دارپا در پی ساخت ابزاری ارزان برای ذهن خوانی است

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا این مثال معروف را به خاطر دارید که فکر و اندیشه مثل خیلی چیزهای دیگر دیدنی نیست! اما صبر کنید، در دنیای امروز هیچ چیز غیر ممکن نیست! حتی خواندن و دیدن فکر دیگران یا خودتان! در واقع تا به حال بشر بارها موفق شده تا فکر افراد را بخواند تنها مشکلی که وجود داشت حجم بزرگ ابزارهای مورد نیاز برای فکر خوانی بود، به عنوان یک مثال می‌توانید ابعادی در حدود یک دستگاه MRI را در نظر بگیرید.
تبلیغات

حقیقت این است که این رشته علمی و تحقیق در خصوص مغز انسان هر روز بیشتر از دیروز شتاب می‌گیرد، برای فهمیدن علت این موضوع کافی است به کاربردهای نظامی چنین فناوری فکر کنید و البته اینکه همواره فناوری‌های نظامی مدت زمانی را به عنوان دوره محرمانه و فوق سری پشت سر می‌گذارند و سپس به صورت علنی در می‌آیند.

یکی از آخرین پروژه‌هایی که مورد حمایت مالی دارپا قرار گرفته مربوط به همین فناوری است، پروژه‌ای با عنوان: «ساخت ابزار ارزان و قابل حملی که بتواند اطلاعات حاصل از الکتروانسفالوگرافی (EEG) را به یک اپ گوشی خوراک دهی کند.»

در واقع حتی امروزه هم به طور تجاری از فناوری EEG برای بازی‌های ذهنی (کنترل شونده با ذهن) استفاده می‌شود. برای مثال Thinker Thing به کاربران اجازه می‌دهد تا با تصور یک محصول آن را به سادگی به طور سه بعدی پرینت کنند، البته این یک کاربرد نظامی نیست و هنوز در مراحل اولیه توسعه اش قرار دارد. همچنین امروزه از این فناوری در دروغ سنجی‌ها هم استفاده می‌شود. ولی چیزی که دارپا به دنبال آن است استفاده از این فناوری برای خواندن مثلا ذهن دوستتان آن هم تنها با یک ابزار ساده که روی سر قرار می گیرد و یک اپلپیکیشن موبایل،  است.

مطمئنا این فناوری پس از تکمیل کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت، به خصوص که برای خواندن داده‌ها تنها به یک گوشی هوشمند نیاز است. فراموش نکنید که تحلیل داده‌های حاصل از EEG نیاز به الگوریتم‌ها و محاسبات پیچیده ریاضی دارد و این موضوع هم یکی از چالش های اصلی این فناوری است.

دیدن و خواندن آن چه که در ذهنتان (یعنی ابزاری که با آن می‌بینید و فکر می‌کنید) به نظرتان جالب نیست؟ لطفا نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات