آیا سیستم‌عامل‌های فایرفاکس و تایزن خوش خواهند درخشید؟

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
سیستم‌عامل‌های فایرفاکس و تایزن در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلون توجه دست‌اندرکاران را به خود جلب کردند، بااین‌حال این دو هنوز راه درازی برای پشت سرگذاشتن اندروید در پیش دارند. رویدادی که نمی‌توان وقوع آن را در آینده‌ی نزدیک محتمل دانست اما دنیای فناوری همیشه نشان داده که با آمار و احتمالات سنتی میانه‌ای ندارد و هر آن اتفاقی پیش‌بینی نشده می‌تواند تمامی معادلات را بر هم بزند!
تبلیغات

کنگره‌ی جهانی موبایل در شهر بارسلون امسال مملو از انواع و اقسام گجت‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های گوناگون بود؛ اما یکی از مهم‌ترین رویدادهای این محفل سالانه، دسترسی صاحب‌نظران از نزدیک به سیستم‌عامل‌های موزیلا فایرفاکس و تایزن بود که این دومی از همکاری مشترک سامسونگ و اینتل تهیه شده است.

درحالی‌که هم‌اکنون اندروید تنها با پنج سال سابقه فعالیت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها یکه‌تاز میدان است، در روزهای اول حضورش اما و اگرهای بسیاری با خود داشت. و اگر به سرخط اخبار در سال 2007 - 2008 بازگردیم، خواهیم دید که موفقیت اندروید نه‌تنها در هاله‌ای از ابهام بود که بسیاری حتی فضا را آنچنان باز نمی‌دیدند که سیستم‌عامل جدید گوگل بتواند در کنار ریم، آیفون تازه وارد اپل، WebOS پالم و ویندوز فون مایکروسافت مجالی برای عرض اندام بیابد.

اما همه چیز متحول شد. حالا، پرسش مشابه آن است که آیا این رویداد دوباره می‌تواند اتفاق بیفتد یا خیر؟ سؤال خود را دوباره تکرار می‌کنیم: آیا سیستم‌عامل‌های فایرفاکس یا تایزن می‌توانند با وجود رقیب «چغری» چون اندروید مجالی برای حضور بیابند یا خیر؟!

برشی از کیک چرب و شیرینی با نام گوشی‌های هوشمند

firefox-tizen-1

اسکات وبستر، نگارنده‌ی اصلی مقاله در پایگاه اطلاع‌رسانی CNET معتقد است که فایرفاکس و تایزن می‌توانند در توسعه بازار به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند. وی حتی امیدوار است که این دو به پر و پای ویندوز فون 8 مایکروسافت نیز بپیچند و در آینده برای یاران بیل گیتس و استیو بالمر دردسرهایی علم کنند! واقعیت آن است که تعریف موفقیت، مفهومی گسترده است که می‌تواند برای هر یک از بازیگران این بازی متفاوت باشد. درحالی‌که هر روزه و به‌طور مرتب، فعالسازی گوشی‌های هوشمند جدیدی صورت می‌گیرد، حتی حضور در بخشی از این بازار می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن باشد.

اسکات وبستر همچنین می‌افزاید: «به شخصه هنوز مطمئن نیستم که موزیلا از چه طریقی می‌تواند از این پلتفرم باز متن کسب درآمد کند، چراکه این کمپانی هیچ موتور جستجویی یا سامانه‌ای برای تبلیغات بر بستر موبایل ندارد. تاکنون 18 تولید‌کننده‌ی سخت‌افزاری ابزار تمایل کرده‌اند تا محصولاتی را با این سیستم‌عامل‌ها روانه‌ی بازار مصرف کنند. مطمئناً هیچ یک از این شرکت‌ها نمی‌خواهند بازار جدید را از دست بدهند».

در حال حاضر چهار نمونه از این گوشی‌ها مراحل پایان ساخت خود را می‌گذرانند و به‌زودی می‌توان شاهد رونمایی آن‌ها بود. این گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل فایرفاکس عبارت‌اند از ZTE Open، One Touch Fire و Geeksphone Peak و Keon که قرار است تا پیش از پایان سال جاری میلادی محصولات تازه‌تری نیز با این سیستم‌عامل روانه بازار شوند. جالب اینکه این چهار گوشی چیزی از تلفن‌های هوشمند اندرویدی پرقدرت امروزی کم ندارند، موضوعی که شاید برای بسیاری از خریداران معمولی، محلی از اعراب نداشته باشد و تنها دغدغه‌ی گیک‌ها باشد! از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که گوشی‌های فایرفاکسی در حال حاضر بتوانند جای پای محکمی برای خود در بازار امریکا باز کنند.

با اضافه شدن ال‌جی به جمع تولیدکنندگان سخت‌افزاری برای سیستم‌عامل فایرفاکس، قوت قلب زیادی به توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل عطا شده است. هر چند که ال‌جی با خریداری WebOS هم‌اکنون روح تازه‌ای در کالبد این سیستم عامل مرده دمیده است. از سوی دیگر نیز به پروژه‌ی تلویزیون اینترنتی گوگل دلبسته شده و در آن مشارکت فعالی دارد به همین روی هنوز مشخص نیست که ایا مهندسان چشم‌بادامی از WebOS استفاده خواهد کرد یا خیر.

حتی اگر در حال حاضر به این جمع‌بندی برسیم که ال‌جی قصد دارد در پروژه‌ی گوگل مشارکت سودآوری داشته باشد، گوشی‌های فایرفاکسی می‌توانند بازار ثانویه‌ای برای این تولیدکننده‌ی برجسته شرق دور به شمار آید. و با استناد به بیانیه‌‌ای که در کنگره جهانی موبایل از سوی آن‌ها قرائت شد، ال‌جی می‌کوشد تا در حوزه‌های متنوعی جای پای خود را سفت کند. از این گذشته ال‌جی هم‌اکنون محصولات اندویدی بسیاری دارد و نمی‌توان انتظار داشت که در آینده‌ی نزدیک رویکرد خود را تغییری اساسی دهد.

تایزن سامسونگ دیگر بازیگر صحنه

firefox-tizen-2

سامسونگ نیز این روزها خود را در حوزه‌های گوناگونی درگیر کرده است. هر چند که این تولید‌کننده‌ی کره‌ای Galaxy Note 8 خود را در بارسلون رونمایی کرد، چنین به نظر می‌رسد که آن‌ها برای 24 اسفند (14 مارس) برنامه‌ای اختصاصی در نظر گرفته‌اند تا در آیین ویژه از گوشی پرچم‌دار خود، Galaxy S4 پرده بردارند. آن‌ها که تمایلی به استفاده از سیستم‌عامل فایرفاکس ندارد، ترجیح می‌دهند سیستم‌عامل تایزن خود را توسعه داده و از ژوئیه آینده آن را به بازار عرضه کنند. شاید شما هم از خود بپرسید بر سر «بادا»، دیگر سیستم عامل موبایلی سامسونگ چه آمد؟ بنا به اخباری که از منابع کره‌ای به گوش می‌رسد، سامسونگ قصد دارد بادا را در تایزن ترکیب کرده و از تجربیاتی که در پروژه‌ی قبلی بدست آورده، در توسعه‌ی هرچه بهتر سیستم‌عامل جدید بهره ببرد.

جالب اینجا است که نخستین تصاویری که از تایزن منتشر شده است، شباهت زیادی به اندروید خودمان دارد. جای هیچ تعجب نیست اگر در آینده، گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی سامسونگ مجهز به تایزن شوند و دیگر خبری از اندروید سبز قبا نباشد! آیا سامسونگ موفق می‌شود کاربران را با سیستم عامل تازه‌ی خود همراه کند؟ اسکات وبستر معتقد است که سامسونگ با عرضه‌ی هر دوی این سیستم‌عامل‌ها، می‌کوشد تا هر دو طیف از مخاطبان را حفظ کند و هم‌زمان گوشی‌های اندرویدی و تایزنی را روانه بازارهای مصرف کند.

البته هنوز خیلی زود است که درباره‌ی میزان موفقیت تایزن پیش‌بینی کنیم و اینکه آیا این تازه وارد می‌تواند اندروید را از بازی به در کند یا خیر! مطمئناً اگر تایزن بتواند بازار امریکا را به سود خود همراه کند، قادر خواهد بود تا کفه‌ی ترازو را به نفع خود پایین بکشد و خدا را چه دیدید! درحالی‌که این سیستم‌عامل موفق شده پشتیبانی اپراتورهای گوناگونی را در اقصی نقاط جهان با خود همراه کند، تنها اپراتور Sprint اعلام آمادگی کرده که در بازار امریکا از آن حمایت کند. باید منتظر بود و دید کدامیک از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (یا OEMها) روی خوش به تایزن نشان خواهند داد. با این وجود تصور اینکه روزی HTC، ال‌جی یا سونی گوشی‌های تایزنی - که ماحصل تولید رقیب سرسختشان است - را تولید کنند کمی بعید است.

اما آنچه مسلم است اینکه رونمایی از قابلیت Knox (جداسازی محیط شخصی از کار در گوشی‌های هوشمند اندرویدی سامسونگ) می‌تواند توجه بیشتری را به سوی آن‌ها جلب کند. بدین ترتیب سامسونگ می‌تواند با ارائه‌ی گجت‌هایی که تماماً تولید این کمپانی است، تجربه‌ی حرفه‌ای و بهتری را برای آن‌ها که مایلند از گوشی خود در محیط کار و امور شخصی بهره ببرند را فراهم آورد. قابلیت Knox که در حال حاضر برای اندروید آماده شده است، احتمالاً در سیستم‌عامل تایزن نیز جایگاه مهمی خواهد داشت. اگر چنین شود، بی‌شک سامسونگ می‌تواند نه‌تنها جایگاهش را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای اندروید گوگل مطرح کند، بلکه جایگاهی اختصاصی نیز برای خود دست و پا کند.

آینده از آن کیست؟

با نگاهی موشکافانه‌تر به آینده درخواهیم یافت که تولیدکنندگان سخت‌افزاری بیشتری مایل به خریداری شرکت‌های نرم‌افزاری خواهند بود؛ رویدادی که در این چند ساله بارها اتفاق افتاده است و اپل، HTC، سامسونگ و دیگران دست به این کار زده‌اند. از این گذشته بازیگران دیگری چون آمازون، گوگل و چند تایی دیگر از شرکت‌های کمتر شناخته شده نیز تلاش خود را برای ارائه هم‌زمان خدمات و سخت افزار به خرج داده‌اند. درحالی‌که برخی از این اقدامات بی سروصدا صورت گرفته است، دیگر موارد به رسانه ها کشیده و توجه زیادی را جلب کرده است. اما یک موضوع قطعی به نظر می‌رسد: هیچکس در این بازار احساس امنیت نمی‌کند و در واقع نباید همچنین حسی داشته باشد!

در کوتاه مدت سیستم‌عامل‌هایی چون فایرفاکس و تایزن خود را بیش از گذشته تقویت خواهند کرد؛ بااین‌حال، آن‌ها نمی‌توانند به این زودی‌ها به گرد بلک بری 10 یا ویندوز فون برسند. یا اینکه حتی تصور این را در سر داشته باشند که برای iOS یا اندروید دردسری ایجاد کنند! اما، مطمئناً دوباره شاهد رشد گوشی‌های هوشمندی خواهیم بود که بر تعداد رقبا می‌افزایند و شاید روزی بتوانند همانند اندروید رقبا را کنار بزنند.

بسیار خرسندیم که هر دوی این پلتفرم‌ها بستری باز متن (Open Source) دارند و می‌توانند به بروز خلاقیت و نوآوی‌های بیشتری ختم شود؛ به گونه‌ای که در آینده رقبای جدی‌تری برای اندروید گوگل و iOS اپل باشند. همه‌ی این ماجراها یک برنده بیشتر ندارد، آن هم در نهایت استفاده کننده‌ی نهایی است که هر روز با تنوع بیشتر، محصولات پیشرفته‌تر و در عین حال ارزان‌تری رو‌به‌رو خواهند شد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات