پنج دلیل برای دوست نداشتن لوگوی جدید ویندوز 8

سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
همانطور که در مقالات قبل مشاهده کردید، مایکروسافت به طور رسمی از لوگوی ویندوز 8 پرده برداری کرد. با وجود سر و صدای زیاد، این لوگوی جدید نتوانست بسیاری از منتقدان را راضی کند! در این مقاله یکی از منتقدان طراحی لوگوی Windows 8، به برشمردن دلایل نارضایتی خود از این لوگو پرداخته است. از دلایل این منتقد به لوگوی جدید شرکت مایکروسافت می توان به وجود خطای دید، سادگی محض و ضعیف بودن طراحی آن اشاره کرد. آیا به نظر شما نظرات این منتقد می تواند نشانه ضعف لوگوی این سیستم عامل باشد یا این نظرات تنها جنبه شخصی داشته و شما با آنها موافق نیستید؟
تبلیغات

سادگی محض

سادگی خوب است و من شخصا طرفدار سادگی هستم، اما به نظرم لوگوی جدید ویندوز 8 بیش از حد ساده است. منظور مایکروسافت از این لوگو این است که هم طرح پنجره های Windows را نمایش دهد و هم رابط کاربری مترو را به نحوی نشان دهد، اما به نظر من طراحان این لوگو نتوانسته اند ایده و فکر اصلی که پشت این طرح نهفته است را به مخاطب منتقل کنند.

آیا این لوگو شما را به یاد رابط گرافیکی ویندوز 8 یعنی مترو می اندازد؟ یا بیشتر حس سادگی بیش از اندازه را به شما القا می کند؟

سستی و ضعف

می دانم که این لوگو حاصل ساعت ها فکر، طراحی، استراتژی، بحث، همفکری و غیره است، اما زمانیکه به آن نگاه می کنم، تنها حس ضعف و سستی از آن برداشت می کنم. فونت مورد استفاده در این لوگو به نظر من اصلاً جالب نیست. اگر من طراح لوگو بودم ترجیح می دادم کمی عمق به کار بدهم و آن را از این حالت خیلی ساده و ضعیف خارج می کردم.

خطای دید

آیا تابحال برایتان اتفاق افتاده که خانه کسی رفته باشید و کج بودن تابلوی روی دیوار، ذهن شما را درگیر کند و مدام به خود بگویید که باید آن را صاف کنید؟ اگر اینطور است شما هم مانند من کمی وسواسی بوده و به صاف بودن تابلو های منزل اهمیت ویژه ای می دهید. حقیقتاً، زمانی که برای اولین بار لوگوی ویندوز 8 را دیدم این حس به من دست داد و به خود گفتم: «باید این تصویر کج و کوله را درست کنم!» به همین خاطر هم ذهنم مدام درگیر درست کردن آن است!!

شناخت روند عملکرد یک شرکت

زمانی که با دقت به لوگو نگاه می کنم، احساس می کنم که مایکروسافت قصد دارد این لوگو را به مرور زمان تغییر دهد! آیا این لوگو قرار است برای 15 – 20 سال آینده نیز کاربرد داشته باشد، یا با تغییر در برنامه هایشان دوباره لوگوی جدیدی را معرفی خواهند کرد؟ به نظر من مطمئنا چنین لوگویی دوام زیادی نخواهد داشت و به زودی مایکروسافتی ها آن را تغییر خواهند داد. شخصاً لوگوی ویندوز 7 را بیشتر می پسندیدم، البته آن هم ایراداتی داشت!

هدایت دید

همانطور که یکی از دوستان طراحم در UX اشاره کرده و من نیز با نظر وی موافقم، طرح لوگوی ویندوز8 یعنی همین پنجره آبی رنگ کج و معوج به گونه ای طراحی شده که تمرکز ذهن از متن "Windows 8" کنده می شود و بجای اینکه بتوانند مکملی بر هم باشند و حس بزرگی و مشارکت را القا کنند، آدمی را با دو مضمون متفاوت و جدای از هم طرف می کند که تنها در کنار یکدیگر نشسته اند. واقعاً جای تعجب دارد.

شخصاً از این پیش آمد و حرکت غیر حرفه ای مایکروسافت لذت نبردم و بیشتر مایل بودم تا با لوگویی عمیق تر و مفهومی تر سر و کار می داشتیم.

اگر بخواهیم تمام تئوریها و اصول طراحی لوگو را در نظر بگیریم، دیگر نمی توانیم این نشانه را لوگو به حساب بیاوریم. جای تردیدی نیست که همیشه به کارهای بصری مایکروسافت علاقمندی خاص داشتم، اما صادقانه ابراز می دارم که از جنبه شخصی، این کار آخر از مایکروسافت را اصلا نمی پسندم.

امیدوارم مایکروسافت پس از قرار دادن تصویر پس زمینه در پشت این لوگو و استفاده از آن در ویندوز8، کمی به آن عمق ببخشد و ایرادات آن را اصلاح کند.

منبع: ZDnet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات