آیپاد تاچ نسل پنجم: بهترین پخش‌کننده موسیقی یا بهترین پلتفرم برای لوازم جانبی دیگر شرکت‌ها

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۶
مطالعه 8 دقیقه
شاید تیتر این مقاله سوالات زیادی را در ذهن شما ایجاد کند. در کنفرانسی که اپل برای معرفی آیفون 5 برگزار کرد، از آیپاد تاچ 5 نیز پرده‌بردای شد که توجه بسیاری را به خود معطوف کرد. بسیاری از ما آیپاد تاچ را یک پخش کننده معمولی موسیقی می‌دانیم، اما بهتر است به این دستگاه از یک جنبه ناب‌تر نگاه کنیم. محصولی که بازار نزولی دارد اما باز هم اپل آن را فراموش نکرده است و با تجهیز آن به LCD از نوع IPS و پردازنده قدرتمندتر،آن را به یک لوازم جانبی ایده‌ال تبدیل نموده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا ببینید آیپاد چگونه قادر است انقلابی در بازارهایی فراتر از موسیقی ایجاد نماید.
تبلیغات

درابتدا باید عرض کنم که این مقاله نظر شخصی و نوشته اینجانب به کمک نویسنده ارزنده این وب‌سایت آقای محمد شهاب شهوازیان است و هیچ گونه ارتباطی با اهداف و دیدگاه وب‌سایت زومیت ندارد. مطمئن باشید هیچ دیدگاهی صددرصد درست نیست و در صورت مخالفت با این دیدگاه شما کاملا اختیار دارید که در بخش نظرات انتقاد خود را ارایه نمایید.

در تمامی این مقاله بر پایه مشخصاتی که در ذیل از آیپاد تاچ 5 نام می‌برم استدلال‌ها رو بیان خواهم کرد.

130912 apple ipod touch 5th gen 5
  • طول 123.4 ،عرض 58.6 و ضخامت 6.1 میلیمتر
  • وزن 88 گرم
  • حافظه داخلی 32 گیگابایت در مدل 299 دلاری
  • پشتیبانی از شبکه WiFi استاندارد a، b، g و n در دو فرکانس 2.4 و 5 گیگا هرتز
  • پشتیبانی از Bluetooth
  • صفحه نمایش 4 اینچی رتینا از نوع پنل IPS و رزولوشن 1136 در 640 پیکسل(کنتراست 800 به 1 و روشنایی 500 شمع بر متر مربع)
  • دوربین HD جلویی و دوربین 5 مگاپیکسلی پشتی
  • فیلمبرداری Full HD
  • پورت هدفون و Lightning
  • اسپیکر و میکروفون داخلی
  • شارژ سریع در 2 ساعت تا 80 درصد ظرفیت کل باتری
  • هدفونهای با کیفیت EarPods
  • جنس بدنه از آلومینیوم و دارای دکمه اتصال بند Loop

1- آیپاد تاچ 5 و تحول در دنیای بازی‌های موبایل

بسیاری از ما هنوز بر سر دو راهی مانده‌ایم، که آیا واقعا به کنسولی مانند ویتا نیاز است یا خیر؟ آیا سونی می‌تواند تنها با تکیه بر بازی‌های گرانقیمت و با کیفیت بازار را در اختیار بگیرد و یا مشتریان، دیگر بابت یک بازی موبایل 50 یا 60 دلار پرداخت نمی‌کنند؟ و بسیاری سوالات دیگر.

آنچه که واضح و آشکار است برتری قدرتمندانه اپل و در کل، سیستم عامل iOS در دنیای سرگرمی موبایل است. کاربران این سیستم عامل بیش از هر سیستم عامل دیگری اپلیکیشن دانلود می‌کنند و بیش از هر شرکت دیگری با استفاده از محصولات اپل بازی می‌کنند. دلایل این موفقیت بی‌شمار هستند، از روان بودن سیستم عامل و اکوسیستم سالم برای توسعه دهندگان گرفته تا سخت افزار مناسب و سهولت استفاده.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

اما آیپاد تاچ نسل پنجم این انقلاب را یک قدم بزرگ به سمت جلو حرکت داده است، دیگر از پردازنده قدیمی A4 خبری نیست، شما صاحب یک قلب پردازش قدرتمند در آیپاد تاچ خود هستید که روزی توانسته بود آیپد 2 را در نمایش گرافیکی به اوج برساند. نکته مهم دیگر افزایش اندازه صفحه نمایش و استفاده از پنل IPS است، که در نسل قبلی آیپاد تاچ عدم وجود آن موجب افت شدید کیفیت در زاویه دید کم می‌شد. تمامی این موارد در کنار ضخامت 6.1 میلی متری حکایت از توان مهندسی و طراحی بالا در ساخت این محصول دارد و به این ترتیب سازندگان  تنها می‌بایست محصول خود را به صورت یک مکمل برای آیپاد 5 عرضه کنند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

اما یک مشکل کوچک وجود دارد، آیا نمایشگر لمسی می‌تواند تجربه مناسبی برای همه بازی‌ها ارایه دهد؟ پاسخ تا حدی مشخص است. زمانی که شما چنین ابرقدرتی را در ضخامت 6 میلیمتر و وزن 88 گرم دارید نباید نگران کمبودهای فیزیکی آن باشید. کافیست شرکت اپل تجهیزات جانبی را طراحی و تولید کند که کنترهای فیزیکی مناسب را به آیپاد اضافه نماید. حال حمایت توسعه دهندگان را از این محصول تصور کنید و آن را با کنسول تازه‌واردی مانند ویتا که تنها 2.5 میلیون عدد از آن فروخته شده مقایسه کنید. باید گفت که ویتا در مقابل 175,000 بازی قابل دانلود و عمدتا ارزان قیمت، شانسی ندارد. باید توجه داشت که طراحی ایده‌ال برای این موضوع مشکل است اما دست‌یافتنی است و با اینکه این ترکیب برای کاربر پرهزینه‌تر است اما قیمت بسیار پایین بازی‌های این سیستم عامل آن را جبران خواهد کرد و در کنار آن شما 2 دستگاه به جای یک دستگاه غیرقابل حمل دارید.

2- آیپاد تاچ 5 و تحول در دنیای تصویر برداری

اپل همیشه به این بازار چشم دوخته است، و از آیفون 4 تا به حال به درستی از اهمیت دوربین در فروش محصولاتش آگاه است. در وب سایت به اشتراک گذاری عکس فلیکر flickr نیز آمارها نشان دهنده این است که کاربران، بسیاری از تصاویر به اشتراک گذاشته شده را با دوربین آیفون گرفته‌اند و این پاسخ مثبت خریداران به این قابلیت است. اپل با پیشینه عظیمی که در تکنولوژی و مهندسی مدرن دارد قادر است در بازار دوربین شانه به شانه بزرگان حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.بگذارید این ایده را اینگونه آغاز کنم:

تصور کنید شرکت‌های تولید کننده دوربین ، بدنه‌ای بسازند با یک سنسور حرفه‌ای، لنز قابل تعویض از یکی از استانداردهای رایج (نه یک استاندارد جدید) و آن را به یک آیپاد تاچ 5 با استفاده از پورت Lightning متصل کنند تا یک دوربین تمام عیار ساخته شود.

5

این موضوع به جز صرفه جویی در هزینه‌های شرکت سازنده دوربین و کاهش قیمت نهایی، باعث افزایش تمرکز این سازنده بر روی موارد مهمتری مانند عملکرد سنسور و شفافیت لنز خواهد شد. نتیجه نهایی با وجود اندازه باورنکردنی آیپاد تاچ 5 و قدرت سخت افزاری آن، دوربینی بسیار رقابتی خواهد بود که حتی قیمت بهتری هم نسبت به دیگر محصولات دارد و یک محصول دو منظوره است.

نکته جالب آیپاد تاچ 5 این است که این دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و دارای دکمه اتصال Loop است (لوپ بند رنگی ساخته شده توسط اپل است که کاربر آن را دور دست می‌اندازد تا از افتادن آیپاد تاچ جلوگیری کند)، به جای اینکه Loop به آیپاد تاچ متصل شود این دکمه می‌تواند آیپاد تاچ را به دوربین متصل کند و ترکیبی یکپارچه ایجاد کند(در مورد مکانیزم این کار فعلا مجال بحث نیست).

حال تصور کنید که شما آیپاد تاچ 5 را دارید و یک دوربین نیمه حرفه‌ای بدون آینه سونی می‌خواهید. آیا ترجیح نمی‌دهید که سونی وسیله جانبی بسازد که قیمت آن 299 دلار باشد(به جای حداقل 650 دلار) و به آیپاد شما متصل شود و یک دوربین واحد را تشکیل دهد؟ این موضوع سبب می‌شود که شما 10 نمایشگر برای 10 دستگاه نداشته باشید و یا به سیستم‌های ابری و شبکه وابسته نباشید تا تمام عکس‌های خود را در یک جا داشته باشید. این آرزو تا حدی محال است، اما دست یافتنی است. در واقع با جدا کردن آیپاد 5 شما یک دوربین جیبی 88 گرمی دارید و زمانی که آن را به وسیله جانبی متصل می‌کنید صاحب یک دوربین حرفه ای می شوید. بدین ترتیب عکس ها و موارد مورد نیاز شما چه در زمان استفاده از لوازم جانبی و تبدیل دستگاه به دوربین حرفه‌ای و چه در زمان استفاده عادی از آیپاد تاچ در یک محل ذخیره می‌گردد.

3- آیپاد تاچ 5 و تحول در دنیای تلفن هوشمند

نقطه‌ای که کمترین درصدی از امید برای حضور اپل در آن میسر است. بعد از انتشار آیپاد نسل چهارم بسیاری از شرکت های چینی اقدام به ساخت کاوری کردند که آیپاد تاچ نازک نسخه 4 را به آیفون تبدیل می‌کرد. اما چند ایراد بزرگ داشت، کیفیت پایین‌تر صفحه نمایش آیپاد، نبود دوربین مناسب و زیاد شدن ضخامت کلی محصول نهایی بخشی از این ایرادها بود. اما حال بسیاری از این مشکل‌ها حل شده است. دوربین آیپاد تاچ دیگر با رزولوشن 960 در 720 پیکسل عکس برداری نمی‌کند، دیگر پردازنده آن A4 نیست، صفحه نمایش آن IPS است و ضخامت آن باز هم به 6.1 میلیمتر کاهش یافته است و از همه مهم تر تنها 88 گرم وزن دارد. تمام این مشخصات یک آیفون تقلبی بهتر را نوید می‌دهد، آرزوی ما این است که شرکت های چینی همت کنند و این بار این کاور ها را از جنس پلاستیک کیسه زباله نسازند، و اندکی در تلرانس و دقت ساخت توجه کنند تا محصولی بی نظیر خلق شود و در نهایت این اکسسوری 100 دلاری به همراه ایپاد نسل پنجم 299 دلاری یک آیفون 32 گیگا بایت را نتیجه دهد.

جمع بندی:

اپل با ساختن دستگاهی به این ظرافت و قدرت، انتخاب‌های فروانی را در اختیار سازندگان تجهیزات جانبی گذاشته است، و شاید آنقدر این لوازم جانبی پیشرفته و توسعه یافته باشند که آیپاد تاچ 5 نسبت به آنها لوازم جانبی به حساب بیاید. اگر اپل نتواند انتظارات بی‌شمار بازار را با بهبود محصولات خوب پاسخ دهد، هنوز یک راه حل بزرگ در پیش روی تیم کوک است. راه حلی که هیچکدام از رقبا از آن برخوردار نیستند و باید سال‌ها تلاش کنند تا به جایگاه اپل برسند، و آن چیزی نیست جز تجهیزات جانبی. باید دید این فرصت را چه شرکتی زود تر به چنگ خواهد آورد.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

به نظر شما بهترین ایده برای استفاده بهتر از این گجت باریک و قدرتمند چیست؟ چه وسیله جانبی ممکن است بعد جدیدی را به آیپاد اضافه کند؟ نظرات و ایده‌های خود را در بخش نظرات در اختیار ما بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات