زمان پاسخ‌دهی (Response Time) چیست؟

شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
زمان پاسخ گویی Response Time مدت زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد تا از حالت فعال (مشکی ) به حالت غیر فعال (سفید) رفته و سپس مجددا به حالت فعال (مشکی) بازگردد.
تبلیغات

به رابطه زمان پاسخگویی پیکسل با سرعت شاتر دوربین فکر کنید، این سرعتی است که کریستال پنل LCD نیاز دارد تا مانع تابش نور شود یا برعکس نور را از خود عبور دهد. زمان پاسخ گویی براساس میلی ثانیه محاسبه می‌شود و هرچه کمتر باشد یعنی سریع‌تر بین حالت فعال و غیرفعال پیکسل رفته و درنتیجه تیره و تاری تصویر کمتر خواهد شد.

Response Time

بسیاری از تلویزیون‌های قدیمی و برخی از تلویزیون‌ها فعلی که زمان پاسخ گویی طولانی دارند در تصاویر زنده و پویا مانند فیلم‌های اکشن، تصاویر ورزشی و بازی‌های کامپیوتری، تصاویر را تیره و تار نشان می‌دهند. بعنوان مثال زمانی که در حال تماشای بازی بستکبال هستید ممکن توپ را بصورت دنباله دار ببینید این مشکل بدلیل زمان پاسخ گویی بالای تصویر به وجود می آید، مشکلاتی نظیر دنباله دار شدن تصویر، تیره و تار شدن تصویر، پراکندگی یا پخش شدگی یک شیء پویا در تصویر از جمله مشکلات ناشی از زمان پاسخگویی طولانی نمایشگر است.

کمپانی های سازنده نمایشگر ها نیز از اهمیت این خاصیت آگاه هستند وسعی بر این دارند تا محصولات خود را با Response Time کمتر راهی بازار کنند ولی در این میان همیشه صادق نیستند! متأسفانه سازمان یا مکان درستی برای کنترل این خاصیت وجود ندارد از این رو برخی از شرکت‌ها زمان پاسخ گویی تصویر را به نحو دیگر محاسبه می‌کنند بعنوان مثال برخی از شرکت‌ها به جای محاسبه مدت زمان تغییر نور از رنگ سیاه به سفید و برگشت به سیاه تنها نصف آن یعنی مدت زمانی که پیکسل از رنگ سیاه به سفید می‌رود را اعلام می‌کنند! برخی نیز زمانی که پیکسل از رنگ خاکستری به خاکستری طی می‌کند را ملاک قرار می‌دهند که بسیار کمتر از عدد حقیقی Response Time است.

منابع: lcdtvbuyingquide | wikipedia | displaymate

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات