آنچه درباره سیستم عامل جدید اپل، شیر کوهی باید بدانید

شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
مطالعه 12 دقیقه
اگر کنجکاو هستید تا چند ماه زودتر از انتشار نسخه رسمی Mountain Lion با جوانب گوناگون آن آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.
تبلیغات

اگر درباره سیستم عامل جدید اپل با نام Mountain Lion (شیر کوهی) پرسشی در ذهن دارید، ممکن است پاسخ خود را در این مقاله بیابید. کارشناسان نشریه MacWorld شانس این را داشتند تا قبل از عرضه عمومی نسخه جدید سیستم عامل مخصوص مک، قدری با نسخه مخصوص توسعه دهندگان این سیستم عامل کار کرده و خصوصیات جدید، کارایی و برنامه های موجود در آن را بررسی کنند. ا

سیستم عامل Mountain Lion چه زمانی عرضه خواهد شد؟

در حال حاضر تنها نسخه پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان OS X موجود است و فقط تولیدکنندگان نرم افزار قادر به بروزرسانی سیستم های خود و تست برنامه هایشان در محیط OS X هستند. شرکت اپل اعلام کرده نسخه نهایی این سیستم عامل را آخر تابستان 2012 عرضه می کند، ولی ممکن است شیر کوهی زودتر از موعد هم به دست کاربران برسد. جالب اینجاست که سیستم عامل های پیشین Lion و Snow Leopard نیز به ترتیب در 29 تیر 90 و 6 شهریور 88 به صورت عمومی عرضه شدند.

چطور می توان Mountain Lion را تهیه کرد؟

روند کار کاملاً مشابه روش دریافت سیستم عامل Lion خواهد بود. یعنی اینکه اپل قصد دارد سیستم عامل جدید OS X خود را از طریق Mac App Store در اختیار کاربران قراردهد. بدین ترتیب شما می بایست به طور آنلاین کپی خود را خریداری و دانلود نمایید.

کاربران می توانند همانند نسخه Lion یک کپی از Mountain Lion را خریداری کرده و آن را بر روی چندین رایانه نصب کنند. پس اگر در خانه تان بیش از یک رایانه مک دارید نیازی نیست که چندین نسخه Mountain Lion را خریداری نمایید.

از این گذشته اگر در خانه به اینترنت پرسرعت یا پهنای باند کافی دسترسی ندارید می توانید به یکی از فروشگاه های مخصوص اپل مراجعه کرده و با اینترنت WiFi موجود در آنجا سیستم عامل خود را دانلود یا بروزرسانی نمایید. ضمنا، می توانید از کارشناسان اپل در نصب سیستم عامل نیز کمک بگیرید.

از سوی دیگر با توجه به گزارش های منتشر شده در وب سایت های مختلف، اپل به هیچ وجه قصد عرضه سیستم عامل جدید خود در فلش های USB را ندارد و تنها راه آپدیت به Mountain Lion رجوع به فروشگاه اپل است.

آیا برای بروزرسانی به Mountain Lion نیازمند سیستم عامل Lion هستیم؟

با توجه به اطلاعاتی که اپل در اختیارمان قرارداده است، شما حداقل نیازمند یک کامپیوتر مک مجهز به سیستم عامل Snow Leopard یا همان OS X 10.6.8 هستید.

Mountain Lion چه نسخه عددی از Mac OS X به حساب می آید؟

با استناد به بسته های بازاریابی شرکت اپل می توان سیستم عامل Mountain Lion را نسخه 10.8.xدانست.

کدامیک از دستگاه های مک قادر به اجرای Mountain Lion هستند؟

اپل هنوز در این رابطه اطلاعیه رسمی منتشر نکرده است، اما در آزمایشاتی که متخصصان با این نسخه آزمایشی صورت دادند، مک های ذیل قادر به بروزرسانی و یا نصب Mountain Lion بودند:

  • iMac: 2007 و بعد از آن
  • Mac mini: 2009 و بعد از آن
  • Mac Pro: 2008 و بعد از آن
  • MacBook: اواخر 2007 و بعد از آن
  • MacBook Air: اواخر 2007 و بعد از آن
  • MacBook Pro: 2007 و بعد از آن
  • Xserve: 2009

باید توجه داشته باشید تنها قابلیت اجرای سیستم عامل Lion برای بروزرسانی به Mountain Lion کفایت نمی کند. به خصوص آنکه مدلهای ذیل قادر به اجرای Lion بوده اما توانایی بروزرسانی به نسخه نمایشی Mountain Lion را نداشتند:

  • iMac های سال 2006
  • Mac mini های اواسط 2007
  • Mac Pro های سال 2006 و 2007
  • MacBook Air (نسخه اصلی) سال 2008
  • MacBook های اوایل 2008 و قبل از آن
  • MacBook Pro  در سایز های 15 و 17 اینچی سال 2006
  • Xserve های 2006 و 2008

در صفحه بعدی اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های OS X جدید اپل مشاهده می کنید.

Mountain Lion چه قابلیت های جدید و بهینه سازی هایی را ارائه می نماید؟

Mac-OS-X-Mountain-Lion

به ادعای شرکت اپل نسخه نمایشی حاوی بیش از یکصد قابلیت جدید است، البته ما تک تک این قابلیت ها را شمارش نکرده ایم تا صحت این موضوع را تایید کنیم. اما در نسخه نمایشی با برخی از قابلیت های سیستم عامل جدید مک به طور سطحی آشنایی پیدا کرده ایم. برخی از این موارد عبارتند از:

تهیه نسخه پشتیبان در چندین دیسک، زیرساخت های گرافیکی جدید برای Open GL/Open CL، بالاتر رفتن حریم خصوصی مرورگر Safari، ، ورودی فرم ها در حالت پیش نمایش، قابلیت جدید جستجوی نامه های الکترونیکی، بهینه سازی مجازی کارایی حافظه، وجود بروزرسانی های OS X در فروشگاه نرم افزارهای مک (Mac Store)، بهینه سازی پشتیبانی از کارت های هوشمند، ارائه پیشنهادهای جستجو در تقویم ، پشتیبانی از قابلیت Drag&Drop در Screen Sharing، قابلیت جستجو در launchpad، جهش بین صفحات فروشگاه اپل، پشتیبان گیری های رمزنگاری شده، وجود هسته مرکزی ASLR و بهینه سازی کارایی APIها.

البته بهینه سازی های زیادی در Lion Mountaion انجام شده که در ادامه به آنها اشاره کردیم.

ویژگی های سیستم عامل Lion به سیستم عامل iOS گرایش زیادی داشت، آیا روند مشابهی در Mountain Lion نیز تکرار شده است؟

بله، همانند Lion، سیستم عامل Mountain Lion نیز دارای قابلیت هایی است که برای کاربران iOS بسیار آشنا خواهد بود. این نسخه از OS X قابلیت های زیادی از iOS را به مک اضافه می کند، که شامل برنامه هایی چون iMessage، یادآوری ها، یادداشت ها، Notification ها، یکپارچه سازی توئیتر و مرکز بازی می شود.

آیا قابلیتی در Lion هست که در Mountain Lion وجود نداشته باشد؟

همه قابلیت های Lion در سیستم عامل Mountain Lion موجود هستند. برخی از برنامه ها یا تغییر نام داده یا توانایی هایشان در سایر برنامه ها گنجانده شده اند. برای مثال برنامه های iCal و Address Book به Calendar و Contacts تغییر نام یافته اند و ظاهرشان نیز بیش از پیش به همتای iOS یشان نزدیک شده است. قابلیت سازماندهی RSS (فید خوان) نیز از مرورگر Safari حذف و به Reader اضافه شده است.

برخی از شایعات حاکی از این است که اپل بعد از عرضه نسخه Mountain Lion دیگر از نسخه بتای Lion پشتیبانی نخواهد کرد.

آیا قابلیت های موجود در Mountain Lion برای کاربران Lion یا Snow Leopard نیز مهیا می شود؟

هنوز بیانیه ای در این رابطه از سوی اپل منتشر نشده است، اما احتمال آن بسیار ضعیف است که ویژگی های سیستم عامل جدید مک برای کاربران سیستم عامل های قبلی منظور Lion و Snow Leopard، فعال شود. در حقیقت اگر این کاربران قصد دارند از ویژگی های این سیستم عامل جدید بهره ببرند باید آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنند، نه اینکه منتظر عرضه این ویژگی های بر روی سیستم عامل قدیمی خود باشند.

به نظر شما کدام قابلیت های iOS را می توان در Mountain Lion مشاهده نمود؟

Mountain Lion قادر به اشتراک گذاری و همگامسازی پیام ها، یادداشت ها و یادآوری ها با دستگاه های مجهز به iOS خواهد بود. از این گذشته، به یکپارچه سازی Game Center، خدمات بازی های رایانه ای که اپل برای کاربران آیفون و iPad ارائه کرده بود نیز دسترسی دارد. بعلاوه، OS X دارای برنامه های مخصوص به خود همچون Notification Center و Share Sheets است که می تواند با iCloud اسناد و حساب های کاربری را سینک نماید. از این گذشته دارای توئیتر یکپارچه سازی شده و AirPlay Mirroring می باشد. برخی از برنامه های مخصوص مک نیز ظاهری شبیه iOS پیدا کرده اند، برای نمونه می توان به برنامه های iBooks و iChat اشاره کرد.

آگاهسازی یا Notification در Mountain Lion چگونه کار خواهد کرد؟

زمانی که آگاهسازی هایی دریافت می کنید، یک پنجره مخصوص در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش ظاهر می شود که حاوی محتوای مربوط به آگاهسازی است. آگاه سازی به دو صورت بنر و پیغام ظاهر می شوند، اگر به صورت بنر باشند، آگاهسازی مربوطه برای چند ثانیه نمایش داده شده و بعد محو می شود، در حالی که پنجره پیغام تا زمانی که آنرا تایید نکنید محو نمی شود. با کلیک بر روی هر دو محیط، به مقصد مورد نظر هدایت می شوید.

چه کسی تعیین می کند که این آگاه سازی ها به صورت بنر باشد یا پیغام؟

شما. درپنل جدید شیر کوهی، شما تعیین می کنید که کدام پیغام ها فقط به شکل بنر بوده و 5 ثانیه نمایش داده شوند و کدام پیغام ها به صورت پیغام بوده و تا زمان تایید شما، محو نشوند. شما می توانید تعیین کنید که برای هر برنامه چه تعداد آگاه سازی برای شما ارسال شود.

اگر یک بنر 5 ثانیه ای را نبینید و محو شود، می توانید Notification Center را در منو اجرا نموده و چند بنر آگاه سازی قبلی را مشاهده کنید.

Gatekeeper چیست و چگونه کار می کند؟

Gatekeeper فن آوری جدید امنیتی اپل است که همزمان با Mountain Lion منتشر می شود. با این فن آوری اپل به شما اجازه می دهد برنامه های تولید کنندگان مورد تایید اپل را نیز در کنار برنامه های موجود در Mac Store نصب کنید در صورتی که این برنامه در اجرا با مشکل حادی مواجه شود، اپل قادر به غیر فعالسازی آن و لغو مجوز اعطا شده می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به راهنمای Gatekeeper مراجعه فرمایید.

آیا در Mountain Lion برنامه Gatekeeper ما را از اجرای مجموعه نرم افزارهایی که داریم باز می دارد؟ و تنها قادر به اجرای برنامه هایی هستیم که از Mac App Store دانلود کرده ایم؟

خیر، شما قادر به نصب کلیه نرم افزارهای مورد علاقه خود هستید، و در صورت تمایل می توانید تنها به نرم افزارهای موجود در Mac App Store بسنده نمایید. برای این منظور به مسیر System Preferences  Security & Privacy  General رفته و انتخاب کنید که آیا تمایل دارید فقط برنامه های دریافت شده از Mac Store را اجرا کنید، یا بتوانید برنامه هایی که از سایت های مورد تایید اپل دریافت کرده اید را نیز به لیست برنامه های اجرایی خود اضافه کنید. توجه کنید که می توانید کلا این ویژگی امنیتی را غیر فعال کرده و همه برنامه ها چه آنها که مورد تایید اپل هستند و چه آنها که مورد تایید وی نیستند را اجرا کنید.

قابلیت اشتراک گذاری در Mountain Lion چگونه کار می کند؟

درست مانند iOS سیستم عامل Mountain Lion دارای دکمه Share می باشد که با آن می توانید تقریباً هر چیزی از صفحات وب سایت گرفته تا تصاویر، فایل های ویدئویی، متون و سایر فایلهای دلخواه را به سادگی فشردن یک دکمه با سرویس های گوناگون موجود به اشتراک بگذارید. البته نباید از یاد برد که روش به اشتراک گذاری ویدئو با متن متفاوت است؛ برای مثال اگر قصد داشته باشید یک ویدئو را با استفاده از دکمه Share به اشتراک گذارید، برنامه Youtube به شما پیشنهاد می شود در حالیکه اگر بخواهید یک متن را به اشتراک گذارید، ایمیل به شما پیشنهاد می شود.

محیط برنامه های Mail، Contacts و Calender در بخش System Preferences به گونه ای بروزرسانی شده اند که با سرویس های گوناگونی چون توئیتر، Flicker، Vimeo و حتی چند سرویس دهنده چینی می توان آنها را یکپارچه سازی نمود.

سیستم عامل Mountain Lion چگونه با iCloud یکپارچه می شود؟ و چه تفاوتهایی با Lion دارد؟

سیستم عامل Mountain Lion دارای قابلیت همگامسازی حساب های iCloud است، بدین ترتیب می توانید تنظیمات و کلمه عبور خود را از یک رایانه به رایانه دیگر حفظ کرده و اسناد و داده های مورد نیاز خود را همیشه در اختیار داشته باشید. از این گذشته قادر خواهید بود تا یادداشت های خود یا صفحات باز مرورگر Safari را نیز همگامسازی نمایید. گرچه ما در آزمایشات خود موفق به انجام آن نشدیم!

در صفحه بعدی اطلاعات کاملتری در مورد نرم افزار های موجود برای  Mountain Lion اپل مشاهده می کنید.

آیا فروشگاه نرم افزارهای مک و بروزرسانی های نرم افزاری با یکدیگر ادغام شده اند؟

mountain-lion-11324233

بله، هم اکنون Mac App Store تنها مرجع بروزرسانی و یا دریافت نرم افزارها و برنامه های شرکت اپل است. زمانیکه نرم افزار جدیدی موجود و نیازمند بروزرسانی باشد، در بخش Notification Center پیغامی نمایش داده می شود. بدین وسیله قادر خواهید بود برنامه فوق را با باز کردن Mac Store سریعاً بروز نمایید.

علاوه بر تغییر نام چه ویژگی هایی به برنامه های iCal و AddressBook اضافه شده است؟

در کنار تغییر نام این دو برنامه به Contacts و Calendar، ظاهر اسپورت برنامه ها تغییر یافته است. از این گذشته ابزار مربوط به فهرست وظایف یا To-Do List نیز به برنامه Reminder منتقل شده است که دارای قابلیت جستجو و یکپارچه سازی با برنامه Mail را نیز دارد.

قدری درباره Dashboard و Launchpad توضیح دهید.

Dashboard مک مجهز به یک ویجت جدید شده که ظاهر آن را شبیه به LuanchPad کرده است. LaunchPad همان صفحه اصلی در ابزار های مجهز به iOS است. این قسمت تغییرات سیستم عامل شیرکوهی را نیز نشان می دهد که اپل تمایل دارد ظاهر OS X را بیشتر شبیه به iOS کند. یک نوار جستجو مخصوص در بالای Dashboard نیز اضافه شده است.

GameCenter چه قابلیت هایی را برای علاقمندان به بازی فراهم خواهد کرد؟

برای این مهم می بایست کمی صبر پیشه کرد و تا زمان انتشار عمومی Mountain Lion تحمل کنیم. البته پیش بینی می شود که قابلیت های آن شباهت زیادی به GameCenter در سیستم عامل iOS دارد، به طوری که کاربران خواهند توانست دوستان خود را به بازی گروهی دعوت کرده، مراحل کسب شده بازی را ذخیره و بازی های جدیدی برای تفریح بیابند.

آیا اپل تغییری در برنامه iTunes صورت داده است؟

نه، حداقل تاکنون خیر. نسخه iTunes موجود در نسخه آزمایشی Mountain Lion همان 10.5.3 موجود در سایت اپل است. البته ممکن است پیش از انتشار رسمی و نهایی Mountain Lion نسخه جدیدتری از برنامه iTunes نیز منتشر شود.

آیا خصوصیات جالبی به برنامه Mail اضافه شده است؟

سه ویژگی جدید به برنامه Mail اضافه شده است: قابلیت VIP، جستجوی درون برنامه و پیغامهای آگاهسازی انتخابی.

اول از همه قابلیت VIP عبارتست از Contact های مشخصی که شما آنها را انتخاب می کنید. زمانیکه نامه یا پیغامی از فردی که در گروه VIP قرار گرفته به شما می رسد، می توانید نحوه آگاه سازی خاصی را تعریف کنید که به نمایش درآید و شما را مطلع نماید. از این گذشته می توانید از قابلیت فیلتر نیز برای جداسازی نامه های VIP بهره ببرید.

با استفاده از قابلیت دیگر که جستجوی درون برنامه نام دارد (که با زدن دکمه دستور و کلید F فعال می شود) می توانید محتوای نامه های موجود را مورد جستجو قرار دهید.

پیغام های آگاهسازی انتخابی نیز به شما در نمایش پیغام های مورد نظرتان کمک می کند. با استفاده از این قابلیت جدید مجبور نیستید هر با که یک ایمیل Spam را دریافت کردید Notification مربوط به آن را مشاهده کنید.

برنامه iChat به iMessages تغییر نام داده است، آیا این بدان معنی است که می توان به کاربران iPhone, iPod touch یا iPad پیام بفرستم؟ چگونه این کار ممکن است؟

بله، از این برنامه می توانید برای ارتباط و ارسال پیام بین کاربران سیستم عامل مک و ابزارهای دارای iOS استفاده نمایید. iMessages برنامه ای مبتنی بر ارتباط های اینترنتی است و شما می توانید از آن برای ارسال و دریافت SMS در بستر اینترنت بهره ببرید. جالب اینجاست که اگر دارای چندین دستگاه مجهز به این برنامه باشید، پیام های دریافتی در تمامی آنها به نمایش در می آید.

چه اتفاقی برای FaceTime خواهد افتاد؟

FaceTime هنوز پابرجاست و به صورت یک App در نسخه شیر کوهی موجود می باشد.

آیا تفاوت آشکاری بین برنامه Notes موجود در iOS و Mountain Lion وجود دارد؟

برنامه Notes تا حدود زیادی بین دو سیستم عامل مشترک است: با استفاده از این برنامه قادر خواهید بود تا به نمایش، ویرایش و مشاهده یادداشت های خود بپردازید، و در صورتی که دارای حساب های چندگانه هستید، می توانید با توجه به نوع و حساب کاربری خود، فهرستی از مطالب متناظر را مشاهده فرمایید.

در برنامه Notes موجود در Mountain Lion می توانید هر یک از فونت های موجود در سیستم عامل خود را به کار گیرید. از این گذشته نسخه موجود در Mountain Lion از متون Rich Text و تنظیم بندی صفحه برخوردار است که iOS از این ویژگی ها محروم است.

از برنامه های Photo Booth و QuickTime چه خبر؟

هر دوی این برنامه ها حاوی گزینه های اشتراک گذاری جدیدی شده اند.

آیا پس از اضافه شدن نوار ابزار جدید به برنامه Preview، تغییری در ویژگی های آن صورت گرفته است؟

ظاهر گرافیکی برنامه با تغییرات اندکی همراه شده است و دو ویژگی به آن افزوده شده است: یکی ورودی فرم ها و دیگری حاشیه نویسی هایی شبیه برنامه iBook.

شباهت برنامه Reminder در دو سیستم عامل Mountain Lion و iOS چقدر است؟ آیا کارایی آنها یکسان می باشد؟

این برنامه در سیستم عامل Mountain Lion دارای ظاهری یکسان با iOS است، البته نمی توانید یادآوری های مبتنی بر مکان را تعریف کرده یا یادآوری های ایجاد شده توسط iOS را در Mountain Lion مشاهده نمایید. از این گذشته در هر دوی این برنامه ها نمی توانید فهرست اشتراکی (Shared List) ایجاد نمایید، برای این مهم می بایست به سایت iCloud.com مراجعه فرمایید.

آیا قابلیت های تازه ای به مرورگر Safari اضافه شده است؟

بله، نوار ابزار آن دوباره طراحی شده و دیگر خبری از کادر جستجوی مخصوص نیست. در عوض برای جستجو می توانید عبارت مورد نظر را در نوار آدرس وارد کنید. نه تنها از این قابلیت برای جستجو در وب می توانید بهره ببرید، بلکه جستجوی محتوای صفحه، جست و جو در History، و جست و جو در صفحات BookMark شده نیز میسر است. از این گذشته؛ نحوه ی نمایش نشانی های اینترنتی نیز ساده تر شده و دیگر خبری از عبارت «http://» نیست!

iCloud این قابلیت را فراهم می کند تا اگر در یک دستگاه مک صفحات خاصی از مرورگر Safari باز باشد، با رجوع به همان حساب کاربری iCloud در دستگاهی دیگر بتوانیم همان صفحات را بگشاییم. از این گذشته یک صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات حساس مانند کلمات عبور در این مرورگر پیش بینی شده است.

آیا می توانم موتور جستجوی خود را تعیین کنم؟

خیر، شما می توانید یکی از موتورهای گوگل، یاهو، Bing و اگر در چین زندگی می کنید نیز می توانید Baidu را برگزینید.

آیا قابلیت های TextEdit و Stickies در سیستم عامل جدید وجود دارد؟

بله TextEdit و Stickies هر دو را می توانید همچنان در Mountain Lion بیابید و به نظر می رسد که این دو برنامه بدون تغیر باقی مانده اند. البته شاید در آینده با حذف این دو برنامه مواجه شویم. لازم به ذکر است که کارایی و قابلیت های برنامه Notes سوای این دو برنامه می باشد.

آیا عنوان به Settings تغییر یافته است؟

اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید، خیر، هنوز همان اسم ها سر جای خودشان باقی هستند. اما در سیستم عامل iOS به جای System Preferences از Settings استفاده می شود.

البته توجه کنید که تا عرضه نهایی نسخه Lion Mountain ممکن است تغییرات جزئی بر روی این سیستم عامل، اعمال شود.

منبع: PCworld

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات