آیا Google Assistant می‌تواند با Siri اپل رقابت کند؟

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
برای استفاده از iPhone 4S i که مجهز به دستیار مجازی Siri است، تنها کافی است دستورات خود را به صورت گفتاری برایشان بازگو کنید. به طور مثال می‌توانید از Siri بخواهید ساعت 7 صبح شما را بیدا کند و یا لرزاننده گوشی را فعال یا غیر فعال کند. اگر این ویژگی بر روی تلویزیون‌های Apple نیز نصب شود، شما می‌توانید از Siri بر روی تلویزیون بخواهید که کانال را عوض کند یا به دنبال شبکه ای بگردد که در حال پخش فیلم تایتانیک است! در این بازار داغ رقابت سیستم عامل‌ها، گوگل هم بیکار ننشسته و قصد دارد دستیار سخنگوی اندروید را با نام Google Assistant عرضه کند. در ادامه قصد داریم روند پاسخ دهی دستیار صوتی گوگل و احتمال پیروزی آن نسب به Siri را بررسی کنیم.
تبلیغات

دنیای فن آوری امروز صبح با خبر خوشحال کننده ای از خوب بیدار شد. گویا تلویزیون‌های سخن گوی Apple TV که قرار است مجهز به دستیار سخنگوی Siri باشند، به زودی وارد بازار می‌شوند. اگر این خبر صحت داشته باشد iTV ها می‌توانند انقلابی در صنعت تلویزیون ایجاد کنند چراکه کاربران می‌توانند دستورات لازم را بدون نیاز به ریموت کنترل از طریق Siri ارسال تنها کافی است به تلویزیون خود بگویید:

برو به شبکه 1، صدای تلویزویون را زیاد کن، الان خاموش شو و ساعت 9 روشن شو!! به نظر شما همه این دستوارت جذاب نیستند؟

گوگل تصمیم گرفته به منظور رقابت با دستیار دوست داشتنی اپل با محصولی به نام Google Assistant وارد این رقابت جذاب شود.

فناوری‌های موجود در تلویزیون‌های رایج خیلی جذاب نیستند و به همن دلیل پیش بینی می‌شود که به زودی منقرض شوند. این انقراض فقط شامل تلویزیون‌ها نیست بلکه تمام ابزارهای چند رسانه‌ای و محاسباتی که به شکل سنتی کار می‌کنند و هوشمند نیستند به زودی از صحنه رقابت کنار می‌روند.

اپل بعد از استفاده از Siri در تولیدات مبتنی بر سیستم عامل iOS، در حال گسترش Siri در تلویزیون‌های اپل است.

از طرفی، از آنجایی که دنیای بدون رقابت کسل کننده و یکنواخت است، دوستان بلند نظر ما در گوگل تصمیم گرفتند برای داغ کردن تنور رقابت در دنیای مدرن امروز با Google Assistant جواب کوبنده ای به نوآوری اپل بدهند. (هنوز مطمئن نیستیم که این پروژه دنباله پروژه Majel گوگل است یا خیر)

گوگل سال‌هاست تکنولوژی فرمان صوتی را در اختیار دارد ولی در حال حاضر قصد دارد پروژه دستیار مجازی خود را به سمتی ببرد که در بسیاری از جهات فراتر از Siri عمل کند.

این پروژه که با همکاری تیم اندروید و یکی از مهندسین سرویس جستجوی گوگل در حال انجام است ، دارای سه بخش اصلی است.

  • کسب اطلاعات موجود در جهان به شکل قابل فهم برای کامپیوتر
  • ایجاد یک لایه شخصی با استفاده از کسب اطلاعات شخصی کاربران و مطلع شدن از علایق آنها با استفاده از پروژه‌های آزمایشی مانند گوگل پلاس
  • ساخت مرکز صوتی برای تلفن همراه به صورتی که بیشتر اطلاعات را با توجه به علایق انسان و به شکل هوشمند و مفید باز گرداند، نه به شکل نتیجه موتور جست و جو

همانطور که می‌دانید Siri برای چند دستگاه محدود اپل عرضه شده و بر روی همه محصولات اپل، قابل نصب نیست. برخلاف سیاستی که اپل درمورد Siri به کار گرفته است، گوگل تصمیم گرفته سرویس خود را در اختیار توسعه دهندگان نرم افزاری قرار دهد تا به گسترش آن بپردازند و ایده‌های خلاقانه شان را در مورد آن اعمال کنند.

برداشت من از مجموعه فعالیت‌های گوگل آن است که این شرکت از راه اندازی سرویس اجتماعی، هدف بالاتری داشته و آن هدف نیز کسب اطلاعات کامل در مورد علایق کاربران بوده است. در واقع سال 2011 برای این شرکت، سال شبکه‌های اجتماعی و سال 2012 سال دستیار گوگل خواهد بود. این شرکت می‌تواند با استفاده از اطلاعات کسب کرده توسط شبکه‌های اجتماعی، یک دستیار صوتی بسیار هوشمند برای طرفدارانش به ارمغان آورد.

به طور مثال تصور کنید که از دستیار صوتی گوگل می‌پرسید: برای تولد پدرم چه هدیه ای بخرم؟ و دستیار هوشمند گوگل، با جست و جو در علایق شما و پدرتان (که اطلاعات آن را از گوگل پلاس کسب کرده) گزینه‌های جالبی را به شما می‌دهد. واقعا شگفت انگیز است.

بر اساس گفته‌های یک منبع، گوگل تصمیم دارد در سه ماهه چهارم سال 2012 از Google Assistant رونمایی کند. دانسته‌های ما از برنامه‌های آینده گوگل بسیار کم و پراکنده است، به همین دلیل ممکن است مسائل و نکات مهمی از این معمای بزرگ از قلم بیافتد که احتمالا در ماه‌های آینده روشن خواهد شد.

منبع: Techcrunch | لینک مطلب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات