بیل گیتس در ساخت راکتور هسته ای فوق ایمن به چین کمک می کند

جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
بیل گیتس که نامش با دنیای کامپیوتر و IT گره خورده، قصد دارد با کمپانی تازه تاسیس خود وارد حوزه انرژی هسته ای شود. وی قصد دارد در پروژه بزرگی برای ساخت نسل چهارم راکتورهای هسته ای با چین همکاری کند. در ادامه توضیحات کامل در مورد نسل چهارم راکتورهای هسته ای و نحوه همکاری شرکت بیل گیتس با دولت چین را بیان خواهیم کرد.
تبلیغات

بیل گیتس در حال همکاری در پروژه ای در چین، برای افزایش امنیت راکتور های اتمی است. این پروژه در واقع یک طراحی مبتکرانه جدید راکتور است که توسط Terrapower و مهندسان چینی در حال انجام است. این طرح، انرژی پاک با ماندگاری بالا را با حداقل اتلاف، اولویت بندی می کند. به گزارش BBC ، گیتس انتظار دارد که هزینه کار بر روی نسل چهارم راکتور ها، طی پنج سال آینده از یک میلیارد دلار فراتر رود. کمپانی تراپاور که گیتس موسس آن است، بر این موضوع واقف است که این پروژه هزینه سر سام آوری دارد. تراپاور قصد دارد در چین راکتور موج متحرک را تولید کند؛ این راکتور  بسیار امن تر از مدل های قبلی است و همچنین می تواند به طور مداوم تا 60 سال عمر کند.

گیتس، این هفته ضمن تایید مذاکرات میان تراپاور و شرکت ملی انرژی هسته ای چین گفت:

[blockquote class="default"]این ایده در صورت عملی شدن، بسیار کم هزینه و ایمن بوده و تلفات بسیار کمی خواهد داشت.[/blockquote]

یکی از کلیدی ترین فواید طرح نسل چهارم راکتور این است که امنیت، پایه و اساس این طرح است. گیتس تصریح کرد:

 [blockquote class="default"]این طرح های جدید به طرز شگفت آوری ایمن خواهند بود. آنها نیاز به هیچ مداخله انسانی ندارند و برای همیشه امن خواهند ماند.[/blockquote]

راکتور های موج متحرک (TWR) در بین فناوری های ساخت نیروگاه های هسته ای، در نوع استفاده از سوخت منحصر به فرد می باشند. TWR می تواند با اورانیوم رقیق شده، اورانیوم طبیعی که سوخت مصرفی را از آب سبک موجود در راکتور می گیرد، و حتی از ترکیبی از مواد مختلف، تغذیه شود. در مقابل، راکتورهای کنونی به منبعی از اورانیوم غنی شده و طی مراحل بسیار خطرناک و پر هزینه نیاز دارند.

مشکل آن است که تا کنون TWR ها از فاز طراحی وارد فاز تولید عملی و واقعی نشده اند. اما این طرح به خاطر هزینه نگهداری بسیار پایین، بسیار جذاب است. TWR ها هنگامی که آغاز به کار کنند، به صورت مداوم تا 40 الی 60 سال، بدون نیاز به سوخت رسانی یا خارج کردن میله های سوخت، قادر به تولید انرژی خواهند بود.

منبع: Slashgear.com

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات