معرفی گوگل‌پلی و ۶ موردی که ممکن است درباره آن ندانید

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳
مطالعه 5 دقیقه
در این مقاله به بررسی ۶ مورد از ویژگی‌های اساسی Google Play می‌پردازیم.
تبلیغات

اندروید مارکت از بدو پیدایش، تغییرات آهسته ولی معناداری را تجربه کرده است و هم‌اکنون تبدیل به پایگاهی شده که کاربران علاوه بر دریافت نرم‌افزارهای اندرویدی می‌توانند در آن کتاب و موسیقی بخرند یا فیلم کرایه کنند. گوگل با ترکیب خدمات بخش سرگرمی‌های خود سرویس تازه Google Play را راه‌اندازی کرده است. گوگل این خدمات جدید را یک تکامل برای اندروید مارکت دانسته و اعلام کرده Google Play تمام خدمات سرگرم کننده این شرکت را تحت پوشش قرار می‌دهد که شامل اندروید مارکت، گوگل موزیک و فروشگاه کتاب این شرکت است.

1- هر آنچه می‌خواهید اینجا است، عالم و آدم همه جمعند

به‌طور خلاصه Google Music، Google eBookstore و فروشگاه اندروید با یکدیگر و تحت نام Google Play ادغام شده‌ اند. شاید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات گوگل پلی، تبدیل خدمات ابزارهای اندرویدی به سرویس ابری فراگیر باشد. جالب آنکه شما می‌توانید استفاده از محتوای دیجیتال‌تان را روی هر یک از ابزار اندرویدتان متوقف کرده و کار را روی دستگاه بعدی ادامه دهید. وقتی آهنگی را روی تبلت متوقف می‌کنید، یا پخش فیلمی را Pause می‌کنید، مرحله‌ای از بازی را ذخیره می‌کنید یا کتابی را در صفحه مورد نظر می‌بندید، این امکان را دارید که کار را روی گوگل تی وی یا موبایل اندرویدی تان از همان صحنه فیلم، ثانیه آهنگ، مرحله بازی یا صفحه کتاب ادامه دهید. دقیقا می‌توانید کارهای مشابهی را با گوشی یا تبلت اندرویدی خود با Google Play تجربه کنید. چی بهتر از این؟ این در حالی است که در حال حاضر سرویس‌های رقیب گوگل‌پلی مانند آی‌تیونز، تنها امکان استفاده مجزا از محتوای دیجیتال روی دستگاه‌های مختلف را به شما می‌دهند.

با برنامه‌ریزی جدید گوگل، اطلاعات در ابزارهای پرتابل، همیشه از طریق اینترنت همگام و به روز هستند. در نتیجه زمانی که شما نرم افزار، فیلم، آهنگ یا کتابی را از گوگل‌پلی خریداری می‌کنید، دسترسی به محتویات خریداری شده به سرعت روی تمامی وسایل اندرویدی شما میسر می‌شود. تازه آنکه اگر به‌طور مثال فیلمی را از تبلت اندروید خود اجاره کنید، می‌توانید آن را روی کامپیوتر شخصی خود نیز تماشا کنید.

به دلیل آنکه خدمات گوگل‌پلی براساس فضای ابری پایه گذاری شده‌اند، آنچه که شما می‌خرید یا اجاره می‌کنید حافظه وسیله شما اعم از کامپیوترشخصی، موبایل و تبلت را اشغال نمی‌کند. البته اگر سرعت اینترنت‌تان اجازه تماشای آسان و نرم محتویات را نمی‌دهد، می‌توانید به‌راحتی محتوای مورد نظر را روی ابزار اندرویدی‌تان پین کرده و از آن به صورت آفلاین استفاده کنید.

2- این سرویس از قبل به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است

فروشگاه Play از طریق آدرس play.google.com در دسترس قرار گرفته است. در صورت مراجعه متوجه خواهید شد که تنها یک فروشگاه برای تمامی خدماتی که از آن نام بردیم احداث شده است. در حقیقت اگر قصد رفتن به فروشگاه اندروید را داشته باشید، به‌طور اتوماتیک به Play Store هدایت می شوید.

اگر ابزار اندرویدی دارید حتما متوجه 4 بروز رسانی زیر شده‌اید:

  • تبدیل Android Market به Play Store
  • تبدیل Google Music به Play Music
  • تبدیل Google Movies به Play Movies
  • تبدیل eBookstore به Play Books

3- آیا می‌توانیم موزیک‌ها و فیلم‌های شخصی‌مان را روی گوگل‌پلی آپلود کنیم؟

اصلا جای نگرانی نیست شما همچنان می‌توانید همانند قبل و مثل Google Music نزدیک به 20 هزار موزیک را در فضای اختصاص یافته ذخیره کنید. تنها چیزی که تغییر کرده است فقط نام سرویس است که از این به بعد Play Music خواهد بود. هر موزیکی را که قبلا خریداری یا آپلود کرده‌اید نیز قابل دسترس خواهد بود و هم اکنون نیز می‌توانید به آپلود خود ادامه دهید.

features-5-1

ولی آپلود فیلم‌ها قصه دیگری است. گوگل هم‌اکنون اجازه آپلود فیلم‌ها را برای دسترسی آینده در فضای ابری به شما نمی‌دهد. قرار است Play Movie فقط به منظور سرویس اجاره فیلم در خدمت شما باشد.

4- کاربرانی که از اندروید استفاده نمی‌کنند می‌توانند با Google Play کار کنند

اجازه دهید این قضیه را روشن کنم: با وجود آنکه این سرویس برای کاربران اندروید ایجاد شده است ولی کاربران گوگل می‌توانند از این سرویس و مزایای فضای ابری آن بهره ببرند. بنابراین اگر صرفا کاربر گوگل هستید می‌توانید:

  • فیلم اجاره کنید.
  • موزیک خریداری کنید یا حتی آن را آپلود کنید.
  • کتاب خریداری کنید و به تمامی امکانات این سرویس از طریق هر کامپیوتر شخصی دسترسی داشته باشید.

در کل گوگل تصمیم گرفته است که هیچ کاربر گوگلی را دست خالی رهسپار دیار مجازی نکند. گوگل برای همه برنامه دارد.

5- آیا ممکن است به محتویات کاربر در فضای ابری صدمه ای وارد شود

احتمالا خیر. با اینکه تمامی محتوای شما روی فضای ابری ذخیره می‌شود ولی تعدادی از آنان برای مرور در حالت آفلاین قابل دسترس هستند. از جمله کتاب‌ها، موزیک‌ها و فیلم‌های اجاره‌ای. البته هرچه ابزار شما حافظه بیشتری داشته باشد می‌توانید از اطلاعات بیشتر موجود در فضای ابریتان پشتیبان بگیرید. به هر حال احتیاط شرط عقل است.

۶. به حال کاربران ایرانی چه فرقی می‌کند؟

پیش از این برای دانلود از اندروید مارکت در ایران باید هم IP خود را تغییر می‌دادید و هم تلفن را در حالت Airplane می بردید تا اپراتور ایرانی شناخته نشود ولی در گوگل‌پلی دیگر اپراتور کنترل نمی‌شود و تنها با تغییر آی‌پی به کمک VPNو غیره می‌توانید به نرم‌افزارهای اندروید دسترسی داشته باشید. به هر حال هرچند خیلی راضی کننده نیست ولی به هر حال در زمان دانلود نرم افزار از پلی استور دیگر در دسترس خواهید بود.

آخرین قدم: یکپارچه سازی این سرویس با سرویس محبوب Google+

با توجه به رشد کاربران و افزایش اشتیاق آنان به شبکه‌های اجتماعی انتظار می‌رود که در این شبکه نیز به‌شدت عملیات یکپارچه‌سازی صورت گیرد. آنچنان که گوگل می‌گوید شما می‌توانید به آسانی و فقط با یک کلیک پست‌هایی را درباره علایق خود به کتاب، موزیک، بازی و نرم‌افزارهای مختلف روی حلقه گوگل پلاس به اشتراک بگذارید یا آن‌ها را ایمیل کنید.

این یکپارچه سازی فعلا برای Google Music صورت پذیرفته و می‌تواند برای کاربران گوگل پلاس جذاب و کاربردی باشد هرچند که به نظر می‌رسد این یکپارچه‌سازی در گوگل قرار نیست به همین‌جا ختم شود. زیرا پس از معرفی Google Play، خبر دیگری هم منتشر شد مبنی بر اینکه "مدیر محصول لایه اجتماعی گوگل‌پلاس در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی سانفرانسیسکو گفته است که گوگل قصد دارد تا سال آینده پلتفرم‌های مختلف گیم خود را با یکدیگر ادغام کرده و آن‌ها را تبدیل به یک پلتفرم متحد کند، تا کار برای توسعه‌دهندگان بسیار راحت‌تر شود.

در پایان نظر شما در مورد یکپارچه سازی های گوگل چیست؟ آیا گوگل با این خدمات ابری می‌تواند از رقیب قدرتمندش یعنی اپل پیشی بگیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات