مقایسه سه بعدی Active با سه بعدی Passive -3D Cinema

یک‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
مطالعه 5 دقیقه
با نزدیک شدن به ایام عید، مطمئنا بسیاری از شما به فکر تهیه وسایل جدید و به دنبال مرجعی برای پرسش سئوالات و راهنمایی برای خرید های خود هستید. بهتر است با بودجه ای که در نظر دارید، جدیدترین و بهترین تکنولوژی را تهیه کنید، بنابراین به پرتال راهنمای خرید زومیت سر بزنید و سئوالات خود را در مورد وسایل الکترونیکی بپرسید. در این مقاله در مورد دو تکنولوژی سه بعدی Passive و Active به کار رفته در تلویزیون، به شما اطلاعات خواهیم داد.
تبلیغات

پیشتر گفتیم تکنولوژی به کار رفته در سینماهای سه بعدی با تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون سه بعدی متفاوت است. در سینما ها برای نمایش تصاویر سه بعدی از تکنولوژی Passive 3D استفاده می شود در حالیکه در تلویزیون ها از تکنولوژی Active 3D استفاده شده است. برخی تولید کنندگان تلویزیون ها قصد دارند در سال 2011 تلویزیون هایی با تکنولوژی سه بعدی که در سینما استفاده می شود، یعنی Passive تولید کنند.

LG که تا کنون تلویزیون های سه بعدی با فناوری Active 3D تولید می کرد تصمیم گرفته برای سال 2011 تلویزیون Passive 3D تولید کند. سایر برند ها نیز کم و بیش آمادگی خود را برای تولید این تلویزیون ها اعلام کرده اند و قصد دارند تلویزیون های Passive 3D تولید کنند.

با روی کار آمدن این تکنولوژی، باید بدانید آیا این تکنولوژی ارزش صبر کردن دارد، چه زمانی ارائه می گردد و چه قیمتی دارد؟ و  سود و زیان این دو تکنولوژی نسبت به هم چیست؟

معرفی مختصر

در سال 2010 همه تلویزیون های سه بعدی بر اساس تکنولوژی Active 3D ساخته شدند( به جز چند تلویزویون سه بعدی Passive که در انگلیس عرضه شدند). در سال 2011 برند های LG و Vizio تصمیم به عرضه تلویزیون های Passive TV گرفتند. LG این تلویزیون ها را Cinema 3D می خواند و دو مدل LW6500 و LW6500 را نیز با این تکنولوژی تولید کرده است.

شما می توانید تلویزیون سه بعدی Active را با استفاده از عینک آن بشناسید. عینک Active 3D سنگین و گران است و ظاهری مانند تصویر زیر دارد.

aktive3dbriller

عینک Passive ارزان بوده و سبک است و ظاهر  ساده ای مانند عینک زیر دارد.

passive3dbriller

از آنجا که در مقالات قبلی در مورد این دو تکنولوژی توضیحات کافی داده ایم، دراین مقاله قصد نداریم نحوه تولید تصاویر سه بعدی با این دو تکنولوژی را از نظر فنی بررسی کنیم و تنها توضیح مختصری ارائه می کنیم. هدف اصلی ما از درج این مقاله، مقایسه کیفیت تصویر سه بعدی حاصل از این دو تکنولوژی است.

Active 3D : در این تکنولوژی دو تصویر متناوبا برای چشم راست و چپ پخش می شود ولی آنچه تصاویر مربوط به چشم چپ و راست را از هم مجزا می کند، عینک Active Shutter است که آن را در تصویر اول به شما نمایش دادیم. این عینک در هر لحظه جلوی دید یکی از چشم ها را می گیرد تا تصویر مربوط به چشم دیگر، پخش و دیده شود. زمانی که این تصاویر با سرعت با یکدیگر ترکیب می شوند، تصویری می سازند که بیننده می تواند در آن، عمق یا بعد سوم را مشاهده کند.

Passive 3D -3D Cinema : دو تصویر به صورت هم زمان برای چشم راست و چپ پخش می شود. به طور مثال، خطوط فرد مربوط به چشم راست و خصطوط زوج مربوط به چشم چپ است. عینک نیز دارای فیلتری است که باعث می شود شما خطوط مربوط به چشم چپ را با همین چشم مشاهده کنید و خطوط مربوط به چشم راست را نیز با چشم راست. دیدن دو تصویر متفاوت در دو چشم، باعث می شود بیننده تصاویر را با عمق (سه بعدی) مشاهده کنند.

مقایسه Active 3D و Passive 3D-Cinema 3D

همه برندهای تولید کننده تلویزیون های سه بعدی ، تا کنون از تکنولوژی Active استفاده کرده اند. ولی فقط Vizio و LG تلویزیون های سه بعدی Passive تولید و عرضه کرده اند.

از برندهای تولید کننده Active 3D می توان Samsung، Sony، LG، Panasonic، Sharp، Toshiba و Vizio را نام برد. در ادامه نقاط قوت و ضعف این دو تکنولوژی را بیان کرده ایم:

ما باید در اینجا به این نکته هم اشاره کنیم که کیفیت Active 3D در LED/LCD با کیفیت آن در Plasma متفاوت است که در ادامه کیفیت این دو را نیز با هم مقایسه می کنیم.

نقاط قوت LCD/LED با Active 3D

    روشنایی تصویر بالا در LCD/LED باعث می شود 3D در اتاق های روشن بهتر دیده شود

    نقاط قوت Plasma با Active 3D

      بدون تارشدگی دور تصویر و عمق سه بعدی بهتر از LCD/LED

      نقاط ضعف LCD/LED با Active 3D

        تارشدگی تصویر ، اگر زاویه سر خود را بچرخانید و عینک به صورت عمودی قرار گیرد-یا زایه دار نسبت به تلویزیون باشد-تصویر سه بعدی خوبی مشاهده نخواهید کرد

        نقاط ضعف Plasma با Active 3D

          روشنایی تصویر پایین ، مشاهده تصویر سه بعدی بهتر در اتاق تاریک

          جنگ جدیدی بین مدل ها

          3dwar-1

          خوشبختانه تولید کنندگان Bluray/3D Player ها از یک استاندارد برای پخش تصاویر سه بعدی استفاده می کنند. بنابراین تلویزیون شما از هر تکنولوژی استفاده کند، Player شما متفاوت نخواهد بود.

          همانند مقایسه پلاسما و LCD که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند و هیچ وقت نمی توان گفت کدامیک مطلقا برتر از دیگری است، این دو تکنولوژی هم دارای برتری هایی نسبت به یکدیگر هستند. بنابراین نمی توان گفت کدام یک مطلقا برتر از دیگری است.

          منبع: FlatpanelsHD

          تبلیغات
          داغ‌ترین مطالب روز

          نظرات

          تبلیغات