بررسی زومیت: تبلت Galaxy Tab 8.9 سامسونگ

شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
امروزه تبلت ها در سایزهای متفاوتی عرضه می شوند اما واقعا بهترین سایز برای تبلت کدام است؟ 10 اینچ یا 7 اینچ یا شاید 8.9 اینچ؟ به نظر می رسد خود سامسونگ نیز نمی داند کدام سایز بهتر است چون این شرکت کره ای تا به حال تبلت های 7 و 10 و 8.9 و حتی تلفن 5.3 اینچی Galaxy Note را تولید کرده است. در این مقاله به بررسی جدیدترین تبلت سامسونگ یعنی Galaxy Tab 8.9 می پردازیم. این تبلت مجهز به صفحه نمایش 8.9 اینچ با رزولوشن HD، سیستم عامل اندروید 3 و پردازنده دو هسته ای است. خواندن مقاله را ادامه دهید تا با جنبه های مختلف این تبلت آشنا شوید.
تبلیغات

نگاه اول:

بسته بندی Galaxy Tab 8.9 مانند اکثر تبلت های موجود در بازار، جذاب و زیبا است. زمانی که درب جعبه را باز می کنید با یک تبلت مشکی خاکستری با صفحه نمایش مات مواجه خواهید شد. وقتی تبلت را از جعبه خارج می کنید متوجه سبکی و باریکی آن می شوید. اگر تا به حال با تبلت Galaxy Tab 10.1 کار کرده باشید زمانی که Galaxy Tab 8.9 را در دست می گیرید احساس راحتی بیشتری می کنید. سامسونگ سایز تبلت جدید خود را حدود 12 درصد کوچکتر کرده تا با آن بازار را بسنجد. از نظر ظاهری و مشخصات سخت افزاری Galaxy Tab 8.9 تفاوت چندانی با Galaxy Tab 10.1 نمی کند. تنها جای اسپیکرها از کناره ها به پایین تبلت جابجا شده است. وزن تبلت بسیار مناسب و حدود 453 گرم است که به نسبت Galaxy Tab 10.1 با وزن 565 گرم و iPad 2 با وزن 607 گرم و یا Transformer سنگین وزن اسوس با وزن 680 گرم بسیار سبک تر است.

این تبلت برخلاف Transformer اسوس، پورت های بسیار کمی دارد و امکان افزایش حافظه ذخیره سازی از طریق اسلات MicroSD وجود ندارد. Galaxy Tab 8.9 تنها دو پورت یکی برای اتصال به داک، شارژر و کامپیوتر و یکی نیز برای اتصال هدفون دارد. البته اگر نسخه 3G را خریداری کنید یک اسلات برای اتصال سیم کارت نیز خواهید داشت.

سامسونگ همچنین یک آداپتور برای تبدیل پورت داک به USB و اتصال به HDTV عرضه کرده است که در صورت تمایل می توانید آن را بصورت جداگانه خریداری کنید.

همانطور که پیشتر اعلام شد، اسپیکرهای این تبلت در قسمت پایین قرار گرفته اند و کیفیت صدای خروجی آنها نیز متوسط است. در قسمت بالای تبلت یک دکمه پاور و یک دکمه دو تیکه برای کم و زیاد کردن صدا وجود دارد. محل قرار گیری دکمه پاور بسیار خوب است و به راحتی حتی در نور کم و یا اتاق تاریک نیز قابل تشخیص می باشد.

samsung_galaxy_tab_89_back

در قسمت بالا و وسط تبلت یک وب کم 2 مگاپیکسلی برای مکالمه ویدیویی قرار دارد. در قسمت بالا و پشت آن نیز یک دوربین 3.0 مگاپیکسلی با فلش جای گرفته است. 

نمایشگر:

صفحه نمایش Galaxy Tab 8.9 بسیار روشن، شفاف و با کیفیت است. وضوح تصویر نمایشگر 8.9 اینچی آن 1280x800 پیکسل می باشد. زاویه دید نمایشگر این تبلت قابل مقایسه با تبلت های مجهز به نمایشگر IPS مانند iPad 2 یا Asus Transformer و یا Lenovo ThinkPad است.

کنتراست نمایشگر به خوبی پنل های Super AMOLED Plus نیست، اما هنوز شفافیت تصاویر خوب و قابل قبول است. تراکم پیکسل ها در نمایشگر این تبلت کمتر از Galaxy Tab 10.1 است به همین دلیل وضوح تصویر بالاتری دارد. شاید اگر سامسونگ می توانست به جای استفاده از صفحه TFT از همان نمایشگر Super AMOLED Plus بکار رفته در Galaxy Tab 7.7 استفاده کند، کیفیت تصویر بسیار بهتری را شاهد بودیم.

صفحه نمایش این تبلت از نوع براق (Glossy) نیست اما خیلی هم مات نیست. در واقع نمایشگر این تبلت نیمه مات است یعنی اثر انگشت و انعکاس نور در این تبلت به شدت نمایشگرهای براق نیست اما شفافیت آن نیز قابل قبول است. به لطف شدت روشنایی بالای تبلت، کارکردن با آن در فضای باز و نور شدید نیز ممکن است اما مسلما تصاویر به خوبی آنچه در محیط بسته مشاهده می کنید نخواهد بود.

دوربین:

Galaxy Tab 8.9 مجهز به 2 دوربین است. یک دوربین 2.0 مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین 3.0 مگاپیکسلی با فلش و فوکوس خودکار در پشت. کیفیت عکس های گرفته شده با این دوربین فوق العاده نیست اما برای یک تبلت در این سایز و قیمت، مناسب به نظر می رسد. در ادامه چند نمونه از تصاویر گرفته شده با دوربین این تبلت را مشاهده خواهید کرد:

نرم افزار و رابط کاربری

سیستم عامل این تبلت، Android 3.2 Honeycomb می باشد که سامسونگ برروی آن رابط کاربری TouchWiz خود را نصب کرده است. علاوه بر رابط کاربری، نرم افزارهایی چون Media Hub برای اجاره و یا خرید برنامه های تلویزیونی و یا فیلم های سینمای و نرم افزار Reader Hub برای خواندن کتاب و مجله برروی Galaxy Tab 8.9 نصب شده است.

از دیگر نرم افزارهای نصب شده برروی این تبلت می توان به : Pen Memo برای ذخیره دست نوشته، ماشین حساب، ساعت، تقویم و تسک منیجر اشاره کرد. زبان فارسی نیز بدون نیاز به نصب نرم افزار و یا افزونه اضافی پشتیبانی می شود.

دارندگان این تبلت نیز مانند صاحبان دیگر ابزارهای اندرویدی ساخت سامسونگ به اپ استور این شرکت دسترسی خواهند داشت. در این فروشگاه، برنامه های جالب و کاربردی فارسی یافت می شود.

  • راهنمای استفاده از اندروید مارکت: چطور نرم افزار و بازی های اندروید را دانلود کنیم

سامسونگ ویجت های متنوعی را برروی این تبلت نصب کرده که توسط آنها می توانند Feed وب سایت های مختلف و شبکه های اجتماعی را برروی صفحه اصلی قرار دهید. در صفحه اصلی یک ویجت برای پیدا کردن عکس، زمان، گزارش آب و هوا و اخبار روز وجود دارد. اگر Galaxy Tab 8.9 را از نظر نرم افزاری با Lenovo ThinkPad مقایسه کنیم، پیروز میدان Thinkpad خواهد بود چون Lenovo نرم افزارهای متنوع تری را برروی تبلت خود نصب کرده است. اما ویجت های سامسونگ متنوع تر و کارامدتر از Lenovo می باشند.

به نظر ما سایز این تبلت برای تایپ کردن بسیار مناسب است چون ما به راحتی و بدون نیاز به زمین گذاشتن تبلت و هنگامی که آن را در دست داشتیم می توانستیم تایپ کنیم. در اکثر تبلت های 10 اینچی نمی توان زمانی که تبلت در دست قرار دارد، همه کلید ها را فشار داد. 

Galaxy Tab 8.9 به خوبی از پس پخش فیلم با کیفت 1080p بر می آید و کار کردن با نرم افزارهای اداری و نمایش فایل های Word, Excel و Powerpoint به راحتی امکان پذیر است.

قدرت و بازده

سیستم عامل Galaxy Tab 8.9 همانند Galaxy Tab 10.1، اندروید 3.1 یا Honeycomb است. این سیستم عامل برخلاف اندروید 2، مخصوص تبلت هاست و رابط کاربری آن به خوبی با صفحه لمسی بزرگ تبلت ها سازگار است. پردازنده دو هسته ای آن نیز Nvidia Tegra 2 با فرکانس 1GHz است و 1GB حافظه RAM و 32GB یا 16GB حافظه ذخیره سازی دارد. ( ما نسخه 32 گیگابایتی را بررسی کردیم) از آنجایی که مشخصات سخت افزاری Galaxy Tab 8.9 تفاوتی با Galaxy Tab 10.1 ندارد. انتظار می رود که بازده و قدرت این دو تبلت نیز در یک رده و بسیار شبیه به هم باشد. اما اینطور نیست نتیجه آزمایش Quadrant امتیاز 2,324 را برای تبلت 8.9 اینچ و امتیاز 1,800 را برای تبلت 10.1 اینچی نشان می دهد.

اما در آزمایش کارکرد روزمره و در اجرای نرم افزارهای مختلف هر دو تبلت به صورت کاملا روان نرم افزارها را اجرا می کنند و تفاوتی بین این دو احساس نمی شود. بازی ها نیز برروی هر دو تبلت به خوبی اجرا می شوند.

آزمایش نشان می دهد که باتری 6100mAh (میلی آمپر در ساعت) این تبلت قادر است حدود 8 ساعت پخش ویدیو پشت سر هم را دوام بیاورد که کمتر از iPad 2 است. 

برای آزمایش بازده و قدرت این تبلت از نرم افزارهای Linkpack Single, AnTuTu Benchmark و Quadrant Standard Edition استفاده کردیم.

مشخصات فنی Galaxy Tab 8.9 3G:

  • Carrier Wi-Fi / 3G
  • Color Metallic Gray
  • Operating System: Android 3.1, Honeycomb
  • Camera: Front Camera: 2.0 Megapixel Camera, Rear Camera: 3.0 Megapixel Auto Focus with Flash
  • Dimensions (W x H x D) 9.1 x 6.2 x .34 inches
  • Weight: 453gr
  • Battery Li-polymer, 6100mAh
  • Memory Internal: 16GB/32GB Internal Memory
  • Connectivity: WiFi 802.11 a/b/g/n, USB 2.0 H/S, Bluetooth 3.0
  • Display: 8.9" WXGA (1280x800) TFT (PLS)
  • User Interface: Widgets, Smart Unlock, Accelerometer, Bilingual: Spanish/English
  • Audio: MP3, M4A, MP4, 3GP, 3GA, WMA, OGG, ACC, FLAC
  • Video: 1080p playback, 3GP, MP4, AVI, WMV, FLV, MKV (Codec: MPEG4, H.263, Sorenson H.263, H.264, VC-1, XviD)

جمع بندی

galaxy_tab_final

نکات مثبت:

  • گلکسی تب 8.9 تقریبا در تمام زمینه ها خوب عمل می کند. پخش ویدیو در آن بسیار روان است و از فرمت های مختلف صوتی و تصویری از جمله 3GP, MP4, AVI, WMV, FLV و حتی MKV پشتیبانی می کند. باتری Galaxy Tab 8.9 می تواند 8 ساعت در زمان پخش فیلم دوام بیاورد. من سایز این تبلت را دوست دارم چون براحتی در دست جای می گیرد و برخلاف Galaxy Tab 10.1، Transformer و یا iPad زمانی که آن را دست می گیرید حتی در حالت افقی نیز به راحتی می توانید تمام دکمه های صفحه کلید مجازی را فشار دهید. یعنی نیازی نیست برای تایپ کردن تبلت را برروی یک سطح صاف قرار دهید.
  • صفحه نمایش مات Galaxy Tab 8.9 شفاف، روشن و با کیفیت است. کار کردن با این تبلت در نور شدید روز نیز امکان پذیر است. وزن و ضخامت تبلت بسیار مناسب می باشد و به راحتی می توان از آن برای کتاب خواندن، فیلم دیدن، بازی و تماشای ویدیو استفاده کرد.
  • رابط کاربری TouchWiz سامسونگ نیز قابلیت های خوبی را به سیستم عامل Honeycomb اضافه کرده که باعث راحتی کار با تبلت شده است. به عنوان مثال در قسمت پایین صفحه، فلش های کوچکی قرار داده شده که امکان اضافه کردن ویجت های مختلف از جمله، تقویم، تسک منیجر و ماشین حساب را فراهم می کند.
  • برای من پس از تجربه کار کردن با تبلت های 10 و 7 اینچی، زمانی که با Galaxy Tab 8.9 کار می کردم احساس بسیار راحت تری داشتم.

نکات منفی:

  • Galaxy Tab 8.9 مانند iPad بصورت "یک تیکه" عرضه می شود یعنی نمی توان باتری آن را تعویض کرد و یا حجم حافظه ذخیره سازی آن را افزایش داد. البته طول عمر باتری آن قابل قبول است و حدود 9 ساعت در امور روزمره دوام می آورد.
  • زمان کار کردن با تبلت به چند مشکل نرم افزاری نیز برخورد کردیم به عنوان مثال نرم افزار 1mobile.com به خوبی برروی آن کار نمی کند و نرم افزار پیش فرض برای پخش ویدیو در یوتیوب نیز برخی اوقات دچار مشکل می شود.
  • زمانی که تبلت را برای شارژ شدن به برق متصل می کنید از سرعت سیستم عامل کاسته شده و پاسخ صفحه لمسی پایین می آید.
  • پورت USB، اسلات MicroSD و پورت HDMI در این تبلت وجود ندارد.

در مجموع Galaxy Tab 8.9 یکی از بهترین تبلت های بازار است. این تبلت از پس کلیه امور قابل انجام با تبلت ها بر می آید و صفحه نمایش آن کیفیت قابل قبولی دارد. سایز صفحه نمایش آن نیز مناسب است نه به کوچکی تبلت های 7 اینچی است و نه به بزرگی تبلت های 10 اینچی، خوشبختانه رزلوشن صفحه نمایش آن هم اندازه تبلت های 10 اینچی است. حمل و نقل، جابجا کردن و استفاده از  آن راحت تر از تبلت های 10 اینچی است و قیمت 790 هزار تومانی آن نسبت به بسیاری از تبلت های 10 اینچی مناسب تر به نظر می رسد. اما با Kindle Fire آمازون قابل مقایسه نیست.

  • کدام یک از تبلت های Kindle Touch، Kindle Fire یا iPad مناسب شماست
  • مقایسه فنی تبلت های Kindle Fire، iPad 2، Galaxy Tab 7.7 و HTC Flyer

تهیه شده توسط گروه زومیت

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات