کامپیوتر ۴ اینچی اینتل با پردازنده قدرتمند Core i3 و قیمت ۴۰۰ دلار

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
در نمایشگاه Computex که هفته گذشته به کار خود پایان داد تبلت و اولترابوک‌های فوق‌العاده جذابی با پردازنده Ivy Bridge اینتل معرفی شدند اما در غرفه اینتل، دستگاهی در معرض دید عموم گذاشته شد که در واقع یک جعبه ۴ در ۴ اینچی مجهز به پردازنده Core i3 نسل جدید بود که شبیه یک PC قدرتمند کار می‌کرد. اینتل اعلام کرده که این کامپیوتر فوق‌العاده کوچک که در جیب جا می‌شود، در ابتدا به منظور استفاده در کیوسک‌ها ساخته شده، اما کمی بعد اینتل متوجه شده که بازار مصرف‌کننده عادی نیز به این دستگاه علاقه نشان می‌دهد. بدون شک این PC با قیمت ۴۰۰ دلار و ابعاد کوچکش می‌تواند پر کاربرد باشد. جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.
تبلیغات

اینتل در نمایشگاه Computex کامپیوتر کوچک خود با نام Next Unit of Computing را معرفی کرد. یکی از جذابیت‌های غرفه اینتل همین PC جدید کوچک بود. NUC که ابعاد ۴ در ۴ اینچ دارد یک دستگاه واقعا کوچک و باور نکردنی است.

در تصویر بالا، سیستم کوچک و مادربورد آن را در کنار یک آیفون مشاهده می‌کنید تا ابعاد آن را بهتر درک کنید.

با وجود آنکه NUC ابتدا برای کیوسک‌ها ساخته شده بود، اما علاقه به این دستگاه آنقدر زیاد بوده که اینتل انتظار دارد این دستگاه از طریق خرده‌فروشان به طور مجزا به فروش برسد و همچنین در قلب دستگاه‌های دیگر یکپارچه شود. کاربران باید قادر باشند که سیستم کامل پیکربندی شده را با برخی قطعات و یا فقط مادربورد بخرند. همچنین به زودی می‌توانیم کیس‌های آماده‌ای که توسط برخی سازندگان ارائه می‌گردند را نیز تهیه کنیم.

اولین نمونه‌های این سیستم در سه ماهه سوم سال جاری با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه خواهد کرد. درون این باکس یک پردازنده Core i3 موبایل به همراه تراشه HM65 وجود دارد. نسخه اولیه فاقد پورت USB 3.0 است ولی دارای سه پورت USB 2.0 به همراه یک خروجی HDMI است. صدا از طریق HDMI خارج می‌شود و انتظار می‌رود این دستگاه به همراه ۴ گیگابایت حافظه RAM و  SSD با ظرفیت ۴۰ گیگابایت عرضه شود. NUC همچنین امکان اتصال به Wi-Fi و Bluetooth را نیز خواهد داشت.

در سه ماهه چهارم می‌توانیم منتظر پیکربندی دیگری با تراشه‌های سری ۷، پشتیبانی از USB 3.0 و قابلیت اتصال تاندربولت باشیم. این پلتفرم برای CPU های 17W طراحی شده و اینتل در نظر دارد تا انواع دیگری از آن را با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 تولید کند. همچنین ممکن است یک نسخه ارزان‌تر مبتنی بر پردازنده Celeron نیز عرضه شود.

Intel NUC

هم اکنون اینتل در مراحل پایانی تولید این محصول و رفع مشکلات مربوط به خنک‌کردن این سیستم است. این کمپانی اعلام کرده که NUC در زمینه خنک‌کنندگی کمی با مشکل روبرو است ولی اینتل در حال همکاری نزدیک با برخی از تولیدکنندگان شاسی  است تا حرارت به وجود آمده کاملا از جعبه خارج شود. سیستم آزمایشی که در نمایشگاه وجود داشت به یک سی پی یو Ivy Bridge core i5 مجهز بود که دمای آن در بیشترین حالت که در حال رندر کردن در محیط Cinebench بود به ۷۹ درجه سانتیگراد رسید. با در نظر گرفتن اندازه NUC، این دما برای CPU ای که در هنگام عملکرد در بیشترین فرکانس کلاک در حالت توربو، هیچ قصوری از خود نشان نداد، چندان هم بد نیست.

نظر شما در مورد این کامپیوتر فوق‌العاده کوچک و جذاب و درعین حال قدرتمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات