توضیح ایسوس درباره علت ارزان‌تر بودن فون‌پد 249 دلاری نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
فون‌پد 249 دلاری ایسوس گجتی معرکه‌ است، که نه‌تنها قابلیت‌های یک تبلت امروزی را در خود دارد، بلکه می‌توان از آن به‌عنوان یک تلفن همراه هوشمند نیز استفاده کرده و با قیمتی بسیار پایین‌تر به توانمندی‌های دو محصول متفاوت دسترسی داشت. پس شاید بتوان آن را یک فبلت بنامیم (محصولی که ترکیبی از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها ست و اندازه‌ای بینابین دارد). حال پرسش آن است که هدف ایسوس از این شکستن قیمت چیست، سوالی که لوک وستوی، مقاله نویس سایت CNET از بر و بچه‌های ایسوس پرسیده است!
تبلیغات

این روزها شهر بارسلونای اسپانیا میزبان کنفرانس جهانی موبایل 2013 است و پر از خبرهای داغ و جذاب در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و گجت‌های تازه‌ی کمپانی‌های بزرگ و کوچک جهانی است. در این بین ایسوس با معرفی تبلت فون‌پد (FonePad) اندرویدی 7 اینچ و 249 دلاری‌اش که قابلیت‌های یک فبلت تمام عیار را دارد (و ترکیبی از تبلت و گوشی‌های هوشمند است)، نظر بسیاری را به خود جلب کرده. پرسش بسیاری از فعالان در این حوزه آن است که اگر ایسوس می‌تواند فبلتی نظیر فون‌پد را با قیمتی نصف قیمت سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار ارائه کند، دیگر چه دلیلی برای گران بودن آن‌ها است؟

جوآنا سانتاب، مدیر منطقه‌ای ایسوس در پاسخ این پرسش خبرنگار جوان پایگاه اطلاع‌رسانی CNET چنین پاسخ می‌گوید: «[حقیقت آن است که] ابزارهای کوچک‌تر نیازمند کار بیشتری در حوزه‌ی مهندسی، توسعه و آزمایش‌ها معمول است چراکه مهندسان و متخصصان باید تا آنجا که می‌توانند، قابلیت‌های یکسانی را در ابعاد و اندازه‌ی کوچک‌تری ارائه کنند؛ از این گذشته محصول نهایی نباید مشکلاتی نظیر گرم شدن را داشته باشد. به همین خاطر است که معتقدم هزینه‌ی توسعه‌ی چنین گوشی‌هایی به مراتب بالاتر از تبلت فون‌پد (FonePad) است».

وی در ادامه می‌افزاید، «در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه رقابت نفس‌گیری برای ارائه‌ی بهترین زیرساخت ممکن با بالاترین کیفیت وجود دارد؛ به همین خاطر [هم‌اکنون کمپانی‌های فعال در این حوزه سرگرم] ارائه محصولاتی با پردازنده‌ی 1.7 گیگاهرتزی، 2 گیگابایت حافظه رم و استفاده از بهترین دوربین‌های ممکن هستند. و همه‌ی این خصوصیات نیازمند مدیریت بهینه‌ی سرعت، قدرت و باتری محصول [آن هم به بهترین نحو ممکن] است».

ایسوس همچنین در این نمایشگاه از گوشی بسیار پیشرفته‌ی خود PadFone Infinity نیز پرده‌برداری کرده است که همراه با تجهیزات جانبی و تبلتی مخصوص، به قیمت 1000 یورو عرضه می‌شود. اما در کل به نظر می‌رسد که تفاوت عمده‌ای بین دو محصول PadFone و Infinity وجود ندارد، چراکه هر دوی آن‌ها از سیستم عامل اندروید استفاده کرده و صفحه لمسی مشابهی دارند. پس دلیل تفاوت قیمت آن‌ها در چیست؟

سانتاب در پاسخ به این پرسش نیز می‌گوید، «تلاش بسیاری می‌شود تا بهترین محصول ممکن در گوشی‌های تلفن همراه تجلی یابد، درست همان رویه‌ای که ما در تولید PadFone Infinity به کار بسته‌ایم. یعنی از بهترین تجهیزات و قابلیت‌ها استفاده کرده‌ایم تا جدیدترین، پیشرفته‌ترین و بهترین قطعات را برای ساخت هر یک از این محصولات استفاده کنیم».

وی در ادامه می‌افزاید، «اما در FonePad از پردازنده‌های خانواده‌ی Atom شرکت اینتل استفاده شده، که گرچه توان بالایی دارد اما به اندازه‌ی پردازنده‌های سری کوآلکام 600 نیست؛ با این وجود می‌تواند توان بالایی را به‌خصوص با توجه به محدوده‌ی قیمتی مناسبی که دارد به کاربر خود ارائه کند. پس در حقیقت تفاوت عمده‌ی بین این دو محصول در به کارگیری تجهیزات و سخت‌افزار آن نهفته است».

هر چند که دلیل آن‌ها منطقی و درست است اما تبلت‌های ارزان‌تر را می‌توان انقلابی بزرگ در این صنعت پیشروی جهانی دانست. و فارغ از هر دلیلی می‌توان تلاش ایسوس را برای کم کردن از قیمت تمام شده‌ی گجت‌ها و تولید تبلتی نظیر Nexus 7 گوگل با قیمت تمام شده‌ی 199 دلاری تحسین کرده و ستود. درست همان رویه‌ای که سایر شرکت‌کنندگان در کنفرانس جهانی موبایل 2013 (MWC) از آن پیروی کرده‌اند و با بهره از فراید مشابه محصولاتی با قیمت مناسب‌تر را معرفی کرده‌اند.

نظر شما درباره‌ی کاهش قیمت تبلت‌ها چیست؟ آیا از فبلتی چون FonePad خوشتان می‌آید؟ و آیا با عرضه‌ی گوشی‌هایی چون Nexus 4 می‌توان امیدوار به شکسته شدن قیمت گوشی‌های هوشمند تلفن همراه بود؟ از همه مهم‌تر با توجه به بالا بودن برابری ارزهای جهانی نسبت به ریال، اثر این افت قیمت‌ها بر بازار داخلی چطور خواهد بود؟ منتظر نقطه نظرات ارزنده‌ی شما زومیتی‌های عزیز هستیم.

اخبار و مقالات مربوط به کنگره جهانی موبایل (MWC 2013) را می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات