پوشش خبری نمایشگاه Nokia World 2011

دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۶
مطالعه 11 دقیقه
نوکیا در نمایشگاه Nokia World که حدود 5 روز پیش آغاز شد، تلفن های ویندوزی خود را به نمایش گذاشت.
تبلیغات

نوکیا اولین بار در ماه فوریه و در نمایشگاه MWC اعلام کرد که سیستم عامل Windows Phone را سیستم اول اصلی تلفن های خود قرار خواهد داد. اما تا چندی پیش هیچ محصولی با این سیستم عامل از جانب این شرکت عرضه نشده بود. Nokia World امسال بالاخره چند محصول واقعی برای نمایش به بازدیدکنندگان داشت. در این نمایشگاه نوکیا علاوه بر تلفن های ویندوزی، تلفن با نمایشگر انعطاف پذیر، تلفن ضد آب و چهار تلفن غیر هوشمند را نیز به نمایش گذاشت.

نمایشگاه Nokia World 2011 در روزهای 26 و 27 اکتبر و در لندن برگزار شد. نوکیا در این نمایشگاه تلفن های جدید ویندوزی، نسخه سفید N9، تلفن های سری Asha و نمونه های اولیه از تلفن های انعطاف پذیر و ضد آب را به نمایش گذاشت.

استیو الوپ مدیرعامل نوکیا زمانی که برروی سن حاضر شد از تلفن های Lumia 800 و Lumia 710 پرده برداری کرد. Lumia 800 طراحی شبیه به Nokia N9 دارد ولی نمایشگر آن 3.7 اینچی از نوع ClearBlack AMOLED است. این تلفن مجهز به پردازنده 1.4GHz، حافظه 512MB و 16GB حافظه ذخیره سازی است.

دوربین آن نیز 8MB با f2.2 است متاسفانه این گوشی قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 1080p نیست. اما می تواند ویدیو با کیفیت 720p و 30 فریم در ثانیه ضبط کند. اطلاعات بیشتر را در مقاله: "معرفی اولین تلفن های ویندوزی نوکیا، Lumia 800 و 710" بخوانید.

گوشی نوکیا Lumia 700 دیگر تلفن ویندوزی نوکیا است که در Nokia World 2011 معرفی شد این تلفن قیمت مناسب تری داشته و طراحی نسبتا متفاوتی با Lumia 800 دارد اما از نظر قدرت سخت افزاری تقریبا با Lumia 800 در یک رده است.Lumia 700  پردازنده 1.4GHz دارد اما نمایشگر آن از نوع LCD TFT و دوربین آن نیز 5 مگاپیکسلی است. Lumia 700 در رنگ های متنوع و بسیار شاد عرضه می شود.

نوکیا علاوه بر تلفن های Lumia چهار تلفن معمولی از سری S40 را با نام های Nokia Asha 200 و Nokia Asha 201 و Nokia Asha 300 و Nokia Asha 303 را برای بازه میانی قیمت معرفی کرد. خرید این تلفن ها کاربر را به شبکه های مختلف متصل نگه می دارند بدون آنکه حساب بانکی اش را خالی کند!

بزرگترین غایب این نمایشگاه Nokia 900 بود که اطلاعات آن شب قبل از شروع نمایشگاه به بیرون درز کرد. اما مطمئنا این نمایشگاه زمان مناسب برای معرفی این تلفن نبوده است. براساس اطلاعات منتشر شده این تلفن مجهز به نمایشگر 4.3" خواهد بود.

در ادامه جزئیات کامل تلفن های معرفی شده نوکیا در Nokia World 2011 را به همراه ویدیو و تصاویر مربوط به هر کدام مشاهده خواهید کرد.

بررسی Nokia Lumia 800

lumia_800_1

مطمئنا مهمترین تلفن معرفی شده در Nokia World 2011 تلفن ویندوزی Lumia 800 بود. این تلفن مجهز به نمایشگر 3.7 اینچی ClearBlack AMOLED، پردازنده 1.4GHz Scorpian، دوربین 8 مگاپیکسلی با F/2.2 و 16GB حافظه داخلی ذخیره سازی است. Lumia 800 دقیقا N9 است با نمایشگر کوچکتر و دوربین بهتر. با توجه به اینکه نمایشگر نوکیا N9 یکی از درخشان ترین نمایشگرهای موبایل است و نمایشگر Lumia 800 نیز از همان جنس می باشد می توان نتیجه گرفت که Lumia 800 بهترین تلفن ویندوزی تا به امروز است.

نمایشگر AMOLED بکار رفته در Lumia 800 همانند N9 از ماتریس PenTile به جای RGB سابق استفاده کرده است. تصویر پایین ماتریس Pentile را به خوبی نمایش می دهد.

pentile_lumia_800

از نظر نرم افزاری سیستم عامل این گوشی Windows Phone Mango است. که بر خلاف اندروید تفاوت زیادی با iOS می کند. ویندوز فون منابع سخت افزاری کمتری نسبت به اندروید اشغال می کند به همین دلیل پردازنده تک هسته ای 1.4GHz این گوشی به خوبی پاسخ گو است و همه چیز به نرمی اجرا می شود.

نوکیا نیز برخی از نرم افزارهای خود را بصورت مجانی برروی این گوشی نصب کرده است. در ادامه ویدیو کوتاهی از کار کردن با این Lumia 800 را مشاهده خواهید کرد:

فراموش نکنید که نوکیا برروی این گوشی 25 گیگابایت فضای مجانی آنلاین از SkyDrive را به مشتریان خود هدیه می دهد تا بتوانند تصاویر و موزیک های خود را در آن ذخیره کنند.

GSM Arena تعدادی عکس با دوربین 8 مگاپیکسلی Lumia 800 گرفته است که در ادامه برخی از آنها را مشاهده می کنید. ممکن است تصاویر به دلیل محیط بسته نمایشگاه خیلی شارپ به نظر نرسند اما کنتراست و رنگ ها به خوبی ضبط شده اند. دوستدارن دوربین و عکاسی حتما از کیفیت تصاویر این گوشی لذت خواهند برد.

Lumia 800 قرار است با قیمت حدود 540 دلار و در ماه نوامبر وارد بازار برخی از کشورها شود در ادامه هر سه رنگ این گوشی را مشاهده خواهید کرد.

lumia_800_colors

بررسی Nokia Lumia 710

lumia_710

نوکیا Lumia 710 تلفن ویندوزی دیگر نوکیا است که با قیمت مناسب تر و مشخصات سخت افزاری تقریبا یکسان با Lumia 800 عرضه خواهد شد. البته این تلفن اصلا شبیه تلفن های ارزان قیمت و بی کیفیت نیست و مشخصات فنی خوبی دارد. مهمترین تفاوت Lumia 710 با 800 در نمایشگر TFT آن در مقابل نمایشگر AMOLED بکار رفته در Lumia 800 است.

درست است که نمایشگر Lumia 710 عمق رنگ مشکی AMOLED را ندارد اما سایز نمایشگر آن با Lumia 800 یکسان است. کیفیت تصویر نمایشگر Lumia 710 نیز اصلا بد نیست و به دلیل قیمت مناسب تر آن ممکن است گزینه بهتری باشد. دوربین Lumia 710 نیز ضعیف تر از Lumia 800 می باشد.

رنگ بندی و طراحی Lumia 710 جوان پسند است. Lumia 710 با تعویض پوشش روی باتری (قاب پشت گوشی) به راحتی تغییر شکل می دهد و کاربر می تواند هر چند وقت یکبار رنگ تلفن خود را تغییر دهد.

نکته جذاب در مورد Lumia 710 این است که از نظر نرم افزاری هیچ فرق با Lumia 800 ندارد و کاربر می تواند با این گوشی از تمام امکانات سیستم عامل Windows Phone Mango بهرمند شود و علاوه بر این می تواند از نرم افزارهای خاص نوکیا مانند جهت یاب صوتی نیز استفاده کند.

در ادامه ویدیوی کار کردن با این گوشی را مشاهده خواهید کرد:

نتایج آزمایش قدرت و بازده Lumia 800 و Lumia 710 و مقایسه با دو تلفن HTC 7 Mozart و HTC Radar

ما مشتاق بودیم تا بدانیم پردازنده 1.4GHz Snapdragon این دو تلفن ویندوزی چه بازده ای دارند به همین دلیل آزمایشات مختلفی را برروی این دو گوشی انجام دادیم. برای مقایسه صحیح، این دو تلفن را با دو گوشی های HTC Radar و HTC 7 Mozart که هر دو به سیستم عامل Windows Phone Mango بروز شده بودند مقایسه کردیم. پردازنده اصلی Radar شبیه دو تلفن جدید نوکیا است اما پردازنده آن 1GHz سرعت دارد. نتایج آزمایشات نشان می دهد که 400MHz فرکانس بیشتر تاثیر زیادی در سرعت گوشی دارد.

تلفن HTC 7 Mozart نه تنها از نظر قدرت پردازنده از دو تلفن جدید نوکیا ضعیف تر است بلکه از GPU (واحد پردازش گرافیک) آن نیز ضعیف تر می باشد.

مقایسه را با نرم افزار BrowserMark آغاز کردیم و نتایج زیر بدست آمد. (در این آزمایش امتیاز بزرگتر بهتر است.)

lumia_bench_01

در آزمایش دوم از نرم افزار Microsoft FishIE Tank استفاده شده است در این آزمایش Lumia 800 با اختلاف کمی بهتر از Lumia 710 ظاهر شد و 3 فریم در ثانیه بیشتر از Lumia 710 نمایش داد. این آزمایش نشان می دهد که HTC Radar با 30fps (فریم در ثانیه)، ضعیف ترین GPU را بین چهار گوشی بررسی شده دارد.

lumia_bench_02

در آزمایش SunSpider JavaScript که برای سرعت اجرای کدهای جاوا اسکریپ کاربرد دارد، Lumia 800 از باقی تلفن ها سریعتر عمل کرد. این آزمایش تنها برروی CPU فشار می آورد. به همین دلیل نتیجه آزمایشات با توجه به پردازنده گوشی ها منطقی به نظر می رسد. (عدد پایین تر بهتر است.)

lumia_bench_03

در آزمایش آخر از نرم افزار JSBenchmark استفاده شده است که در این آزمایش نیز Lumia 800 از باقی تلفن ها بهتر عمل کرده و Lumia 710 نیز مانند آزمایشات قبلی با کمی فاصله پس از Lumia 800 قرار دارد. HTC Rader با 25% بازده ضعیف تر در رتبه سوم و HTC 7 Mozart نیز با کمی اختلاف در رتبه چهارم قرار دارد.

lumia_bench_04

نتیجه آزمایشات نشان می دهد که پردازنده 1.4GHz تلفن های Lumia به میزان قابل ملاحظه ای قوی تر از پردازنده 1GHz تلفن های ویندوزی HTC است.

بررسی تلفن های غیرهوشمند Asha 200,201,300 و 303 نوکیا

200_specifications_dimensions_pink

نوکیا علاوه بر تلفن های هوشمند ویندوزی Lumia، از چهار تلفن معمولی با نام Asha (به هندی به معنی "امید") نیز پرده برداری کرد. این چهار تلفن نسخه ششم پلتفرم S40 می باشند.

تلفن های Asha 200 و Asha 201 شباهت بسیار زیادی به Nokia C3 دارند. نوکیا ادعا می کند که اسپیکرهای بکار رفته در این دو تلفن، بلندترین صدا را بین کل تلفن های دنیا ارائه می کنند. تنها تفاوت بین این دو تلفن QWERTY (مجهز به کی برد فیزیکی با کلید های کامل) در این است که Asha 200 از دو سیم کارت پشتیبانی می کند اما 201 یک سیم کار می خورد.

در ویدیوی که در ادامه قابل مشاهده است با رابطه کاربری S40 و امکانات Nokia 200 آشنا خواهید شد:

تلفن های بعدی نوکیا، Asha 300 با پردازنده 1GHz، پشتیبانی از 3G و صفحه نمایش لمسی 2.4 اینچی QVGA و دوربین 5 مگاپیکسل با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت VGA می باشد. مشخصات کامل Asha 300 را در وب سایت نوکیا مشاهده کنید.

ویدیو کار کردن با Asha 300 را در ادامه مشاهده می کنید:

Asha 303 نیز مجهز به پردازنده 1GHz، نمایشگر 2.6 اینچی لمسی و کی برد QWERTY است. این تلفن شباهت زیادی به Nokia X3-02 دارد. دوربین Asha 303 نیز 3.2 مگاپیکسلی است.

تلفن های Asha با مرورگر مبتنی بر سرویس های Cloud نوکیا عرضه خواهد شد که در آن محتوای درخواستی کاربر فشرده می شود و به این ترتیب تا 90 درصد در مصرف پهنای باند کاسته می شود. نوکیا وعده داده که نرم افزارهای متنوعی مانند WhatsApp و AngryBird را برای پلتفرم S40 تهیه و عرضه کند. 

تلفن با نمایشگر انعطاف پذیر Nokia Kinetic

نوکیا در شروع روز دوم نمایشگاه Nokia World 2011 دو نمونه آزمایشی از تلفن های مجهز به نمایشگر انعطاف پذیر را به نمایش گذاشت. اولین تلفن انعطاف پذیر نوکیا، Nokia Kinetic نام دارد. این تلفن مجهز به نمایشگر انعطاف پذیر OLED است که کاربر به راحتی می تواند آن را از وسط و یا کناره ها خم و راست کند.

انعطاف پذیری تنها قابلیت این تلفن نیست. این تلفن قادر است رابط کاربری نرم افزار را براساس خمیدگی کنترل کند. بعنوان مثال زمانی که تلفن را از وسط خم می کنید برروی صفحه بزرگنمای می کند یا زمانی که از کناره ها آن را خم می کنید برروی صفحه اسکرول می شود.

استفاده از این روش برای کنترل تلفن این مزیت را دارد که بدون نگاه کردن به صفحه نمایش و یا زمانی که دستکش به دست دارید می توانید از تلفن لمسی استفاده کرد. (نمایشگرلمسی تلفن های امروزی همگی از نوع خازنی بوده و با حرارت انگشتان کار می کنند بدین ترتیب زمانی که دستکش به دست دارید صفحه لمسی تلفن دستورات را دریافت نمی کند) اما مشکل این روش این است که برای استفاده از آن می بایست از هر دو دست خود استفاده کنید تا نمایشگر به خوبی خمیده شود.

فناوری نمایشگرهای انعطاف پذیر واقعا جذاب و خارق العاده است. اگر واقعا نوکیا بخواهد برخی از تلفن های خود را با این نمایشگر وارد بازار کند ممکن است نحوه استفاده از تلفن همراه بکلی تغییر کند.

از دیگر مشخصات نمایشگر انعطاف پذیر به نمایش در آمده در Nokia World 2011، زاویه دید وسیع آن بود که تا به حال در هیچ نمایشگری مشاهده نکرده بودیم. زمانی که زوایای مختلف به این نمایشگر نگاه می کنید هیچ تغییر رنگ و تفاوتی در کنتراست بوجود نمی آید. عمق رنگ مشکی نیز همانطور که از همه نمایشگرهای OLED انتظار می رود بسیار زیاد است.

هرچند وضوح تصویر این نمایشگر WVGA (معادل 800 در 480 پیکسل) می باشد اما روشنایی و شفافیت تصویر آن فوق العاده است. از آنجایی که شیشه انعطاف پذیر نیست برروی صفحه نمایش محافظ های پلاستیکی به جای شیشه تعبیه شده است. به این ترتیب صفحه روی نمایشگر در استفاده روز مره خش بر می دارد. در ادامه ویدیو استفاده از نمایشگر انعطاف پذیر نوکیا را مشاهده خواهید کرد:

نمایش تلفن "آب گریز" و ضد آب نوکیا

یکی دیگر از نمونه های به نمایش در آمده در Nokia World 2011، تلفن Nokia 700 بود که قابلیت بی نظیر هیدروفوبیک (آب گریزی) داشت. این قابلیت مانع ورود آب به داخل تلفن می شود.

در این سیستم یک لایه بسیار باریک هوا با فناوری نانو برروی سطح تلفن قرار می گیرد و مانع نفوذ آب به داخل گوشی می شود. این پوشش می تواند در داخل و یا خارج گوشی استفاده شود. این سیستم بهترین روش برای ممانعت از ورود آب و آسیب به گوشی تلفن است. مهمترین مزیت این سیستم در این است که وزن و ابعاد گوشی تغییر نمی کند.

معرفی نوکیا N9 سفید

تلفن دیگری که نوکیا در نمایشگاه Nokia World 2011 به نمایش گذاشت N9 با پوشش درخشان سفید بود. این تلفن که مجهز به سیستم عامل MeeGo است قبلا در رنگ های آبی، مشکی و صورتی عرضه شده بود اما نوکیا N9 سفید را نیز در این نمایشگاه معرفی کرد.

از آنجای که نوکیا پس از مدت کمی از عرضه N9 تلفن Lumia 800 را با همان مشخصات فنی ولی با سیستم عامل WP Mango معرفی کرد. این احتمال وجود دارد که نوکیا N9 را برای آزمایش سیستم عامل MeeGo تولید کرده باشد.

تغییر رنگ تنها تغییر در N9 سفید نیست. در نسخه های دیگر N9، لبه های تلفن از جنسی ساخته شده که به راحتی کثیف می شود و ظاهر گوشی زیبای خود را از دست می دهد. اما نوکیا این مشکل را در نسخه سفید N9 رفع کرده و بدنه آن را بصورت براق و از جنسی ساخته که دیرتر کثیف شود.

مشخصات فنی Nokia N9 شباهت زیادی به Lumia 800 دارد اما نمایشگر آن کمی بزرگتر (3.9 اینچ) و سیستم عامل آن MeeGo است. مشخصات فنی N9 را در GSM Arena مشاهده کنید.

رنگ و طراحی N9 سفید واقعا جذاب است و نظر هر کسی را به خود جلب می کند:

قیمت نوکیا N9 حدود 670 دلار است.

منبع: GSM Arena

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات