چطور از آسیب‌پذیری چشم‌ها در حین تماشای تلویزیون جلوگیری کنیم؟

چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
زیاد به تلویزیون نگاه می‌کنید و نگران آسیب دیدن به چشم‌های خود هستید؟ این راهنما را از دست ندهید.
تبلیغات

شاید شما هم جزو آن دسته از کاربران باشید که چند ماهی است تلویزیون بزرگ و مناسب LED خریداری کرده و با وجود پرداخت هزینه‌ی بالا و علاقه زیاد به تماشای تلویزیون، احساس درد و خستگی زیادی در چشمانشان می‌کنند؛ ما در این مقاله به عوامل مرتبط با این موضوع می‌پردازیم و به‌دنبال راه چاره‌ای آن هستیم. بیایید با هم این مشکل و راه‌حل آن را بررسی کنیم.

پرسشی که شاید بسیاری از کاربران مطرح کنند این است که آیا تماشای تلویزیون‌ صفحه عریض از نوع LED LCD می‌تواند به چشم آسیب برساند یا موجب بروز خستگی در آن شود؟

اجازه دهید موضوع را با هم موشکافی کرده و از نزدیک بررسی کنیم. اول از همه اینکه ما پزشک متخصص نیستیم، اما این موضوع را از پزشکان بسیاری پرسیده‌ایم. ظاهراً آسیب‌های چشمی که در حین تماشای تلویزیون به وجود می‌آیند موضوعی شایع است، اما در صورت بروز هرگونه آسیب بهتر است در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

مشکل از کجاست؟

یکی از عمده‌ترین دلایل بروز آسیب‌های چشمی، تماشای صفحات نمایش کوچک و پرنور تلویزیون در محیط تاریک است. به دلیل تاریکی محیط عنبیه‌ی چشم گشادتر (بازتر) می‌شود تا نور بیشتری به کره‌ی چشم وارد شود. زمانی که صفحه‌ی نمایش تلویزیون بخش بسیار کوچکی از فضای روبروی شما را پر کرده است، عنبیه قادر نیست آن قدرها که باید بسته شود.

به عبارت دیگر، اگر نوری که در اتاق روشن موجود است به اندازه‌ی 80 درجه‌ی نوری یا (Foot-lamberts) باشد، عنبیه به‌طور طبیعی گشادتر از زمانی خواهد بود که همه‌ی اتاق تاریک‌تر بوده و تنها صفحه‌ی نمایش تلویزیون با همین مقدار تابش روشن است.

یعنی، تمرکز نور در تاریکی نه‌تنها به آسیب‌های چشمی ختم می‌شود، بلکه سردرد را نیز در پی خواهد داشت. از این گذشته این شرایط با وجود سرزنده بودن فرد به بروز خستگی در وی و چشمانش منجر می‌شود.

از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه می‌توان به تمرکز بیش از اندازه به یک نقطه‌ی خاص اشاره کرد که رفع این نقیصه تا حدودی دشوار و وقت‌گیر خواهد بود. اما تمام توصیه‌هایی که از منظر یک متخصص فناوری – و نه یک چشم‌پزشک – می‌توانیم به شما زومیتی های عزیز ارائه کنیم عبارت‌اند از:

گام نخست (راه آسان):

تقریباً تمامی LCDها دارای تنظیماتی برای نور زمینه خود هستند. برای نیل به این مهم می‌توانید سطح کلی نور زمینه‌ی تصویر خروجی را کاهش دهید و میزان آن را تا اندازه‌ی مورد نظر پایین بیاورید. اگر هرگز این تنظیمات را تغییر نداده‌اید و همان تنظیمات اولیه‌ی کارخانه است، احتمالاً اعداد مربوطه در بالاترین حد خود قرار دارند. به‌خصوص کاهش این اعداد و بهبود میزان درخشندگی نور می‌تواند تماشای تلویزیون در شب را راحت‌تر کند. این کار همچنین به ارتقای طیف رنگ مشکی و بهینه‌سازی تصویر کمک شایان توجهی می‌کند. (البته توجه داشته باشید که این کار به تغییر نسبت کنتراست تصویر ختم نمی‌شود).

اگر تلویزیون شما فاقد تنظیمات نور زمینه است، بهتر است به مرحله دوم رجوع کنید.

در صورتی که از تلویزیون‌های پلاسما استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم میزان کنتراست تصویر را کم کنید. تغییر میزان نور خروجی که ارتباطی هم به تلویزیون‌های LCD ندارد، موجب تار شدن تصویر می‌شود. در تلویزیون‌ سامسونگ پلاسما، تنظیماتی وجود دارد که نور سلول یا (Cell Light) نام داشته و شباهت زیادی به تنظیمات نور زمینه دارد، که با کم و زیاد کردنش می‌توان میزان خروجی نور تصویر را تغییر داد.

مرحله‌ی 2 (راه ساده‌تر):

بهترین راه برای مقابله با انواع آسیب‌ها و خستگی‌های چشمی روشن‌تر کردن محیط اتاق است. پیش‌تر اذعان کرده‌ام که این مرحله به دو دلیل راه خوبی است: نخست، بسیاری از شما مثل من ترجیح می‌دهید که در اتاقی تاریک به تماشای فیلم و تلویزیون بنشینید. و دوم اینکه، گاهی اوقات به دلیل جای‌گیری نورهای اتاق، بازتاب آن روی صفحه‌نمایش می‌افتد که برای رفع این بازتاب‌ها می‌توانید به این راهنما مراجعه کرده و محیط تلویزیون HDTV خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که خبری از بازتاب نور در آن نباشد.

گزینه‌ی دیگری که در پیش روی دارید، خریداری یا ساخت نور محیطی مناسب برای کم کردن حجم تاریکی اتاق است. این نور که می‌توان آن را در پشت تلویزیون قرار داد به رنگ خاکستری است که رنگی خنثی است. بدین ترتیب می‌توانید با افزایش میزان نور محیط از بروز آسیب‌های چشمی جلوگیری کنید؛ این در حالی است که این نور تغییر محسوسی در نور خروجی تلویزیون نخواهد داشت. برای ساخت چنین منبع نوری می‌توانید در اینترنت گشتی بزنید.

مرحله‌ی سوم (راهی که قدری دشوار است):

در این مرحله باید تا اندازه‌ای ابعاد و اندازه‌های نمایش را افزایش دهیم. در واقع صفحه نمایشی که به مراتب بزرگ‌تر است، می‌تواند بخش بیشتری از فضای پیش چشم شما را پر کند. از این گذشته، این احتمال وجود دارد که تلویزیون‌های بزرگ‌تر، از مدل‌های تازه‌تری باشند که دارای قابلیت تنظیم نور زمینه هستند. یا اینکه مدلی از تلویزیون پلاسما وجود دارد که آنقدر پر نور نیست که به چشمان شما آسیب برساند.

حتی می‌توانید از یک دستگاه پروژکتور به جای تلویزیون معمولی خود استفاده کنید. جالب است بدانید پروژکتورها به اندازه‌ی تلویزیون‌های غول‌آسا گران نیستند؛ از این گذشته می‌توان آن را به‌سادگی در اتاق‌ نصب و راه‌اندازی کرد. اگر نگران مشاهده‌ی تلویزیون یا فیلم‌ها در حین روز هستید، می‌توانید همچنان از LED LCD فعلی خود استفاده کنید و برای برنامه‌های شبانه از پروژکتور بهره ببرید.

این راه آخر را حتی می‌توان از اول نیز انجام داد؛ البته اگر بخواهید و پول لازم برای تهیه یک صفحه‌نمایش 100 اینچی نو را داشته باشید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات