بررسی اولیه Galaxy Tab 10.1v رقیب جدی iPad2

پنج‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۴
مطالعه 8 دقیقه
سامسونگ برای رقابت با آیپد اپل، تبلت گلکسی تب ۱۰.۱ را عرضه کرده است اما آیا این تبلت توان رقابت با آیپد اپل را دارد؟
تبلیغات

تبلت جدید Galaxy Tab 10.1 سامسونگ با مشخصات فنی خوب، طراحی زیبا و سیستم عامل اندروید 3.0 - Honeycomb جدی ترین رقیب iPad 2 بشمار می رود، پردازنده دو هسته ای، دوربین 8 مگاپیکسلی، پشتیبانی از Flash 10.2 و وضوح تصویر 1280x800 WXGA از جمله مشخصات فنی این تبلت سامسونگ هستند. خواندن این مقاله را ادامه دهید تا با مشخصات دقیق Galaxy Tab 10.1v و تفاوت هایش با iPad 2 آشنا شوید.

Galaxy Tab 10.1v دارای پردازنده دو هسته ای 1Ghz Nvidia Tegra 2 ، حافظه ذخیره سازی داخلی 16GB، حافظه RAM با ظرفیت 1GB و قابلیت تبدیل به Hotspot، شبکه Wi-Fi، GPS، قابلیت پخش انواع فایل های صوتی و تصویر، سنسور شتابسنج 3 محوره و امکان اتصال به شبکه های 3G با پشتیبانی از استاندارد HSDPA 1900/2100/850/900 است. علاوه بر تمام این امکانات طراحی بسیار زیبایی دارد و هم قیمت iPad 2 است. Galaxy Tab 10.1v حدود 729$ قیمت دارد که معادل iPad 2 با 16GB و WiFi+3G است.

Galaxy Tab 10.1 با Galaxy Tab 10.1v متقاوت است

این مقاله به بررسی Samsung Galaxy Tab 10.1v می پردازد به v آخر نام مدل این تبلت دقت کنید. Galaxy Tab 10.1v به تعداد محدود و برای Vodafone تولید شده است، تفاوت های بین Galaxy Tab 10.1 با 10.1v به شرح زیر است:

Galaxy Tab 10.1v دارای دوربین 8 مگاپیکسلی است و قادر است تصاویر را با کیفیت 1080p ذخیره کند، ولی Galaxy Tab 10.1 می تواند تصاویر را با کیفیت 720p ذخیره کند. 10.1v کمی سبکتر و کوچتر از 10.1 است و ابعاد آن 246x170x10mm در مقایسه با 257x173x9 میلی متر است.

Galaxy Tab 10.1 کمی بعد از Galaxy Tab 10.1v عرضه خواهد شد.

برخلاف Galaxy Tab 10.1 نسخه 10.1v بدون اسلات MicroSD تولید شده است، داشتن اسلات میکروSD یکی از مهمترین مزایا در مقایسه با Apple iPad 2 است. پس اگر نسخه Vodafone را تهیه کنید باید با همان 16GB حافظه داخلی بسازید و اگر تمایل داشته باشید تصاویر و ویدیوهای زیادی برروی تبلت خود نگه داری کنید حتما دچار مشکل کمبود فضا خواهید شد.

باقی مشخصات فنی تبلت های 10.1 و 10.1v کاملا یکسان است در مجموع اگر نیاز به حافظه بیشتر از 16GB دارید نسخه 10.1 مناسب شماست ولی اگر فکر می کنید 16GB حافظه برایتان کافی است و ترجیح می دهید تبلت با دوربین 8MP داشته باشید بدنبال Galaxy Tab 10.1v باشید.

طراحی و صفحه نمایش

همانند تلفن هوشمند Galaxy S II تبلت Galaxy Tab 10.1v نیز از جنس پلاستیک ساخته شده و پشت آن نیز از جنسی شبیه به کربن ساخته شده است. طراحی آن به نحوی است که بخوبی در دست جای می گیرد. جنس پلاستکی بدنه این تبلت باعث شده وزن آن بسیار کم شود و تنها حدود 599 گرم وزن دارد البته همین بدنبه پلاستیکی باعث شده تا احساس کالای لوکس که با در دست گرفتن iPad 2 به انسان دست می دهد را نداشته باشید.

galaxy_01

دکمه پاور و میزان ولوم صدا تنها دکمه های فیزیکی Galaxy Tab 10.1v هستند. در کنار تبلت یک جک صدا، پورت همگام سازی / شارژ کردن و اسلات سیم کارت وجود دارد. Galaxy Tab 10.1v همانند iPad 2 دارای دو مشکل است: پس از مدتی استفاده پر از اثر انگشت می شود و در نور مستقیم خورشید غیرقابل استفاده است.

وضوح تصویر صفحه نمایش 10.1 اینچی Galaxy Tab برابر با 1280 در 800 پیکسل است که در مقابل وضوح تصویر 1024 در 768 پیکسل صفحه 9.7 اینچی iPad وضوح بهتر و بالاتری دارد.

صفحه نمایش 10.1 اینچی Galaxy Tab یکی از بهترین مزایایی این تبلت است. با صفحه نمایش چندلمسی خازنی TFT LCD بکار رفته در Galaxy Tab حتی اگر برای اولین بار است که با یک تبلت کار می کنید، دچار مشکل نخواهید شد و از کار کردن با آن لذت خواهید برد. صفحه نمایش بکار رفته در این تبلت بسیار واضح و شفاف است و تصاویر، متون و محتوای وب در آن بخوبی نمایش داده می شوند و تصاویر در نور روز و در شب و در زوایای مختلف بخوبی قابل مشاهده هستند.

galaxy_tab_1

تنها مشکلی که در نمایشگر این تبلت مشاهده شده است عدم نرمی تغییر تصویر از حالت عمودی به افقی در زمان چرخاندن تبلت است. سامسونگ اعلام کرده که در نسخه های نهایی و تولید انبوه این مشکل حل خواهد شد و حرکت از حالت افقی به عمودی و برعکس به نرمی انجام خواهد شد.

از آنجایی که صفحه نمایش تبلت لمسی است پس از کمی کار کردن با آن متوجه اثرات بسیار زیاد انگشتان خود برروی صفحه نمایش خواهید شد. خوشبختانه سامسونگ پارچه مخصوص پاک کردن صفحه نمایش را در جعبه تبلت قرار داده است تا کاربر براحتی بتواند صفحه نمایش تبلت را پس از استفاده تمیز کند.

رابط کاربری Android 3.0 Honeycomb

سامسونگ Galaxy Tab 10.1 یکی از معدود تبلت هایی است که مجهز به سیستم عامل Google Android 3.0 Honeycomb است که مخصوص تبلت ها طراحی شده و برخلاف Apple  iOS 4 که در تلفن های iPhone و تبلت های iPad بکار گرفته شده است، سیستم عامل Android 3.0 مخصوص تبلت هاست. رابط کاربری در Android 3.0 تغییر کرده و مناسب صفحات بزرگ تبلت ها شده است.

از مهمترین تغییرات Android 3.0 می توان به: اضافه کردن تب به مرورگر، تغییر نوار ابزار، بهبود اجرای همزمان چند دستور (multi-tasking)، تغییر طراحی کی برد، سفارشی کردن صفحه اصلی تا 5 حالت مختلف و صفحه جدیدترین Appها اشاره کرد. علاوه بر این ها، سیستم کپی کردن اطلاعات (Copy و Past) بهبود یافته و به کاربر امکان کپی کردن یک متن و استفاده در نرم افزارهای مختلف را می دهد.

Honeycomb

امکان سفارشی سازی Home Screen یا همان صفحه اصلی و ذخیره آن در 5 حالت مختلف یکی از جذاب ترین امکانات جدید Honeycomb است. کاربر می تواند App ها و Widget های خود را به هر صورتی که تمایل دارد برروی صفحه قرار دهد و آن را در یکی از حالت ها ذخیره کند و هر زمان که تمایل داشت بین حالت های مختلف سئویچ کند.

هنوز نسخه Open Source این سیستم عامل در اختیار عموم قرار نگرفته است تا نرم افزارهای مخصوص آن تولید شوند ولی بسیاری از نرم افزارهای فعلی اندروید به خوبی برروی نسخه 3.0 این سیستم عامل کار می کنند. به لطف پردازنده دو هسته ای این تبلت نرم افزار و بازی ها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به تبلت و تلفن های هوشمند تک هسته ای اجرا می شوند. صفحات وب نیز به خوبی و بسیار نرم نمایش داده می شوند.

در صفحه بعدی اطلاعات بیشتری در رابطه با دوربین، طول عمر باتری و قیمت و موجودیت Galaxy Tab مشاهده خواهید کرد.

دوربین

تا به امروز تمام تبلت ها دارای دوربین ضعیف بودند حتی iPad 2 نیز دارای دوربین کم کیفیت 0.7 مگاپیکسلی است یعنی کمتر از یک مگاپیکسل، ولی به نظر می رسد Galaxy Tab 10.1v این نظام را بهم ریخته است و با دوربین 8 مگاپیکسلی خود قابلیت ضبط تصاویر Full HD را ممکن ساخته است. دوربین 2 مگاپیکسلی که در جلوی Galaxy Tab 10.1v قرار داده شده، مناسب گفتگوی ویدیوی است.

galaxy_cam_01

درست است که دوربین 8 مگاپیکسلی Galaxy Tab 10.1v نمی تواند جایگزین دوربین دیجیتال شما شود ولی با توجه به صفحه نمایش 10 اینچی این تبلت مشاهده تصاویر در صفحه بزرگ قبل از گرفتن عکس بسیار جذاب است.

galaxy_cam_03

دکمه گرفتن عکس در سمت راست صفحه قرار دارد و به راحتی در دسترس است از قابلیت های دیگر دوربین Galaxy Tab می توان به فلیترهای رنگی، تنظیم نور سفید، بزرگنمایی 8 برابر، حالت های مختلف صحنه یا منظره اشاره کرد.

وقتی به کیفیت عکس در دوربین Galaxy Tab 10.1v می رسیم در برخی شرایط کیفیت دوربین بسیار خوب است و در برخی موارد دیگر قابل قبول نیست. قرمزی چشم در تصاویری که با نور داخل ساختمان گرفته می شود، مشهود است مخصوصا زمانی که در حالت اتوماتیک عکاسی کنید. فلش دوربین نیز به خوبی با شاتر یا دیافراگم همگام نیست. اگر دوربین تبلت برای شما واقعا اهمیت ویژه دارد و قصد دارید عکس های نیمه حرفه ای و بی عیب و ایراد بگیرید، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید Galaxy Tab 10.1v، حتما آن امتحان کنید.

galaxy_cam_02

نرم افزار پیشفرض Galaxy Tab 10.1v امکان ویرایش تصاویر را ندارد برای این کار می بایست از نرم افزارهای موجود در مارکتپلیس اندروید استفاده کنید.

برخلاف مشکلات عکاسی در Galaxy Tab 10.1v، کیفیت و امکانات دوربین در زمان فیلم برداری خیره کننده است. در حالت HD دوربین Full HD این تبلت بسیار عالی عمل می کند و ویدیوهای ضبط شده با آن شفاف، واضح و براق هستند. فیلم های گرفته شده بدون سایه و تاخیر نمایش داده می شوند. دوربین این تبلت همانند همه دوربین های عکاسی در نور مناسب بهتر عمل می کند ولی با نور کم نیز ویدیوها قابل قبول هستند.

نرم افزار ساده ویرایش ویدیوی با نام Movie Studio نیاز های اولیه کاربر برای ویرایش ویدیوی ها را پوشش می دهد و علاوه برآن امکان اضافه کردن افکت های ویدیویی، عنوان و Transition(ویدیو کوتاهی که دو ویدیوی دیگر را با آن بهم متصل می کنند) را به کاربر می دهد.

باتری

طول عمر باتری Galaxy Tab قابل قبول است. سامسونگ ادعا کرده که Galaxy Tab 10.1 در حالت 3G حدود 10 ساعت و در حالت پخش ویدیو حدود 7 ساعت دوام می آورد. براساس آزمایش های انجام شده هر دو تبلت iPad 2 Apple و Samsung Galaxy Tab 10.1 طول عمر یکسان دارند این آزمایش ها در امور مختلف مانند مرور صفحات وب، پخش ویدیو، اجرای بازی و غیره انجام شده است.

برخلاف نوت بوک ها، باتری 6860mAh تبلت Galaxy Tab 10.1 به راحتی تعویض و یا خارج نمی شود. معمولا طول عمر آن با طول عمر تبلت یکی است، یعنی پس از خراب شدن و از کار افتدن باتری، تبلت غیر قابل استفاده خواهد شد.

مشخصات کامل فنی

مشخصات دقیق فنی Galaxy Tab 10.1v را می توانید در بخش محصولات زومیت شاخه‌ی تبلت مشاهده کنید.

قیمت و موجودیت

سامسونگ اعلام کرده که Galaxy Tab 10.1v (نسخه Vodafone) در نیمه ماه آپریل یعنی حدود 2 تا 3 هفته دیگر و با قیمت 729 دلار وارد بازار خواهد شد. البته مشترکین شبکه ودافون تنها 259 دلار پرداخت خواهند کرد و باقی را در اقساط 12 ماهه پرداخت خواهند کرد.

اگر قصد خرید تبلت را دارید، حتما Galaxy Tab 10.1 را در لیست انتخاب های خود قرار دهید، این تبلت مجهز به جدیدترین سیستم عامل اندروید گوگل با رابط کاربری بسیار جذاب و راحت است دوربین 8 مگاپیکسلی آن نیز قابل مقایسه با دوربین ضعیف iPad 2 نیست.

به زودی سعی خواهیم کرد بررسی مقایسه ای بین Galaxy Tab 10.1 و iPad 2 را در اختیار شما قرار دهیم تا با نقاط قوت و ضعف هر کدام بهتر آشنا شده و راحت تر انتخاب کنید.

منبع: PC Authority | PC World

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات