مقایسه و بررسی Toyota Yaris و Mazda 3

جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
تویوتا یاریس سدان و مزدا 3 جزو ماشین هایی هستند که همیشه بین خرید این دو برای کاربران شک و تردید وجود دارد. این بار نیز یکی از کاربران زومیت درخواست مقایسه این دو ماشین را کرده تا بتواند بهترین مدل را برای خود انتخاب کند. در ادامه ماشین های Mazda3  و تویوتا یاریس را مختصرا بررسی و مقایسه می کنیم.
تبلیغات

راحتی صندلی ها

Mazda3-vs-yaris-sedan-2009-Backseat

Mazda3 اتاق بزرگتری نسبت به Toyota yaris دارد و در نتیجه  مسافرانی که عقب ماشین هستند، فضای بیشتری دارند.  اگر قرار باشد در صندلی عقب یاریس سه نفر نشسته باشند، ممکن است پس از مسافت های طولانی احساس خستگی شدیدی بکنند. ولی در فضای صندلی های جلو، تفاوت چندانی بین Yaris و Mazda3 وجود ندارد. بنابراین تا اینجای مقایسه اگر به دنبال ماشین خانوادگی هستید، یک امتیاز بیشتر برای Mazda3 ثبت کنید.

تسهیلات و راحتی

مخزن سوخت Mazda3 بزرگتر از مخزن سوخت Yais Sedan است و در مسافت های طولانی هرچه مخزن سوخت بزرگتر باشد، نیاز کمتری به پمپ بنزین دارید. حجم مخزن Mazda 3 معادل 14.5 گالون و حجم مخزن سوخت مزدا معادل 11.1گالون است. یعنی یاریس 3.4 گالون حجم بنزین کمتری نسبت به مزدا می تواند سوخت ذخیره کند که حجم کمی هم نیست. البته اگر از ماشین در مسافت های زیاد و جاده ای استفاده می کنید، حجم مخزن بزرگ سوخت یک مزیت است ولی در مسیر های داخل شهری و کوتاه این مسئله خیلی هم اهمیت ندارد.

Mazda3-vs-yaris-sedan-2009-length

آنچه در مسیرها و راه های داخل شهری اهمیت دارد، ابعاد ماشین است. هر چه ماشین کوچکتر باشد، جای پارک کردن هم راحت تر پیدا می شود (خصوصا در شهر تهران که معمولا همه به دنبال جای پارک هستند). از این نظر اما یاریس امتیاز بهتری نسبت به مزدا 3 کسب می کند. چراکه ابعاد کوچکتری نسبت به Mazda3 دارد. درازی Mazda3 دقیقا معادل 4.5 متر است در حالیکه درازی طول Toyota Yaris معادل 4.3 متر  است. یعنی تقریبا 20 سانتی متر کمتر از Mazda3. این در حالی است که Mazda3 نسبت به Yaris پهن تر نیز هست. البته نباید این نکته را فراموش کرد که اندازه ماشین بسته به سلیقه شما است. اگر ماشین های بزرگ تر و خشن تر را می پسندید، بزرگ بودن مزدا 3 برای شما مزیت خواهد بود. ولی اگر مشکل جای پارک در محل سکونت یا محل کار خود را دارید، باور کنید که 20 سانتی متر هم می تواند کمک بزرگی به شما بکند.

مصرف سوخت

مصرف سوخت مزدا3 بیشتر از یاریس است. سوخت مزدا در سطح شهر 24 مایل به ازای هر گالون و در جاده ها 32 مایل به ازای هر گالون است. در حالیکه یاریس با هر گالون می تواند در شهر مسافت 29 مایل و در جاده مسافت 36 مایل را طی کند.

هزینه Base و هزینه حمل

از نظر مالی خرید Yaris به صرفه تر است (البته در کشور ما قیمت ها تقریبا برابر هستند ولی قیمت واقعی یاریس کمتر از مزدا3 است).  پس قبل از خرید حتما به جیب خود سری بزنید.

دست فرمان، خوش دستی، عملکرد و قدرت ماشین

فرمان هر دو ماشین در پیچ ها نرم و خوب است و می توانید به راحتی ماشین را در پیچ و خم ها کنترل کنید. ولی Torque مزدا3 بیشتر از یاریس است و این به این معناست که شما در یاریس قدرت و سرعت مزدا 3 را نمی بینید. شاید اگر فقط پشت یاریس باشید، احساس خوبی کنید و قدرت و سرعت ماشین را هم خوب ببینید. ولی اگر پشت فرمان مزدا3 هم بنشینید، تفاوت عمده این دو را احساس خواهد کرد.

Mazda3-vs-yaris-sedan-2009-far

وقتی صحبت از قدرت ماشین است، یاریس در برابر مزدا3 کم می آورد. 148 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه مزدا3 در برابر 106 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه یاریس، نشان دهنده قدرت موتور مزدا3 در برابر یاریس است.

Mazda3-vs-yaris-sedan-2009-Engin

هر دو ماشین 4 سیلندر هستند و حجم موتور یاریس 1.5 لیتر و حجم موتور مزدا 2 لیتر است(مصرف سوخت یاریس کمتر از مزدا3 است).

حجم بار صندوق ماشین

Mazda3-vs-yaris-sedan-2009-cargo

برعکس حجم صندلی عقب ماشین که مزدا جای بیشتری داشت، صندوق ماشین یاریس جای بیشتری نسبت به مزدا3 دارد.

گارانتی و خدمات از فروش

گارانتی هر دو مدل مزدا و یاریس همانند هم هستند.

امنیت ماشین ها

Feature های امنیتی مزدا3 بیشتر از یاریس سدان است. در تست Car Crashing Test هم باید نمره بالاتری به Mazda3 داد. در واقع درجه امنیت راننده و سرنشین کنار راننده در تست Crash حالت Front Imapc این دو ماشین تقریبا نتایج یکسانی داشته است. ولی در حالت Side Impact ماشین مزدا3 درجه امنیت فوق العاده بالاتری نسبت به تویوتا یاریس سدان دارد. اگر به مزدا 3 در تست Side Impact Crash Test عدد 7 تعلق بگیرد می توان به تویوتا یاریس سدان تنها 3 امتیاز داد.

نتیجه نهایی

بنابراین انتخاب ماشین باید به سلیقه و کاربرد مصرف کننده متفاوت باشد. ممکن است شما به مسافرت خانوادگی زیادی بروید ویا اصولا ماشین های بزرگ تر را بیشتر دوست داشته باشید، در محل عبور مرور شما و محل کار یا سکونتتان جای پارک زیادی وجود داشته باشد تا نخواهید نگران جای پارک باشید و همچنین هزینه لازم برای خرید هر دو ماشین را داشته باشید، در این صورت مزدا 3 انتخاب بهتری است. ولی اگر مصرف سوخت ماشین در شهر شما که شلوغ هم هست و جای پارک زیادی در آن پیدا نمی شود، مهم است و ماشین شما، بیشتر مصرف شخصی دارد بهتر است به فکر خرید یک یاریس باشید.

علاوه بر اینها امنیت ماشین هم جزو گزینه های بسیار مهم است که باید به آن هم توجه کرد.

منبع: Edmunds | newCars

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات