ایران آماده برای تجارت: ظرفیت فروش سالیانه ۱.۵ میلیون اتومبیل به صورت بالقوه

سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
چند هفته پیش توافق تاریخی مابین ایران و گروه ۵+۱ بدست آمد. بعد از مذاکرات طولانی مدت و توافقات مقدماتی بدست آمده به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی برنده‌ی بزرگ این توافق به شمار می‌رود.
تبلیغات

چند هفته پیش توافق تاریخی بین ایران و گروه ۵+۱ بدست آمد. به گزارش TTAC تدبیری که پشت این توافق وجود دارد، تجارت صنعت خودروسازی ایالات متحده و فرانسه با ایران را باز می‌گرداند. بازار ایران برای خودروسازان یک مزیت به شمار می‌رود چرا که آنها می‌توانند به بازاری دسترسی پیدا کنند که انتظار می‌رود طی تنها چند سال با فروش ۱.۵ میلیون واحد سود ببرند و همچنین استاندارد زندگی‌ در ایران و جمعیت بسیار جوان آن، این بازار را به طور قابل ملاحظه‌ای از هر بازار دیگری برتر می‌سازد.

بعد از مذاکرات طولانی مدت و توافقات مقدماتی بدست آمده به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی برنده‌ی بزرگ این توافق می‌باشد. در طول ۶ ماه آینده انتظار می‌رود که صنعت خودروسازی ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه در ایران سرازیر کند. صنعت خودروسازی، که هم‌اکنون ارزش فروش بیش از یک میلیون واحد در سال را دارد، می تواند یک بازار رقابتی داغ برای تولیدکنندگان خارجی برای تصاحب سهمی از این بازار باشد.

علیرغم اینکه PSA (سیتروئن-پژو) بخاطر معاهده‌ی خود با جنرال موتورز، در حال خارج شدن از بازار ایران بود، اکنون قرار آنها با GM منتفی به نظر رسیده و این بدین معنی است که PSA شانس دوباره‌ای برای رسیدن به صدر بازار ایران بدست آورده‌است. PSA که در سال گذشته نزدیک به ۴۵۸،۰۰۰ قطعه (کیت‌های CKD به عنوان قطعات یدکی) در ایران فروخت و همچنین رنو که سال گذشته ۱۰۰،۰۰۰ دستگاه خودروی لوگان در ایران به فروش رساند، همچنان می‌توانند به تجارت خود ادامه دهند.

اما به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان آمریکایی نیز برای بازار خودروی ایران برنامه‌هایی دارند که این موضوع نگرانی رقبای فرانسوی را مبنی بر اینکه کارخانه‌های آمریکایی سعی بر این دارند که بازار آنها را در ایران تصاحب کنند، افزایش داده است. یک مقام رسمی بی‌نام از IKCO (ایران خودرو)، شریک سابق PSA در ایران، می‌گوید :

دوران جدیدی برای خودروسازان فرا رسیده است. ما می‌توانیم علاوه بر شرکای پیشین، از خودروسازان بیشتری که مایل به سرمایه‌گذاری در بخش خودروی ایران هستند میزبانی کنیم.

پیش‌تر مقامات فرانسوی اظهار داشتند که تلاش جنرال موتورز برای خاتمه رابطه‌ی PSA با ایران‌خودرو، راهی برای خالی کردن بازار خودروی ایران پیش از آغاز مجدد روابط دو کشور بوده‌ است. در واقع فشار تحریم‌ها بر روی ایران و همچنین فشار از طرف جنرال موتورز بر روی PSA، باعث شد تا PSA و رنو با رها کردن جایگاه ۵۴۸،۰۰۰ واحدی از بازار ۱.۲ میلیون واحدی، از این بازار کنار بکشند.

گزارش قبلی TTAC چگونگی جلسه‌های پشت درهای بسته با مقامات ایرانی از طریق واسطه‌ها، که در آن زمان نقض تحریم‌ها محسوب می‌شد، را مشخص کرده‌ بود. ولی مذاکرات سطح بالا بین دو کشور که چندی پیش صورت گرفت اکنون به آن جلسات وجهه‌ی قانونی بخشیده‌ است.

اکنون بازار ایران نه فقط با جنرال موتورز یا هر کارخانه‌ی آمریکایی دیگر، بلکه با خودروسازان آلمانی، ایتالیایی و سایر تولیدکنندگان خارجی آمادگی تجارت دارد. با این وضعیت انتظار می‌رود که تا پایان این دهه‌ی میلادی بازار خودروی ایران ۵۰ درصد از بازار خودروی استرالیا بزرگتر شود. مشخص نیست کدام خودروساز تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در این بازار دارد ولی چیزی که مشخص است این است که ایران در این مورد وقت تلف نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات