چگونه می توان اطلاعات یک هارد دیسک خیس شده را بازیابی کرد؟

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
کسانی که در سواحل شرقی ایالات متحده زندگی می‌کنند - همان جایی که طوفان سندی هجوم برد و خرابی‌های زیادی به بار آورد - شاید خیلی چیزها از دست داده باشند که دیگر توان بازیابی آن‌ها را نداشته باشد اما حداقل می‌توانند از این مسئله خوشحال باشند که می‌توانند اطلاعات هارد کامپیوتر خود را باز گردانند. اگر به هر دلیلی دیسک‌سخت یا گجت شما خیس شده است پیش از هر اقدامی خواندن مقاله را ادامه دهید.
تبلیغات

"کریس براس" مهندس ارشد بازیابی اطلاعات در "درایوسیورز" (DriveSavers) گفت که حجم کاری شرکتش این روزها زیاد شده و از کاربران خانگی گرفته تا کاربران حرفه‌ای و تجاری بدنبال بازیابی اطلاعات موجود در هارد دیسک هایشان هستند. او می‌گوید بعضی از این دیسک‌های سخت به خاطر خیس شدن و بعضی دیگر به خاطر افزایش فشار الکتریکی که ناشی از طوفان بوجود آمده، آسیب دیده‌اند.

کریس خبرهای خوبی برای این افراد دارد. او می‌گوید که بیشتر هارد درایوهای آسیب دیده قابل بازیابی هستند. ناگفته نماند که در ازای هزینه‌های سنگین، این اطلاعات بازیابی خواهند شد. مراکز بازیابی اطلاعات در کشور خودمان نیز بابت برگرداندن اطلاعات شما هزینه‌های زیادی را درخواست می‌کنند. درایوسیورز برای نجات اطلاعات یک هارد درایو معمولی از 1000 تا 1500 دلار پول دریافت می‌کند، این مقدار در کشور ما چیزی حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است وای خدای من! البته شرکت برای کسانی که صدمات شدیدی از طوفان دیده اند، 500 دلار تخفیف قائل خواهد شد.

یکی دیگر از این شرکت‌های ناجی اطلاعات DTI Data نام دارد که طبق گفته مدیر آن آقای "جان بست" 1000 دلار برای درایوهایی دریافت خواهد کرد که برای نجات اطلاعات موجود در آن باید محفظه هارد درایو را باز کرد. اگر نیازی به بازکردن آن نباشد شرکت 500 دلار دریافت خواهد کرد. DTI یک مرکز بازیابی در نیویورک دارد که هارد درایوهای آسیب دیده را برای معالجه می‌پذیرد.

هر دو این شرکت‌ها، از کسانی که هارد درایوشان قابل بازیافت نباشد، پولی دریافت نخواهند کرد.

هرکاری که کردید فقط لطف کنید این هارد درایوها را خشک نکنید

بدترین کاری که می‌توانید در حق یک هارد درایو فرورفته در آب انجام دهید، سعی در خشک کردن آن است. کریس می‌گوید:

زمانی که هارد درایوها در یک ماده مایع شناور می‌شوند، شانس بیشتری برای پاک شدن دارند تا اینکه آن‌ها را خشک کرد.

دیوید موهیلا" رئیس DTI Data با این حرف کریس موافق است. او می‌گوید مشتریان می‌توانند هارد درایوهای خود را با آب تازه شستشو دهند، مخصوصاً اگر این هاردها درمعرض آب شور قرار گرفته باشند. بعد از آن، هارد درایو خیس را باید در دستمال توالت قرار داده و در کیسه های پلاستیکی زیپ کیپ جای داد و تمام هوای داخل آن را گرفت. موهیلا می‌گوید:

این خوب نیست که به فکر خشک کردن هارد درایوهای خیس شده بیافتید و آن‌ها را با سشوار خشک کنید.

اگرچه کاربران نباید هارد درایوی که از آب صدمه دیده را به کامپیوتر متصل کنند، اما آن‌ها می‌توانند امتحان کنند که آیا هارد درایوشان بوسیله افزایش فشار الکتریکی آسیب دیده یا نه. برای این کار، به این مسائل توجه کنید: صداهایی شبیه خراشیده شدن یا ساییده شدن در هنگام روشن کردن کامپیوتر اصلاً نشانه های خوبی نیستند. اگر این صداها را شنیدید، کامپیوتر را خاموش کرده و به یک شرکت تعمیرکار کامپیوتری نشان دهید. اگر خود کامپیوتر آسیب دیده و بوت نمی‌شود، هارد درایو را به یک کامپیوتر سالم وصل کنید و از سلامت هارد دیسک خود مطلع شوید. فقط حواستان باشد که از متصل کردن سخت افزارهایی که نشانه سوختگی، بوی سوختگی یا صدای عجیب و غریب در هنگام اتصال می‌دهند، خودداری کنید. در صورت وقوع این اتفاقات، حتماً درایو را به یک متخصص نشان دهید.

راهکاری برای نجات یک گجت خیس

اگر تلفن همراهتان داخل آب فرو رفته، باتری را از گوشی خارج کرده، و اگر گوشی با آب شور خیس شده آن را با آب تمیز بشویید. سپس آن را در یک ظرف در بسته یا یک ظرف پلاستیکی پر از برنج خشک مدفون کرده و چند روز به حال خودش رها کنید.

البته راه دیگری هم برای حل این مسئله وجود دارد فقط باید کمی برای آن پول خرج کنید. Bheestie Bag نام کیسه ای است که گفته می‌شود تا 700 درصد بیشتر از راه‌حل های خانگی جواب می‌دهد. البته در مورد استفاده از این کیسه، شخصاً هیچ تجربه‌ای ندارم اما می‌توان از بعضی وب‌سایت ها در مورد ویژگی های خوب آن خواند.

پس از وقوع طوفان، کیسه های Bheestie با 20 درصد تخفیف عرضه می‌شوند، به‌علاوه اینکه یک کیسه رایگان هم به همراه آن عرضه می‌شود. حتی شرکت عرضه کننده برای طوفان زدگان اولویت ارسال قائل خواهد شد.

این اطلاعات را به خاطر این در اختیارتان قرار دادیم تا درهنگام بروز این چنین حوادثی، سردرگم نشوید و با مشکلات کمتری دست‌وپنجه نرم کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات