درگذشت نیل آرمسترانگ، نخستین مردی که به ماه رفت

یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
نیل آرمسترانگ را همه دنیا می‌شناسند. داستان آپولو ۱۱ و سفر انسان به ماه شاید در زمان خودش و در بحبوحه جنگ سرد موفقیت ملی آمریکاییان بود، ولی امروز که سالها از آن ماجرا می‌گذرد می‌توان آن اتفاق را افتخار انسان و همه دنیا نامید. او نماد تسخیر فضا توسط انسان است. تاریخ هرگز اولین قدم او بر روی ماه که به زعم خودش «جهشی بزرگ برای بشریت» بود را از یاد نمی‌برد. اسطوره فضانوردی روز گذشته در سن ۸۲ سالگی دار فانی را و داع گفت و به ابدیت پیوست. روحش شاد!
تبلیغات

خبر بد دیروز درگذشت نماد عصر فضا بود. خبر اما مختصر بود و کوتاه! مردی که نخستین بار بر کره ماه گام نهاد در سن ۸۲ سالگی درگذشت. موضوعی که هرگز دوستداران فضا از یاد نخواهند برد صدای لرزانی است که نخستین بار هنگام گام نهادن بر کره ماه از زبان وی جاری شد و سریعاً تمامی‌خبرگزاری‌ها آن را مخابره کردند:

یک گام کوچک برای انسان، جهشی بزرگ برای بشریت!

نیل آرمسترانگ متولد ۱۹۳۰ در ایالت اوهایو امریکا است. او که دو هفته پیش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان کلمبوس اوهایو به زیر تیغ جراحی رفته بود، روز گذشته در آستانه ۸۲ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آرمسترانگ و یارانش، باز آلدرین و مایکل کالینز که در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹ و در قالب برنامه فضایی آپولو ۱۱ ماه را درنوردیدند نخستین کسی است که چهره زمین را از ماه دیده است. و تا سالیان سال به عنوان نمادی از قدرت و برتری جهانی ایالات متحده به حساب می‌آمدند.

در حالی که بیش از ۵۰۰ میلیون تن در سراسر جهان جریان فرود نخستین باره آدمی‌ بر ماه را نظاره می‌کردند، میلیون‌ها تن دیگر نیز روزهای بعد و از طریق جراید و نشریات گوناگون در اقصی نقاط این کره خاکی از جزئیات این رویداد مهم با خبر شدند. این در حالی است که هنوز برخی این ماجرا را از اساس رد کرده و معتقدند که انسان هنوز به ماه نرسیده است!

جالب توجه این که معتقدین به نظریه توطئه با استناد به شواهد و مدارک موجود مدعی‌اند که سازمان فضایی امریکا، نه تنها هیچ موفقیتی در برنامه سفر به ماه کسب نکرده است، بلکه تا مدت‌ها با استفاده از امکانات‌ هالیوود و کارگردانی ماهرانه، افکار عمومی‌ را به بازی گرفته است تا مدل پوشالی از آمریکای قدرتمند را به خورد جهانیان بدهد و ابهتی کاذب برای دولتمردان کاخ سفید دست و پا کنند.

از دیگر سوی، دوستان و آشنایان آرمسترانگ اذعان می‌کنند که وی از کودکی عاشق آسمان و پرواز بوده است. او که در خلال جنگ کره به عنوان خلبان در نیروی هوایی امریکا انجام وظیفه می‌کرده، پس از جنگ برای انجام ماموریت‌های ویژه به ناسا، سازمان فضایی امریکا پیوست.

نکته قابل توجه اینکه، علی رغم مدت زمان بسیار کوتاهی که او در خارج از جو زمین سپری کرده است، هنوز به عنوان یکی از بزرگترین فضانوردان و قهرمانان ملی امریکا به حساب می‌آید. روحش شاد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات