گزارش اختصاصی از پنجمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تهران

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۹
مطالعه 6 دقیقه
پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از تاریخ ۱۴ مهرماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) افتتاح شد، این نمایشگاه در مساحت ۹۰ هزار مترمربع و در ۱۹ بخش و در قالب بیش از ۹۰۰ غرفه و با حضور نمایندگانی از ۳۰ کشور جهان برگزار می‌شود. به گفته مسئولان، این نمایشگاه با معرفی و عرضه ۳۰ هزار اثر، در بخش‌های مختلف میزبان شهروندان و علاقمندان است. اینها مواردی بود که مسئولین در مورد نمایشگاه رسانه دیجیتال بیان کرده‌‌اند اما ما از این نمایشگاه بازدید کردیم و اوضاع را کمی متفاوت دیدیم. در ادامه گزارش اختصاصی زومیت از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را مشاهده کنید.
تبلیغات

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، نام و هدف بسیار خوبی دارد و تبلیغات پیرامون آن نیز مناسب به نظر می‌رسد، استقبال مردم از نمایشگاه نیز به نظر ما خوب بود، چون بخش‌های اصلی نمایشگاه مملو از جمعیت بودند. اما پس از ورود به سالن اصلی نمایشگاه آنچه به قول معروف تو ذوق آدم می‌زد مشاهده غرفه‌های مختلف فروش CD بود که در این میان بازی‌های قفل شکسته و مجموعه نرم‌افزارهای کرک شده به شدت به چشم می‌خورد اما کمتر وب‌سایتی در این نمایشگاه غرفه داشت. از طرفی، فناوری‌های دیجیتال شاخص، اندک و انگشت شمار بودند. حتی وقتی به غرفه‌های مختلف و آنهایی که نام نشان درست حسابی داشتند مراجعه کردیم تا ببینیم چه برای عرضه دارند، خودشان درست نمی‌دانستند در این نمایشگاه چه می‌کنند، حتی شرکت‌های بزرگ مثل ایرانسل نیز از این قاعده مستثنی نبودند. به هر حال امیدواریم از این نوع نمایشگاه‌ها استقبال بیشتری شود و زیرساخت آن طوری مهیا شود که شرکت‌ها و افراد فعال در دنیای دیجیتال حضور پررنگی‌تری در این نمایشگاه داشته باشند.

اما غرفه‌هایی که به نظر ما در نمایشگاه دیجیتال امسال حرفی برای گفتن داشتند:

ایرانسل:

ایرانسل در این نمایشگاه سرویس‌های مختلف خود مانند اینترنت بی‌سیم وایمکس یا ویترین و غیره را به نمایش گذاشته بود اما در این میان یک چیز نظر ما را به خود جلب کرد و آن هم فروشگاه اپلیکیشن چارسو است. نماینده ایرانسل به زومیت گفت که چارسو تا یک یا دو ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد و در آن کاربران ایرانسل می‌توانند اپلیکیش‌ مورد نظر خود را خریداری کنند. به گفته او ایرانسل با تولیدکنندگان نرم‌افزارهای خارجی و داخلی وارد مذاکره شده است و کاربران ایرانی می‌توانند نرم‌افزارهای اندروید، سیمبین و جاوا را از طریق چارسو خریداری و استفاده نمایند. او در پاسخ به تعداد عناوین نرم‌افزارها گفت: هنوز خودمان نمی‌دانیم.

ایرانسل در رسانه دیجیتال

ربات‌ها و کیت‌های آماده:

بخش بزرگی از طبقه بالای نمایشگاه که نسبت به قسمت پایین کمتر مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته بود، به ربات‌ها و کیت‌های آماده مربوط به آنها اختصاص داده شده بود، در این بخش تجهیزات جالب و بعضا دستاوردهای ارزشمندی به چشم می‌خورد و علاوه بر شرکت‌ها، دانشگاه‌های مطرح کشور همچون دانشگاه شریف نیز حضور داشتند. اگر به نمایشگاه سر زدید این قسمت را از دست ندهید و حتما از ربات‌های فوتبالیست و آتش‌نشان و چرخ‌بال‌های کنترل از راه دور، دیدن کنید.

غرفه ربات نمایشگاه رسانه دیجیتال

بازی‌‌های رایانه‌ای ایرانی:

در این نمایشگاه چندین بازی رایانه‌‌ای ساخت داخل کشور به نمایش گذاشته بود که از نظر گرافیکی در سطح نسبتا خوبی بودند، حقیقا بعضی از این بازی‌ها فراتر از انتظار ما ظاهر شدند و بعضا از نظر داستان، گیم‌پلی و قدرت گرافیکی بسیار خوب به نظر می‌رسیدند. البته متاسفانه هیچ‌کدام از نمایندگان غرفه‌های مربوط به آنها به خوبی پاسخ‌گوی پرسش‌های بازدیدکنندگان نبودند و به راحتی قادر به کسب اطلاعات در رابطه با محصولاتشان نبودیم. علاوه بر بازی‌های رایانه‌ای چندین نرم‌افزار چندرسانه‌ای که اغلب قالب فرهنگی-مذهبی داشتند نیز به نمایش گذاشته شده است.

بازی های کامپیوتری در نمایشگاه رسانه دیجیتال

پلیس سایبری:

 پلیس و نیروهای انتظامی در این نمایشگاه حضور پررنگی دارند و به اطلاع رسانی در مورد جرایم فضای مجازی و امنیت اطلاعات و همچنین فرهنگ سازی برای والدین در راستای استفاده فرزندانش از فضای مجازی فعالیت می‌کنند. بعضی از مباحث مطرح شده در غرفه پلیس سایبری جالب به نظر می‌رسید مواردی همچون چگونگی استفاده صحیح از کارت‌های بانکی و پرداخت آنلاین و همچنین کنترل صحیح فرزندان در هنگام استفاده از اینترنت.

پلیس سایبری

ضبط حرکات فیزیکی بدن، Motion Capture:

اگر اهل بازی‌های کامپیوتری و مخصوصا آن دسته از بازی‌های اول شخص باشید، احتمالا با موشن کپچر آشنا هستید در این نمایشگاه یک سیستم متشکل از چندین سنسور و دوربین برای ضبط و شبیه سازی حرکات بدن انسان جهت استفاده در بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌ها تدارک دیده شده بود. به کمک این تجهیزات می‌توان حرکات بدن انسان را شبیه سازی نموده و وارد بازی و انیمیشن‌ها کرد.

Motion Capture

سامسونگ، دانشگاه شریف و اپلیکیشن اسمارت تی ‌وی

این شرکت کره‌ای به کمک دانشگاه شریف جشنواره‌ای برای تشویق توسعه دهندگان به ساخت نرم‌افزارهای تحت تلویزیون‌های هوشمند برگزار کرده است:

سامسونگ و شریف تلویزیون هوشمند

نرم‌افزار OCR و اسکنر حرفه‌ای:

شرکت سفیر در این نمایشگاه، یک اسکنر حرفه‌ای کتاب به همراه نرم‌افزار OCR برای استخراج متون از برگه‌های اسکن شده را به نمایش گذاشته است. به گفته نماینده این شرکت اسکنر و نرم‌افزار OCR توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است. جالب اینکه این شرکت ادعا می‌کند نرم‌افزار OCR این شرکت که تا یک ماه دیگر وارد بازار خواهد شد، از دقت ۹۰ تا ۹۵ درصدی برخوردار است. همانطور که می‌دانید در حال حاضر نرم افزارهای OCR نسبتا کمی برای تبدیل متون فارسی اسکن شده به متن قابل ویرایش وجود دارند، که همگی دقت پایینی دارند.

اسکنر OCR فارسی

اگر شما هم از این نمایشگاه بازدید نموده‌اید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اما حالا می‌توانید گالری عکس مربوط به پنجمین نمایشگاه رسانه دیجیتال را مشاهده کنید:

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تا ۲۴ مهرماه ادامه خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات