هیبرید فلزی الهام گرفته شده از میوه‌ی پومیلو

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
مطالعه 1 دقیقه
میوه‌ای که می‌بینید Pomelo نام دارد. یک میوه‌ی پومیلوی رسیده می‌تواند تا 2 کیلوگرم وزن داشته باشد.
تبلیغات

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که «طبیعت تمام نیازهای ما را پاسخگو است". از این جمله که بگذریم بهتر است به معرفی میوه‌ی نشان داده شده در عکس بپردازیم. میوه‌ای که می‌بینید Pomelo نام دارد. یک میوه‌ی پومیلوی رسیده می‌تواند تا 2 کیلوگرم وزن داشته باشد. این میوه پس از رسیدن از ارتفاعی معادل 10 متر به پایین می‌افتد و با این وجود (با توجه به وزن و ارتفاع) هنوز سالم می‌ماند. راز این سلامت! در ساختار خاصی نهفته است که پوست این میوه دارد. دانشمندان از این ساختار الهام گرفته اند تا کامپوزیتی آلومینیومی بسازند که بسیار مقاوم است.

توصیفی علمی که برای ساختار پوست میوه‌ی پامیلو به کار می‌رود، «فوم تقویت شده با الیاف» است. در این ساختار هزاران ساختار ظریف و کوچک به هم پیوسته اند. محققان دانشگاه‌های RWTH آخن و فرایبورگ در آلمان با الهام گرفتن از این ساختار، فلزی هیبریدی را طراحی و ساخته اند که ویژگی‌های مکانیکی فوق العاده‌ای را از خود نشان داده است.

مرکز این ماده از آلومینیم خالص ، که در برابر تغییر شکل دایمی مقاومت خوبی دارد، ساخته شده است. لایه‌ی بیرونی آن نیز از آلیاژی از آلومینیم-سیلیکون ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی را دارا می‌باشد. در نتیجه‌ این ساختار کامپوزیتی، در برابر هر گونه تغییر شکل یا شکستی به شدت مقاوم است، حتی بهتر از خود آلومینیم یا آلیاژهای آن!

کاربرد مهمی که می‌توان برای این کامپوزیت‌ها در نظر گرفت در صنعت خودرو سازی یا سایر صنایع مشابه است که در آنها دستیابی به فلزاتی سبک وزن با مقاومت بالا نسبت به شکست یا تغییر شکل بسیار حیاتی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات