بهترین تکنولوژی سه بعدی برای تلویزیون کدام است؟

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۸
مطالعه 7 دقیقه
بهترین نوع تلویزیون سه‌بعدی از نظر پخش تصاویر و تجربه‌ی تماشای فیلم‌های سه‌بعدی کدام است؟
تبلیغات

دکتر ری‌موند سورنا اخیرا تحقیقات جالبی در مورد تکنولوژی های سه‌بعدی انجام داده و بهترین نوع سه بعدی برای هر یک از دستگاه ها را مشخص کرده است. در این مقاله کیفیت تصاویر را بررسی نمی کنیم و آنچه مورد اهمیت است صرفا بررسی کیفیت سه بعدی است.

نتایج مهمی که از آزمایش در هر بخش حاصل شده را در جعبه های زرد رنگ مشاهده می کنید.

تاریخچه تلویزیون های سه بعدی

اولین نسل از تلویزیون سه بعدی در سال 2010 تولید و به بازار عرضه شدند. ولی با استقبال زیادی مواجه نشدند. دلایل زیادی برای اینکه کاربران از این تکنولوژی استقبال نکردند وجود داشت. از جمله این دلایل می توان موارد ذیل را نام برد:

  • تکنولوژی تلویزیون های سه بعدی که در سال 2010 تولید شدند، همگی Active Shutter و عینک تلویزیون ها سنگین بوده و تماشای یک فیلم کامل با آنها واقعا کلافه کننده است.
  • بسیاری از کاربران تلویزیون LCD تهیه کرده بودند و تمایل نداشتند مجددا برای تلویزیون سه بعدی هزینه کنند.
  • فیلم های سه بعدی زیادی وجود نداشته و قیمت آنها نیز بسیار گران بوده و است.
  • عینک های سه بعدی گران می باشند و تماشای تصاویر به صورت سه بعدی برای همه اعضای خانواده هزینه بر است.

تولید تلویزیون های سه بعدی با فناوری Passive

به دلیل مشکلاتی که در Active Shutter وجود داشت، تولید کنندگان تصمیم به تولید تکنولوژی جدیدی گرفتند که FPR نام داشت و در آن از عینک های سبک وزن استفاده می شد.

FPR مخفف Film Pattern Retarder است که امروزه آن را Passive Shutter می نامند.

برای مشاهده عملکرد هر تکنولوژی و تفاوت آنها مقاله "مقایسه سه بعدی Active با سه بعدی Passive -3D Cinema " را مشاهده کنید.

در این مقاله قصد داریم تصاویر سه بعدی را با توجه به تکنولوژی های مختلف آزمایش کنیم و عمق تصاویر سه بعدی، Sharpness، رزولوشن و کنتراست آنها را بررسی کنیم. در این مقاله کیفیت تصاویر دو بعدی در تلویزیون ها را بررسی نمی کنیم و آنچه مورد  اهمیت است صرفا بررسی کیفیت سه بعدی می باشد.

آزمایشات در مورد تکنولوژی های مختلف چه می گویند؟ تئوری ها را باور کنیم یا تجریبات؟

ما برای بررسی کیفیت تصاویر سه بعدی، 4 تلویزیون سه بعدی که در کنار هم قرار داده شده بودند را مورد بررسی قرار دادیم. دو تلویزیون با تکنولوژی Active Shutter از سامسونگ و سونی و دو تلویزیون با تکنولوژی Passive از LG و Vizio

آنچه ما از بررسی های سایت‌های مختلف، مطالعه کردیم نشان می‌دهد که تلویزیون‌هایی با تکنولوژی Active Shutter مشکل Flicker یا پرش تصویر، Cross Talk یا تار شدگی اطراف تصاویر سه بعدی، سنگینی عینک و هزینه زیاد عینک سه بعدی دارند. این بررسی های تئوری به نظر شما تا چه حد صحیح هستند؟ و آیا نتیجه آزمایشات تجربی که در ادامه انجام می دهیم با جواب آزمایشات تئوری یکسان است؟

آزمایشات تئوری همچنین اعلام کرده اند که تلویزیون هایی با تکنولوژی Passive مشکل روشنایی پایین و Sharpness کم و همچنین رزولوشن نصف FULL HD را دارند. همچنین گفته می شود فاصله زیاد از تلویزیون Passive، تصاویر سه بعدی را محو می کند. در ادامه صحت این اطلاعات را بررسی می کنیم.

ممکن است در مورد همه این موارد قبلا شنیده باشید، ولی آیا این دو تکنولوژی می توانند برای شما لذت بخش باشند تا یک فیلم جذاب را به صورت سه بعدی مشاهده کنید.

خلاصه نتیجه آزمایش

در تلویزیون هایی که از عینک Active Shutter استفاده می کنند، پرش تصویر اذیت کننده بوده و چشم شما را اذیت می کنند. ولی عینک تلویزیون های Passive ارزان بوده و پرش تصویر ندارند.

با تغییر زاویه سر و عینک در تلویزیون های Active Shutter، تاری اطراف تصویر را بیشتر مشاهده می کنید. بنابراین تلویزیون های Passive در این مورد برنده هستند. چراکه با تغییر  زاویه سر در این تلویزیون ها، تارشدگی کمتری در تصویر مشاهده می شود. همچنین عینک های Passive سبک تر و راحت تر و ارزان تر می باشند.

در جدول زیر میزان تار شدگی تصویر با توجه به تغییر زاویه در دو تلویزیون را مشاهده می کنید. عدد بزرگتر در جدول نشان دهنده تارشدگی کمتر است.

در تلویزیون سه بعدی Passive ، محدودیت فاصله دارید. یعنی تصاویر سه بعدی در تلویزیون های 3D در فاصله کمتر از 1.8 متر یا بیشتر از 2.4 متر بخوبی قابل مشاهده نیستند.

Sharpness و رزولوشن تلویزیون هایی با عینک Passive

بر اساس اطلاعات تئوری و نتایج حاصل از آزمایشات با استفاده از تجهیزات مختلف، در مورد Passive 3D، رزولوشن تصاویر سه بعدی در تلویزیون های Passive یک دوم FULL HD است. در واقع این آزمایشات نشان می دهند شما هنگامی که تصاویر سه بعدی را با عینک های Passive مشاهده می کنید، تصاویر را با  کیفیت FULL HD مشاهده نمی کنید.

برای مطالعه دقیق تر در مورد دلیل این مسئله می توانید مقاله "سه بعدی در خانه: تکنولوژی های پخش 3D" را مشاهده کنید. البته ما قصد داریم این مورد را با استفاده از چشم غیر مسلح، بررسی کنیم و ببینیم آیا تحلیل مغز از این تصاویر کیفیت 1080P است یا مغز ما نیز مانند ابزارآلات آزمایشگاهی کیفیت کمتری را دریافت و مشاهده می کند.

Sharpness و رزولوشن در تلویزیون های Active Shutter

تصاویر سه بعدی در تلویزیون های Active Shutter به دلیل سرعت کم شاتر عینک و زمان پاسخ گویی تلویزیون، Sharpness خوبی ندارند.

بنابراین باید تلویزیون ها را در کنار هم تست کنیم تا به بهترین نتیجه در مقایسه آنها برسیم.

ما تصاویر متفاوت و متون مختلف را در تلویزیون سه بعدی بررسی کردیم. یک متن که در آن چند کلمه نوشته شده بود را با تکنولوژی سه بعدی در تلویزیون passive تست کردیم. اگر این کلمات در حالت سه بعدی با رزولوشن Full HD نمایش داده نشوند، ما نمی توانیم آنها را بخوبی بخوانیم. چراکه این کلمات در سایز بسیار کوچکی نوشته شده اند و با رزولوشن کمتر از 1080P قابل مشاهده نیستند.

نتیجه آزمایش نشان می دهد که در تلویزیون های Passive این کلمات در حالت سه بعدی کاملا قابل مشاهده می باشد و این نشان می دهد که کیفیت تصاویر سه بعدی در تلویزیون Passive هم 1080P است. علاوه بر این Sharpness متون نیز نسبتا خوب است. احتمالا دلیل اینکه آزمایشات تئوری، کیفیت تصاویر سه بعدی در تلویزیون های passive را کمتر از HD ارزیابی کرده، این است که عملکرد مغز در ترکیب تصاویر برای تولید تصویر سه بعدی، با عملکرد دستگاه های آزمایشگاهی متفاوت است.

همین تست در تلویزیون Active Shutter نیز انجام شد. کلمات در این تلویزیون نیز قابل خواندن بودند. البته Sharpenss و کنتراست تصاویر در این تلویزیون ها پایین تر از تلویزویون های Passive می باشند.

همان طور ک نتایج جدول زیر نشان می دهد، کلیه کلمات در حالت سه بعدی در تلویزیون های Passive قابل خواندن بوده و نسبت به تلویزیون های Active Shutter شارپ تر دیده می شوند.

در حالت تبدیل دو بعدی به سه بعدی نیز تلویزیون های Passive نسبت به تلویزیون های Active Shutter کاملا بهتر عمل می کنند و تصاویر Sharp تری را ارائه می دهند.

بنابراین با توجه به این آزمایشات، رزولوشن تصاویر سه بعدی در تلویزیون های Passive نیز مانند تلویزیون های Avtive Shutter برابر 1080P می باشد و این نکته که رزولوشن تصاویر سه بعدی در Passive نصف Active Shutter است صحیح نمی باشد. این نتیجه بر خلاف نتیجه حاصل از آزمایشاتی است که با تجهیرات مختلف آزمایشگاهی انجام شده است. چراکه این آزمایشات نشان دادند: کیفیت تصاویر سه بعدی در تلویزیون های Passive نصف Active shutter است و این با آنچه مغز تحلیل می کند، مغایرت دارد.

نتیجه نهایی

همان طور که مشاهده کردید کیفیت تصویر سه بعدی از نظر Sharpness، کنتراست، عمق و ... در تلویزیون های Passive بهتر از تلویزیون های Active Shutter است. علاوه بر این کیفیت تصاویر سه بعدی در تلویزیون های passive نیز 1080P است و رزولوشن آن در حالت سه بعدی از Active Shutter کمتر نیست. عینک تلویزیون های Passive راحت و ارزان بوده و Crosstalk، پرش تصویر و تاری اطراف آن در این نوع تلویزیون در حالت سه بعدی ناچیز است.

جدول زیر رابطه تغییر زاویه دید و اثر آن در تاری تصویر سه بعدی را نشان می دهد. عدد بزگتر در جدول نشان دهنده کیفیت بهتر تصاویر سه بعدی است.

علاوه بر این کیفیت روشنایی تصاویر در حالت سه بعدی در هر دو تلویزیون بررسی شده و نتیجه حاصل در جدول زیر درج شده است. همان طور که در جدول ذکر شده، عدد بزرگتر نشانه کیفیت بهتر و روشن تر تصاویر سه بعدی است.

معمولا افرادی که تلویزیون های سه بعدی تهیه می کنند، مشاهده فیلم ها خصوصا به صورت دسته جمعی در حالت سه بعدی را هیجان انگیز می دانند. البته این هیجان به مرور زمان کم شده و لذت مشاهده تصاویر سه بعدی کاهش می یابد. ولی در کل کاربران از خرید تلویزیون های سه بعدی راضی بوده و اعلام کردند از خرید تلویزیون و پرداخت هزینه زیاد برای آن، پشیمان نیستند. البته عده ای از کاربران نیز نسبت به تصاویر سه بعدی حساس بوده و دچار سردرد می شوند.

بنابراین بر اساس این تحقیقات برتری کامل در نمایش تصاویر سه بعدی از آن تلویزیون های Passive بوده و شکی در این مورد نیست. بنابراین اگر مشاهده تصاویر سه بعدی برای شما مهم تر از کیفیت تلویزیون و تصاویر دو بعدی است شکی در خرید تلویزیون های سه بعدی Passive نداشته باشید.

منبع: Gizmodo

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات