مقایسه 3D Ready و Full 3D در تلویزیون های سه بعدی با فناوری Active Shutter - به روز شده

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا تعدادی از کاربران به قصد مشاهده تصاویر سه بعدی، تلویزیون‌های سه بعدی خریداری کردند. بدون توجه به این نکته که همه تلویزیون‌های سه بعدی که برچسب 3D روی آن‌ها چسبانده شده، نمی‌توانند تصاویر سه بعدی را پخش کنند. در واقع تلویزیون‌های سه بعدی در دو نوع 3D Ready و Full 3D به بازار عرضه شدند. فقط یکی از این مدل‌ها بدون نیاز به تجهیزات جانبی اضافه، قابلیت پخش تصاویر به صورت سه بعدی را دارند. البته این موضوع تنها در مورد تلویزیون‌های Active Shutter صادق است و تلویزیون‌های Passive همگی Full 3D هستند.
تبلیغات

پیش از مطالعه این مقاله توجه کنید که تلویزیون‌های سه بعدی که از فناوری Active Shutter بهره می‌برند، به دو گروه 3D Ready و Full 3D تقسیم می‌شوند ولی سایر تلویزویون های سه بعدی با فناوری Passive تنها در یک نوع Full 3D عرضه می‌شوند. بنابراین این مقاله مربوط به تلویزیون‌های 3D Ready و Full 3D با فناوری Active Shutter است.

پیش‌تر در مورد تلویزیون‌های سه بعدی اطلاعات زیادی ارائه کردیم و نحوه عملکرد این تلویزیون‌ها را بررسی نمودیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد تلویزیون‌های سه بعدی، می‌توانید مقاله "هر آنچه در مورد تلویزیون‌های سه بعدی باید بدانید" را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم یکی از نکات مهم در خرید تلویزیون‌های سه بعدی را برجسته تر کنیم تا هنگام خرید این تلویزیون‌ها دچار مشکل نشوید.

بیشتر تلویزیون‌های سه بعدی بازار از فناوری Active Shutter استفاده می‌کنند. این تلویزیون‌ها دارای یک Transmitter داخلی هستند که سیگنالی را به عینک مخصوص سه بعدی ارسال می‌کند. تلویزیون‌های 3D Ready بر خلاف تلویزیون‌ها Full 3D این Transmitter داخلی را ندارند. در واقع با تهیه یک تلویزیون سه بعدی 3D Ready بدون Transmitter، مشاهده تصاویر سه بعدی ممکن نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پخش تصاویر سه بعدی، می‌توانید مقاله "تکنولوژی سه بعدی در خانه" را مشاهده کنید.

Full 3D TV

تلویزیون‌هایی که بدون نیاز به تجهیزات اضافه (به جز عینک مخصوص) قادرند تصاویر سه بعدی را پخش کنند، Full 3D نامیده می‌شوند. بعضی از این Full 3D ها قادرند تصاویر دو بعدی را نیز به سه بعدی تبدیل کنند و به اصطلاح قابلیت 2D to 3D convert دارند. بنابراین اگر قصد خرید تلویزیون سه بعدی دارید حتما به عبارت Full 3D توجه کنید تا مجبور نباشید برای مشاهده تصاویر سه بعدی، به دنبال تجهیزات بیشتر باشید.

3D Ready

برای مشاهده تصاویر سه بعدی با تلویزیون‌های 3D Ready، نیاز به تجهیزات اضافه دارید. در واقع این تلویزیون‌ها بدون وجود آداپتور سه بعدی(Transmitter)، قادر نیستند تصاویر سه بعدی پخش کنند. حتی اگر این تلویزیون‌ها را با نام Full 3D ready HD 1080P هم مشاهده کردید گول نخورید و بدانید این تلویزیون‌ها Full 3D نبوده و نمی‌توانند بدون تجهیزات جانبی تصاویر سه بعدی را پخش کنند. این تجهیزات حدود 200 تا 300 هزار تومان برای شما هزینه خواهند داشت.

ممکن است با دانستن همین نکته کوچک ، انتخاب شما تغییر کند و اشتباها تلویزیون 3D Ready را به جای تلویزیون Full 3D خریداری نکنید. البته اگر قصد خرید تلویزیون سه بعدی با فناوری Active Shutter را دارید.

اگر شما تلویزیون 3D Ready داشته باشید، نمی توانید بدون تهیه تجهیزات اضافه تصاویر را به صورت سه بعدی در تلویزیون خود مشاهده کنید. بنابراین اگر قصد تلویزیون دو بعدی با کیفیت بالا را دارید و ممکن است در آینده تصمیم بگیرید آن را به تلویزیون سه بعدی تبدیل کنید، این گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات