بررسی لپ تاپ 15.6 اینچ 550P5C-S02 از سری 5 سامسونگ

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۶
مطالعه 18 دقیقه
در ادامه مطلب با بررسی تخصصی زومیت از لپ تاپ سامسونگ  550P5C-S02 همراه باشید تا با نقاط قوت و ضعف این محصول آشنا شوید.
تبلیغات

سامسونگ در لپ‌تاپ سری 5 خود تمرکز ویژه‌ای بر فضای چند رسانه‌ای داشته است. این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده قدرتمند Core i7 سری موبایل، کارت گرافیک مستقل انویدیا، صفحه‌نمایش بزرگ 15.6 اینچ با رزولوشن HD+ و سیستم صوتی JBL است. همه این‌ها درکنار یکدیگر، یک سیستم کامل برای استفاده در زمینه‌های مختلف از جمله امور چند رسانه‌ای و بازی‌های کامپیوتری را فراهم می‌کنند. اگر بدنبال یک لپ‌تاپ قدرتمند 15 اینچی هستند،

لپ‌ تاپ سری 5 سامسونگ توسط شرکت هورداد رایان – نماینده رسمی لپ‌تاپ‌های سامسونگ در ایران – در اختیار زومیت قرار گرفت.

500P5C مجهز به یک پردازنده قدرتمند Core i7 از خانواده Ivy Bridge و یک کارت گرافیک مستقل انویدیا 650M است. ترکیب این دو پردازنده بازده و قدرت بسیار بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و وقتی درکنار نمایشگر 15.6 اینچ و سیستم صوتی قدرتمند JBL قرار گیرند همه چیز برای لذت بردن از بازی‌های کامپیوتری، تماشای ویدئو، گوش دادن به موسیقی، وب گردی و اجرای امور سنگین مانند ساخت و ویرایش ویدئو، انیمیشن و غیره فراهم می‌شود.

ترکیب گرافیک کم مصرف Intel HD 4000 یکپارچه شده با پردازنده Core i7 و گرافیک قدرتمند و پرمصرف GeForce 650M انویدیا نیز باعث می‌شود که طول عمر باتری دستگاه افزایش یابد.

طراحی ظاهری

بدنه پلاستیکی لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ طراحی زیبایی داشته و کیفیت ساخت آن نیز حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. بدنه دستگاه از پلاستیک مرغوب ساخته شده و لبه‌های آن به خوبی فرم داده شده‌اند. بدنه دستگاه دارای طرح زیبا و دوست داشتنی است که از نقاط ریز و کنار هم تشکیل شده‌اند.

صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ مات است و هم خوانی خوبی با کل دستگاه ایجاد کرده است. اما پردازنده قدرتمند Core i7 سری موبایل به همراه دیسک سخت 1 ترابایتی و گرافیک مستقل GeForce 650M باعث شده تا ضخامت لپ‌تاپ به بیش از 30 میلی‌متر و وزن آن به 2.5 کیلوگرم افزایش یابد. این بدین معنا است که شما با یک لپ‌تاپ با قابلیت حمل آسان رو‌به‌رو نیستید. این لپ‌تاپ برای افرادی ساخته شده که نیاز به قدرت پردازش بالا داشته و قصد ندارند هر روز لپ‌تاپ خود را جابه‌جا کنند.

لپ تاپ سامسونگ

لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ از نظر شکل و شمایل ظاهری و کیفیت ساخت بدنه آنقدر خوب است که ایراد خاصی نمی‌توان در آن مشاهده کرد. اما وقتی در لپ‌تاپ را باز کردیم متوجه دو موضوع شدیم: اول اینکه در نمایشگر تا زاویه حدود 120 تا 130 درجه بیشتر باز نمی‌شود و مورد دوم اینکه لولاهای در نمایشگر که آن را به بدنه اصلی متصل کرده‌اند، طراحی مناسبی ندارند و وقتی در را باز و بسته می‌کنید به‌راحتی قادر نخواهید بود تا زاویه مورد نظر خود را برای نمایشگر تنظیم کنید و از طرفی به‌دلیل عرض کم این لولاها نسبت به ابعاد نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی، در زمان تغییر زاویه، نمایشگر پایدار عمل نمی‌کند. البته وقتی زاویه را تنظیم کردید دیگر مشکلی نخواهید داشت و نمایشگر به خوبی در موقعیت خود پایدار خواهد شد.

وقتی که در لپ‌تاپ را باز می‌کنید با یک صفحه‌کلید بزرگ از نوع چیکلت رو‌به‌رو می‌شوید که فاصله بین کلیدها در آن مناسب بوده و از کلیدهای اعداد مستقل نیز بهره می‌برد.

طراحی داخلی دستگاه کاملا با بدنه بیرونی هارمونی دارد و در محل قرارگیری کف دست‌ها که در دو طرف تاچ پد این لپ‌تاپ وجود دارند نیز از طرح دانه‌های ریز مشابه بدنه بیرونی استفاده شده است.

در قسمت زیر نمایشگر و بالای صفحه‌کلید یک نوار عریض و طویل که از حفره‌های ریز تشکیل شده است، وجود دارد که علاوه‌بر ایجاد زیبایی در لپ‌تاپ، اسپیکرهای قوی JBL و دکمه پاور را در خود جای داده‌ است. توجه داشته باشید که این حفره‌ها در دراز مدت با گرد و غبار پر خواهند شد و تمیز کردن آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.

مشخصات فنی و قیمت لپ‌تاپ 550P5C-S02

  • نمایشگر 15.6 اینچ از نوع LED-backlit با رزولوشن 1600 در 900 پیکسل و شدت روشنایی 300 نیت
  • پردازنده 4 هسته‌ای Core i7-3610QM با فرکانس 2.3 گیگاهرتز
  • تراشه اصلی مادربرد Intel HM76
  • حافظه رم 8 گیگابایت DDR3 1600Mhz (دو ماژول 4GB)
  • گرافیک GeForce GT 650M با 2 گیگابایت حافظه DDR3
  • دیسک سخت 1TB (یک ترابایت)
  • سیستم صوتی JBL
  • ابعاد : 367.9 در 242.8 در 30.4 میلی‌متر / وزن: 2.5 کیلوگرم
  • قیمت 3,780,000 تومان در بازار تهران

لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ از نظر درگاه های ورودی و خروجی کاملا غنی است. در لبه راست این لپ‌تاپ به ترتیب از بالا به پایین یک درگاه قفل کینگستون، دو پورت USB 2.0 و یک درایو اپتیکال DVD وجود دارد. در قسمت جلو، کارت خوان 4 به 1 حافظه و نشانگرهای LED برای پاور، دیسک سخت و شبکه بی‌سیم قرار دارند. و اما در لبه چپ 550P5C-S02 پورت آداپتور برق، جک شبکه، خروجی D-Sub نمایشگر خارجی، خروجی HDMI، دو پورت USB 3.0، جک 3.5 میلی متری هدفون و جک خروجی صدا قابل مشاهده است. یک وب کم 1.3 مگاپیکسلی نیز در قسمت میانی لبه بالای نمایشگر و یک میکروفن در قسمت چپ تاچ پد و درست در جایی که کف دست چپ قرار می‌گیرد، وجود دارد.

جهت مشاهده مشخصات فنی این محصول در وب سایت هورداد رایان به این صفحه مراجعه کنید.

نمایشگر

550P5C-S02 مجهز به یک نمایشگر 15.6 اینچ با رزولوشن مناسب 1600 در 900 پیکسل است. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ از نوع مات بوده و به‌راحتی می‌توان در محیط‌های پرنور، بدون مزاحمت انعکاس نور بهره برد. شدت روشنایی نمایشگر نیز 300nit اعلام شده است. رزولوشن مناسب این صفحه‌نمایش باعث می‌شود تا فضای کاری بیشتری در اختیار داشته و برخلاف نمایشگرهای 15 اینچ با رزولوشن 1366 در 768، حداقل با چشم غیرمسلح پیکسل‌ها قابل مشاهده نیستند.

Samsung Series 5

از آنجایی که پنل این نمایشگر از نوع TN است، زاویه دید آن محدود بوده و وقتی با زاویه به نمایشگر نگاه کنید از کیفیت تصاویر کاسته شده و رنگ‌ها در هم آمیخته می‌شوند. زاویه دید عمودی این نمایشگر به مراتب محدودتر از زاویه دید افقی آن است. برای درک بهتر این موضوع نگاهی به تصاویر پایین بیاندازید:

چیدمان ساب پیکسل‌ها در این نمایشگر LCD را نیز در تصویر پایین مشاهده کنید:

subpixel samsung 550p5c

کنتراست تصویر و عمق رنگی مشکی نمایشگر 550P5C خیلی مناسب نیست و اگر شدت روشنایی را بیش از 50 درصد افزایش دهید، رنگ مشکی به رنگ خاکستری تیره یا سرمه‌ای مایل می‌شود.

اسپیکر و سیستم صوتی

همان‌طور که پیش تر اشاره کردیم این لپ‌تاپ از سیستم صوتی پیشرفته JBL 2.1 بهره می‌برد و در این سیستم یک جفت بلند گو در قسمت بالای صفحه‌کلید و یک ساب ووفر در پشت کیس لپ‌تاپ قرار گرفته است. ترکیب این سه باعث شده تا در لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ صدای با کیفیت و حجیم را تجربه کنیم. برای آزمایش چند فیلم و موسیقی را با آن پخش کردیم، صدای خروجی این اسپیکرها فوق‌العاده و کم نظیر است.

Samsung Series 5 JBL Sound Systme

معمولا به اسپیکر و کیفیت صدا در لپ‌تاپ‌ها توجه کمی می‌شود و کمتر تولیدکننده‌ای از اسپیکر مناسب در لپ‌تاپ خود بهره می‌برد اما طی چند ماه گذشته شرکت‌های مختلف از جمله سامسونگ و ایسوس به این بخش از محصول خود نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند و از سیستم صوتی توانمندی در برخی از محصولات خود بهره برده‌اند.

به هر حال اگر کیفیت صدای خروجی لپ‌تاپ برایتان اهمیت دارد، لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ شما را مایوس نخواهد کرد.

صفحه‌کلید و تاچ پد

صفحه‌کلید چیکلت لپ‌تاپ سری 5 از هر نظر مناسب است، فاصله بین کلیدها، ابعاد آن‌ها، نوع و کیفیت ساخت آن‌ها همگی خوب هستند و در زمان استفاده از آن متوجه هیچ مشکلی نشدیم. صفحه‌کلید این لپ‌تاپ نیز همچون اکثر لپ‌تاپ‌های 15 اینچی بازار دارای کلیدهای مستقل اعداد است. خوشبختانه از آنجایی که این صفحه‌کلید از نوع جزیره‌ای یا چیلکت است، گرد و غبار و مایعات به‌راحتی به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

تنها موردی که شاید برای برخی از کاربران مهم باشد عدم چاپ شدن حروف فارسی روی کلیدها و در عوض وجود کارکترهای عربی روی آن‌ها است. شاسی دور صفحه‌کلید به خوبی با بدنه دستگاه یکی شده است و از نظر ظاهری ترکیب تیره و روشن کلیدها و حاشیه دور آن‌ها دوست داشتنی است.

550P5C keyboard touchpad

تاچ پد لپ‌تاپ 550P5C ابعاد متوسط و مناسبی دارد و از دو دکمه فیزیکی مستقل بهره می‌برد. در زمان استفاده از تاچ پد نیز هیچ مشکلی مشاهده نکردیم. هدایت نشانگر ماوس به‌راحتی و با دقت انجام می‌شود و کلیدها فیزیکی نیز به خوبی عمل می‌کنند. سطح خود تاچ پد صاف و نرم است و در زمان استفاده از آن انگشت دست به‌راحتی روی سطح حرکت می‌کند. این تاچ پد از برخی از ژست‌های حرکتی مانند لمس دو انگشتی برای بزرگنمایی یا اسکرول در صفحه پشتیبانی می‌کند. امکاناتی که در ویندوز 8 کاربرد بسیاری دارند.

نرم‌افزار

متاسفانه لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ با ویندوز 7 عرضه می‌شود اگر این لپ‌تاپ را تا پیش از 1 فوریه خریداری کنید می‌توانید با پرداخت مبلغ بسیار کم آن را به ویندوز 8 بروز کنید. البته پس از آن نیز می‌توانید ویندوز 8 را روی آن نصب کرده و از آن لذت ببرید ولی به هر حال روی نوت بوک 550P5C ویندوز 7 نصب شده است و صفحه‌نمایش آن نیز لمسی نیست.

samsung ultrabook dock

سامسونگ نرم‌افزارهای همیشگی خود را روی این لپ‌تاپ نیز نصب کرده است که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزار: تهیه نسخه پشتیبان و باز گرداندن اطلاعات، دسترسی سریع به تنظیمات، اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف، داک حاوی نرم‌افزارهای پر استفاده و شبیه به سیستم‌عامل مک، دسترسی سریع به ابزارهای کاربردی ویندوز، نرم‌افزار اتصال ابزارهای مختلف همچون تبلت، تلفن هوشمند و غیره به یکدیگر، اشاره کرد.

بازده دیسک سخت

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در دیسک سخت 1 ترابایتی

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه HDD از نرم‌افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کند. براساس این آزمایش‌ها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در دیسک سخت یک ترابایتی لپ‌تاپ 550P5C-S02  برابر با 112.3MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 0.9MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 76.9MB/s است.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Samsung 550P5C-S02

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

امروزه اکثر لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت بازار مجهز به حافظه سریع SSD هستند، حتی بسیاری از لپ‌تاپ‌ها نیز از ترکیب حافظه SSD و HDD استفاده می‌کنند تا سرعت بوت سیستم‌عامل و اجرای نرم‌افزارهای مهم با سرعت بیشتری انجام شود. اما متاسفانه لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ تنها از دیسک سخت برای ذخیره‌سازی اطلاعات بهره می‌برد و همین عامل باعث کاهش سرعت اجرای نرم‌افزارها و بوت سیستم‌عامل می‌گردد.

طول عمر باتری

برای بررسی طول عمر باتری همچون روال همیشه، دو آزمایش مختلف را روی این لپ‌تاپ انجام دادیم. در هر دو آزمایش شدت روشنایی نور نمایشگر روی 50 درصد تنظیم شده بود. در آزمایش Battery Eater، لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ 2:05 دقیقه و در آزمایش پخش متناوب فیلم 1080p با فرمت MKV باتری لپ‌تاپ مدت زمان 2:45 دقیقه دوام آورد.

لپ‌تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Samsung 550P5C-S02

2:05

2:45

3:30

Samsung 900X3C-A02

 3:38

 4:19

 7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

 3:32

 4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

همچنین لازم است بدانید که امکان تعویض باتری دستگاه توسط کاربر وجود ندارد و در صورت بروز مشکل برای باتری دستگاه پس از مدت گارانتی باید به خدمات پس از فروش سامسونگ مراجعه کنید.

قدرت و بازده

لپ‌ تاپ سامسونگ 550P5C-S02 سامسونگ مجهز به پردازنده Intel Core i7-3610QM است که دارای 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی و 6 مگابایت حافظه کش است. این CPU اینتل از فناوری Turbo Boost اینتل پشتیبانی می‌کند و زمانی‌که سیستم نیاز به پردازش سنگین داشته باشد، فرکانس هسته‌ها را بصورت خودکار و البته موقت تا 3.3 گیگاهرتز اورکلاک می‌کند. این پردازنده از خانواده Ivy Bridge و از سری موبایل اینتل بوده و لیتوگرافی آن 22 نانومتری و حداکثر مصرف آن 45 وات است. حال این پردازنده سریع را درکنار گرافیک قوی GeForce GT650M قرار دهید تا با یک سیستم قدرتمند طرف شوید.

cpuz 550P5C zomit

GT650M از فناوری به نام Optimus پشتیبانی می‌کند که در آن سویچ کردن بین کارت گرافیک انویدیا و گرافیک یکپارچه شده با پردازنده Ivy Bridge بصورت خودکار انجام می‌شود. یعنی زمانی‌که سیستم نیاز به پردازش گرافیکی سنگین ندارد، پردازش امور بصورت خودکار به گرافیک Intel HD موجود در پردازنده Core i سپرده می‌شود و هر زمان که نیاز به پردازش سنگین گرافیکی باشد کارت گرافیک انویدیا بصورت خودکار سکان امور را بدست می‌گیرد.

لپ‌تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark Vantage

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Samsung 550P5C-S02

13,038

N/A

2,239

2,359

Samsung 900X3C-A02

5,520

12,384

3,630

 543

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

10,991

3,246

Samsung 530U3C-A02

 3,815

 4,424

 1,288

Samsung 300E5Z-A01

6,073

6,636

1,788

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

GT650 از DirectX 11، PhysX و Shader Model 5.0 نیز پشتیبانی می‌کند و به‌راحتی می‌توان از آن در بازی‌های روز دنیا استفاده کرد.

همان‌طور که در نتیجه بنچمارک‌ها ملاحظه می‌کنید، 550P5C از نظر قدرت پردازش گرافیکی و پردازش کلی سیستم در سطح بسیار خوبی قرار دارد. ما برای آزمایش بهتر چند بازی شامل COD: Modern War far 2 و FIFA ۲۰۱۲ را روی آن اجرا کردیم و این لپ‌تاپ به خوبی از پس اجرای آن‌ها بر آمد.

جمع بندی

 لپ‌تاپ 15.6 اینچی 550P5C از نظر قدرت و بازده در سطح بسیار خوبی قرار داد و برای اجرای اکثر بازی‌های کامپیوتر در رزولوشن طبیعی نمایشگر یعنی 1600 در 900 پیکسل مناسب است. اما این لپ‌تاپ به‌دلیل وزن 2.5 کیلوگرمی آن که با اضافه شدن آداپتور و کابل‌ها نزدیک به 3 کیلوگرم می‌رسد، برای افرادی که قصد جابجایی زیاد نوت بوک خود را دارند، مناسب نیست.

لپ تاپ سامسونگ 550P5C از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار بوده و شکل شمایل و طراحی ظاهری آن نیز مناسب است. صفحه‌کلید بزرگ و تاچ پد مناسب آن نیز برای کار کردن دراز مدت عالی است و در زمان تایپ کردن با آن حتما لذت خواهید برد. اما نزدیک به سه ماه از انتشار ویندوز 8 می‌گذرد و انتظار می‌رود لپ‌تاپ‌های که در حال حاضر عرضه می‌شوند مجهز به صفحه لمسی بوده و از نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی کنند.

لپ تاپ سامسونگ سری 5

نکته مهم دیگری که احتمالا برای بسیاری از کاربران اهمیت داشته باشد، مربوط به سیستم صوتی و خروجی با کیفیت لپ‌تاپ سری 5 سامسونگ است که به‌لطف استفاده از اسپیکرهای قدرتمند و با کیفیت JBL میسر شده است.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و بدنه خوش ساخت
  • قدرت و بازده بسیار بالای پردازنده
  • کارت گرافیک مستقل قدرتمند با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی
  • صفحه‌کلید و تاچ پد کارآمد
  • سیستم صوتی توانمند JBL

نقاط ضعف:

  • زاویه دید محدود و کنتراست پایین تصویر در نمایشگر
  • زاویه محدود در نمایشگر و طراحی نه چندان مناسب لولای آن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات