اگر سامسونگ به مشتریان خود اهمیت ندهد، نمی تواند انتظار وفاداری از آنها داشته باشد

یک‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
مدتی پیش اعلام شد که سامسونگ، تلفن و تبلت های گالکسی تولیدی 2011 را به نسخه 4 اندروید بروز می کند. این خبر به این معنا بود که نسخه 4 اندروید برای پر فروش ترین گوشی هوشمند سامسونگ، Galaxy S ارائه نمی شود. سامسونگ دلیل آن را مشکلاتی در رابط TouchWiz و پایین بودن ظرفیت حافظه های RAM و ROM گالکسی S اعلام کرد. اما شک و شبهه ها نسبت به دلایل ارائه شده سامسونگ بسیار زیاد است. به خصوص که قرار است اندروید 4 برای Nexus S که سخت افزار مشابه Galaxy S دارد، ارائه شود. آیا سامسونگ به دنبال بهانه جویی است تا با این کار اصلی ترین مشتریان خود را وادار به خرید مدل های جدید تر نماید؟ اگر اینگونه است، آیا این روش موثر خواهد بود؟
تبلیغات

سامسونگ اعلام کرده که موفق ترین تلفن هوشمند خود، یعنی Galaxy S را به آخرین نسخه اندروید به روز رسانی نخواهد کرد. ممکن است شما با بی اعتنایی دلیل این امر را عدم یکپارچگی ذاتی اندروید بدانید و بگویید مشتری باید هنگام خرید حواس خود را جمع کند، اما به نظر اوضاع وخیم تر از یک مساله عادی است. دلیل این تصمیم مطمئنا محدودیت های فنی که سامسونگ اصرار بر آن دارد نیست.

در ابتدا باید در نظر داشته باشیم که Galaxy S طی 7 ماهه اول ورودش به بازار 10 میلیون فروش داشت و اخیرا این نرخ فروش به 20 میلیون نیز رسیده بود. Galaxy S صرفا پرچمدار گوشی های سامسونگ در سال 2010 نبود، بلکه گل سر سبد تمام تلفن های مبتنی بر اندروید بود. دلیل این ادعا نیز این است که گوگل دومین تلفن هوشمند خود، Nexus S را بر پایه سخت افزار Galaxy S تولید و روانه بازار کرد. Galaxy S بدون شک اتفاق مهمی در بازار تلفن های هوشمند به شمار می رود و می توان تاثیر آن را حتی بر آخرین محصول گوگل و سامسونگ یعنی Galaxy Nexus نیز مشاهده کرد.

اما موضوع، فقط قدرت و موفقیت این گوشی نیست. تصمیم سامسونگ مبنی بر عدم ارائه بروز رسانی برای موفق ترین گوشی هوشمند خود، قابل قبول نیست. کاربران انبوه این محصول با این اتفاق احساس فریب خوردگی خواهند کرد.

جالب است بدانید که Nexus S به اندروید 4 بروز رسانی می شود. حتی دیده می شود که هکر ها نسخه جدید اندروید را روی گوشی های بسیار قدیمی تر مثل Droid موتورولا نصب می کنند. سامسونگ اما معتقد است که Galaxy S رم و رام کافی برای اجرای Ice Cream Sandwich - ICS را ندارد و این درحالی است که با مشاهده به روز رسانی Nexus S می توان نتیجه گرفت که سامسونگ می تواند با ارائه نسخه ساده تری از ساندویچ بستنی نیاز مشتریانی که فقط چند ماه پیش گوشی خود را خریداری نموده اند برطرف سازد. با این حال متاسفانه به نظر می رسد که سامسونگ اهمیتی به این موضوع نمی دهد.

این مشکل به نظر ریشه ای فرهنگی دارد: سامسونگ بیشترین ارتباط با مصرف کننده را در لحظه ای برقرار می کند که مشتری قصد خرید محصول را دارد. در حالی که اپل، مایکروسافت و دیگر فروشندگان نرم افزار، به خوبی اهمیت پشتیبانی از مشتری های کنونی در جذب مشتری های جدید را دریافته اند.

به نظر می رسد نگرش متفاوت سامسونگ ریشه در تاریخ این کمپانی به عنوان تولید کننده سخت افزار دارد. این کمپانی تولید، تحقیق و توسعه را در یک ردیف می بیند و سعی دارد با تعادلی میان آنها درآمد خود را افزایش دهد و نگاه بلند مدت به این موضوع که مشتری را به خرید دوباره جذب کند، ندارد.

مطمئنا یکی از دلایلی که مردم در صف های طولانی آیفون جدید می ایستند، فارغ از بحث مقایسه قدرت سخت افزاری و نرم افزاری، این است که مطمئنند اپل به آنها اهمیت می دهد. اگر سامسونگ بخواهد به جای تمسخر، با این صف ها رقابت کند، باید پشتیبانی از مشتری را جدی بگیرد.

منبع: The Verge

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات