسیاری از پرچم‌داران مطرح مانند وان یا گلکسی اس 4 بکار گرفته شده، تجهیز نشده و در عوض به یک پردازنده قدیمی‌تر و البته تواتمند یعنی S4 Pro مجهز گردد.

با توجه به این استراتژی، احتمالا سونی، یک پرچم‌دار دیگر که این‌بار به قوی‌ترین پردازنده روز، یعنی چیزی شبیه به Snapdragon 800 مجهز خواهد شد را اواخر امسال وارد بازار کند، تا باز هم در فرصتی مناسب بتواند فروش خوبی را تجربه کند. از هر نظر که به Z نگاه کنید بهتر از سری‌های قبلی اکسپریا است؛ چه از جنبه‌ ظاهری و چه از نظر مشخصات سخت‌افزاری و قدرت و عملکرد، از هر نظر Z بهترین تلفن سونی تا به امروز است. با این مقدمه کوتاه نوبت به بررسی عمیق اکسپریا Z می‌رسد.

طراحی و ظاهر

سونی در اکسپریا Z توجه ویژه‌ای به طراحی و کیفیت ساخت بدنه دستگاه داشته است. ژاپنی‌ها این بار به جای استفاده از پلاستیک بحث‌برانگیز، از شیشه استفاده نموده‌اند تا هم کیفیت و مقاومت تلفن را افزایش داده و هم به زیبایی و جلوه‌های بصری آن توجه کرده باشند. اکسپریا Z همانند برخی از بهترین‌ تلفن‌های دنیا همچون آیفون 4 و نکسوس 4، از بدنه شیشه‌ای ساخته شده است.

قسمت پشت و جلوی تلفن، شباهت زیادی به یکدیگر دارند و این شباهت آنقدر زیاد است که بعضی اوقات اگر دقت نکنید و بخواهید سریع تلفن را روشن و از آن استفاده کنید، پشت و روی تلفن را اشتباه خواهید کرد. یکپارچه بودن بدنه شیشه‌ای باعث شده تا وقتی آن را در دست می‌گیرید حس یک کالای با کیفیت و لوکس به شما منتقل شود. تنها بخش تلفن که به رنگ تیره نیست و جلب توجه می‌کند، دکمه بزرگ پاور است که در وسط لبه راست گوشی جای گرفته و شباهت زیادی به دکمه پاور پلی-استیشن ویتا دارد که خود بر زیبایی تلفن افزوده است. جالب اینجاست که سونی از طراحی مشابه این دکمه در رابط کاربری تلفن نیز استفاده نموده و دکمه‌های لمسی تنظیمات تلفن نیز ظاهر مشابه این دکمه را دارند.

در قسمت زیر دکمه پاور نیز دکمه کم و زیاد نمودن حجم صدا قرار گرفته است. از آن‌جایی که با یک تلفن بزرگ 5 اینچی روبرو هستیم، سونی مکان بسیار خوبی را برای این دو دکمه در نظر گرفته و با وجود بزرگ بودن تلفن، دسترسی به دکمه پاور و تغییر حجم صدای گوشی به آسانی ممکن است. از آن‌جایی که کل پوشش دستگاه شیشه‌ای است، سونی در لبه‌های Z از یک پوشش پلاستیکی-لاستیکی استفاده نموده تا در زمان در دست داشتن آن، لبه‌های تیز تلفن آزار دهنده نباشند. به هر جای تلفن که دست بزنید قرص و محکم بودن آن را حس خواهید کرد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که پوشش شیشه‌ای اکسپریا Z از چه نوعی است؛ اما حداقل می‌دانیم که این محافظ شیشه‌ای از نوع گوریلا گلس نیست. گفته می‌شود یک شرکت ژاپنی تأمین کننده این محافظ شیشه‌ای می‌باشد.

بدنه فوق‌العاده مستحکم، ظاهر زیبا و یکپارچه؛ اما ارگونومی نه چندان مناسب

بدنه دستگاه به شکل بسیار خاصی مستحکم و مقاوم است؛  این تلفن نه تنها در برابر ضربه ، خط و خش، مقاوم است بلکه ضد آب نیز می‌باشد. یکی از مزیت‌های کلیدی اکسپریا Z نیز همین موضوع است. شما می‌توانید تلفن خود را بطور کامل در آب غرق کنید؛ بدون اینکه نگران آسیب‌های ناشی از نفوذ آب یا مایعات به داخل دستگاه باشید. حس اینکه تلفن انسان ضد آب باشد، بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

با گوشی سونی اکسپریا Z نگران استفاده از تلفن خود زیر باران یا حتی در استخر نیستید! چون حتی اگر اکسپریا Z را برای 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب فرو ببرید، باز هم مشکلی برایش پیش نخواهد آمد. بسیاری بر این باورند که ضد آب بودن یک قابلیت مهم و کلیدی نیست؛ اما برای اهمیت این قابلیت تنها کافی است به این موضوع فکر کنید که مثلا خدای نکرده اگر به هر دلیلی چند قطره آب وارد آیفون 2.5 میلیونی یا وان 3 میلیونی شما شود؛ آن‌وقت حتی گارانتی نیز منجی تلفن هوشمند شما نخواهد شد.

اکسپریا Z

سونی در طراحی اکسپریا Z تمام تلاش خود را نموده تا تلفن یکپارچه و یکنواخت به نظر برسد و در این راه نیز موفق بوده است. تنها ایرادی که می‌توان در این راستا به تلفن وارد کرد، عدم مشکی شدن کامل نمایشگر در زمان خاموش بودن دستگاه است، که موجب می‌شود در حالت خاموشی، قسمت جلوی تلفن بصورت دو رنگ مشکی و سرمه‌ای تیره قابل مشاهده باشد.

سونی این بار بدنه تلفن خود را بصورت یکپارچه طراحی نموده و این بدین معناست که امکان تعویض باتری وجود ندارد؛ اما در عوض بر مقاومت و زیبایی تلفن افزوده شده و علاوه بر آن، قطعات به شکل بهتری در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا اکسپریا Z تنها 7.9 میلی‌متر ضخامت داشته باشد. علاوه بر ضخامت بسیار کم، حاشیه دور نمایشگر نیز بسیار باریک‌ است.

متأسفانه وقتی تلفن را در دست می‌گیرید، احساس راحتی نمی‌کنید؛ دلیل اصلی آن نیز وجود لبه‌های تیز و غیر منحنی شکل، وزن نسبتا زیاد 146 گرمی و ابعاد بزرگ تلفن به دلیل استفاده از صفحه نمایش 5 اینچی است. هر چند اکثر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند از جمله سامسونگ، اچ‌تی‌سی، اپل به سمت طراحی منحنی شکل و ارگونومی بهتر گام برداشته‌اند؛ اما در فلسفه طراحی مدرن سونی، اولویت با زیبایی، استحکام و جذابیت گوشی است و راحتی و ارگونومی در مرحله بعدی قرار دارند.

مشخصات فنی و قیمت Xperia Z سونی

  • پردازنده Snapdragon S4 Pro با 4 هسته‌ Krait 200، فرکانس 1.5 گیگاهرتز به همراه Adreno 320
  • صفحه نمایش 5 اینچ با رزولوشن 1080p یا 1920 در 1080 پیکسل، تراکم 441 پیکسل در اینج از نوع TFT LCD
  • دوربین پشت: 13.1 مگاپیکسل، سنسور Exmor RS، لنز با F/2.4، حداکثر رزولوشن 4128 در 3096 به همراه فوکوس خودکار، HDR، پاناروما، ضبط ویدیو 1080 با نرخ 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلو: 2.2 مگاپیکسل، سنسو Exmor R
  • سیستم عامل: اندروید 4.1.2 آبنبات پاستیلی
  • ابعاد 139 در 71 در 7.9 میلی متر، وزن 146 گرم
  • حافظه رم 2 گیگابایت،
  • حافظه ذخیره سازی 16 یا 32 گیگابایت، درگاه microSD دارد
  • باتری 2300 میلی‌آمپر ساعت
  • قیمت گوشی 2,100,000 تومان نسخه 16 گیگابایت

در قسمت بالای تلفن درگاه جک 3.5 میلی‌متری هدفون، در لبه چپ اسلات میکرو SD برای افزایش حجم حافظه ذخیره سازی و در لبه راست، درگاه میکرو-سیم کارت قابل مشاهده است. تمام این درگاه‌ها دارای پوشش اختصاصی خود هستند تا از نفوذ مایعات به داخل دستگاه جلوگیری شود. از آنجایی که تمام درگاه‌های ورودی و خروجی با درپوش‌های مربوطه مخفی می‌شوند، تلفن به خوبی یک دست و یکپارچه به نظر می‌رسد.

اکسپریا Z زومیت

نکته آخری که در این بخش باید به آن اشاره کنیم، باقی ماندن اثر انگشت بر روی کلیه قسمت‌های گوشی است. از آن‌جایی که کل بدنه دستگاه شیشه‌ای است، اثر انگشت به خوبی بر روی آن قابل مشاهده است. پس اگر به این موضوع حساس هستید، باید همیشه شیشه پاک‌کن و دستمال همراه خود داشته باشید!

صفحه نمایش

تراکم بالای پیکسل‌ها لزوما به معنی کیفیت نیست!

به بخش بحث برانگیز اکسپریا Z می‌رسیم. صفحه نمایش یکی از مهمترین بخش‌های تلفن هوشمند است؛ بخشی که کاربر ارتباط مستقیمی با آن داشته و در تجربه کاربری او، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. اکسپریا Z مجهز به یک صفحه نمایش 5 اینچ با رزولوشن Full HD یا 1920 در 1080 پیکسل است و از تراکم فوق‌العاده بالای 443 پیکسل در اینچ بهره می‌برد. رزولوشن بالا در نمایشگر باعث می‌شود تا متون به شکل کاملا واضح و خوانا نمایش داده شوند و مطالعه در این صفحه نمایش را جذاب و دوست داشتنی کند. اما این همه ماجرا نیست.

Xperia Z Review

حتما شنیده‌اید که صفحه نمایش اکسپریا Z دارای زاویه دید محدودی است؛ بله این موضوع صحت دارد و اگر تنها چند درجه زوایه دید خود را به نسبت به تلفن تغییر دهید، از کنتراست و شدت روشنایی تصویر به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود و رنگ سفید در آن، به رنگ زرد کم رنگ گرایش یافته و رنگ تیره نیز به روشنی می‌زند. اما این تنها مشکل صفحه نمایش Z نیست.

متأسفانه صفحه نمایش این تلفن در زمینه نمایش صحیح رنگ سفید و همچنین رنگ مشکی نیز خوب عمل نمی‌کند؛ این مشکلات زمانی که در محیط‌های داخلی از تلفن استفاده می‌کنید، کمتر به نظر می‌رسند؛ اما در محیط‌های پرنور کاملا مشهود هستند.

در این تلفن رنگ خاکستری تیره به رنگ خاکستری روشن نمایش داده می‌شود و رنگ سفید نیز به رنگ کرم روشن، نمایان است. در حالت عادی و وقتی که تلفن را در کنار محصول دیگری قرار نداده باشیم این مشکلات خیلی به چشم نمی‌آیند؛ اما اگر آن را کنار یکی از پرچم‌داران مطرح بازار قرار دهید، بدون شک متوجه دقت پایین این صفحه نمایش در نمایش رنگ‌ها خواهید شد. خوشبختانه شدت روشنایی صفحه نمایش Z به اندازه کافی بالاست تا بتوان از آن در محیط‌های خارجی به راحتی استفاده نمود.

به نظر ما کیفیت تصویر صفحه نمایش اکسپریا TX به مراتب بهتر از اکسپریا Z است. ای کاش سونی در انتخاب صفحه نمایش برای اکسپریا Z دقت بیشتری می‌کرد.

صفحه نمایش اکسپریا Z نشان داد که بالا بردن رزولوشن به تنهایی برای افزایش کیفیت تصویر کافی نیست و به جز تراکم پیکسل‌ها، موارد تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارند.

دوربین

اکسپریا Z مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با سنسور Exmor RS است؛ سنسوری که ساخت خود سونی بوده و در بسیاری از تلفن‌های هوشمند رده بالای دنیا نیز استفاده می‌شود. اما چرا کیفیت دوربین تلفن‌هایی که مجهز به این سنسور هستند، بعضا اختلافات فاحشی با یکدیگر دارند؟ علاوه بر سنسور موارد مختلف دیگری بر کیفیت عکس‌برداری با دوربین تاثیر گذار هستند که از آن میان می‌توان به لنز دوربین اشاره کرد. اما عامل تأثیرگذار و با اهمیت، روش پردازش تصویر است. هر کدام از کمپانی‌ها، تراشه خاص خود را برای پردازش تصویر در نظر گرفته‌اند و طی مراحل پیچیده مختلف، سعی در واقعی‌تر کردن رنگ‌های ذخیره شده توسط سنسور دارند. دلیل اصلی تفاوت کیفیت رنگ‌ها در دوربین‌های مختلف مجهز به سنسور سونی نیز همین عامل است. سنسور جدید سونی باعث شده تا رزولوشن و تعداد پیکسل‌های تصویر، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد و جزئیات به مراتب بالاتری نسبت به دوربین‌های 8 مگاپیکسلی ذخیره شود.

سونی اکسپریا زد

سرعت شاتر دوربین فوق‌العاده بالاست و به سادگی می‌توانید در کمتر از یک ثانیه چندین عکس پشت سر هم را با آن بگیرید. اکسپریا Z برخلاف TX، فاقد دکمه فیزیکی اختصاصی برای عکس برداری است؛ اما سونی امکان دسترسی به اپلیکیشن دوربین را از صفحه قفل گوشی نیز فراهم کرده است؛ یعنی از همان صفحه قفل، بدون نیاز به صرف زمان برای باز کردن قفل گوشی و اجرای اپلیکیشن مربوطه، می‌توانید به سرعت به دوربین دسترسی داشته باشید.

نرم افزار دوربین سونی، قابلیت خاص و متمایزی نسبت به دیگر اسمارت فون‌ها ندارد که در دیگر تلفن‌های هوشمند امروزی وجود نداشته باشد. این تلفن همچون بسیاری از تلفن‌های امروزی از قابلیت عکس برداری HDR پشتیبانی می‌کند اما قابلیت خاص و کم‌یاب آن امکان فیلم‌برداری HDR است که کمتر تلفنی آن را ارائه می‌کند. کاربر می‌تواند در صورت تمایل حالت HDR را فعال یا غیرفعال کند.

یکی از قابلیت‌هایی که به نرم افزار دوربین اکسپریا Z اضافه شده، حالت تماما خودکار auto i+ است که بصورت پیش‌فرض انتخاب شده و در این حالت دوربین براساس شرایط مختلف محیط پیرامون، تنظیمات درست را انتخاب می‌کند. مثلا اگر نور محیط کم باشد یا قصد عکس برداری در تاریکی شب را داشته باشید، دوربین بصورت خودکار حساسیت ISO را افزایش می‌دهد. در کل این حالت مخصوصا برای کاربران عادی، بسیار کارآمد به نظر می‌رسد و وقتی فعال باشد، نیازی به اعمال تغییرات در تنظیمات گوشی براساس شرایط مختلف نیست. یکی از مواردی که سونی به خوبی توانسته در این حالت به آن نائل آید، تشخیص نور سفید در شرایط مختلف است. مثلا وقتی در محیط داخل خانه و با نور لامپ‌های مختلف در حال عکس برداری باشید، عکس ها به صورت زرد و غیر واقعی به نظر نمی‌رسند.

دوربین اکسپریا Z در شرایط نوری مناسب بازده خوبی دارد و به خوبی قادر به ضبط جزئیات تصویر است؛ اما در بعضی شرایط بنا به دلیلی که متوجه آن نشدیم، رنگ‌ها بصورت اشباع شده و بعضا غیرواقعی ضبط می‌شوند. این مشکل ممکن است مربوط به پردازش تصویر و یا نرم افزار مربوطه باشد و شاید در آینده با ارائه بروز رسانی رفع شود. اما در مجموع، کیفیت عکس‌برداری با اکسپریا زد در محیط‌های پرنور، بسیار خوب است.

یکی از مواردی که دوربین اکسپریا سونی در آن بسیار خوب عمل می‌کند، نور محیطی کم است؛ مثلا اگر قصد عکس‌برداری در منزل یا در محیط‌های نیمه روشن با نور مصنوعی باشید، این گوشی عملکرد قابل قبولی دارد.

اما وقتی نوبت به عکس‌برداری در نور کم می‌رسد، عکس‌های گرفته شده دارای نویز بسیار زیادی هستند و در این شرایط، کوچک‌ترین لرزش دست نیز تاثیر بزرگی بر کیفیت تصویر می‌گذارد.

نرم افزار

اکسپریا Z مجهز به اندروید 4.1.2 یا آبنبات پاستیلی است. سونی رابط کاربری و چند اپلیکیشن اختصاصی خود را نیز بر روی این تلفن نصب کرده؛ اما این کمپانی ژاپنی برخلاف دیگر رقبای اندرویدی خود مانند اچ تی سی یا سامسونگ، تغییرات بسیار کمی را در رابط کاربری استاندارد اندروید ایجاد نموده که خود یک مزیت به شمار می‌رود.

اکسپریا Z به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کاربر به راحتی قادر به فارسی نمودن قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل است و علاوه بر آن، خوشبختانه صفحه کلید پیش‌فرض سونی نیز از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

شما در اکسپریا Z به راحتی و با لمس دکمه Home و کشیدن انگشت به سمت بالا، به جستجوی پیشرفته Google Now و دستیار صوتی گوگل، دسترسی خواهید داشت. سه دکمه لمسی روی صفحه نیز با همان استانداردهای تعریف شده گوگل برای بازگشت به عقب، مراجعه به صفحه اصلی و مشاهده لیست اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز کرده‌اید، در پایین تلفن وجود دارند. از جمله تغییرات مثبتی که سونی در رابط کاربری اندروید اعمال نموده، می‌توان به اضافه شدن اپلیکیشن‌های کوچک یا Small Apps اشاره کرد که در همان لیست اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز شده‌اند، وجود دارند. این اپلیکیشن‌های کوچک در واقع امکان اجرای همزمان چند برنامه را بر روی صفحه میسر می‌کند و شبیه به قابلیتی است که سامسونگ در تاچ‌ویز نیز از آن بهره برده است. این نرم‌افزارهای کوچک، بصورت پیش فرض شامل برگ یادداشت، ماشین حساب و ابزار یادآوری (Reminder) است؛ اما سونی بستری را فراهم کرده تا توسعه دهندگان دیگر نیز بتوانند از این نوع اپلیکیش‌های کوچک تولید و برای تلفن‌های سونی عرضه کنند.

سونی تغییراتی در صفحه قفل گوشی نیز اعمال نموده تا دسترسی سریع به نرم افزار دوربین یا پخش کننده موسیقی میسر شود. سونی همان ویجت‌هایی که پیش‌تر در اکسپریا TX نیز وجود داشتند را در اکسپریا Z نیز قرار داده که از آن جمله می‌توان به ویجت مربوط به پخش کننده موسیقی واکمن یا گالری تصاویر اشاره کرد. چند عنوان موسیقی نیز بصورت مجانی از طریق واکمن در اختیار کاربران این تلفن قرار می‌گیرد که با مراجعه به سرویس آنلاین سونی قابل دانلود هستند. این کمپانی ژاپنی چندی پیش سرویس‌های آنلاین فروش موسیقی و فیلم را راه اندازی کرد که از طریق ابزارهای اکسپریا در دسترس هستند.

یکی از نرم‌افزارهای دیگری که سونی در اکسپریا Z اضافه نموده Media Remote است که امکان کنترل تلویزیون و لوازم صوتی تصویری را از طریق اتصال وای-فای میسر می‌کند. از دیگر نرم‌افزارهای موجود در این تلفن می‌توان به سرویس ذخیره سازی ابری دراپ باکس، مجموعه ابزارهای اداری OfficeSuite و Sony Car اشاره کرد که در آن آیکون ابزارهای مورد نظر شما بصورت آیکون‌های بزرگ نمایش داده می‌شوند تا به سادگی در زمان رانندگی بتوانید از تلفن خود استفاده کنید.

اما شاید مهمترین قابلیت نرم‌افزاری که در اکسپریا Z اضافه شده، Stamina باشد. این نرم افزار به شکل خارق‌العاده در مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری موثر است. تصور نرم‌افزارهای ناکارآمد مشابه را از ذهن بیرون کنید؛ استامینا فوق‌العاده موثر عمل می‌کند و زمانی که آن را فعال می‌کنید طول عمر باتری دستگاه تا 60 درصد افزایش می‌یابد. مهم‌ترین کاری که این نرم‌افزار انجام می‌دهد، این است که زمانی که صفحه نمایش خاموش است، دسترسی اپلیکیشن‌ها به شبکه وای فای و دیتای موبایل را قطع می‌کند و هر زمان که صفحه را روشن می‌کنید ارتباط از نو برقرار می‌شود. حتما با خود می‌گویید با این روش که نمی‌توان ایمیل‌ها و برخی از اعلانیه‌های مهم را دریافت کرد، پس این نرم افزار بدرد نمی‌خورد! اما اینطور نیست. شما می‌توانید نرم افزارهای مهمی که قصد دارید به اینترنت حتی زمانی که گوشی در حالت استندبای است، دسترسی داشته باشند را به لیست سفید استامینا اضافه کنید تا همواره از اطلاعیه‌های آنها مطلع شوید. به عنوان مثال می‌توانید اپلیکیشن‌های فیس بوک، جی‌میل یا وایبر را به لیست سفید اضافه کنید. هر زمان که به شارژر دسترسی داشتید نیز تنها با لمس دکمه روشن و خاموش استامینا، می‌توانید آن را غیر فعال کنید.

طول عمر باتری

اکسپریا Z مجهز به یک باتری 2330 میلی آمپر ساعتی است؛ با وجود باتری نسبتا قوی‌تر در مقایسه با وان اچ‌تی‌سی، طول عمر باتری کمتری دارد. در آزمایش پخش ویدئو پشت سر هم و در شرایطی که شدت روشنایی صفحه روی 50 درصد تنظیم شده و شبکه وای-فای نیز خاموش بود، این تلفن توانست 6:40 دقیقه ویدیو پخش کند که نزدیک به 1:45 دقیقه کمتر از وان است. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که صفحه نمایش اکسپریا Z کمی بزرگتر از وان می‌باشد. همانطور که در بخش نرم افزار اشاره کردیم، سونی یک نرم افزار فوق‌العاده کارآمد را به نام Stamina در اکسپریا Z اضافه نموده که طول عمر باتری را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

اسپیکر و هدفون

اکسپریا Z هدفون

از نظر صدای خروجی اسپیکر، اکسپریا Z شبیه به بسیاری از تلفن‌های معمولی بازار عمل می‌کند و اسپیکر تک کاناله آن حرف زیادی برای گفتن ندارد و کیفیت خروجی و حجم صدای آن کاملا معمولی است. اما برخلاف اسپیکر، یک هدفون بسیار خوب و با کیفیت به همراه اکسپریا Z ارائه می‌شود که در کنار نرم‌افزار واکمن سونی، تجربه خوبی را در پخش موسیقی ارائه می‌کند.

قدرت، بازده و عملکرد

اکسپریا Z مجهز به یک پردازنده Snapdragon S4 Pro مدل APQ8064 است که از CPU با 4 هسته 1.5 گیگاهرتز از نوع Krait به همراه گرافیک Adreno 320 بهره می‌برد. حافظه رم این گوشی نیز 2 گیگابایت در نظر گرفته شده است تا همه چیز برای اجراء سریع و بدون وقفه اپلکیشن‌ و بازی‌ها فراهم شود. S4 Pro بکارگرفته شده در اکسپریا Z از Snapdragon 600 که در گلکسی اس 4 و وان استفاده شده، ضعیف‌تر است؛ اما به اندازه کافی قدرت دارد که کلیه امور مورد نیاز کاربر (حداقل تا به امروز) را به خوبی اجرا کند. در زمان استفاده از این تلفن، متوجه کندی یا عدم توانایی این پردازنده در انجام امور مختلف نخواهید شد.

برای اینکه بتوانید قدرت و بازده اکسپریا زد را با دیگر ابزارهای پرتابل مقایسه کنید، بنچ‌مارک‌های مختلفی را بر روی آن اجرا کردیم که نتیجه آن‌ها را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

56.0

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

61.2

2,399

25,390

Xperia TX

 7,760

 5,810

 60.0

 2,350

 9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

15,919

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

 8,447

 48.0 / 76.77

 4,250

 49.0

 1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

 38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

10,429

 46.0 / 105.0

 3,585

 54.0

1,720

Hyundai Rock X

 7,810

56.68 / 78.00

 4,850

 56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

 2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

 840

 

HTC One X

 11,322

48.54 /150.54

4,929

 47.6

 1,617

Galaxy S III

 11,960

56.22 /132.80

5,642

 1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

همانطور که در بنچ‌مارک‌ها مشاهده کردید، اکسپریا زد، اختلاف کمی با تلفن وان اچ‌تی‌سی دارد و در تمام بنچ‌مارک‌ها توانسته امتیاز قابل قبولی را بدست آورد.

جمع بندی

اکسپریا Z

اکسپریا Z یک تلفن تماما شیشه‌ای و زیبا است و این زیبایی باعث نشده تا در برابر ضربه و خط و خش مقاوم نباشد. اما بدنه شیشه‌ای و لبه‌های تیز، موجب کاهش ارگونومی دستگاه شده‌اند و از طرفی اثر انگشت نیز بر روی سطوح تلفن، باقی می‌ماند.

گوشی سونی اکسپریا Z از نظر مشخصات سخت افزاری، قدرت و بازده، کمی ضعیف‌تر از هم رده‌های خود است؛ اما به اندازه کافی سریع و قدرتمند است تا نیازهای کاربر را پوشش دهد. این تلفن همچنین  ضد آب و ضد گرد غبار است که در کمتر تلفنی یافت می‌شود؛ قابلیتی که برای بسیاری حائز اهمیت است. طول عمر باتری اکسپریا زد کمی کمتر از حد انتظار است؛ اما نرم‌افزار فوق‌العاده مفید استامینا، می‌تواند این کاستی را به خوبی پوشش دهد و اگر آن را فعال کنید، یک روز عادی را بدون نیاز به شارژ مجدد پوشش می‌دهد. اما مهمترین برتری رقبای Z، در صفحه نمایش آنها است. صفحه نمایش Z، هر چند دارای تراکم و رزولوشن بسیار بالایی است، اما کیفیت مطلوبی ندارد.

نقاط قوت

  • بدنه فوق‌العاده مقاوم و ظاهری جذاب و زیبا
  • طول عمر باتری مناسب به کمک نرم افزار فوق العاده استامینا
  • ضد آب و گرد و غبار
  • هدفون با کیفیت به همراه سرویس‌های نرم افزاری مختلف برای پخش موسیقی

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش نه چندان خوب با کنتراست و زاویه دید پایین
  • ارگونومی نه چندان مناسب به دلیل لبه‌های تیز و سطوح غیرمنحنی شکل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات