۱۵ نکته جالب در مورد Office 15 مایکروسافت

دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
مطالعه 6 دقیقه
آفیس جدید به همراه قابلیت‌های جدید از راه رسیده است و حالا می‌توانید ویژگی‌های خوب آن را معرفی کنیم.
تبلیغات

بدون شک یکی از معروفترین مجموعه‌های نرم افزاری دنیا، آفیس مایکروسافت است که در حال حاضر نسخه 15 این مجموعه کاربردی برای پیش‌نمایش فنی منتشر شده است. اطلاعات منتشر شده از آفیس ۱۵ حاکی از آن است که زمان عرضه نسخه نهایی این مجموعه نرم‌افزاری تا پایان سال ۲۰۱۲ و مقارن با عرضه احتمالی ویندوز ۸ خواهد بود. بسته نرم‌افزاری آفیس ۱۵ برای اجرا در ابزارهای مبتنی بر ویندوز اعم از تبلت‌های ARM و کامپیوترهای رومیزی طراحی شده و با توجه به سازگاریش با رابط کاربری مترو، دارای ظاهری زیباتر و شکل و شمایل کاربر پسندتر خواهد بود. در ادامه، اطلاعات موجود در مورد آفیس ۱۵ را در قالب ۱۵ نکته گردآوری کرده‌ایم و شما را به خواندن آن‌ها دعوت می‌کنیم.

مایکروسافت٬ غول نرم‌افزاری دنیا در حال کار روی نسخه جدید بسته آفیس است. به نظر می‌رسد آفیس جدید تفاوت‌های بسیاری با نسخه‌های قبلی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها, سازگاری با ویندوز ۸ و ویندوز-فون ۷,۵ است و این تفاوت به‌خصوص در تأثیر بصری آن دیده می‌شود. همچنین در زمینه سازگاری با رابط کاربری "Metro" نیز این نسخه از آفیس به خوبی طراحی و آماده‌سازی شده است. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های اساسی آن می‌پردازیم:

1- ۲۰۱۲ شاید هم 2013 ولی ۲۰۱۵ نه

درست است که نسخه جدید آفیس بنا بر گفته‌های مایکروسافت با نام Office 15 شناخته می‌شود ولی به احتمال زیاد در نهایت نام Office ۲۰۱۲ برای این نسخه محبوب و پرقدرت گذاشته خواهد شد. البته آنچه که مشهود است این نحوه نام‌گذاری به سال انتشار بر می‌گردد و تا به حال نیز اینچنین بوده ولی به دلیل آنکه نسخه جدید پانزدهمین نسل از این مجموعه به حساب می‌آید، مایکروسافت فعلا از این نام برای آن استفاده می‌کند.

2-پیش‌نمایش فنی

مایکروسافت در تاریخ 30 ژانویه اعلام کرد پیش‌نمایش فنی این نرم‌افزار با یک گروه از مشتریان و تحت توافق‌نامه‌ای در حال آزمایش است. این بدان معنی است که آزمایش فنی آن در خارج از دیوارهای مایکروسافت انجام می‌شود، اما این گروه باید تمام اسرار آفیس 15 را در جای امنی نگه‌داری کنند و از انتشار آن بپرهیزند و نکات و اشکالات را به مایکروسافت گوشزد کنند. در ششم مارس جزییاتی از برنامه‌های این بسته نظیر Word، Excel و ... به بیرون درز کرد که نشان‌دهنده آن بود که به لطف به کارگیری رابط کاربری مترو، برنامه‌های مجموعه Office 15 دارای ظاهری صاف‌تر و شکل و شمایل بهتر است و در آن‌ها به خوبی از فضای نمایش استفاده شده است.

3-درز اخبار Office 15

ms-office-15

یک سال پیش، اطلاعاتی از این مجموعه به بیرون از مایکروسافت و در اینترنت پخش شد اما اشتراک کمی با آنچه که به عنوان پیش‌نمایش فنی به دست مشتریان خاص سپرده شد داشت. با اینکه آن نسخه مجهز به ابزار مدیریت رسانه‌ای جدیدی با نام Moorea بود ولی از نظر رابط کاربری، ابزار و امکانات بیشتر از آنکه به آفیس 15 شبیه باشد به آفیس ۲۰۱۰ شباهت داشت.

4-تیزر ویدیویی

در تاریخ 9 فوریه، مایکروسافت ویدیویی از ویندوز 8 و سازگاری آن با پردازنده‌های ARM منتشر کرد که در آن، چهره آفیس جدید در چند فریم قابل مشاهده بود. این فریم‌ها توانست چهره نسخه جدید نرم‌افزارهای Excel، OneNote، PowerPoint و Word را برای لحظاتی هر چند کوتاه به ما نشان دهد.

5-آیا رابط کاربری Ribbon آفیس هم تغییر کرده؟

آنچه که از ویدئو منتشر شده که پیش‌تردر مورد آن صحبت کردیم٬ مشخص بود، رابط کاربری Ribbon آفیس در مجموعه جدید بسیار کمرنگ شده است. اما ممکن است در این ویدئو Ribbon غیر فعال بوده یا اینکه این رابط کاربری به عنوان یکی از نکات کلیدی در فروش این مجموعه مطرح نیست.

به‌طور ساده Ribbon جایگرین منوهای ساده قبلی است که قابلیت‌های یک سیستم نرم‌افزاری را در قالب یک سری زبانه وگروه بندی که در بالای پنجره برنامه قرار دارد، مدیریت می‌کند. نتیجه تلاش‌های توسعه‌دهندگان و طراحان مجرب سرتاسر دنیا موجب٬ بوجود آمدن رابط کاربری(UI) جدید مایکرسافت یعنی Ribbon گردید که در ابتدا در مجموعه آفیس ۲۰۰۷ از آن استفاده شد که مورد توجه کاربران قرار گرفت. مایکروسافت بعدها در رابط کاربری آفیس ۲۰۱۰و نرم‌افزارهای کاربردی ویندوز ۷ از آن استفاده کرد .

6-رابط لمسی بهینه شده

بنا بر اظهارات متخصصان مایکروسافت، آفیس 15 با رابط کاربری بهینه شده برای صفحات لمسی عرضه خواهد شد. اطلاعات فاش شده حکایت از آن دارد که این نسخه دارای حالتی است که در صورت فعال شدن آن، رابط کاربری Ribbon و دیگر ابزارهای آفیس بزرگتر می‌شوند تا بتوان در صفحات لمسی به‌سادگی روی آن‌ها کلیک کرد.

7-آیا قابلیت مترو در آن در نظر گرفته شده است؟

باز هم به سراغ همان ویدیوی مربوط به معرفی ویندوز 8 برای ARM می رویم. به نظر می‌رسد مایکروسافت به‌طور کامل رابط کاربری آفیس ۲۰۱۵ را تغییر نداده درصورتی که در رابط کاربری مترو که محور اصلی ویندوز 8 است سنگ تمام گذاشته است. رابط کاربری آفیس 15 به همان رابط کاربری سنتی آفیس ۲۰۱۰ شبیه است و این عدم تغییرات کلی می‌تواند کاربرانی که از آفیس برای کسب و کاری استفاده می‌کنند را راضی نگاه دارد.

8-نسخه جداگانه براساس رابط کاربری مترو

پس رابط کاربری مترو چی شد؟ پیش‌بینی ما این است که یک نسخه جداگانه و براساس رابط کاربری مترو ولی احتمالا با ویژگی‌ها و امکانات کمتری نسبت به نسخه اصلی منتشر خواهد شد که مشتریان و کاربران معمولی و عادی را هدف قرار خواهد داد.

9-یکپارچه سازی ابری

در این شکی نیست. آری شما می‌توانید با همان کد کاربری خود در سرویس ابری مایکروسافت (SkyDrive) پرونده‌ها و فایل‌های خود را به کمک آفیس ۲۰۱۲ (آفیس 15) روی فضای ابری ذخیره کنید . البته اگر یادتان باشد همگام‌سازی البته به‌طور جزیی میان آفیس ۲۰۱۰ و SkyDrive وجود داشت.

10-مصرف انرژی کمتر

استفاده کمتر از پردازنده و حافظه رم کامپیوتر نسبت به نسخه‌های سابق به عنوان یکی از ویژگی‌های آفیس ۲۰۱۲ توسط مایکروسافت اعلام شده است. البته همین مهم باعث می‌گردد که آفیس ۲۰۱۲ بتواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کار با اسناد در نوت‌بوک و تبلت‌ها باشد.

11-اجرا روی پردازنده با معماری ARM

حالا دیگر تبلت‌ها و گوشی‌های همراه با پردازنده ARM که بی شک در این بازار فرمانروایی می‌کنند می‌توانند از همنشینی با آفیس15 لذت ببرند . ویژگی‌های دیگر آفیس 15 مثل رابط کاربری لمسی و بهینه آن، استفاده کم از پردازنده و رم و ... به خوبی آن را برای کار با محصولات قابل حمل سازگار می‌کند.

12-آفیس 15 با XP اجرا نمی‌شود

قبول دارم که هنوز خیلی از کاربرانی که از این مجموعه نرم‌افزاری استفاده تجاری دارند، از ویندوز XP استفاده کرده و تصمیمی برای به کارگیری نسخه‌های جدیدتر ویندوز ندارند. تازه اینکه مایکروسافت قبلا IE9 را نیز از کاربران XP دریغ کرده بود ( به نظر من که کاربران XP با نداشتن IE9 اصلا چیز مهمی را از دست نداده اند).

یادمان نرود که ویندوز XP هنوز از پشتیبانی مایکروسافت برخوردار است و قرار نیست تا سال 2014 بازنشسته شود در نتیجه بسیار ناامید کننده است که نمی‌توان آفیس15 را روی آن نصب کرد. به هر حال روی حرفمان با کاربران وفادار و عاشق ویندوز XP است که اگر می‌خواهید از مزایای آفیس 15 بهره ببرید زمان دل کندن و جدایی فرا رسیده است. شک نکنید که ویندوز 7 و برادر زیباترش ویندوز8 آنقدرها جذابیت و کارایی دارند که همه درد جدایی و فراق را برایتان گل و بلبل کنند.

13-قابلیت اتصال به کینکت دوست داشتنی مایکروسافت

این یکی از بی پرواترین حدث و گمان ها در مورد آفیس ۲۰۱۲ است. ولی دل و جرأت مایکروسافت اجازه هر پیش‌بینی را به ما می‌دهد. مایکروسافت از خود شجاعت خیره کننده‌ای را با خلق ویندوز 8 به نمایش گذاشته و بدین ترتیب شور و هیجان زیادی را در رگ‌های مخاطبانش برای خلق ایده‌های بلند پروازانه ایجاد کرده است. همین چندی پیش مایکروسافت از نسخه مخصوص ویندوز کینکت که در ابتدا برای ایکس‌باکس طراحی شده بود رونمایی کرد. مایکروسافت قصد خود را از این کار تشویق به گسترش استفاده از حسگرهای حرکتی در مواردی جز بازی‌های رایانه‌ای دانسته است. ( هم اکنون تیم‌های تولیدکننده نرم افزاری مختلفی برای گسترش کینکت ایجاد شده‌اند)

به نظر شما آیا می توانیم از طریق کینکت دوست داشتنی با آفیس ۲۰۱۲ در ارتباط باشیم؟ به این فکر کنید که هنگام ارایه سخنرانی در یک کنفرانس و با نرم افزار PowerPoint بتوانید از طریق حرکت دستانتان در هوا ، اسلاید ها را جابه‌جا کنید، آن زمان چه حس سپاسگذارانه ای از مایکروسافت و کینکت خواهید داشت؟ عجب سخنرانی با کلاسی می‌شود! به هر حال امیدواریم مایکروسافت با در نظر گرفتن این ویژگی ما را از خستگی حین یک سخنرانی طولانی نجات دهد.

14-انتشار نسخه آزمایشی

شما می‌توانید در تابستان امسال، زمانی مابین ماه‌های می و جولای نسخه بتای آفیس ۲۰۱۲ را دانلود کنید. شما می‌توانید با ثبت نام در وب سایت مایکروسافت، آفیس 15 را دانلود کنید و از تمامی امکانات آن تا زمان عرضه نسخه نهایی استفاده کنید.

15-زمان عرضه نسخه نهایی

آفیس ۲۰۱۲ قرار است اواخر امسال به بازار عرضه گردد که البته ممکن است شروع عرضه آن به اوایل سال آینده میلادی نیز کشیده شود. مایکروسافت قول دسامبر یا ژانویه را داده که بدین معنا است که نسخه نمایش فنی آفیس بسیار به نسخه نهایی نزدیک خواهد بود.

منبع: PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات