بررسی Smartwatch 2، ساعت هوشمند سونی

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۶
مطالعه 14 دقیقه
سونی نسل دوم ساعت هوشمند خود را وارد بازار ایران کرده است. Smartwatch 2، نسبت به نسل اول از جنبه‌های مختلف بهبود یافته و در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار به داخل دستگاه مقاوم شده است. نسل دوم ساعت هوشمند سونی از فناوری NFC و بلوتوث برای ارتباط با تلفن هوشمند، پشتیبانی می‌کند. در ادامه به بررسی عمیق این گجت پوشیدنی می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بر می‌شماریم.
تبلیغات

مهمترین قابلیت ساعت‌های هوشمند در ارتباط آن‌ها با تلفن هوشمند است. در واقع این ساعت‌ها قرار است مکمل تلفن هوشمند بوده و انجام برخی از امور را از طریق ساعت و بدون نیاز به خارج کردن تلفن از داخل کیف یا جیب شما میسر کنند. اسمارت‌واچ 2 سونی می‌تواند اطلاع‌رسانی‌های مهم اپلیکیشن‌های دستگاه شما را بر روی نمایشگر 1.6 اینچی خود نشان دهد و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را نیز در اختیار کاربر قرار دهد.

در درون جعبه شیک و زیبای اسمارت واچ 2، ساعت هوشمند، یک کابل کوچک برای شارژ دستگاه از طریق پورت USB کامپیوتر و دفترچه راهنما قرار دارد. این دستگاه خوش‌ساخت توسط دفتر سونی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

طراحی ظاهری و بدنه

ساعت هوشمند جدید سونی، دارای طراحی زیبا (در مقایسه با سایر محصوات مشابه بازار) است. بند ساعت از جنس سیلیکون ساخته شده که حالت لاستیکی و نرمی دارد و به هیچ عنوان باعث آزار مچ دست نمی‌گردد. سونی نسخه دیگری از این محصول را با بندی از جنس استیل نیز ارائه نموده تا از علاقه‌مندان به ساعت با بند فلزی غافل نگردد. برای بند دستگاه گزینه‌های دیگری چون بند سیلیکونی در رنگ‌بندی متنوع و بندهای چرمی نیز وجود دارد که باید به طور جداگانه خریداری گردند.

قسمت سگک بند از جنس آلومینیوم ساخته شده و به رنگ مشکی است. قسمت اصلی Smartwatch 2 طراحی بسیار ساده‌ای دارد. ابعاد آن متناسب است و در واقع سونی سعی کرده در مورد ابعاد دستگاه موازنه‌ای را میان کاربری ساده و زیبایی ظاهری برقرار سازد. وقتی با دستگاه کار می‌کنید، با خود می‌گویید «کاش نمایشگر این ساعت کم بزرگتر بود!» و وقتی دستگاه رو مچ شما قرار می‌گیرد، با نگاهی زیبایی‌شناسانه با خود می‌گویید که «ای کاش دستگاه کمی ظریف‌تر و کوچک‌تر بود!» این موضوع، مشکلی نیست که مربوط به سونی باشد و در واقع در حال حاضر مفهوم ساعت هوشمند با چنین چالشی روبرو است که شاید در آینده با نو‌آوری‌های بیشتر، این مشکل تا حدی حل شود. در واقع ما با نگاهی دقیق و واقع‌بینانه، به این نتیجه رسیدیم که با در نظر گرفتن چالش مذکور، سونی بر روی طراحی ظاهری این دستگاه خوب عمل کرده؛ حداقل نمی‌توان در حال حاضر در این زمینه، انتظارات بیشتری را از سازندگان ساعت هوشمند داشت. طراحی ظاهری سونی بی‌نقص نیست ولی در مجموع در حد قابل قبول ارزیابی می‌گردد.

قسمت جلوی بخش اصلی دستگاه، با یک نمایشگر با شیشه مقاوم ضدخش پوشانده شده است. در گوشه سمت چپ بالای نمایشگر یک سنسور جای گرفته و در پایین نمایشگر نیز سه دکمه لمسی فیزیکی Home، Back وMenu به ترتیب از چپ به راست قابل مشاهده‌اند. لبه‌ دور دستگاه از جنس آلومینیوم یک‌تکه با رنگ مشکی مات ساخته شده که در گوشه‌ها خمیده شده و سخت‌افزار و نمایشگر ساعت را احاطه می‌کند. سمتی که لبه دستگاه به نمایشگر می‌رسد، کمی تراش خورده و به رنگ خود آلومینیوم در نظر گرفته شده است. انتخاب آلومینیوم برای بدنه دور دستگاه، عملی هوشمندانه است که هم ظاهری زیبا به ساعت بخشیده و هم مقاومت ساعت را در برابر ضربات احتمالی بالا برده است.

smart watch 2 sony

بخش اصلی Smartwatch 2 سونی از بالا و پایین به بندها متصل شده و به نظر می‌رسد که اتصال بند با بدنه نیز بسیار خوب صورت گرفته است. در لبه سمت چپ شاهد پورت microUSB برای شارژ دستگاه هستیم. در لبه سمت راست نیز یک دکمه پاور/قفل صفحه قرار گرفته که هم از نظر ظاهری و هم از نظر اندازه، دقیقا مانند دکمه پاور به کار رفته در گوش‌های پرچمدار سونی است. ما معتقدیم شاید اگر این دکمه کمی ابعاد کوچک‌تری داشت به زیبایی بیشتر دستگاه کمک می‌کرد.

پشت ساعت هوشمند جدید سونی که بر روی مچ قرار می‌گیرد از جنس پلاستیک باکیفیت ساخته شده است و وقتی آن را به دست می‌بندید، اصلاٌ احساس ناراحتی نمی کنید.

مشخصات فنی Smartwatch 2:

  • ابعاد 42 در 9 در 41 میلی‌متر و وزن 122.5 گرم
  • قابلیت اتصال به تلفن‌های هوشمند مجهز به اندروید 4.0 به بالا از طریق NFC و بلوتوث 3
  • پردازنده 200 مگاهرتز ARM Cortex M3
  • باتری 200 میلی‌آمپرساعت که در حالت استندبای تا 7 روز و در استفاده عادی 3 تا 4 روز دوام می‌آورد
  • شارژ از طریق درگاه microUSB
  • ضد آب با پشتیبانی از استاندارد IP57
  • صفحه نمایش 1.6 اینچ از نوع Reflective LCD با رزولوشن 220 در 176 پیکسل
  • نرم‌افزارهای پیش‌فرض: برقراری یا رد تماس تلفنی، اعلانیه مربوط به تماس‌های از دست رفته، ارسال و دریافت پیامک، ایمیل، جیمیل، فیس بوک، توییتر، کنترل موزیک، تقویم و اسلاید شو تصاویر

وزن 122.5 گرمی اسمارت واچ 2 باعث می‌گردد تا هنگامی که روی مچ شما قرار می‌گیرد به هیچ عنوان احساس سنگینی روی دست خود نداشته باشید؛ اما حجم دستگاه باعث می‌گردد که همیشه حس کنید که یک جسم حجیم روی دستتان قرار دارد که همان طور که پیشتر هم گفتیم این مسأله‌ای است که تمام ساعت‌های هوشمند کنونی با آن مواجهند.

Smartwatch 2 سونی ضد آب بوده و در برابر گرد و غبار مقاوم است. البته در مورد ضدآب بودن، نباید انتظاری که از گوشی Xperia Z1 دارید را در مورد این ساعت نیز معتبر بدانید؛ ولی می‌توانید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از خیس شدن دستگاه در هنگام شستشوی دست یا زیر باران، از آن استفاده کنید.

در مجموع می‌توان گفت که طراحی ظاهری و جنس مواد به کار رفته در ساخت نسخه دوم ساعت هوشمند سونی بسیار مناسب هستند و از این منظر نمی‌توان ایراد جدی را به اسمارت‌واچ 2 وارد کرد.

سخت‌افزار

Smartwatch 2 سونی مجهز به یک پردازنده تک‌هسته‌ای 200 مگاهرتز ARM Cortex M3 است که به خوبی از عهده کارهایی که به آن سپرده می‌شود برمی‌آید. رابط Bluetooth 3.0 و NFC دو طریقه اتصال این گجت پوشیدنی با تلفن هوشمند هستند. در سمت چپ این ساعت یک درگاه microUSB برای شارژ کردن ساعت وجود دارد.

همچنین یک باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 140 میلی‌آمپرساعت در دل این دستگاه تعبیه شده تا کاربر بتواند 3 الی 4 روز بدون نیاز به شارژکردن دستگاه با آن کار کند. ساعت هوشمند سونی یک دستگاه اندرویدی کاملا مجزا نیست و به واقع می‌توان گفت که این دستگاه بدون ارتباط با تلفن هوشمند، فقط یک ساعت با امکاناتی چون کرونومتر و آلارم و... است.

نمایشگر

نمایشگر 1.6 اینچی اسمارت واچ 2 از نوع Transflective LCD بوده و دارای رزولوشن 220 در 176 پیکسل می‌باشد. در مجموع می‌توان گفت هرچند نمایش ساعت در اسمارت واچ 2 قابل قبول است، اما نمایش محتوا در نمایشگر این ساعت مچی چندان جذاب نیست و رزولوشن پایین این دستگاه باعث شده تا خواندن توئیت‌ها و پیامک‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها و مشاهده تصاویر در آن چندان دلچسب نباشد؛ اما به لطف فناوری Transflective LCD، می‌توان وقتی نور پس‌زمینه دستگاه خاموش می‌شود، ساعت را حتی در نور مستقیم آفتاب به خوبی مشاهده کرد.

ساعت هوشمند سونی 2

سنسور نوری که در بالای نمایشگر قرار گرفته به خوبی عمل کرده و روشنایی نمایشگر را با توجه به نور محیط تنظیم می‌نماید. در حالت استندبای، نور صفحه خاموش شده ولی می‌توان به راحتی ساعت را از روی دستگاه، چه در روز و چه در شب مشاهده کرد. این یکی از مزایای ساعت هوشمند سونی به شمار می‌رود که بدون خالی کردن شارژ باتری، ساعت همیشه نمایش داده می‌شود.

برای استفاده از ساعت، باید ابتدا دکمه کناری دستگاه را فشرد تا نور نمایشگر روشن شود و سپس با لمس دکمه Home یا فشردن دوباره دکمه پاور/قفل صفحه می‌توان به منوی اصلی اسمارت‌واچ دسترسی پیدا کرد.

راه‌اندازی و عملکرد

پروسه اتصال گوشی به ساعت روند ساده‌ای دارد. لازم به ذکر است که گوشی شما باید مجهز به اندروید 4 ساندویچ بستنی یا نسخه‌های بالاتر باشد تا بتواند با اسمارت واچ 2 ارتباط برقرار کند. ابتدا باید اپلیکیشن Smart Connect سونی را روی تلفن یا تبلت خود نصب نموده و سپس با روشن کردن بلوتوث یا NFC و ایجاد ارتباط بین ساعت و گوشی روند اتصال ادامه پیدا می‌کند. ساعت، شما را به صفحه اپلیکیشن Smartwatch 2 در گوگل پلی راهنمایی می‌کند و از شما می‌خواهد آن را روی دستگاه خود نصب نمایید. پس از نصب این برنامه کار تمام است.

smartwatch-2-scrshot-4

می‌توانید از طریق برنامه Smart Connect نصب شده روی گوشی، به تمام تنظیمات ساعت هوشمند دسترسی پیدا کرده و اپلیکیشن‌های پیشنهادی را یافته و نصب کنید. خوشبختانه اپلیکیشن‌های اختصاصی Smartwatch 2 از تنوع بالایی برخوردارند و از این منظر احتمالا دچارمشکلی نخواهید شد.

smartwatch-2-scrshot-2

پس از نصب برنامه‌ها، باید برای مرتبه اول، دسترسی‌های لازم را از طریق گوشی صادر کنید. شاید در اولین دفعه، روند اجازه دسترسی‌ها و نصب برنامه‌ها و تنظیمات، اندکی وقت شما را بگیرد؛ ولی پس از آن دیگر نیازی به انجام هیچ‌یک از این مراحل نیست. اگر بخواهید اتصال از طریق بلوتوث باشد، کافی است بلوتوث گوشی را روشن کرده و آن را با ساعت جفت کنید. برای استفاده از ارتباط NFC نیز فقط باید سنسور NFC گوشی را به ساعت نزدیک کنید تا ارتباط برقرار گردد.

نرم‌افزار

پس از راه‌اندازی و برقراری ارتباط ساعت با گوشی، در نوار اطلاع رسانی‌های گوشی اندرویدی خود، یک نشان ساعت را مشاهده می‌کنید که به معنای اتصال صحیح است. با استفاده از اپلیکیشن Smart Connect می‌توانید از طریق فروشگاه Play Store، برنامه‌های اختصاصی بسیاری را برای ساعت هوشمند خود بیابید که جذاب‌ترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

smartwatch-2-review-apps

وقتی نور پس‌زمینه ساعت هوشمند خاموش است، ساعت روی صفحه قابل رؤیت خواهد بود. شکل و شمایل ظاهری ساعت، از طریق اپلیکیشن آن در خود ساعت قابل انتخاب است و می‌توان آن را به اشکال مختلف دیجیتالی، در رنگ های متنوع یا چندین نوع آنالوگ به نمایش در آورد. از طریق اپلیکیشن آب‌وهوا نیز می‌توان از وضعیت هواشناسی مطلع شد و حتی کاری کرد که در حالت استندبای به جای ساعت، آب‌وهوا نمایش داده شود. یک آیکون مخصوص نیز در منوی ساعت هوشمند برای دسترسی به کلیه اطلاع‌رسانی‌ها وجود دارد.

گزینه‌هایی چون آلارم و کرونومتر و سایر امکانات معمول ساعت نیز بر روی این دستگاه به طور پیش‌فرض وجود دارند. یک اپلیکیشن به نام Flashlight نیز در دسترس است که با اجرای آن یک صفحه سفیدرنگ روشن به نمایش درمی‌آید.

smartwatch-2-review-chrono

رابط کاربری Smartwatch 2 روان بوده و بسیار ساده است. شما فقط به یک منو از اپلیکیشن‌ها دسترسی دارید. با کشیدن انگشت از بالا به پایین هم می‌توانید اطلاع‌رسانی‌ها را مشاهده نمایید. یک آیکون برای تنظیمات در نظر گرفته شده که کنترل مناسبی بر روی تنظیمات ساعت ارائه می‌نماید. با فشردن دکمه منو، بسته به این که درون کدام اپلیکیشن هستید می‌توانید به تنظیمات مربوطه دسترسی پیدا کنید.

پس از آن که اپلیکیشن‌های اختصاصی ساعت هوشمند را از طریق گوشی خود نصب نمایید، آیکون مربوط به آنها بر روی نمایشگر ساعت به نمایش درآمده و می‌توان از آنها استفاده نمود.

در بین اپلیکیشن‌های اختصاصی موجود در Play Store، برخی گزینه‌های کاربردی مثل اپلیکیشن نقشه و راهبری، Runtastic برای علاقه‌مندان به ورزش و سلامتی و چندین و چند اپلیکیشن و بازی دیگر نیز قابل رویت هستند.‍

smartwatch-2-scrshot-1

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی معروف و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مثل LINE و Hangouts نیز برنامه‌های اختصاصی ساعت سونی را ارائه نموده‌اند تا بتوان اطلاع‌رسانی‌ها و پیام‌های دریافت شده در موبایل را روی ساعت هوشمند مطالعه کرد.

هر گاه اطلاع‌رسانی جدیدی دریافت گردد، ساعت لرزش کوتاهی داشته و موضوع و آیکون مربوط به آن را نمایش می‌دهد. شما با لمس صفحه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید و اگر کاری انجام ندهید، نمایشگر ساعت خاموش شده و دوباره به حالت نمایش ساعت باز می‌گردد.

از طریق اپلیکیشن Smart Connect در تلفن هوشمند، می‌توان برخی امور را تعریف کرد تا به طور خودکار اجرا گردند. به عنوان مثال می‌توانید کاری کنید که با وارد شدن جک هدفون به گوشی، اپلیکیشن پخش‌کننده موسیقی روی ساعت به طور خودکار اجرا گردد.

اما یک از اصلی‌ترین مشکلات اسمارت واچ 2 سونی، عدم پشتیبانی این ابزار از زبان فارسی است! در واقع هیچ محتوای فارسی در این دستگاه نمایش داده نمی‌شود و به جای آن کاراکتر «؟» را مشاهده خواهید کرد. بی‌شک این مورد برای کاربران ایرانی و فارسی‌زبان یک ایراد بزرگ محسوب می‌گردد و اگر سونی به دنبال ارائه یک بسته بروزرسانی نرم‌افزار جهت پشتیبانی از زبان فارسی نباشد، چندان نمی‌توان به فروش این محصول در کشور امیدوار بود. البته پشتیبانی از زبان فارسی نیز برای سونی دشوار نخواهد بود؛ احتمالا با یک بروزرسانی ساده رفع خواهد شد؛ اما تا اینجای کار، خبری از کارکترهای فارسی نیست.

باتری

باتری Smartwatch 2 دارای ظرفیت 200 میلی‌‌آمپرساعت است و در این زمینه عملکرد خوبی دارد. در آزمایشاتی که ما روی این دستگاه انجام دادیم، متوجه شدیم که اگر دستگاه دائما از طریق NFC به گوشی متصل باشد، در استفاده معمول می‌تواند بین 3 الی 4 روز پاسخگوی نیاز شما باشد.

همچنین در صورتی که دستگاه در حالت استندبای قرار گیرد و از آن استفاده‌ای نشود، با وجود اینکه مدام ساعت در حال نمایش است، اما باتری آن می‌تواند تا 7 روز دوام بیاورد.

در مجموع می‌توان عملکرد باتری ساعت هوشمند سونی را در حد بسیار خوب ارزیابی کرد. شاید تعجب کنید که چطور باتری با چنین ظرفیت پایینی می‌تواند چنین عملکردی داشته باشد. دلیل این امر استفاده از پردازنده بسیار کم‌مصرف Cortex M3، بهره‌گیری از یک نسخه بسیار ساده شده اندروید و نمایشگری با رزولوشن متوسط است.

کاربرد ساعت هوشمند دقیقا چیست؟

ساعت هوشمند ابزاری است که هنوز به درستی جای خود را در بازار باز نکرده؛ اما با این وجود در بین ابزارهای پوشیدنی، این گجت از همه بیشتر، مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است. شرکت‌هایی چون سونی، سامسونگ و کوالکام مدتی است که ساعت‌های هوشمند خود را روانه بازار کرده‌اند و زمزمه‌هایی نیز وجود دارد که به زودی گوگل، اپل و ال‌جی نیز با ارائه محصولاتی مشابه، رقابت در این بازار را گرم خواهند کرد.

Why Smartwatch

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه، به غیر از نمایش ساعت و آب و هوا، نمایش اطلاع‌رسانی‌ها باشد. ساعت هوشمند در واقع مرکز اطلاع‌رسانی‌ها است. کاربرانی که مدام به گوشی خود زل زده اند و اطلاع‌رسانی‌های جدید از سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی متنوع را چک می‌کنند، به ساعت هوشمند علاقه‌مند خواهند شد.

گاهی اوقات مشاهده اطلاع‌رسانی‌ها روی مچ دست، بدون نیاز به خارج کردن گوشی از جیب می‌تواند بسیار دلچسب باشد. مثلا فرض کنید در خیابان ایستاده‌اید می‌توانید روی ساعت خود توئیت بخوانید، یا ایمیل خود را چک کنید. البته نمایش اطلاع‌رسانی‌ها تنها کاربری این ساعت‌ها نیستند. علاوه بر امکاناتی چون نمایش ساعت و آب و هوا و قابلیت‌هایی چون کرونومتر و... که به طور پیش‌فرض روی دستگاه یافت می‌شوند، می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی متنوع، استفاده‌های دیگری را نیز تجربه کرد. مثلا در ساعت هوشمند سونی یک اپلیکیشن نقشه وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان مسیریابی کرد. یا مثلا با استفاده از نرم‌افزار دیگری می‌توان تصاویر روی گوشی را مشاهده کرد یا دوربین را فعال نموده و تصویری که در مقابل لنز قرار دارد را با کمی فاصله روی نمایشگر ساعت مشاهده نمود.

در مجموع به نظر می‌رسد که ایده ساعت هوشمند، هنوز یک ایده نپخته است و پتانسیل‌های کشف نشده بسیاری در این بازار وجود دارد. می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور، داشتن این ابزار نیز به یک ضرورت برای خوره‌های تکنولوژی بدل گردد.

جمع‌بندی

ساعت هوشمند سونی از لحاظ ظاهری یک دستگاه بسیار جذاب و شیک است که وقتی آن را به مچ دستتان می‌بندید، چندان تفاوتی با ساعت‌های معمولی احساس نمی‌کنید. ارگونومی دستگاه بسیار خوب است و وزن سبک آن باعث می‌شود که چندان متوجه قرار گرفتن آن روی مچ دستتان نگردید. بدنه آلومینیومی باکیفیت، نمایشگر ضدخش و ضد گردوغبار و ضدآب بودن دستگاه نیز مزیت‌های مهمی محسوب می‌شوند.

طریقه راه‌اندازی دستگاه روند تقریبا ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توان با دستگاه کار کرد. اپلیکیشن‌های اختصاصی متنوعی در فروشگاه Play Store برای اسمارت‌واچ 2 در دسترس هستند؛ البته نمایش اطلاع‌رسانی‌ها چندان مطلوب نیست و شاید بهتر بود که سونی در طریقه نمایش آنها روش‌های مبتکرانه‌تری را برمی‌گزید.

نمایشگر Reflective LCD دستگاه باعث می‌شود تا در زیر نور مستقیم آفتاب نیز بتوان محتوای نمایش داده شده را مشاهده نمود؛ اما نباید انتظار کیفیت بالا در نمایش تصاویر را از این دستگاه داشت. باتری ساعت مچی سونی می‌تواند در حالت همیشه متصل، در استفاده معمول بین 3 تا 4 روز دوام بیاورد و به لطف درگاه microUSB، شارژ کردن ساعت نیز بسیار ساده است.

شاید آزاردهنده‌ترین مساله مربوط به عدم پشتیبانی این دستگاه از زبان فارسی باشد که احتمالا سونی به زودی فکری به حال آن خواهد کرد.

با مقایسه قیمت این ساعت هوشمند (حدود 500 هزار تومان) با سایر محصولات مشابه مثل Galaxy Gear سامسونگ، می‌توان به این نتیجه رسید که ساعت هوشمند 2 سونی یک دستگاه باکیفیت و خوش‌ساخت با قیمتی مناسب است.

نقاط قوت

  • طراحی ظاهری زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • ضد آب و ضدغبار بودن دستگاه
  • باتری پرقدرت

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی
  • نمایشگر نه چندان باکیفیت
  • نمایش اطلاع‌رسانی‌ها به شکلی نه چندان مناسب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات