دوربین ۵۷۰ مگاپیکسلی Dark Energy، پادشاه جدید دنیای تصویربردای فضایی

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
این ابر دوربین ۵۷۰ مگاپیکسلی روی یک تلسکوپ ۵۲ ساله در کوهستان‌‌های شیلی نصب شده است.
تبلیغات

به دوربین موبایل خود افتخار می‌کنید؟ یک دوربین DSLR حرفه‌ای دارید که عکس برداری در نور کم را برای شما آسوده‌تر نموده؟ خوب نگران نباشید، این تلسکوپ قصد رقابت با گجت‌های شما را ندارد و هیچگاه به سمت زمین نگاه نخواهد کرد. این ابر دوربین با نام انرژی تاریک یا Dark Energy دارای یک سنسور ۵۷۰ مگاپیکسلی است و روی یک تلسکوپ ۴۲ ساله که در کوهستان‌های شیلی قرار دارد، نصب شده است. با زومیت همراه باشید تا با جزییات این پدیده جدید تصویربرداری فضایی آشنا شوید.

تلسکوپ بلانکو در شیلی تا چندی پیش تنها یک تلسکوپ مثل سایر تلسکوپ‌های بزرگ دیگر بود، اما با قرار دادن مجموعه یکپارچه‌‎ای از ۶۲ سنسور CCD این تلسکوپ به دوران اوج خود رسیده است.

این دوربین به وسیله کنسرسیومی‌ با نام تحقیق در انرژی تاریک، تامین مالی و ساخته شده است و برای بررسی چهار پدیده به کار خواهد رفت.

این چهار مورد شامل سوپرنوا از نوع 1a، برای‌ اندازه‌گیری فاصله کهکشان‌ها به منظور‌اندازه‌گیری سرعت رشد جهان،‌ اندازه گیری موج‌های فشاری به نام نواسانات آکوستیک باریون که باعث فشردگی مواد بعد از بیگ‌بنگ شده‌اند (همانند امواج صوتی که باعث افزایش نوسانی چگالی هوا در مسیر خود می‌شوند) و پدیده‌های دیگر است که از چارچوب این بحث خارج می‌باشد.

اولین عکس‌های این ابر تلسکوپ منتشر شده است که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید و این‌طور که به نظر می‌رسد این دوربین زیاد هم بد عمل نمی‌کند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات