بهترین تنظیمات دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس از سوژه های مختلف

شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
اگر از تنظیمات دستی دوربین های DSLR سر در بیاورید، می توانید تصاویر بسیار زیبایی خلق کنید. این تنظیمات خیلی هم پیچیده نیستند. تنها کافی است نور محیط را بسنجید و سوژه خود را شناسایی کنید تا بدانید بهترین تنظیمات برای گرفتن عکس مورد نظر شما چیست. در ادامه نمونه هایی از تنظیمات دوربین دیجیتال SLR برای گرفتن عکس از سوژه های مختلف را مشاهده می کنید. با استفاده از این نمونه ها می توانید تنظیمات نسبی مناسب، برای دوربین خود را محاسبه کنید.
تبلیغات

پیشتر در مورد تنظیمات مختلف دوربین های دیجیتال SLR و اینکه هر ویژگی در دوربین چه اثری روی عکس دارد، مفصلا صحبت کردیم. اگر اطلاعات کافی در مورد ویژگی های مختلف دوربین ندارید، مقاله "هر آنچه در مورد دوربین DSLR باید بدانید" را مطالعه کنید.

اما در این مقاله قصد داریم سه نوع تصویر مختلف و نحوه عکس گرفتن از آنها را معرفی کنیم. با مطالعه تنظیمات مختلفی که در ادامه آمده است می توانید تنظیمات مشابه برای سوژه های مختلف را پیدا کنید.

در ادامه نمونه ای از تنظیمات لازم برای عکاسی از مناظر ثابت مانند جنگل، مناظر متحرک مانند آب روان، و عکس های Portrait را مشاهده می کنید.

برای مشاهده هر یک از تنظیمات، صفحه های بعدی را مشاهده کنید.

نمونه ای از تصویر ثابت - جنگلی پر از درخت

sample-dslr-camera-pictures-001

این عکس بعد از ظهر و زمانی که خورشید در حال غروب کردن بوده، گرفته شده است. با استفاده از تنظیمات دستی (Manual) دوربین می توانید نور تابیده شده به درختان را بیشتر نمایان کنید.

مشخصات دوربین

Canon EOS-1Ds MKII با لنز EF 50mm f/1.8 و 135mm f/2L

مهمترین تنظیمات اعمال شده

[contentbox class="contentbox5"] F/16 و  ISO 100 - زمان لازم برای گرفتن عکس یا Shutter Speed معادل : 1 ثانیه[/contentbox]

نمونه ای از تصویر متحرک - موج های روان دریا و صخره های داخل دریا

sample-dslr-camera-pictures-01

عکاس این عکس عنوان کرده که به گرفتن فیلم به جای عکس علاقه داشته است. ولی با خرید دوربین Sony Alpha 700 و روش ساده استفاده از آن، به این دوربین و گرفتن عکس با آن علاقه مند شده است.

sample-dslr-camera-pictures-01-2

عکس دوم این عکاس، بعدازظهر و زمانی که نور محیط نسبتا کم بوده گرفته شده است. در این عکس صخره ها استوار و واضح می باشندو آب کمی حالت محو شدگی دارد که نشان دهنده حرکت آن است.

مشخصات دوربین هر دو عکس

Sony Alpha 700 با لنز Sigma 10-20mm

مهمترین تنظیمات اعمال شده برای گرفتن عکس موج های روان دریا

[contentbox class="contentbox5"] f/10 و ISO 100 - زمان لازم برای گرفتن عکس یا Shutter Speed معادل : 30 ثانیه[/contentbox]

مهمترین تنظیمات اعمال شده برای گرفتن عکس صخره

[contentbox class="contentbox5"] f/16 و ISO 100 - زمان لازم برای گرفتن عکس: 30 ثانیه[/contentbox]

[notice class="notice"]نکته: زمانی که قصد دارید آب روان را نشان دهید و به سوژه متحرک (مانند آب) حالت محوی بدهید، باید عکس را در زمان زیادی بگیرید تا این تصویر ایجاد شود. در غیر اینصورت اگر زمان گرفتن عکس را کم کنید، آب حالت تحرک را نشان نمی دهد و مانند صخره ها، جلوه استوار و ثابتی خواهد داشت.[/notice]

نمونه عکس Portrait - صورت دختری که در ظاهر تاج رنگی بر سر دارد

sample-dslr-camera-pictures-1

دسته ای از مداد شمعی ها که پشت سر این دختر چیده شده اند، ظاهر یک تاج رنگی را دارند. برای گرفتن این عکس و روشن کردن صحنه، از دو FlashGun استفاده شده است.

مشخصات دوربین

Canon EOS 5D MkII با لنز Tamron 28-75mm EF 70-200mm F/2.8

مهمترین تنظیمات اعمال شده برای گرفتن عکس صورت از نزدیک

[contentbox class="contentbox5"] f/13 و ISO 200  - زمان لازم برای گرفتن این عکس یا Shutter Speed معادل : 1/200 ثانیه[/contentbox]

اگر پس زمینه عکس شما مانند عکسی که در اینجا قرار داده شده، نیست و پس زمینه روشن یا سفیدی دارید می توانید از تنظیمات زیر به جای تنظیمات بالا استفاده کنید.

[contentbox class="contentbox5"] f/10 و ISO 200 - زمان لازم برای گرفتن این عکس: 1/250 ثانیه[/contentbox]

[notice class="notice"]همان طور که مشاهده می کنید زمان گرفتن عکس در این نوع عکس ها باید بسیار کم باشد.[/notice]

با استفاده از این تنظیمات کلی متوجه می شوید که برای گرفتن عکس های منظره ثابت، منظره متحرک و چهره افراد تقریبا چه تنظیماتی مناسب شماست. آیا شما هم به عکاسی علاقه مندید. برای گرفتن عکس های جذاب، نیازی به استفاده از دوربین در حالت اتوماتیک ندارید و می توانید به راحتی با اعمال چند تنظیم ساده عکس های جذاب تری بگیرید.

در پایان از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربینو لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش در برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

منبع: Digital SLR Photography Magazine

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات