تماشا کنید: پرواز هواپیمای جنگنده X-47B

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
هواپیمای بدون سرنشین X47-B یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های بدون سرنشین نبرد هوایی در جهان به شمار می‌رود، که از سال 2011 اولین آزمایشات آن شروع شده است. پروژه‌ی X47-B در حال حاضر به نیروی دریایی امریکا منتقل شده و قرار است به عنوان هواپیمای بدون سرنشینی که از طریق حامل آن کنترل می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. روز سه‌شنبه اولین پرواز پرتابی آن انجام شده است، شما را به دیدن تصاویر و ویدیوی این پرواز آزمایشی در ادامه‌ی مطلب دعوت می‌کنیم.
تبلیغات

برای شروع اولین پرواز پرتابی X-47B روی خشکی انجام شده نه روی کشتی و در دریا، مسأله‌ی دیگر نحوه‌ی بلند شدن از روی باند است، X-47B در این آزمایش برای اولین بار به جای آنکه در آرامش سرعت گرفته و سپس به آرامی بلند شود، با استفاده از فشار گاز سیستم پرتابی و به سرعت از باند جدا شده است.

معمولاً در چنین آزمایشاتی از خلبان برای کنترل کردن حرکات پیش‌بینی نشده‌ی هواپیما استفاده می‌شود اما X-47B هواپیمایی است که بیشتر اعمال پروازی را خودش انجام می‌دهد. هواپیمای بدون سرنشین برای تصمیم‌گیری از دستورات از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای استفاده می‌کند که به کمک تست‌ها و بررسی گزارشات و نتایج آن تهیه می‌شود، لذا نظرات خلبان تأثیری در برنامه‌ریزی برای کنترل خودکار هواپیما ندارد.

x47b3

در نیم دهه‌ی اخیر استفاده از خودروها و هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات نظامی گسترش زیادی پیدا کرده، اما تاکنون به کارگیری آنها توسط حاملی مثل کشتی کمتر اتفاق افتاده است. پرواز و انجام اعمال پیچیده، آن هم در شرایطی که کشتی حامل خودش نیز در حرکت است کار مشکلی است و ورود به چنین عرصه‌ای برای هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین کنترل‌کننده‌ی آن در کشتی تجربه‌ای جدید است.

تست پرتاب X-47B در ایستگاه هوایی نیروی دریایی در مریلند صورت گرفته و علاوه بر نیروی دریایی، سازنده‌ی هواپیما یعنی نرثراپ گرامن نیز در تست شرکت کردند. کنترلر دستی هواپیما که اپراتور از عرشه‌ی کشتی پرواز را توسط آن کنترل می‌کند، مورد آزمایش قرار گرفت و همچنین مانورهایی که معمولاً یک هواپیمای بدون سرنشین انجام می‌دهد نیز توسط هواپیما انجام شد. از جمله مانورهای انجام شده می‌توان به پرواز در موقعیت و حالت نزدیک شدن به کشتی اشاره کرد.

X-47B هواپیمایی است که اسپن بال آن 62 فوت است و یا به عبارت دیگر فاصله‌ی بین نوک دو بال آن 18.9 متر می‌باشد. سرعت پرواز آن در محدوده‌ی نزدیک به سرعت صوت است.

x47b4

اولین پرواز این هواپیما در فوریه سال 2011 انجام شد و حالا با شروع تست‌های پرتابی در خشکی کار روی نرم‌افزار آن ادامه پیدا کرده و پس از تأیید نهایی ادامه‌ی آزمایشات در دریا صورت می‌گیرد. طبق برنامه‌ریزی نیروی دریایی قرار است آزمایشات نهایی و تست‌های واقعی در سال 2013 انجام شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات