ارزش بیت‌کوین نسبت به سال گذشته 60 برابر شد: هر بیت‌کوین، 600 دلار!

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
روز دوشنبه، ارزش بیت‌کوین مرز 600 دلار را پشت سر گذاشت. ارزش این واحد پول مجازی نسبت به یک سال پیش، 60 برابر شده است. آیا رویای میلتون فریدمن در شرف پیوستن به واقعیت است؟!
تبلیغات

بیت‌کوین یک واحد پول مجازی است که بر مبنای نظریات اقتصادی لیبرتارینی میلتون فریدمن شکل گرفته است. پایه‌گزار این واحد پولی یک هکر ژاپنی است که تا کنون ناشناخته مانده است. سیستم پیچیده امنیتی که در پشت این واحد پولی و ساز و کار آن قرار دارد باعث شده که هیچ‌کس، حتی خود هکر ژاپنی قادر به دخل و تصرف در آن نباشند. به همین دلیل هیچ کنترلی بر روی میزان تولید یا عدم تولید این واحد پولی وجود ندارد. میلیتون فریدمن، نظریه پرداز اقتصادی معتقد است که تنها در صورتی می‌توان به یک بازار آزاد واقعی رسید که هیچ قدرتی نتواند دخل و تصرفی در حجم ورود پول به بازار داشته باشد. بدین صورت بر اساس سیستمی که به طور خودکار بر مبنای وضعیت اقتصادی بازار خودش را تنظیم می‌کند می‌توان به یک نظم خودانگیخته اقتصادی رسید.

Mt. Gox یک صرافی مهم بیت‌کوین است که صبح امروز ارزش هر بیت‌کوین را 599 دلار اعلام کرد. البته به گزارش CoinDesk ارزش این واحد پول مجازی در ساعاتی از روز مرز 600 دلار را نیز رد کرده است. همچنین BTC، بزرگ‌ترین صرافی بیت‌کوین، ارزش 640 دلار را نیز برای بیت‌کوین ثبت نمود، اما Preey، دیگر صرافی بیت‌کوین ارزش آن را نزدیک به 500 دلار اعلام نمود.

دلیل این صعود ناگهانی ارزش بیت‌کوین این است که کمیته امنیت و امور دولتی مجلس سنای ایالات متحده تصمیم گرفته که مطالعات عمیق‌تری را بر روی پول‌های مجازی داشته باشد. در ماه آوریل نیز که مساله مشابهی پیش آمده بود ارزش بیت‌کوین صعودی ناگهانی داشت و قیمت آن برای اولین بار به 200 دلار رسید.

هم‌اکنون حدودا 12 میلیون بیت‌کوین وجود دارد. با احتساب ارزش 600 دلار برای هر بیت‌کوین، حجم کل این واحد پول ارزشی معادل با 7.2 میلیارد دلار خواهد داشت. طبق آخرین گزارش CoinDesk تقریبا 50535 بیت‌کوین در هر ساعت تولید می‌گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات