عمر تلویزیون های پلاسما بیشتر است یا تلویزیون های LCD

پنج‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
قصد داریم عمر پنل تلویزیون‌های پلاسما را با تلویزیون LCD مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک دوام بیشتری دارد.
تبلیغات

پنل تلویزیون پلاسما از سایز 42 تا 65 اینچ تولید می شوند و مصرف برق بیشتری نسبت به LCD ها دارند. البته مصرف برق مدل های چدید پلاسما نسبت به مدل های قبل کمتر شده است. عمق رنگ مشکی Plasma ها بیشتر از LCD ها و اغلب LED هاست. روشنایی تلویزیون های LCD و LED نسبت به پلاسما ها بیشتر است و بسیاری از کاربران، رنگ های تلویزیون های LED را بیشتر می پسندند.

برای مشاهده مقاله کامل "مقایسه LCD و پلاسما؛بهترین برای 3D کدام است" اینجا کلیک کنید.

با وجود تمامی ویژگی های مثبت و منفی این Plasma ها، تلویزیون های LCD و LED به دلیل طراحی زیباتری که دارند، معمول تر بوده و از محبوبیت بیشتری برخورداند.

عده ای معتقدند که عمر پنل های پلاسما کوتاه است و خرید آنها مرقوم به صرفه نیست. آیا این نظریه صحیح است و واقعا عمر پنل تلویزیون های Plasma از تلویزیون های LCD کمتر است؟

بیان این مسئله که تلویزیون پلاسما یا تلویزیون LCD/LED چند سال عمر می کنند صحیح نیست. در واقع روشنایی یا Brightness تلویزیون ها پس از کارکرد زیاد، کاهش می یابد. بنابراین عمر تلویزیون پس از مدت اعلام شده، به پایان نمی رسد بلکه روشنایی تصویر آن کاهش می یابد. از این پس منظور از عمر تلویزیون، مدت زمانی است که پس از آن روشنایی تصویر به نصف میزان اولیه می رسد.

شرکت های تولید کننده این نوع تلویزیون ها عمر آنها را بیشتر از حد معمول اعلام می کنند. ولی در واقعیت عمر این تلویزیون ها با هم متفاوت است.

عمر تلویزیون های LCD با توجه به کیفیت پنل آنها بین 30,000 تا 60,000 ساعت است. یعنی اگر روزانه 6 ساعت از این تلویزیون ها استفاده کنید، پس از 28 سال، روشنایی تصویر تلویزیون شما، نصف روشنایی اولیه خواهد بود.

این در حالی است که روشنایی تصویر تلویزیون های پلاسما پس از 20,000 تا 30,000 ساعت به نصف روشنایی اولیه می رسد. یعنی اگر به طور متوسط 6 ساعت از تلویزیون خود استفاده کنید پس از 14 سال روشنایی تلویزبون شما به نصف میزان اولیه می رسد. البته توجه کنید که عمر تلویزیون های پلاسمای جدید کمی بیشتر شده است. به طوریکه پاناسونیک ادعا می کند، تلویزیون های پلاسمای این برند، 100,000 ساعت عمر می کند.

منبع: FlatPanelTV | Cnet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات