بررسی لپ تاپ زیبا و خوش قیمت سامسونگ QX410-S02

سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷
مطالعه 4 دقیقه
لپ‌تاپ جدید QX410-S02 سامسونگ با مشخصات فنی قابل قبول وقیمت مناسب وارد بازار شده است.
تبلیغات

نقاط قوت

  • پوسته این لپ‌تاپ از جنسی مانند آلومینیوم ساخته شده است.
  • دارای پردازنده قدرتمند Core i5 وگرافیک قابل سوییچ با چیپ Nvidia و با بازده متوسط است.
  • قیمت لپ تاپ مناسب بین 680$ تا 780$ دلار
  • مجهز به فناوری ارتباط بی‌سیم نوت بوک با نمایشگر و تلویزیون‌های دیگر (WiDi)
  •  امکان اتصال به شبکه‌های WiMax
  • عمر باتری بسیار خوب

نقاط ضعف

  • عملکرد متوسط Clickpad
  • عدم امکان جدا کردن باتری لپ‌تاپ
  • عدم استفاده از نسل Sandy Bridge جدید پردازنده‌های اینتل

نتیجه: هدف اصلی از طراحی QX410-S02 ارائه یک لپ‌تاپ زیبا و خوش قیمت است. البته عدم استفاده از پلتفرم Sandy Bridge اینتل در این لپ‌تاپ خوب نیست و همچنین Clickpad لپ‌تاپ نیز یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. در کل این لپ‌تاپ مناسب بازی نیست و بیشتر برای مصارف عمومی، استفاده از اینترنت، اجرای نرم افزارهای اداری و مشاهده فیلم و عکس و ... کاربرد دارد. QX410-S02 دارای ویژگی‌هایی مانند WiDi، WiMax و لایه شیشه ای روی صفحه است که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح داده شده است.

WiDi یا Intel Wireless Display

نوت بوک QX410-S02 مجهز به فناوری WiDi اینتل است. با این فناوری می‌توانید تصاویر را از نوت بوک به تلویزیون ارسال کنید البته برای دریافت سیگنال های بی‌سیم تصویر نیاز به یک آداپتور تلویزیون نیز خواهید داشت. فناوری WiDi تنها در برخی نوت بوک های مجهز به نسل دوم پردازنده‌های اینتل وجود دارد. فهرست پردازنده‌هایی که از WiDi پشتیبانی می‌کنند را می‌توانید در این آدرس مشاهده کنید. برای استفاده از این فناوری نیاز به نرم‌افزار خاص اینتل برای WiDi خواهید داشت، این نرم‌افزار تنها برروی سیستم‌عامل ویندوز 7 (نسخه 64 یا 32 بیتی) نصب و اجرا می‌شود.

طراحی ظاهری بدنه لپ‌ تاپ QX410-S02 و مقایسه آن با رقبا

بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند ولی QX410-S02 سامسونگ طراحی متفاوتی در بین لپ‌تاپ‌های 14 اینچی بازار دارد؛ طراحی بدنه به‌گونه‌ای است که آن را مستحکم تر از رقبایش نشان می‌دهد. علاوه‌بر این قسمت بیرونی لپ‌ تاپ سامسونگ رنگ نقره ای و هاله ای از رنگ مسی دارد که باعث می‌شود اثر انگشت و لکه های روی دستگاه پنهان بمانند. با وجود بدنه مستحکم و قوی، وزن دستگاه زیاد نشده و حدود 2.26 گیلوگرم است.

بدنه آلمینیومی دستگاه برخلاف بدنه آلمینیومی Asus U41JF-A1 در اثر ضربه یا فشار آسیب نمی‌بیند یا خمیده نمی‌شود.

می‌توان QX410-S02 را از نظر طراحی یکی از رقیبان Apple MacBook Pro 13-inch یا HP Envy 14-1210NR دانست.

Asus U41JF-A1 / HP Envy 14-1210NR / MacBook Pro

صفحه‌نمایش 14 اینچی با لایه شیشه ای

برروی صفحه‌نمایش 14 اینچی عریض این لپ‌تاپ، لایه شیشه ای قرار داده شده است. این لایه شیشه ای که در صفحه‌نمایش MacBook Pro و HP Envy14 نیز به کار برده شده، باعث می‌شود عکس ها و ویدئو ها شفاف و براق تر به نظر برسند.

صفحه کلید Chiclet لپ‌تاپ QX-410-S02

دکمه های صفحه کلید Chiclet این لپ‌تاپ از داخل بدنه آلومینیومی دستگاه بیرون آمده اند. درواقع صفحه کلید Full size این لپ‌تاپ مانند Keyboard های دیگر از بدنه جدا نیست و به نظر دکمه ها از وسط آلمینیوم لپ‌تاپ بیرون آمده اند.

چرا عملکرد ClickPad نوت بوک QX410-S02 رضایت بخش نیست

ClickPad این لپ‌تاپ از نوع چندلمسی است و هیچ دکمه ای ندارد. یعنی برای کلیک راست و چپ دکمه اضافه ای ندارید و باید از خاصیت MultiTouch این ClickPad استفاده کنید. زمانی‌که شما بخواهید از یک انگشت خود برای کشیدن یا Drag کردن استفاده کنید و همزمان انگشت دیگر خود را برای Click کردن به کار ببرید، ClickPad شما اثر عکس دارد. به این معنی که نشانگر ماوس ناگهان از قسمتی که در حال Drag کردن بوده به انتهای صفحه می پرد، یا به‌طور ناگهانی تصور می‌کند منظور از کلیک کردن، Zoom یا اسکرول بوده است. به این ترتیب تقریبا می‌توان گفت خاصیت چندلمسی این ClickPad عملا بلااستفاده است. شما باید با یک انگشت عمل Drag را انجام دهید و پس از پایان آن، روی قسمت مورد نظر کلیک کنید.

بررسی ویژگی‌های QX410-S02

یکی از ویژگی‌های جذاب QX410-S02 قابلیت Wireless Disply/WiDi اینتل و همچنین WiMax است. اگر شما از SlideShow یا PowerPoint Presentation ها روی HDTV زیاد استفاده می‌کنید، می‌توانید به وسیله این لپ‌تاپ اطلاعات خود را بدون هیچ کابلی روی تلویزیون نمایش دهید. البته باید گیرنده Netgear's Push2TV را با قیمت 100$ تهیه کنید تا بتوانید تصاویر را به تلویزیون ارسال کنید.

این لپ‌تاپ از WiMax نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید از سرویس های مختلف WiMax روی لپ‌تاپ استفاده کنید. بدون اینکه دائما یک USB یا مودم Wimax را همراه خود حمل کنید.

این لپ‌تاپ دارای دو پورت USB2.0 و یک پورت HDMI است که پشت پوشش پلاستیکی پنهان شده‌اند. یک پورت USB هم بدون کاور و درپوش برای استفاده همیشگی و سریع وجود دارد. Hard Drive این لپ‌تاپ 640GB ، 5400rpm است.

عملکرد QX410-S02

سرعت CPU اینتل Core i5-480M این لپ‌تاپ 2.67GHz بوده ولی این پردازند هاز خانواده Sandy Bridge نیست. معماری Sandy Bridge علاوه‌بر اینکه سرعت پردازنده را بالا می برد، به عملکرد گرافیک نیز کمک می‌کند و عمر باتری را نیز افزایش می‌دهد.

البته سامسونگ  برای جبران عملکرد تراشه قدیمی گرافیک مجتمع شده اینتل، یک گرافیک Nvidia GeForce 310M به همراه سیستم سوئیچ گرافیک به ای لپ‌تاپ اضافه کرده است. با این وجود باز هم لپ‌تاپ‌های رقیب این مدل مانند HP Envy 14 و MacBook Pro دستگاه‌های بهتری برای بازی محسوب می‌شوند.

هنگام استفاده از دستگاه، زمانی‌که به GPU قدرتمند نیاز نیست، لپ‌تاپ از گرافیک Integrated اینتل استفاده می‌کند و زمانی‌که به GPU قوی تری نیاز است به Nvidia 310M سوئیچ می‌کند. این عمل باعث می‌شود عمر باتری دستگاه طولانی شود و کاربر بتواند حدود 7 ساعت و 8 دقیقه با دستگاه کار کند که حدودا 2 ساعت از HP Envy 14 بالاتر است. نکته منفی در مورد باتری دستگاه این است که باتری آن قابل جدا شدن نیست.

در ادامه مشخصات دقیق QX410-S02 را مشاهده می‌کنید:

Processor Intel Core i5-480MOperating System Microsoft Windows 7 Home PremiumProcessor Speed 2.67 GHzRAM 4 GBWeight 5 lbScreen Size 14.1 inchesNative Resolution 1366 x 768Graphics Card Intel GMA HD2nd Graphics Card nVidia GeForce 310M2nd Graphics Memory 512Storage Capacity (as Tested) 640 GBRotation Speed 5400 rpmNetworking Options 802.11nPrimary Optical Drive DVD+R DLWireless Display Capability (WiDi) YesWiMax YesBattery Type 60 Whr (Watt hours)Battery life 7:08

منبع: PC Mag

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات