بررسی لپ‌تاپ VPC-SA33GX از سری SA سونی

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱
مطالعه 16 دقیقه
سونی در سری SA خود، سخت‌افزار قدرتمند را به همراه طیف وسیعی از امکانات که در کمتر لپ‌تاپی مشاهده می‌شود، یک جا جمع کرده است.
تبلیغات

لپ‌تاپ‌های سریع SA، باریک، سبک و قدرتمند بوده و قیمت مناسبی نیز دارند. سری SA سونی از نظر باریکی و سبکی چیزی از اولترابوک‌ها کم ندارد، اما قدرت و بازده آن به مراتب بالاتر از اولترابوک‌ها است. نمایشگر ۱۳.۳ اینچی لپ‌تاپی که در این مقاله به بررسی تخصصی آن می‌پردازیم دارای رزولوشن مناسب ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل است و به لطف ترکیب CPU اینتل از خانواده Core i5 اینتل و پردازنده گرافیکی Radeon ای‌ام‌دی، بازده آن نیز قابل قبول است. اگر تمایل دارید با این لپ‌تاپ قدرتمند و خوش قیمت سونی‌ آشنا شوید، بررسی کامل و تخصصی زومیت را در ادامه مطلب بخوانید.

لپ‌تاپی که ما در زومیت به بررسی آن پرداختیم VPC-Sa33GX/BI نام داشت و مجهز به پردازنده Core i5 با لیتوگرافی ۳۲ نانومتری و از خانواده Sandy Bridge اینتل بود.

کارت گرافیک مستقل Radeon HD 6650M آن نیز ساخت AMD رقیب اینتل است. این لپ‌تاپ همانند اولترابوک‌ها مجهز حافظه ذخیره‌سازی SSD ساخت توشیبا با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است و طول عمر باتری آن نیز به لطف باتری اضافی تا نزدیک به ۱۰ ساعت می‌رسد. از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این لپ‌ تاپ سونی می‌توان به باتری جداگانه‌ای اشاره کرد که وقتی آن را نصب می‌کنید کل قسمت پایین لپ‌تاپ را می‌پوشاند و طول عمر باتری شما را تا دو برابر افزایش می‌دهد. سونی این باتری را به همراه لپ‌تاپ‌های سری SA و در داخل جعبه محصول ارائه می‌کند و کاربر تنها در صورتی که نیاز به باتری بیشتر داشته باشد می‌تواند آن را به دستگاه خود متصل کند.

طراحی و ظاهر

لپ‌تاپ SA33GX سونی دارای بدنه مشکی مات و لولای براق به رنگ استیل است. طراحی کلی لپ‌تاپ ساده و لبه‌های آن به شکل تیز و غیرمنحنی شکل است. در قسمت پشت لپ‌تاپ نیز همانند بسیاری از محصولات وایو، لوگوی VAIO به رنگ استیل براق درج شده است.

به نظر می‌رسد بدنه بیرونی و پشت این لپ‌تاپ از جنس پلاستیک است اما قسمت داخلی که حاشیه دور صفحه‌کلید و مکانی که دست روی آن جای می‌گیرد را شامل می‌شود، از جنس فلز است. این موضوع باعث افزایش استقامت لپ‌تاپ مخصوصا در مکانی که کف دست‌ها روی آن قرار می‌گیرند، می‌شود. بخش مربوط به صفحه‌کلید و کلید‌های آن نیز به رنگ مشکی و یکسان با بدنه دستگاه بوده که هارمونی مناسبی را ایجاد کرده است.

متأسفانه اثر انگشت روی قسمت‌های مختلف داخلی و بیرونی SA33GX برجای می‌ماند و اگر وسواس داشته‌ باشید باید دائم آن را تمیز کنید. در کل طراحی ظاهری این نوت بوک ساده و نسبتاً جذاب است. لبه‌های لپ‌تاپ تیز و مسطح هستند و شاید این موضوع باب میل هر کاربری نباشد از طرفی زمانی که در حال تایپ کردن هستید، لبه‌های تیز پایینی،‌دست را اذیت می‌کنند.

درون جعبه SA33GX، یک لپ تاپ ۱۳.۳ اینچی، کابل برق، آداپتور، دفترچه راهنما، باتری اضافی و مبدل شارژ باتری اضافی وجود دارد:

ابعاد این لپ‌تاپ ۳۳۱ در ۲۲۴.۵۳ میلی‌متر، ضخامت آن ۲۳.۳۶ تا ۳۲.۲۵ و وزن آن حدود ۱۶۰۰ گرم است. وزن باتری اضافی نیز ۵۵۷ گرم و وزن آداپتور شارژر ۳۰۷ گرم است.

در لبه راست SA33GX به ترتیب از بالا به پایین، ورودی برق، پورت شبکه RJ45، دو پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.0، خروجی HDMI، خروجی VGA و کارت خوان حافظه قرار دارد. در لپ عقب دستگاه دریچه‌های خروجی دما و در پشت دستگاه پورت اتصال باتری اضافی وجود دارد. در لبه راست این نوت‌بوک خروجی هدفون و داریو اپتیکال DVD / CD جای داده شده است. در لبه جلوی آن نیز، نشانگرهای شبکه بی‌سیم، دیسک سخت و باتری قرار داده شده‌اند.

یکی از نکات جالب و جذاب در مورد SA33GX باتری اضافی یا ثانویه آن است که به شکل بسیار جالبی در قسمت زیر دستگاه سوار می‌شود و طول عمر باتری را افزایش می‌دهد. در بخش مربوط به بررسی باتری، توضیحات بیشتری در این باره ارائه می‌کنیم.

مشخصات فنی و قیمت لپ‌تاپ VPC-SA33GX/BI سونی:

  • پردازنده: Core i5-2430M با دو هسته ۲.۴ گیگاهرتز، ۳مگابایت حافظه Cache، از خانواده Sandy Bridge
  • نمایشگر: ۱۳.۳ اینچ با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل
  • تراشه اصلی مادربرد: Intel HM67
  • حافظه 4GB DDR3 باس 1333MHz
  • گرافیک: ATI Radeon HD 6650M یک گیگابایت RAM بعلاوه Intel HD 3000
  • حافظه ذخیره‌سازی: SSD 128GB توشیبا
  • درایو اپتیکال: DVD-WR
  • سیستم‌عامل ویندوز 7 نسخه Pro
  • قیمت حدود ۲.۶ میلیون‌ تومان

کی‌برد و تاچ‌پد

صفحه‌کلید VPCSA33GX همانند تمام لپ‌تاپ‌های جدید بازار از نوع چیکلت یا جزیره‌ای است و بدین‌ترتیب درمقابل نفوذ گرد و غبار و مایعات مقاوم است، البته این بدین معنا نیست که می‌توانید صفحه‌کلید را در سطل آب فرو ببرید. وقتی با کی‌برد این لپ‌تاپ کار کنید حتماً لذت خواهید برد، فاصله کلیدها کاملاً مناسب بوده و عملکرد آن‌ها نیز بدون مشکل و ایده‌‌آل است. از طرفی اثر انگشت روی کلید‌های مشکلی رنگ برجای نمی‌ماند.

خوشبختانه صفحه‌کلید لپ‌تاپ‌های سری VPCSA سونی دارای نور پس‌زمینه بوده و به‌راحتی‌ می‌توان از آن در محیط‌های تاریک استفاده کرد.

تاچ‌پد SA33GX نیز عملکرد خوبی دارد، صفحه لمسی با دقت حرکت دست را دریافت و منتقل می‌کند. تنها مشکلی که در زمان کار با تاچ‌پد احساس کردیم، سفت بودن کلید‌ها است که شاید برای بسیار حائز اهمیت نباشد اما اگر اهل استفاده از تاچ‌پد و کلیدهای آن باشید پس از مدتی استفاده انگشتانتان اذیت خواهند شد.

نکته دیگری که شاید بیان کردن آن خارج از لطف نباشد لبه‌های تیز و مسطح سری VPC-SA سونی است که در زمان تایپ کردن و زمانی که دست روی سطح لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، باعث آزار دست می‌شود. اگر کاربر لپ‌تاپ باشید حتماً متوجه شده‌اید که وقتی در حال تایپ کردن هستید، قسمت پایین مچ دست روی لبه پایینی لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، ازآنجاکه لبه‌های این سری از لپ‌تاپ‌های سونی تیز است این موضوع موجب ناراحتی دست می‌شود.

نمایشگر

نمایشگر ۱۳.۳ اینچی VPCSA33GX دارای رزولوشن ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل است. این رزولوشن، لپ‌تاپ SA33 را از بسیاری از هم رده‌های خود متمایز می‌کند، چون در حال حاضر اکثر نوت‌بوک‌های ۱۳ اینچی دارای رزولوشن پایین‌تر، ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل هستند. رزولوشن بالاتر علاوه بر کیفیت بالاتر تصویر، فضای کاری بیشتری را نیز دراختیار شما قرار می‌دهد. شدت روشنایی و کنتراست این نمایشگر مناسب است اما به خوبی اولترابوک ۱۳.۳ اینچی سری ۵ سامسونگ نیست. البته رزولوشن بالای آن باعث شده تا ما این نمایشگر را بیشتر از نمایشگر سری ۵ سامسونگ دوست داشته باشیم. ازآنجاکه پنل نمایشگر لپ‌تاپ‌های سری VPCSAسونی از نوع TN است زاویه دید آن‌ها نیز محدود است. اما خوشبختانه برخلاف لپ‌تاپ‌های سامسونگ، زاویه باز شدن صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ عالی است و شما می‌توانید لپ‌تاپ را بصورت کامل و نزدیک به ۱۸۰ درجه باز کنید.

630 display

در کل نمایشگر لپ‌تاپ‌های سری VPC SA سونی به خوبی سری Z این شرکت یا نمایشگر مک‌بوک پرو اپل نیست اما کیفیت و رزولوشن قابل قبولی دارد.

اسپیکر، میکروفن و وب ‌کم

اسپیکرهای VPCSA کیفیت بسیار خوبی دارند، وقتی نوبت به آزمایش صدا و خروجی صوتی رسید، این لپ‌تاپ با صدای رسا و حجیم خود ما را متعجب کرد، صدای خروجی آن، با کیفیت و حجم صدا نیز بالا است. متأسفانه ما دقیقاً نمی‌دانیم اسپیکرهای این لپ‌تاپ چند وات هستند. اما به نظر می‌رسد ۲ اسپیکر ۲ واتی در این لپ‌تاپ جای داده شده باشند.

speaker sony

لپ‌تاپ‌های سری VPCSA به همراه یک وب‌کم HD و میکروفن داخلی ارائه می‌شوند، کیفیت وب‌کم برای مکالمه ویدیویی مناسب است.

بازده و قدرت گرافیکی

پردازنده Core i5-2430M این لپ‌تاپ دارای دو هسته ۲.۴ گیگاهرتز و ۳مگابایت حافظه Cache است. این پردازنده از خانواده Sandy Bridge یعنی نسل دوم پردازنده‌های اینتل است. 2430M از فناوری Turbo Boost اینتل پشتیبانی می‌کند و در زمانی که سیستم نیاز به پردازش سنگین داشته باشد،‌ فرکانس پردازنده بصورت موقت و خودکار تا ۳.۰ گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

همان‌طورکه می‌دانید در حال حاضر نسل سوم پردازنده‌های اینتل با نام Ivy Bridge وارد بازار شده‌اند، که برخلاف نسل دوم که دارای لیتوگرافی ۳۲ نانومتری بودند، پردازنده‌های نسل سوم دارای لیتوگرافی ۲۲ نانومتری هستند. این موضوع باعث افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی می‌شود. اما اختلاف بین بازده پردازنده‌های نسل دوم و سوم آنچنان محسوس و قابل ملاحظه نیست و تفاوت عمده آن‌ها در مصرف بهینه انرژی است.

power sony

برای آزمایش قدرت این پردازنده، سیستم را با نرم‌افزارهای مختلف مورد آزمایش و ارزیابی قرار دادیم و نتایج بسیار جالبی بدست آمد:

لپ تاپ

3D Mark 2006

PC Mark Vantage

PC Mark 2007

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

10,991

3,246

Samsung 530U3C-A02

3,815

4,424

1,288

Samsung 300E5Z-A01

6,073

6,636

1,788

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهند:

  • به لطف حافظه سریع SSD لپ‌تاپ VPCSA سونی با اینکه مجهز به پردازنده Core i5 ضعیف‌تر نسبت به پردازنده Core i7 بکار گرفته شده در Asus K53SV است، اما امتیازهای به مراتب بالاتری را در آزمایش‌ها PC Mark بدست آورده است. تمرکز اصلی آزمایش‌ها PC Mark بر بازده کلی سیستم و پردازنده اصلی است.
  • کارت گرافیک مستقل Radeon HD 6650M قدرت معادل گرافیک یک پارچه شده پردازنده‌های Ivy Bridge یعنی Intel HD 4000 دارد. این موضع بسیار عجیب به نظر می‌رسد اما حقیقت دارد، همان‌طورکه در جدول مقایسه‌ای مشاهده می‌کنید 6650M از اکثر کارت‌های گرافیک مستقل ضعیف‌تر عمل کرده است. البته باید در نظر داشت که کارت گرافیک مستقل این لپ‌تاپ داری یک گیگابایت حافظه RAM است که در انجام بازی‌ها و امور گرافیکی به تسریع انجام امور کمک می‌کند اما در نهایت GPU یا پردازنده گرافیکی اصلی آن در حد و اندازه Intel HD 4000 است.
  • با وجود اینکه SSD بکار گرفته شده در لپ تاپ سامسونگ بسیار سریع‌تر از SSD توشیبای استفاده شده در لپ‌تاپ VPCSA سونی است اما امتیاز بسیار بالای این لپ‌تاپ در PC Mark نشان می‌دهد که پردازنده Core i5-2430M سری M (موبایل) بسیار بسیار سریع‌تر از پردازنده Core i5-3317U سری U (اولترابوک) عمل می‌کند. پس تنها به نام Core i5 بسنده نکرده و بازده اولترابوک‌ها را در حد و اندازه لپ‌تاپ‌های معمولی نپندارید.

به لطف پردازنده قدرتمند و حافظه ذخیره‌سازی سریع SSD، لپ‌تاپ VPCSA33GX تنها در ۱۴ ثانیه بوت می‌شود. یعنی پس از روشن کردن کامپیوتر تنها ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا صفحه لاگین ویندوز ۷ را مشاهده کنید. بدون شک این زمان در ویندوز ۸ کمتر نیز خواهد شد.

3dmark sony

تقریباً تمام لپ‌تاپ‌های امروزی که دارای کارت گرافیک مستقل هستند، از دو گرافیک برای پردازش امور استفاده می‌کنند. پردازنده کم مصرف و ضعیف‌تر Intel HD که با خود پردازنده اصلی یکپارچه شده‌ و در زمان انجام امور معمولی مانند کار کردن در محیط ویندوز و نرم‌افزارهای ویرایش متن استفاده می‌شود. اما زمانی که نیاز به پردازش سنگین مانند اجرای بازی‌های کامپیوتری یا ویرایش فیلم و عکس می‌رسد، سکان امور به دست گرافیک مستقل (Radeon HD) سپرده می‌شود. این عملیات معمولاً توسط یک درایور نرم‌افزاری انجام می‌شود و سیستم به تشخیص خود بین دو گرافیک سئویچ می‌کند.

حال سونی یک دکمه اختصاصی را در قسمت بالای صفحه‌کلید قرار داده که کاربر براساس نیاز خود آن را تغییر داده و بدین‌ترتیب سیستم بین کارت گرافیک Intel HD 3000 یکپارچه شده با پردازنده Core i5 و کارت گرافیک مستقل Radeon HD 6650M سئویچ می‌کند. در نظر داشته باشید که پردازنده گرافیکی اینتل مصرف بسیار پایین‌تری نسبت به گرافیک مستقل 6650M دارد و بدین‌ترتیب طول عمر باتری به میزان قابل‌ ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

stamina

ما برای اینکه اختلاف قدرت بین دو گرافیک Radeon HD 6650M با Intel HD 3000 این لپ‌تاپ را محسابه کنیم یک بار دکمه را روی Stamina (حالت طول عمر باتری بیشتر که در آن گرافیک اینتل فعال می‌شود) و بار دیگر روی Speed (که در آن گرافیک مستقل 6650M سکان امور را بدست می‌گیرد) قرار دادیم و هر بار آزمایش 3D Mark 2006 را تکرار کردیم. در حالت Stamina امتیاز ۲۵۵۹ و در حالت Speed امتیاز ۳۷۶۸ بدست آمد. یعنی گرافیک 6650M حدود ۶۷ درصد سریع‌تر و قوی‌تر از گرافیک اینتل عمل می‌کند.

در مجموع پردازنده Core i5 این لپ‌تاپ از پس اجرای امور روزمره مانند ایجاد و ویرایش فایل‌های آفیس، ویرایش عکس با فوتوشاپ و بسیاری از امور حرفه‌ای برمی‌آید اما کارت گرافیک آن، آنطور که باید و شاید قوی نیست و نمی‌توان از آن توقع اجرای بازی‌های سنگین یا حتی متوسط امروزی را داشت.

3dmark fps

سرعت خواندن و نوشتن حافظه SSD

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه SSD از نرم افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کند. براساس این آزمایش‌ها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در SSD لپ‌تاپ سری VPCSA سونی برابر با 177.8MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 149.5MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 129.9MB/s است. راستش را بخواهید با دیدن این نتایج کمی شکه شدیم، همان‌طورکه مشاهده می‌کنید SSD 128GB سامسونگ تقریباً دو برابر سریع‌تر از SSD 128GB توشیبا عمل می‌کند.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Sony VPCSA33GX/BI

177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

332MB/s

217MB/s

278.4MB/s

Samsung 350U2A

87.4MB/s

33.2MB/s

66.5MB/s

Asus K53V

92Mb/s

22MB/s

75MB/s

Samsung 300E5Z

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

طول عمر باتری

همان‌طورکه در ابتدای مقاله اشاره کردیم، یکی از نکات برجسته لپ‌تاپ‌های سری VPCSA در باتری اضافی و طراحی خاص آن است. در جعبه این لپ‌تاپ یک باتری اضافی تخت و باریک ۵۵۷ گرمی وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید به قسمت زیر لپ‌تاپ متصل شده و طول عمر باتری را تا دو برابر افزایش دهد. باتری اصلی این لپ‌تاپ 4400mAh و باتری ثانویه نیز دقیقاً 4400mAh ساعت است.

در آزمایشاتی که ما انجام دادیم نیز طول عمر باتری اصلی با باتری ثانویه حدود ۲ درصد اختلاف داشت که یکسان بودن توان هر دو باتری را اثبات می‌کند.

برای محک زدن طول عمر باتری، سه آزمایش متفاوت را انجام دادیم. در آزمایش اول از نرم‌افزار خوره باتری، Battery Eater استفاده کردیم، در آزمایش دوم یک فیلم 1080p را بصورت پشت سرهم پخش کردیم و در آزمایش سوم به امور روزمره مانند تایپ کردن همین مقاله به همراه گوش کردن به موسیقی و مرور صفحات وب پرداختیم. که در تمام آزمایش‌ها انجام شده، شدت روشنایی نمایشگر روی ۴۵ تا ۵۰ درصد تنظیم شده بود.

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

3:32

4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

جمع بندی

حدود دو هفته پیش، زمانی که ما بررسی لپ‌تاپ VPCSA33GX/BI را آغاز کردیم قیمت آن در بازار تهران حدود ۲.۲ میلیون تومان بود، یک هفته بعد قیمت آن به ۳.۲ میلیون رسید و اما حالا که این مقاله را منتشر می‌کنیم قیمت آن در حدود ۲.۶ میلیون تومان است، قیمت فردای آن را خدا داند. VPCSA33GX طراحی ساده و دوست‌داشتنی دارد.

جنس بدنه بیرونی پلاستیکی است و متأسفانه اثر انگشت روی آن باقی می‌ماند، اما بدنه داخلی از جنس فلز است و دوام مناسبی دارد. این لپ‌تاپ مناسب بازی نیست اما از پس انجام سریع بسیاری از امور بر می‌آید. از طرفی ضخامت و وزن آن تنها کمی از اولترابوک‌ها بیشتر و سنگین‌تر است ودر عوض بازده بسیار بالاتری نسبت به آن‌ها دارد.

sony wrapup

در مجموع با توجه به قیمت‌های نجومی فعلی بازار کامپیوتر، این لپ‌تاپ یکی از انتخاب‌های مناسب در بازه قیمتی حدود ۲.۵ میلیون تومان محسوب می‌شود.

در طول دو هفته‌ای که با این لپ‌تاپ سر و کله زدیم با مشکل خاصی رو‌به‌رو نشدیم، کار کردن با کی‌برد و تاچ‌پد آن لذت بخش است و رزولوشن مناسب صفحه‌نمایش آن نیز فضای کاری زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. سیستم خنک‌کننده VPCSA33 به خوبی عمل می‌کند و حتی در زمان پردازش امور سنگین، متوجه گرمای بدنه نخواهید شد. اما برخلاف اولترابوک سری ۵ سامسونگ، صدای فن‌ خنک‌کننده این لپ‌تاپ به گوش می‌رسد و نمی‌توان آن را یک لپ‌تاپ بی سروصدا برشمرد.

نقاط قوت

  • طراحی ساده و جذاب
  • پردازنده سریع و حافظه SSD
  • رزولوشن مناسب نمایشگر
  • باتری اضافی با طراحی منحصر‌به‌فرد به همراه طول عمر باتری بالا
  • کیبورد مناسب با نور پس‌زمینه

نقاط ضعف

  • دکمه‌های سفت تاچ‌پد
  • زاویه دید محدود نمایشگر
  • بدنه پلاستیکی بیرونی و برجای ماندن اثر انگشت روی آن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات