آیا می‌توان سیم‌کارت میکرو SIM را به نانو SIM آیفون 5 تبدیل کرد؟

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۵
مطالعه 5 دقیقه
مطمئناً این سؤال در ذهن بسیاری از ما به وجود آمده که آیا امکان استفاده از سیم‌کارت قبلی خودمان در آیفون 5 وجود دارد یا خیر. اینکه اپل با چه انگیزه‌ای این تغییر را انجام داده مشخص نیست، شاید به خاطر شبکه‌های مخابراتی این عمل صورت گرفته که درآمد آن‌ها بیشتر شود، چون آنقدرها به سود اپل نیست که خرید محصول خود را برای کاربران دشوارتر سازد. به هر حال به نظر می‌رسد امکان تبدیل سیم‌کارت میکرو به نانو طی یک فرایند ریسک‌پذیر وجود دارد اگر این موضوع برای شما نیز جذاب است خواندن مقاله را ادامه دهید.
تبلیغات

لطفا توجه داشته باشید که برای تبدیل سیم‌کارت خود به نانو باید روی آن تغییرات فیزیکی اعمال کنید و اگر این کار را بدرستی انجام ندهید ممکن است برای سیم‌کارت و شاید تلفن شما مشکلی ایجاد شود پس اگر این راهنما را دنبال کردید خود شما مسئول آسیب‌های احتمالی وارده به سیم‌کارت خود هستید.

120915-mini-micro-nano-sim

ابعاد دقیق 3 نوع سیم‌کارت موجود به قرار زیر است:

  • سیم‌کارت معمولی 25 در 12 در 0.76 میلی‌متر
  • میکرو سیم‌کارت 15 در 12 در 0.76 میلی‌متر
  • نانو سیم‌کارت: 12.3 در 8 در 0.67 میلی‌متر

اگر به ابعاد انواع مختلف سیم‌کارت‌ها دقت کنید متوجه مشکل اساسی می‌شوید. بگذارید یک موضوع را خاطر نشان کنیم که به احتمال بسیار قوی مشکل تبدیل میکرو به نانو سیم تنها فیزیکی خواهد بود و از لحاظ مدار و سیستم رمز گذاری تفاوتی نخواهند داشت.

حال مشکل در دو مورد بزرگ و یک مورد کوچک خلاصه می‌شود که اگر به هر سه آن‌ها غلبه کنید می‌توانید از میکرو سیم‌کارت خود یک نانو سیم بسازید.

مشکل کوچک: کاهش سطح

این کار را یک بار برای تبدیل سیم‌کارت معمولی به میکرو سیم‌کارت انجام داده‌ایم. بنابراین این مشکل نیازی به دانش یا مهارت جدیدی ندارد. تنها موردی که باید توجه داشته باشیم دقت در کار برش و سمباده زدن است. چراکه هر چقدر شی مورد نظر کوچک‌تر باشد درصد خطا نیز بیشتر خواهد شد، بنابراین اگر می‌خواهید که در خانه این کار را انجام دهید باید وسایل اندازه گیری بسیار دقیق همانند آنچه در شکل زیر مشاهده می‌کنید، تهیه کنید و با استفاده از کاغذ سمباده کم کم ابعاد سیم‌کارت را به عدد 12.3 میلی‌متر و 8.8 میلی‌متر برسانید. نباید با خودکار روی میکرو سیم را علامت بگذارید و با قیچی ناگهان ببرید. این کار نیاز به زمان و تمرکز دارد. آگاه باشید که اگر اندکی بیشتر از مقدار اعلام شده ببرید دیگر راه برگشتی وجود نخواهد داشت.

Convert-Micro-SIM-to-Nano-Digital-Caliper-e1347657056762

مشکل بزرگ اول: ضخامت

یک مشکل بزرگ برای تبدیل میکرو به نانو سیم‌کارت وجود دارد و آن اختلاف ضخامت 0.09 میلیمتری است. آری درست حدس زدید این ضخامت در حدود ضخامت یک ورق کاغذ است اما برای رسیدن به نتیجه باید این تغییر انجام شود. برای این کار نیز به‌شدت باید محتاط و آرام عمل کنید چون در صورت اینکه ضخامت بیشتری را بردارید، تماس مناسب بین سیم‌کارت و کانکتور تلفن برقرار نخواهد شد و سیم‌کارت شما بلا استفاده خواهند ماند.

Convert-Micro-SIM-to-Nano-Sandpaper-e1347657094325

مشکل بزرگ دوم: پین ها

این مشکل با درایت و حوصله حل شدنی نیست. باید دید که آیا این تغییر فیزیکی باعث قطع شدن پین‌ها می‌شود یا خیر. بعضی از سیم‌کارت‌ها حتی در حالت میکروسیم نیز در لبه‌های سطح خود دارای پین فلزی هستند و امکان کاهش اندازه بیشتر برای آن‌ها وجود ندارد. این مشکل را باید با ریسک خود انجام دهید.

Convert-Micro-SIM-to-Nano-in-Hands-e1347657119472

در همین رابطه شرکت Giesecke & Devrient می‌گوید که تبدیل میکروسیم به نانوسیم امکان‌پذیر نیست و اینگونه دلیل خود را بیان می‌کند :

درست است که تعدادی از مردم توانستند سیم‌کارت خود را با استفاده از چاقو و قیچی به میکرو سیم تبدیل کنند و موفق هم شدند. اما همیشه این موضوع نتیجه نمی‌دهد و بعضی اوقات موجب از میان رفتن سیم‌کارت می‌شود. دلیل موفقیت آن‌ها این بود که ضخامت سیم‌کارت معمولی(2FF) و میکروسیم (3FF) برابر بوده است. اما ضخامت نانو سیم 15 درصد کمتر است و تنها تغییر مساحت نمی‌تواند این تبدیل را انجام دهد.

همچنین نانو سیم‌کارت می‌تواند با استفاده از آداپتور با گوشی‌های قدیمی کار کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد. شما می‌تواند این نانوسیم کارت را در تمام تجهیزات موبایل خود با استفاده از آداپتور مناسب، استفاده کنید

هرچند این شرکت روی این مشکل تأکید داشته است اما یک نکته امیدوارکننده هم بیان کرده و آن هماهنگی کامل مدار نانوسیم با سیم‌کارت‌های گذشته است. بنابراین اگر کسی موفق شود که میکرو سیم را با دقت و ظرافت تمام بدون صدمه زدن به مدار سیم‌کارت به ابعاد دقیق نانو سیم برساند مطمئناً دیگر نیازی به خرید یک سیم‌کارت جدید نخواهد داشت. بااین‌حال باید تا رسیدن آیفون به دست کاربران منتظر بود و نتیجه را در آیفون نیز امتحان کرد.
Convert-Micro-SIM-to-Nano-Micro-Regular-e1347657146571
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات