بررسی تلویزیون LED سه بعدی ال جی مدل LW9800 با فناوری نانو

یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
مطالعه 12 دقیقه
جدیدترین تلویزیون سه بعدی ال جی مدل LW9800 نام دارد که مجهز به فناوری نانو است. چیدمان LED پس زمینه این تلویزیون از نوع Full LED بوده و قابلیت کنترل موضعی تاریکی را نیز دارد. در ادامه مشخصات کامل تر این تلویزیون و اثر فناوری نانو بر کیفیت تصویر را به طور کامل بررسی می کنیم.
تبلیغات

اگر به کاتالوگ جدیدترین تلویزیون های ال جی نگاهی بیاندازید تلویزیون LW9800 را در صدر جدول این تلویزیون ها مشاهده می کنید. ولی هنوز اثری از این تلویزیون در بازار ایران دیده نمی شود. نماینده ال جی در ایران به زودی این تلویزیون را وارد بازار کشور می کند. البته مدل قدیمی تر LW9500 ال جی نیز مجهز به فناوری نانو است ولی سه بعدی نبوده و از نظر مشخصات نیز نسبت به LW9800 پایین تر است.

LW9800 همچنین مجهز به تکنولوژی Local Dimming LED بوده و در دو سایز 47 و 55 اینچ تولید شده است. 

نگاه اول به تلویزیون LW9800 ال جی

ظاهر تلویزیون شیک و باریک و مشابه طراحی تلویزیون بدون قاب یا BorderLess ال جی است. با وجود اینکه چیدمان ال ای دی پس زمینه این تلویزیون از نوع Full LED است، ضخامت بسیار کمی دارد و نسبت به سایر تلویزیون های Full LED باریکتر است و راز این ضخامت کم نیز وجود فیلتر نانو در تکنولوژی Local Dimming است.

برای آشنایی با فناوری نانو و دلیل باریک بودن تلویزیون های جدید ال جی مقاله "معرفی تکنولوژی نانو به کار رفته در تلویزیون های ال جی" را مطالعه کنید.

پورت های اصلی تلویزیون در کناره دستگاه قرار دارند بنابراین امکان نصب تلویزیون بر روی دیوار وجود دارد. پایه تلویزیون نیز قابل چرخش است.

lgnanolw9800_small7

ما قصد داریم تصویر این تلویزیون را با استفاده از دو دستگاه گیرنده دیجیتال و بلوری پلیر بسنجیم و کیفیت تصویر را بر مبنای کیفیت آنتن آنالوگ نخواهیم سنجید. چرا که کیفیت تصاویر حاصل از گیرنده دیجیتال بهتر از کیفیت تصویر حاصل از آنتن معمولی است.

ریموت کنترل تلویزیون

ال جی یکی از مدل های قدیمی ریموت کنترل خود را برای این تلویزیون در نظر گرفته است.

lgnanolw9800_small5

البته ریموت کنترل Majic Motion ال جی نیز همراه این دستگاه عرضه می شود که ظاهر کوچکتر و بهتری نسبت به ریموت اصلی تلویزیون دارد.

lgnanolw9800_small6

LW9800 یکی از انواع Smart TV های ال جی است که برنامه های زیادی برای آن وجود دارد. مشاهده صفحات وب، گشت و گذار در فیس بوک، یوتیوب، مکالمه ویدئویی و استفاده از برنامه های جذاب و کاربردی مختلف از جمله مورادی هستند که با تهیه LW9800 نصیب شما خواهد شد.

lgnanolw9800_small3

مصرف برق و تنظیم رنگ LW9800

مصرف برق تلویزیون 55 اینچ LW9800 ال جی قبل از تنظیم رنگ در حالت HD حدودا 130 وات و پس از تنظیم رنگ 86 وات است. البته مصرف برق این دستگاه در حالت سه بعدی، قبل و بعد از تنظیم رنگ تغییر نمی کند.

مناسب ترین تنظیمات در حالت مشاهده تصاویر SD و HD

در صفحه بعد، کیفیت تصویر LW9800 و اثر تکنولوژی سه بعدی بر تصویر مورد بررسی قرار گرفته است.

کیفیت تصویر در LG NANO LW9800

نمایشگر LG LW9800 کمی براق است و هنگامی که تابش نور شدید باشد ممکن است رفلکس نور را در صفحه مشاهده کنید. البته میزان این رفلکس زیاد نیست ولی نمی توان گفت هیچ رفلکسی هم ندارد.

lgnanolw9800_small12

کیفیت رنگ بندی تصاویر تلویزیون بسیار خوب است ولی در بعضی از تصاویر تیره، که تلفیقی از رنگ مشکی و خاکستری تیره است، جزئیات به سختی قابل مشاهده هستند. این مورد مشکلی نیست که در مشاهده تصاویر خللی ایجاد کند و ممکن است حتی آن را مشاهده نکنید ولی در مقام بررسی باید به همه این نکات توجه کرد.

lgnanolw9800_small15

کیفیت تصاویر در حالت SD و هنگام استفاده از گیرنده دیجیتال، بعد از کالیبراسیون خوب بوده و جزئیات در تصویر به طور کامل قابل مشاهده می باشند. کیفیت تصویر در حالت HD بسیار بهتر از حالت SD است. عمق رنگ مشکی و کیفیت رنگ ها فوق العاده است و جزئیات در تصاویر به خوبی خودنمایی می کنند.

lgnanolw9800_small18

زمان پاسخ گویی LW9800 بسیار خوب است و به ندرت تصاویر سریع را به صورت تار مشاهده می کنید. سرعت تلویزیون خوب است ولی هنوز نمی توان سرعت آن را با سرعت تلویزیون های پلاسما مقایسه کرد.

به طور کلی می توان گفته سرعت تلویزیون برای همه کاربران مناسب است؛ ولی ممکن است گیمر های حرفه ای در بازی های پر سرعت، گاهی احساس کنند قسمتی از تصویر برای یک لحظه تار می شود.

عملکرد تکنولوژی نانو در LW9800

همان طور که پیشتر توضیح دادیم، تکنولوژی نانو به کار رفته در تلویزیون های ال جی برای جلوگیری از نشت نور به تصاویر تیره در مرز تاریکی و روشنایی است. ولی آیا تکنولوژی نانو واقعا توانسته جلوی این نشت نور را بگیرد.

مقاله‌های مرتبط:

    آنچه ما در تلویزیون LW9800 ال جی مشاهده می کنیم، نشان می دهد که ال جی تا حدودی در جلوگیری از نشت نور به نقاط تاریک، موفق بوده ولی نتوانسته آن را به طور کامل محدود کند. در واقع در تلویزیون های مجهز به تکنولوژی نانو، عمق رنگ مشکی بسیار زیاد و خوب است. ولی گاهی در بعضی تصاویر تیره هاله ای از نور را مشاهده می کنید. نشت نور به قسمت های تاریک باعث می شود که دو تا سه سطح از رنگ مشکی با هم قابل تشخیص نباشد.

    lgnanolw9800_small11

    بررسی Clouding یا نشت نور در تصاویر تمام مشکی

    در اینجا قصد داریم تصاویر را در حالت کاملا تیره و مشکی نیز بررسی کنیم. نکته جالب توجه در این تلویزیون این است که زمانیکه سیستم نانو را غیرفعال می کنیم نشت نور یا Clouding مشاهده نمی شود ولی زمانی که سیستم نانو را فعال می کنیم، در بعضی از قسمت های مشکی رنگ، هاله ای از نور را مشاهده می کنیم.

    lgnanolw9800_small9

    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که فناوری نانو به کار رفته در LW9800 به کاهش ضخامت تلویزیون و بالا بردن عمق رنگ مشکی کمک زیادی کرده است. ولی نتوانسته از ایجاد هاله نور در تصویر خیلی تیره جلوگیری کند.

    در صفحه بعد، کیفیت تصاویر سه بعدی در تلویزیون LW9800 مورد بررسی قرار می گیرد.

    بررسی کیفیت تصاویر سه بعدی در LW9800

    همانطور که می دانید تلویزیون های ال جی از تکنولوژی Passive برای پخش تصاویر استفاده می کنند. داخل جعبه این تلویزیون 10 عینک سه بعدی و 2 عینک جهت "مشاهده همزمان دو تصویر متفاوت" قرار دارد.

    lgnanolw9800_small8

    در ادامه در مورد مشاهده دو تصویر همزمان در این تلویزیون بیشتر توضیح خواهیم داد. برای مشاهده بهترین کیفیت تصویر در حالت سه بعدی TruMotion را غیر فعال کنید.

    کیفیت تصویر سه بعدی در LW9800 واقعا خوب است. کیفیت تصاویر سه بعدی LW9800 مشابه کیفیت تصاویر Active 3D است و ایرادات Passive را ندارد. در مقایسه این دستگاه با تلویزیون های سه بعدی Active Shutter می توانیم LW9800 را در نمایش تصاویر سه بعدی برنده بدانیم. ولی در مقایسه با تلویزیون های پلاسما، کیفیت تصاویر سه بعدی پلاسما بهتر از این تلویزیون است. البته نباید قیمت و وزن زیاد عینک های سه بعدی Active پلاسما را فراموش کنید. مشاهده یک فیلم 2 ساعته با استفاده از عینک های Active آزار دهنده است. ولی هنگام مشاهده تصاویر سه بعدی حتی عینک های LW9800 را احساس نخواهید کرد. چراکه عینک های پسیو سبک و بدون لرزش تصویر هستند.

    lgnanolw9800_small20

    یکی از نکات قابل توجه هنگام مشاهده تصاویر سه بعدی در تلویزیون LW9800 این است که این تلویزیون سیستم Local Dimming را هنگام مشاهده تصویر در حالت سه بعدی، غیر فعال می کنند.

    تا این قسمت بررسیLW9800 مطمئن شدیم که کیفیت تصویر سه بعدی در این تلویزیون خوب است. اما منظور از"مشاهده همزمان دو تصویر متفاوت" چیست؟ 

    زمانی که قصد داشته باشید یک بازی دو نفره را در تلویزیون بازی کنید نیمی از تصویر به یکی از بازیکن و نیمی دیگر به بازیکن دیگر اختصاص می یابد. ولی الجی با ارائه عینک های جدید، راهکار جالبی را به کاربران خود پیشنهاد کرده است. در این راهکار جدید، هر دو بازیکن با زدن عینک می توانند تصویر مربوط به بازی خود را در کل صفحه مشاهده کنند. البته کیفیت نمایش همزمان دو تصویر متفاوت، خیلی بالا نیست و ممکن است در تصویر مربوط به بازی خود حاله ای از تصویر بازیکن رقیبتان را مشاهده کنید. ولی در هر صورت قابلیت بسیار جذابی است.

    در واقع در این فناوری یک عینک خطوط زوج و عینک دیگر خطوط فرد را فیلتر می کند و تصویر بازی هر بازیکن نیز در یکی از خطوط تصویر پخش می شود. به همین دلیل کیفیت تصویر هر بازیکن نصف کیفیت بازی خواهد بود؛ چون هر فریم اطلاعات مربوط به هر دو تصویر ( تصویر بازیکن اول و دوم) را دارد.

    توجه کنید که برای "مشاهده همزمان تصاویر متفاوت" باید از دو عینک مخصوصی که در جعبه وجود دارد استفاده کنید. این عینک ها با عینک های سه بعدی پسیو متفاوت هستند.

    lgnanolw9800_small23

    بدیهی است که تنها در حالت دو بعدی می توانید از قابلیت "نمایش همزمان دو تصویر متفاوت" استفاده کنید.

    زاویه دید

    از آنجایی که پنل این تلویزیون IPS است، زاویه دید بسیار خوبی دارد و اگر نسبت به تلویزیون با زاویه بنشینید بازهم رنگ ها را به خوبی مشاهده خواهید کرد.

    lgnanolw9800_small21
    lgnanolw9800_small22

    کیفیت صدا

    اسپیکر های تلویزیون از قسمت جلوی تلویزیون قابل مشاهده نیستند. کیفیت صدای LW9800 نسبت به صدای تلویزیون های دیگر با همین ضخامت، بهتر است. سابووفر کوچک داخلی تلویزیون، کمی به صدا عمق می دهد. به طور کلی صدای LW9800 برای مشاهده فیلم و گوش کردن به آهنگ ها، خوب است ولی نمی توان آن را عالی دانست.

    در ادامه جمع بندی و مشخصات فنی LW9800 را مشاهده می کنید.

    جمع بندی

    LG LW9800 همه ویژگی هایی که یک تلویزیون هوشمند باید داشته باشد را داراست. برنامه ها و App های متفاوتی برای این تلویزیون نوشته شده و امکان دانلود برنامه ها از App Store نیز وجود دارد.

    lgsmarttv-3

    کیفیت تصویر در LW9800 خصوصا در تصاویر HD فوق العاده است. با استفاده از تکنولوژی نانو در این تلویزیون، ضخامت تلویزیون بسیار کم و عمق رنگ مشکی در آن بالا رفته است. ولی هنوز در قسمت هایی از رنگ های تیره، هاله هایی از نور مشاهده می شود.

    تنظیمات پیشفرض LW9800 خیلی جذاب نیست ولی زمانی که آن را تنظیم می کنید کیفیت تصویر خیلی خوب می شود. کیفیت تصویر در حالت SD خوب و در حالت HD بسیار عالی است.

    زمان پاسخ گویی تلویزیون LW9800 سریع است. زاویه دید نیز به علت وجود پنل IPS بسیار عالی است. در کنار این موارد می توانیم به کیفیت خوب سه بعدی در این تلویزیون اشاره کنیم.به طور کلی اگر از مشکل ایجاد هاله نور در تصاویر تیره، چشم پوشی کنیم می توان LW9800 را یکی از بهترین تلویزیون های LED بازار معرفی کرد.

    تلویزیون LW9800 ال جی در سایت FlatPanelsHD رتبه خوبی از نظر کیفیت بدست آورده است. در ادامه جدول مشخصات این تلویزیون را مشاهده می کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات