توربین‌های بادی بدون پره Saphonian با بازدهی بالاتر و قیمتی پایین‌تر

پنج‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
یک استارت آپ تونسی در زمینه‌ی تولید انرژی دوستدار محیط زیست از انرژی باد به کمک یک توربین بدون پره برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. طراحی این توربین از بادبان کشتی‌ها الهام گرفته شده است و با قیمتی نصف توربین‌های معمولی بازدهی تا دو برابر را نوید می‌دهد. نام Saphonian نیز از افسانه‌ای قدیمی در فرهنگ تونسی الگوبرداری شده است. توربینی که تصویر آن را مشاهده می‎‌کنید دومین نمونه‌ی ساخته شده توسط این شرکت است.
تبلیغات

مزیت عمده‌ای که این توربین‌ها دارند تولید انرژی تجدیدپذیر به کمک نیروی باد البته بدون مشکلات توربین‌های قدیمی است. توربین‌های قدیمی به دلیل داشتن پره، سر و صدای زیادی تولید می‌کردند و موجب ایحاد آلودگی صوتی می‌شدند، ضمن اینکه این توربین‌ها جان بسیاری از پرندگان را نیز به خطر می‌انداختند. Saphonian از فناوری خاصی به نام بدون پره بهره می‌برد که موجب ایجاد انرژی کاملا بی ضرر می‌شود. در حقیقت در اینجا از انرژی باد به صورت رفت و برگشتی استفاده می‌شود و با انتقال این انرژی به پیستون‌های مکانیکی، این انرژی به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌شود که بلافاصله قابل تبدیل به انرژی الکتریکی است. تبدیل این انرژی می‌تواند توسط موتورها و ژنراتورهای هیدورلیکی صورت پذیرد، ضمن اینکه می‌توان این انرژی را به صورت انباشتگی هیدرولیکی ذخیره کرد و در مواقع نیاز از آن استفاده نمود.

saphonian turbine bladeless-0

به کمک این توربین‌ها در زمینه‌ی تولید نیز با حذف جعبه دنده و مشکلات طراحی و ساخت پره ها، صرفه جویی مناسبی نسبت به توربین‌های معمولی صورت گرفته است. به علاوه به لطف شکل ساده و متفاوت، و به گفته‌ی سازندگان، این توربین قادر است در زمینه‌ی بازدهی از حد Betz نیز فراتر برود. حد Betz، قانونی است که طبق آن توربین‌های بادی حتی در شرایط ایده آل نیز نمی‌توانند بازدهی بالاتر از آن حد داشته باشند ( به نوعی مشابه قانون کارنو در ماشین‌های گرمایی) .

طراحان توربین‌های بدون پره Saphon امسال موفق شدند تا پتنت مربوط به این اختراع را به طور جهانی ثبت کنند و هم اکنون به دنبال سازندگان مناسبی هستند تا بتوانند این فناوری را به بازارهای جهانی وارد کنند. پیش بینی خود شرکت از زمان ورود به بازار حدود 2 سال دیگر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات