BMW با اضافه کردن یک موتور بخار، مصرف سوخت خودرو را 10 درصد کاهش می دهد

چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
BMW با اضافه کردن یک توربین کوچک بخار به نمونه آزمایشی سری 5 توانست گرمای اضافی موتور را جذب و به الکتریسیته تبدیل کند نتیجه این فرایند افزایش بازده خودرو و کاهش 10 درصد مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر است. در حال حاضر قسمت قابل توجه ایی از سوخت خودرو به گرما تبدیل می شود اما با ابداع BMW بخشی از این گرما به چرخه قدرت خودرو برمی گردد و باعث افزایش بازده اتومبیل می شود.
تبلیغات

تحقیقات نشان می دهد حدود 60 درصد سوخت خودرو به گرما تبدیل شده و هدر می رود اگر در کشورهای سرد سیر مانند شمال امریکا، اسکاتلند یا روسیه و یا بخش های سردسیر کشور خودمان زندگی می کنید گرمای خودرو برتری محسوب می شود ولی در غیر اینصورت گرما تنها وارد جو شده و به هیچ دردی نمی خورد. در همین راستا، BMW تحقیقات گسترده ای را انجام داده و پروژه جدیدی را به سرانجام رسانده که در آن از توربین های بخار برای جذب گرمای موتور و تبدیل آن به الکتریسیته استفاده می شود.

موتورهای بخار، جزء ساده ترین نوع موتورها به شمار می روند. به آب گرما داده می شود تا به بخار تبدیل شود سپس بخار به پیستون فشار می آورد و در نتیجه توربین به حرکت در می آید و در نتیجه الکتریسیته تولید می شود. از آنجایی که می توان از هر منبع گرمایی برای تولید بخار استفاده کرد و همانطور که می دانید سیستم خنک کننده موتور در خودرو ها توسط آب انجام می شود از همان آب جوش آمده علاوه بر خنک کردن موتور اصلی خودرو در موتور بخار نیز استفاده می شود.

steam_gen-thumb-330x495-70112

پیاده سازی چنین تغییراتی کار ساده ایی نیست، BMW در رابطه زمان اجرای شدن پروژه و اضافه کردن موتور بخار به موتور اصلی اعلام کرده این موتور به زودی به مرحله تولید نخواهد رسید. اما BMW در حال توسعه و نهایی کردن این پروژه است و قصد دارد در سال های آینده از این فناوری در خودروهای خود استفاده کند.

منابع: BMW | Dvice

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات