مایکروسافت اجازه نصب هیچ مرورگری را به جز اینترنت اکسپلور برروی ویندوز ۸ مخصوص تبلت‌ها نمی‌دهد

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت به زودی نسخه نهایی ویندوز 8 را عرضه می‌کند. این سیستم‌عامل قرار است نسخه متفاوتی را برای تبلت ها و دیگر ابزارهای مبتنی بر پردازنده ARM به جز تلفن هوشمند، با نام Windows RT ارائه کند. درهمین راستا چندی‌پیش مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد در حالت کلاسیک Windows RT، تنها مرورگر IE10 را قرار داده و به مرورگر دیگری امکان نصب نخواهد داد. این موضوع، مسئولین موزیلا، صاحب مرورگر محبوب Firefox را نگران کرده است، چرا که بدین شکل امکان رقابت با Internet Explorer را در یکی از میادین مهم از دست می دهد. مایکروسافت دلایل خودش را دارد ولی موزیلا معتقد است این صحبت ها فقط حقه‌های مایکروسافت برای ادامه روند انحصار طلبانه‌اش است. اما دلایل مایکروسافت برای انجام این عمل انحصارطلبانه چیست و آیا موفق خواهد شد؟
تبلیغات

چندی پیش مایکروسافت اعلام کرده بود که امکان نصب مرورگر‌های دیگر به غیر از IE در نسخه مبتنی بر ARM ویندوز یعنی Windows RT وجود نخواهد داشت. البته لازم به ذکر است که در حالت Metro Style نصب برنامه‌های دیگر امکان پذیر است و فقط در حالت Classic Desktop، این ممنوعیت وجود خواهد داشت. این مساله با اعتراض شدید مسئولان شرکت موزیلا مواجه شد که مایکروسافت را متهم به عدم احترام به حق انتخاب مشتریان، رقابت و خلاقیت در بازار کردند و انحصارطلبی این کمپانی بزرگ را بازگشت به روزهای سیاه عصر دیجیتال نامیدند.

مشاور ارشد مایکروسافت اما نظر دیگری دارد، وی دو دلیل عمده برای عدم اجازه حضور دیگر مرورگر‌ها را بر می‌شمرد:

  •  پردازنده های ARM (که همه گوشی‌های هوشمند و تبلت های iOS، اندرویدی و ویندوز‌فونی را تغذیه می‌کنند) با تراشه های x86 که در PC ها مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت هستند.این چیپ ها نیاز به روش‌های جدیدی برای امنیت و مدیریت مصرف انرژی دارند و مایکروسافت تنها شرکتی است که به این روش‌ها کاملا واقف است.
  •  Windows RT که نسخه مبتنی بر ARM ویندوز 8 است "دیگر ویندوز نیست".

مدیر اجرایی ویندوز نیز اعلام کرد:

اگر ما این امکان را در Windows RT به وجود بیاوریم، نمی‌توانیم به وعده‌های خود مبنی بر عمر طولانی باتری، عملکرد مناسب و به خصوص قابلیت بالای ایمنی عمل کنیم.

این صحبت‌ها بیانگر آن است که احتمالا فایرفاکس نمی‌تواند وارد رقابت جوامردانه‌ای با IE 10 شود. موزیلا، که مرورگر فایرفاکس آن در تمام پلتفرم‌ها بسیار محبوب است، اعلام کرده که عقب‌نشینی نخواهد کرد و برای برداشتن ممنوعیت حضور مرورگرهای دیگر در حالت دسکتاپ Windows RT خواهد جنگید. آنها معتقدند این حرف‌ها همان تاکتیک‌های قدیمی مایکروسافت برای بستن دست و پای رقیبان است که منجر به کمتر شدن اعتماد عمومی به این کمپانی خواهد شد.

به هر حال اقدام قانونی گزینه اول موزیلا نخواهد بود. به گفته هاروی اندرسون، وکیل ارشد موزیلا، موثرترین راه حل این مشکل "بیشتر از آن که اقدام قانونی باشد، از طریق بحث‌ها و مشاجرات انتقادی و شفافیت در مواضع به دست خواهد آمد".

PC browser April2012

نکته عجیب آن است که موزیلا چنین واکنشی را نسبت به کمپانی اپل که هیچ گاه اجازه نصب این مرورگر را نداده و همیشه این ممنوعیت را داشته، نشان نداده است. این طور که به نظر می‌رسد دلیل این موضوع آن است که اپل سهم نا‌چیزی از بازار مرورگر‌ها را در دست دارد، در حالی که مایکروسافت با وجود تمام ایرادات و افتی که طی دو سه سال اخیر داشته هنوز هم در سیستم‌عامل‌های دسکتاپ تقریبا انحصارا بازار را در دست دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات