هر آنچه که لازم است از Galaxy S III سامسونگ بدانید

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
بعد از شایعات و خیال پردازی‌های عجیب و غریب پیرامون گلکسی بعدی سامسونگ، حالا دیگر Galaxy S III را به خوبی می‌شناسیم و از امکانات متنوع آن آگاهیم.
تبلیغات

در این بین احتمالا سوالات متعددی در ذهن شما در مورد امکانات این گوشی اندرویدی جدید شکل گرفته است. در این مقاله قرار است قسمتی از ویژگی‌های این هوشمند محبوب را برایتان بگوییم که در کنفرانس معرفی آن در 14 اردیبهشت به آنها اشاره‌ای نشد یا بسیار خلاصه بیان گردید ودر نهایت انتخاب را به دست خودتان بسپاریم.

Galaxy S III قرار است از 23 می در اروپا عرضه شود ولی از تاریخ دقیق عرضه آن در آمریکا و آسیا هنوز خبری در دست نیست. ما امروز تصمیم داریم به بیان ویژگی‌های این گوشی بپردازیم تا بتوانید به درستی و بدون اغراق در مورد آن تصمیم گیری کنید.

آیا Galaxy S III می‌تواند به درستی تمامی حرکات شما را دنبال کند؟

غول اندرویدی سامسونگ تصمیم دارد برای شما بیشتر به منزله یک دوست باشد تا یک وسیله. دوست خوبی که هم چشم دارد و هم گوش‌. دقیقا همانند آنچه که سامسونگ بیان کرد قرار است گلکسی جدید تمامی حرکات شما را دنبال کند. شاید بهتر است بگوییم که این گوشی می‌تواند مدام با چشمان تیزبینش شما را زیر نظر داشته باشد.

به واقع S III سامسونگ‌، آن هنگام که می‌خواهید نمایشگر روشن شود یا از حالت قفل خارج شود را از طریق ردگیری حرکات چشمان شما به وسیله دوربین جلویی خود، پیش بینی می‌کند و از این طریق نمایشگر خود را روشن می کند. علاوه بر این اگر به هنگام تماشای فیلم یا وب‌گردی از طریق گوشی، چشمانتان سنگین شد و خواب رفتید، باز هم گلکسی دست به کار شده و نمایشگر خود را خاموش می کند تا مثل یک دوست مهربان و دلسوز سکوت و خاموشی لازم را برای خواب دوستش فراهم کند.

علاوه بر اینها، گوشی سامسونگ گلکسی S III به ویژگی صوتی جدیدی مجهز شده که سامسونگ آن را S Voice نامیده است. در حقیقت این ویژگی بسیار به آنچه که اپل با نام دستیار صوتی Siri معرفی کرده بود نزدیک است. S Voice می‌تواند انواع مختلف دستورات صوتی شما را درک کند و به آنها ترتیب اثر دهد. برای مثال می‌توانید با ادا کردن کلمه snooz صدای زنگ آلارم را خاموش کنید تا بتوانید چند دقیقه دیگری هم به خواب خود ادامه دهید. حتی مثلا می توانید با گفتن‌ "direct call" هنگام نوشتن یک متن پیامک یا هر چیز دیگری، تماس تلفنی با شخص مورد نظر خود برقرار کنید. کم و زیاد کردن صدای گوشی، مدیریت تقویم کاری و بازکردن رابط کاربری دوربین گوشی به کمک دستورات صوتی S Voice امکان پذیر است.

هنوز کاملا قطعی نیست ولی ممکن است ویژگی S Voice بتواند با دیگر برنامه های جانبی توسعه دهندگان نرم افزاری نیز ارتباط برقرار کند و بدین ترتیب هر روز به کارایی آن افزوده شود. S Voice فعلا به هشت زبان مختلف از جمله انگلیسی و آمریکایی، آلمانی، ایتالیایی، کره ای،اسپانیایی و... کار می‌کند. تعدادی از کاربران در نقاط مختلف دنیا از مشکلات Siri برای درک گفتار و منظورشان شکایت داشته اند و این امکان وجود دارد که دستیار صوتی سامسونگ بتواند در این زمینه بهتر از Siri عمل کند.

قلب پردازشی چهار هسته‌ای

سامسونگ قبل از معرفی هوشمند جدیدش اعلام کرده بود که قلب پردازشگر گلکسی بعدی، پردازنده چهار هسته‌ای‌ 1.4 گیگا هرتزی Exyno این شرکت خواهد بود. با اینکه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی احتمالا این چیپ چهار ‌ی با شبکه‌های LTE امریکا سازگار نباشد. اگر واقعا به این شکل باشد، باید منتظر نسخه‌های متفاوت از این گوشی با پردازنده متفاوت برای امریکا باشیم. دقیقا مثل همان کاری که HTC برای گوشی ONE X خود انجام داد.

البته نسخه ارایه شده برای سازگاری با LTE امریکا بر عکس نسخه جهانی، دارای پردازنده دو هسته‌ای Qualcomm Snapdragon بود. البته جالب است بدانید که One X دو هسته‌ای از نظر عملکرد در بسیاری از تست‌ها همپای نسخه جهانی و چهار هسته‌ای این گوشی عمل کرد و موجب حیرت کارشناسان شد.

چه ویژگی‌های جدیدی درنحوه به‌اشتراک‌گذاری یا انتقال اطلاعات وجود دارد؟

سامسونگ با آب و تاب فراوان از راحتی ‌به اشتراک گذاری اطلاعات در GS3 سخن گفت‌، اما آنچه که به نظر می‌رسد این امکان جدید سامسونگ فقط میان گوشی‌های S III امکان پذیر است. در گوشی جدید سامسونگ قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوا از طریق سرویس جدید این شرکت با نام S Beam امکان پذیر است. به کمک این ویژگی امکان به اشتراک گذاری موزیک، عکس و ویدیو تا حجم یک گیگابایت از یک گوشی S III به یک گوشی دیگر S III وجود دارد. تکنولوژی S Beam این امکان را به شما می‌دهد تا ۱ گیگابایت را در مدت ۳ دقیقه به دستگاهی دیگر منتقل کنید.

سامسونگ همچنین سرویس DLNA خود را برای به‌اشتراک گذاری محتوا میان گوشی هوشمند و تلویزیون HD از طریق گلکسی بهبود بخشیده است. با استفاده از AllShare Cast تنها با چند حرکت انگشت، می توانید هر آنچه را که روی صفحه موبایل تان می بیند (عکس، ویدیو، بازی یا صفحه وب)، بر روی صفحه بزرگ تلویزیون هم در اختیار داشته باشید.

از طریق AllShare Cast می توانید فایل‌های خود را به کمک ارتباط وایرلس با وسایلی مثل تلویزیون، تبلت و کامپیوتر به اشتراک بگذارید. البته برای استفاده از این امکان باید هاب ویژه این سرویس را به طور جداگانه تهیه کنید.

نمایشگر HD Super AMOLED سامسونگ چگونه است؟

S IIIسامسونگ با ضخامت 8.6 میلیمتری خود از یک نمایشگر 4.8 اینچی HD Super AMOLED با رزولوشن تصویری 1280 x 720 بهره می‌برد. این نمایشگر دقیقا از همان تکنولوژی نمایشگر گوشی Galaxy Nexus استفاده می‌کند و به واقع چیز جدیدی نیست. در این نمایشگر از ماتریس Pentile به جای RGB برای ساب پیکس‌ها استفاده شده است.

گوشی پیشین گلکسی یعنی Galaxy S II از Super AMOLED Plus که در واقع نسخه ارتقاء یافته Super AMOLED سامسونگ بود استفاده می‌کرد. نمایشگرهای Super AMOLED Plus نسبت به نسل پیش Super AMOLED، با ساب‌پیکسل بیشتر خود باریکترو روشن تر بودند و بازده آنها نیز 18 درصد بهتر بود. در حقیقت ساب‌پیکسل‌های بیشتر، موجب نمایش واضح‌تر تصاویر می‌شود. ولی رزولوشن هر اینچ از نمایشگر Super AMOLED Plus پایین تر از نمایشگر Super AMOLED است. اینکه سامسونگ چرا برای گلکسی جدید خود باز Pentile رفته است سوالی است که هنوز جواب قطعی برای آن پیدا نکردیم ولی احتمال چند دلیل زیاد است:

  • 1- سامسونگ هنوز خط تولید انبوه برای نمایشگر Super AMOLED Plus با رزولوشن بسیار بالا و در حد HD را راه اندازی نکرده است.
  • 2- تولید نمایشگرهای Super AMOLED Plus با رزولوشن HD بسیار گران‌تر از Pentile خواهد شد و در نتیجه سامسونگ برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشی خود این کار را کرده است.
  • 3- سامسونگ تلاش دارد نمایشگرهای Super AMOLED Plus با رزولوشن HD را برای نسل بعد از S III ارایه کند و ارایه آن را هم اکنون لازم ندانسته است.
  • 4- سامسونگ تفاوت چشمگیری را ما بین این دو نسل از نمایشگرها در این رزولوشن بالا مشاهده نکرده و به همین دلیل برای کاهش هزینه تصمیم گرفته است تا از نسل پیشین خود استفاده کند.

زمانی که ما گوشی Galaxy Nexus را با Galaxy S II مقایسه کردیم، متوجه تفاوت فاحشی میان کیفیت نمایشگرها نشدیم. تنها تفاوتی که به چشم آمد در نحوه نمایش رنگ سفید بود که در Nexus با کمی ته رنگ زرد دیده می شد ولی S II آن را بهتر نمایش می داد . البته ما هنوز نمایشگر SIII را از نزدیک ندیده ایم و احتمال می‌دهیم که این ایراد جزیی در آن برطرف شده باشد.

یکی از نکات قابل تحسین در طراحی خسته کننده این گوشی، سایز آن نسبت به استفاده از نمایشگر 4.8 اینچی هست. سامسونگ با اینکه از نمایشگر بزرگتر نسبت به نسل‌های قبلی استفاده کرده است ولی با کم کردن حاشیه اطراف آن، یعنی لبه اطراف نمایشگر توانسته است مانع از بزرگ شدن زیاد از حد گوشی شود.

آیا مدت زمان آماده به کار گوشی با هر بار شارژ بهتر شده است؟

باتری و مدت زمان نگاه داری شارژ از مهمترین نکات برای خریداران وسایل قابل حمل است. سامسونگ در کنفرانس خود از به کارگیری باتری با ظرفیت 2100mAh خبر داده بود که ازباتری ‌نسل پیشین خود، Galaxy S II با باتری1560mAh و Galaxy Nexus با ظرفیت باتری 750mAh بیشتر است. البته جالب است بدانید که Droid Razr Maxx از باتری با ظرفیت 3300mAH بهره می‌برد.

ترس ما از آنجاست که چشمان تیزبین S III یعنی همان دوربین جلویی گوشی برای در نظر گرفتن حرکات کاربر، مقدار زیادی از توان باتری را ببلعد. ولی این نکته را باید در نظر داشته باشیم که رزولوشن بالاتر تصویری S III نسبت به S II و همچنین استفاده از دو هسته بیشتر در پردازش و گرافیک قدرتمند تر می تواند مصرف بیشتری از توان باتری را به ارمغان آورد. با این وجود به نظر می رسد که S III نسبت به نسل پیشین خود مدت زمان بیشتری را با یک بار شارژ به کار خود ادامه دهد.

آیا دوربین گوشی واقعا بهبود یافته است؟

معمولا دوربین گوشی‌های گلکسی سامسونگ در تست‌های پیشین ما عملکرد خوبی را از خود ارایه داده اند و سامسونگ تمام تلاش خود را برای ارایه بهترین‌های خودش در دوربین این گوشی انجام داده است. با این وجود تا زمانی که S III به دستمان نرسد نمی‌توانیم دوربین آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بر اساس ادعای سامسونگ، تأخیر شاتر گلگسی S III نزدیک به صفر است. سامسونگ همچنین زمان طی شده برای شروع به کار دوربین را کمتر از یک ثانیه می‌داند. البته دوربین این گوشی قادر است همانند دوربین گوشی های HTC One عکس‌های متوالی را با سرعت زیاد شکار کند. در واقع گلکسی‌اس ۳ امکان عکسبرداری با سرعت ۶ فریم در ثانیه را تا ۲۰ تصویر متوالی برای شما فراهم می‌کند. البته به کمک ویژگی عکسبرداری متوالی، دوربین این گوشی می‌تواند ۸ عکس متوالی از یک صحنه را در کسری از زمان شکار کرده و بهترین آنها را به شما معرفی کند. سامسونگ نام این قابلیت که شبیه یک دستیار عکاسی می باشد را "Best Photo" نامیده است.

لوازم جانبی گلکسی جدید

بعد از استقبال زیادی که از قلم Galaxy Note با نام S Pen شد، سامسونگ تصمیم گرفت شبیه آن را البته با طراحی متفاوت با نام C Pen به عنوان لوازم جانبی برای S III عرضه کند. علاوه بر قلم دوست داشتنی سامسونگ می توانیم از، هاب AllShare Cast برای ارتباط وایرلس با دیگر دستگاه‌ها، داک رومیزی، شارژر وایرلس (‌که هنوز از نحوه کارکرد و کیفیت آن بی‌خبریم)، کیت مخصوص خودرو و آداپتور HDMI یاد کنیم. علاوه بر اینها سامسونگ یک MP3 player همراه را با شکل و شمایل زیبا با نام S Pebble به عنوان لوازم جانبی این گوشی معرفی کرده است. این پخش کننده موزیک می‌تواند نزدیک به 17 ساعت برای شما موسیقی پخش کند و تنها می‌تواند از طریق S III موزیک‌های خود را دریافت کند.

آیا ورودقدرتمند گلکسی S III به بازار، Galaxy Nexus را از رده خارج می کند؟

نه ، Galaxy Nexus به این زودی‌ها بازنشسته نخواهد شد. علی رغم آنکه Galaxy Nexus از پردازنده با هسته کمتر و از صفحه نمایش کوچکتری نسبت به گلکسی جدید سامسونگ برخوردار است ولی همچنان برای دوست‌داران متعصب اندروید، ویژگی منحصربه فردی دارد و آن هم اندروید 4 خالص و ‌بدون هیچ دستکاری است.

شاید شما هم مثل من هنوز در خرید گلکسی‌ S III دودل باشید. متاسفانه بر خلاف سخت افزار پرقدرت و نرم‌افزارهای ویژه و به‌خصوص اندروید ساندویچ بستنی، از نظر ظاهری برای خرید این گوشی متقاعد نشده‌ام. شاید ترجیح دهیم چند ماهی از ورود آن به بازار بگذرد تا مشکلات احتمالی پدیدار و رفع گردد یا اینکه قیمت آن به اندازه کافی پایین آمده باشد.

امکانات جذاب این گوشی مانند S Voice شاید تا مدت زیادی برای زبان پارسی قابل استفاده نباشد و باعث شود ما پارسی زبانها همانند خیلی از دیگر زبانهای رایج دنیا از دستیار صوتی گوشی هوشمند (به زبان مادری) چه Siri اپل باشد و چه S Voice سامسونگ بی‌بهره باشیم.

یک کار منطقی دیگر هم می‌تواند تحمل کمی انتظار بیشتر برای معرفی آیفون 5 باشد تا با مقایسه امکانات و ویژگی‌ها بهترین تصمیم اتخاذ گردد. البته در این بین نمی توان از گوشی زیبا و فوق العاده HTC One X هم به راحتی گذر کرد زیرا کیفیت ساخت ، زیبایی، سخت افزار پر قدرت، دوربین عکاسی خوب و همچنین صدای فوق العاده beats آن را به یک اندرویدی ممتاز تبدیل کرده است. در نهایت می‌توانیم از لومیا 900 به عنوان یک رقیب متفاوت یاد کنیم. ویندوز فون هم اکنون در حال تکامل است و بی شک با ورود ویندوز 8 تبدیل به رقیب سرسختی می شود.

ویندوز فون هم اکنون شریک قدرتمندی مانند نوکیا را در کنار خود دارد که به دلایلی تصمیم دارد حضور ضعیف خود در بازار گوشی‌های هوشمند را به زباله‌دان تاریخ بسپارد. با اینه لومیا 900 با پردازنده تک هسته‌ای از نظر سخت‌افزاری به گرد‌پای گلکسی و One X نمی‌رسد ولی از نظر طراحی و کیفیت ساخت و همچنین نمایشگر ممتازش به خصوص در نور شدید بسیار منحصر به فرد است.

در پایان از شما مخاطبین گرامی زومیت می‌خواهم تا انتخاب خود و دلایل آن را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات