بخشی از متن پاسخ مایکروسافت به طعنه‌های اپل

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
اگر اخبار دو روز اخیر را دنبال کرده باشید مطمئنا خبر رونمایی از دو تبلت مهم را شنیده‌اید. نوکیا تبلتی مجهز به به ویندوز 8.1 RT معرفی کرد و مایکروسافت نیز فروش تبلت‌های Surface Pro 2 را آغاز کرد. رخداد بعدی نیز مربوط رونمایی اپل از تبلت‌های آیپد Air و آیپد مینی جدید با صفحه نمایش رتینا است. اما خبر دیگری که احتمالا نشنیده‌اید در واقع پشت‌پرده‌ی این رویدادها و مخصوصا رویدادهای مربوط به اپل محسوب می‌شود.
تبلیغات

کنفرانس چند روز پیش اپل بعد از معرفی محصولات و  قابلیت‌های جدید توسط تیم کوک، با آرامشی نسبی و بدون هیجان خاصی به پایان رسید. البته اپل در رونمایی نسخه‌های بروزشده‌ و رایگان مجموعه‌های سرگرمی iLife و بسته‌ی نرم‌افزاری آفیس iWork جنجالی ظاهر شد و در لحظاتی نیز برخی از مدیران اپل از جمله تیم کوک با طعنه در مورد مایکروسافت صحبت کردند.

ارائه‌ی رایگان مجموعه‌های iLife و iWork از سوی اپل مشخصا با هدف ضربه زدن به مایکروسافت صورت گرفت. مایکروسافت پرداخت حق اشتراک 99 دلاری را برای استفاده از مجموعه‌ی Office 365 در نظر گرفته و این اقدام اپل از دید بسیاری توهین به مایکروسافت تلقی می‌شود. البته باید در نظر داشت که مایکروسافت نرم‌افزارهای آفیس را به صورت پیش فرض و مجانی در تلفن‌های ویندوزفونی و ابزارهای مجهز به سیستم عامل ویندوز RT 8.1 جای داده است. به هر جهت، پاسخ رسمی مایکروسافت به این اقدام اپل بلافاصله در وبلاگ رسمی این غول نرم‌افزاری انتشار یافت. این پیام که توسط «فرانک شاو»- معاون بخش ارتباطات مایکروسافت – و با عنوان کنایه‌آمیز «Apples and oranges» (سیب‌ها و پرتقال‌ها) به نگارش درآمد، موضع مایکروسافت را کاملا روشن کرد:

ارائه‌ی رایگان مجموعه‌ی iWork به همراه صفحات (کنایه به تقلید از Word)، اعداد (یک Excel دیگر) و Keynote (همسان با PowerPoint) برای ما اهمیت چندانی ندارد.

اپل با ارائه‌ی مجانی مجموعه‌های نرم‌افزاری iLife و iWork در محصولات جدید و بخصوص آیپد، مستقیما تبلت‌های سرفیس مایکروسافت را هدف گرفت با این حال از پاسخ «فرانک شاو» به این اقدام اپل می‌توان اینطور برداشت کرد: مایکروسافت پروژه‌ی تبلت‌های سرفیس را برای ارائه‌ی عملکردی منحصر به فرد در زمینه‌ی بازی و امور شغلی پایه‌ریزی کرد. از طرفی با توجه به حکمرانی طولانی مدت این شرکت بر مجموعه نرم‌افزارهای آفیس، شناخت انتظارات کاربران و ارائه‌ی آن در این تبلت‌ها می‌توان گفت که سری سرفیس بهترین محصولات حال حاضر مایکروسافت به شمار می‌روند. طبق اظهارات آقای «شاو» تا زمانی که تبلت‌های آیپد مجهز به نرم‌افزارهای آفیس «مجانی» باشند، نمی‌توان ازآن‌ها انتظار بهره‌وری داشت. به عبارتی دیگر، کارکرد آیپد همچنان در حوزه‌ی رسانه‌‌ (media) و سرگرمی باقی خواهد ماند و این برای یک تبلت محدودیت محسوب می‌شود.«فرانک شاو» این مطلب را در قالب سه نکته روشن می‌سازد:

1. مجموعه آفیس مایکروسافت استانداردی ممتاز در بهره‌وری نرم‌افزاری محسوب می‌شود.2. پشتیبانی از روش‌های ورود محتوای (input methods) دقیق‌تر و سریع‌تر مثل کیبوردهای سخت‌افزاری و ترک‌پد3. امکان استفاده همزمان از اپلیکیشن‌ها و اسناد در کنار هم. این قابلیت امکان مقایسه و تحلیل را همزمان با تولید محتوا ممکن می‌سازد.

این توضیحات دیدگاهی بهتر در مورد برداشت مایکروسافت از «بهره‌وری» ارائه می‌دهد. آقای «شاو» چهار دلیل دیگر برای نشان دادن برتری Surface 2 بر آیپد را بیان می‌کند:

- Surface و Surface 2 به ترتیب ارزان‌تر از آیپد و آیپد Air هستند و در عین حال فضای ذخیره سازی بیشتری چه از نظر حافظه داخلی و چه در فضای ابری ارائه می‌دهند.- مایکروسافت نسخه‌ی کامل آفیس 2013 را به همراه تبلت‌های سرفیس عرضه می‌کند. این نسخه شامل سرویس Outlook بوده و برای اشتراک‌گذاری اسناد با فضای خارج نیازی به اپلیکیشن‌های واسطه و غیراستاندارد جهت تطبیق با پلتفرم‌های مختلف ندارید.- برخی امکانات متعارف تبلت‌های سرفیس نظیر kickstand ، پورت‌های USB، پشتیبانی از کارت حافظه‌های SD و امکان استفاده از کیبوردهای متعدد موجب بهره‌وری بیشتر آن‌ها خواهند شد.- با استفاده از رابط‌های نرم‌افزاری موجود در مجموعه آفیس مایکروسافت، امکان گشودن چند پنجره در کنار یکدیگر و یا بصورت لایه‌بندی شده وجود دارد. این قابلیت برای بسیاری از کاربران کاربردی خواهد بود.

آیا تبلت‌ سرفیس 2 به همراه مجموعه‌ی 99 دلاری Office 365، توان مقابله با محصولات جدید اپل و iWork را خوهد داشت؟ نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات