۱۰ محصول برتر مایکروسافت از گذشته تا کنون

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت همواره با انتقادات و چالش‌های فراوانی روبرو بوده و برخی از محصولات این کمپانی شکست مطلق و برخی نیز پیروزی‌های بزرگ به همراه داشته‌اند.
تبلیغات

مایکروسافت در آستانه انتشار نسخه جدید ویندوز که تغییراتی بنیادین را تجربه کرده است، قرار دارد و در حالی که فقط دو ماه با انتشار رسمی ویندوز ۸ (مهمترین محصول مایکروسافت پس از چندین سال) فاصله داریم، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی به برخی از محصولات بسیار موفق این کمپانی بزرگ بیاندازیم.

مایکروسافت به طور مداوم در معرض تیغ تیز انتقادها بوده و هست، ولی اگر این غول نرم‌افزار دنیا نبود، ما بسیاری از تسهیلات مدرن کامپیوتری که امروز از آنها بهره می‌بریم را نداشتیم.

وقتی که این کمپانی تبلت سرفیس خود را در ماه گذشته معرفی نمود، بسیاری اقدام مایکروسافت برای ورود به دنیای سخت‌افزار را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

با تمام این اوصاف واقعیت آن است که مایکروسافت طی چند دهه گذشته، چند محصول بی‌نظیر (که اتفاقا برخی از آنها سخت‌افزاری بوده‌اند) را ارائه نموده است. در حالی که فقط دو ماه با انتشار رسمی ویندوز ۸ (مهمترین محصول مایکروسافت پس از چندین سال) فاصله داریم، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی به برخی از محصولات بسیار موفق این کمپانی بزرگ بیاندازیم.

موس لمسی  Microsoft Arc Touch

این ماوس مایکروسافت، یکی از بهترین لوازم جانبی طراحی‌ شده توسط مایکروسافت تا به امروز است. اگر بخواهید از آن استفاده کنید باید آن را به شکل خمیده در آورید و برای حمل آسان‌تر می‌توانید آن را صاف کرده و در کیفتان قرار دهید.

Arc از اتصال بلوتوث، عمر باتری بالا و پیمایش دقیق، بهره می‌برد.

این موشواره به خاطر طراحی شیکی که دارد، تحسین کارشناسان را برانگیخته و جوایز زیادی را تصاحب نموده است. جزئیات بیشتر ...

شبیه‌ساز پرواز

آیا تا کنون به این که خلبانی یک هواپیما چگونه است، فکر کرده‌اید؟ مایکروسافت راهی را برای تجربه مجازی این رویا به کاربران خود ارائه کرد.

شبیه‌ساز پرواز یک سری برنامه بود که بیشتر باعنوان بازی ویدئویی شناخته می‌شدند. به استناد ویکیپدیا، «شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت یکی از جامع‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و بهترین برنامه‌های شبیه‌ساز پرواز در بازار است.»

در Flight Simulator شما باید به اندازه یک خلبان ماهر باشید تا بتوانید هواپیما را از زمین بلند کرده و به پرواز در آورید.

تا سال ۲۰۰۹ (بیست و پنجمین سالگرد این بازی)، شبیه‌ساز پرواز، یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های مایکروسافت بود. شبیه‌ساز پرواز سه سال قبل از ویندوز تولید گردید. مایکروسافت به تازگی استدیو مربوط به تولید و توسعه Flight Simulator را تعطیل کرد و احتمالا این پروژه دیگر تکرار نخواهد شد.

Xbox اول

اولین کنسول بازی ایکس باکس مایکروسافت ثابت کرد که این کمپانی می‌تواند در ساخت سخت‌افزار موفق باشد و وارد دنیای بازی‌های ویدئویی گردد.

جدا از بازی‌های بی نظیری که این دستگاه معرفی کرد (مثل Halo)، ایکس باکس اول، اهالی بازی را با سرویس Xbox Live آشنا کرد، که این امکان را فراهم می‌ساخت تا خوره‌های بازی به صورت آنلاین با یکدیگر بازی نمایند.

ایکس باکس امروزه به یکی از موفق‌ترین بخش‌های مایکروسافت تبدیل شده و بخش سرگرمی مایکروسافت را به یکی از بخش‌های سودآور این شرکت بدل کرده است.

ویندوز ۹۵

ویندوز ۹۵ به شدت موفق بود! این سیستم عامل توانست ۷ میلیون نسخه در ۵ هفته ابتدای ورودش به بازار فروش کند، که در زمان خودش یک رکورد بزرگ محسوب می‌شد.

نسخه ۹۵ ویندوز برای اولین بار منوی استارت، نوار وظیفه، و دکمه‌های بستن، کمینه و بیشینه پنجره‌ها را به کاربران معرفی نمود.

در طراحی ویندوز ۹۵ پشتیبانی از اینترنت، شبکه‌های Dial-up و قابلیت‌های Plug and Play پیش‌بینی شده بود، که کار نصب سخت‌افزار و نرم‌افزار را ساده می‌کرد.

Microsoft Exchange Server

این سرویس مایکروسافت در آوریل ۱۹۹۳ عرضه گردید و از همان موقع تبدیل به یک قهرمان تجاری شد. مایکروسافت اکسچنج توسط میلیون‌ها کمپانی، اداره و سازمان‌های مختلف تجاری برای مدیریت امن ایمیل‌ها، تقویم‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های Exchange شامل ایمیل، تقویم، مخاطبین و وظایف و کارهای روزانه هستند که با Microsoft Outlook سازگاری کامل دارند.

Exchange همچنین می‌تواند با اتصال بی‌سیم ایمیل، تقویم و مخاطبین کاربران را با اکثر گوشی‌های همراه همگامسازی کند. همچنین این اطلاعات از طریق مرورگر اینترنت نیز قابل دسترس خواهند بود.

ویندوز XP

ویندوز XP احتمالا محبوب‌ترین سیستم عامل مایکروسافت تا کنون است. این سیستم عامل در اکتبر ۲۰۰۱ ارائه گردید و هنوز هم به طور گسترده‌ای مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد.

نسخه ۶۴ بیتی ویندوز XP اولین سیستم عامل مایکروسافت بود که از پردازنده ۶۴ بیتی استفاده می‌نمود. این نوع معماری پردازنده برای کار با حجم بالای حافظه طراحی شده است.

XP پروژه‌هایی چون جلوه‌های ویژه فیلم‌ها، انیمیشن‌های سه‌بعدی، کاربردهای مهندسی و برنامه‌های علمی را ممکن ساخت.

MS DOS

جنجال‌های بسیاری پیرامون MS DOS وجود دارد. در واقع مایکروسافت این نرم‌افزار را خلق نکرد، بلکه این کمپانی، QDOS را از کمپانی Seattle Computer Products خریداری کرد و تغییرات مطلوب خود را در آن اعمال کرد. مایکروسافت QDOS را برای کامپیوترهای شخصی IBM اصلاح و بهینه کرد و بدین ترتیب MS DOS متولد شد.

نسخه اول، MS DOS 1.0، در سال ۱۹۸۲ ارائه شد. نسخه‌ای که به همراه کامپیوترهای شخصی IBM عرضه می‌گردید PC DOS نام داشت. با وجود آن که MS-DOS و PC DOS از ابتدا به طور موازی توسط مایکروسافت و IBM توسعه داده می‌شدند، اما این دو محصول در نهایت راهشان را از هم جدا کردند.

مایکروسافت آفیس

آفیس یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین محصولات مایکروسافت است. با وجود آن که این محصول یک برنامه کاربردی عالی در زمینه بهره‌وری است، توسعه آن نیز بسیار ساده است.

آفیس همچنان برترین ابزار بهره‌وری و کاربردی باقی خواهد ماند، چرا که هر گونه اقدام برای سرنگونی آن به معنای اعلان جنگ با لشکری از توسعه‌دهندگان است که امرار معاششان از طریق تولید کتابخانه، APIهای اتوماسیون و یکپارچه‌سازی این مجموعه نرم‌افزاری،صورت می‌گیرد.

فعلا مشتاقانه منتظر هستیم تا بالاخره مایکروسافت آفیس را روی تبلت‌های ویندوز ۸ و روی iPad ببینیم.

ویندوز ۳.۱

ویندوز ۳.۱ یک سیستم عامل ۱۶ بیتی بود که پایه و اساس سیستم عامل مدرن امروزی مایکروسافت است.

۳.۱ در سال ۱۹۹۲ منتشر شد، ویندوز ۳.۱ اولین نسخه ویندوز بود که به طور وسیعی در کامپیوترهای شخصی آن موقع مورد استفاده قرار گرفت.

ویندوز ۳.۱ مهر تایید سلطه مایکروسافت و سرآغاز عصر طلایی ویندوز بود.

این سیستم عامل برای اولین بار قابلیت سازماندهی برنامه‌ها، یک برنامه مدیریت فایل اختصاصی، فونت‌های true-type استاندارد، محافظ‌های صفحه نمایش (Screen Saver) داخلی، بازی‌های مین‌روب و Solitaire و چند ویژگی بهبود یافته دیگر را معرفی نمود.

Xbox 360/Kinect

Xbox 360 پس از موفقیت چشمگیر Xbox اول تولید شد. محصول جدید وارد رقابت مستقیم با PlayStation 3 شد و به هیچ عنوان تسلیم نشد. تا آوریل ۲۰۱۲ حدود ۶۷.۲ میلیون دستگاه Xbox 360 به فروش رسیده بود.

این دستگاه بازی، حافظه بیشتر و عملکرد سریع‌تری داشت و کنترلرهای آن نیز بی‌سیم بودند.

علاوه بر این، کینکت نیز که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، بسیار موفق بوده است. کینکت یک کنترلر حرکتی جدید است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق فرمان‌های حرکتی با نمایشگر تلویزیون تعامل داشته باشند. این دستگاه جانبی باعث شده تا بسیاری به تقلید از آن به کنترلرهای حرکتی اینچنینی روی بیاورند و تا کنون بیش از ۱۸ میلیون دستگاه کینکت به فروش رسیده است.

حالا همه نگاه‌ها به ویندوز ۸ دوخته شده است. آیا اگر مثلا سال بعد این مطلب را بازنویسی کنیم، نام ویندوز ۸ را در این لیست مشاهده‌ خواهیم کرد؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات