AMD در CES چه چیزی را به نمایش خواهد گذاشت؟

چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
کمتر از یک هفته تا شروع نمایشگاه CES 2011 باقی مانده است و تقریبا تمام شرکت های حاضر در این نمایشگاه کم و بیش از محصولات و فناوری های جدید خود که قرار است  در CES به نمایش گذاشته شوند، پرده برداری کرده اند. به نظر می رسد AMD نیز لپ تاپ های مجهز به پردازنده های AMD Fusion را به نمایش بگذارد در ادامه تاریخچه مختصری از نبرد بین AMD و Intel و دلایل عقب ماندن AMD در این نبرد پرداخته شده است. در نهایت نیز برگ برنده AMD در CES بررسی شده است.
تبلیغات

اگر در مورد شرکت های Intel و AMD اطلاعات زیادی ندارید و یا تازه وارد دنیای فناوری شده اید باید بدانید که اینتل و ای ام دی دو تولید کننده مطرح پردازنده یا CPU در دنیا هستند و تقریبا تمام کامپیوترهای شخصی، نوت بوک ها و نت بوک ها با پردازنده یکی از این دو شرکت ساخته می شود البته باید این موضوع را هم بدانید که اینتل سهم بازار بسیار بسیار بیشتری نسبت به AMD دارد.

زندگی زیر سایه اینتل

مشکل همیشگی AMD در بازار پردازنده های جهان زندگی کردن زیر سایه اینتل است. یعنی همیشه اینتل پیش رو بوده است، در دهه نود و زمانی که اینتل به اندازه کافی قدرت نداشت که کل بازار پردازنده ها را تغذیه کند، AMD تصمیم بسیار اشتباهی را اتخاذ کرد و اعلام کرد که دیگر از سوکت پردازنده های اینتل استفاده نخواهد کرد. و اینتل نیز به اندازه کافی بزرگ شده بود که این جدایی برایش مشکل ساز نشود.

تقریبا 10 سال است که تمرکز بازار برروی لپ تاپ هاست. اینتل با پرداخت حق اختراع Trasmeta توانست پردازنده های موبایل با ترکیب فناوری قدرت، شبکه بی سیم و  مصرف کم را عرضه کند. و فاصله خود را با AMD بیشتر و بیشتر کرد. AMD نیز تنها در بازار رقابتی پردازند های ارزان قیمت باقی ماند.

AMD برای رقابت با Intel می بایست فناوری بهتری را عرضه می کرد اما اینتل همیشه می توانست در مقابل پردازنده های AMD پردازنده قوی تر و بهتری را عرضه کند و بازار را بدست آورد ولی AMD توانایی دارد که اینتل در آن ضعیف است!

ضعف اینتل در گرافیک است. در حقیقت اینتل در مقابل قدرت AMD و یا NVIDIA در زمینه گرافیک حرفی برای گفتن ندارد. و به نظر می رسد AMD سعی دارد از این راه حمله خود را به اینتل آغاز کند.

آغاز بازی

تا سال 2006 وضعیت بازار کارت های گرافیک شباهت های زیادی به وضعیت اینتل و ای ام دی در بازار CPUها داشت شرکت های Nvidia و ATI دو تولید کننده مطرح در بازار کارت های گرافیک بودند و Nvidia جایگاه اینتل را داشت و ATI نیز وضعیت شبیه به AMD را تجربه می کرد البته اختلاف بین Nvidia و ATI در سهم بازار به شدت Intel و AMD نبود ولی NVIDIA همواره سهم بازار بیشتری داشت. در سال 2006 شرکت AMD تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کرد و با پرداخت 5.4 میلیارد دلار شرکت ATI را خرید و از آن خود کرد. در آن زمان هیچ یک از دو شرکت Nvidia و یا AMD آنقدر پول نداشتند تا دیگری را بخرند.

AMD کمی بعد کارخانه اصلی خود را فروخت و کارخانه بهتری را به نام Global Foundries خریداری کرد تا ظرفیت ساخت نیمه هادی را افزایش دهد و فاصله خود را با اینتل کم کند.

هیچ کدام از این دو حرکت AMD بدون یک ریسک جدی و حرکت اساسی تاثیر چندانی نخواهد داشت. هدف نهایی AMD خلق چیزی است که بتواند در مقابل اینتل به رقابت بپردازند و علاوه براین بتواند در مقابل عکس العمل اینتل نیز دوام بیاورد.

نتیجه

در CES امسال AMD با AMD Fusion ظاهر خواهد شد AMD Fusion ترکیب GPU و CPU را بصورت همزان خواهد داشت یعنی AMD از قدرت خود در پردازنده های گرافیکی یا GPU ها استفاده کرده است و سعی دارد نگاه بازار را به سمت خود جلب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد AMD Fusion به مقاله ای که پیش تر تحت عنوان "با ورود AMD Bobcat کار پردازنده های Atom اینتل به پاپان می رسد". منتشر شده است مراجعه نمایید.

در نمایشگاه CES 2011 لپ تاپ های قدرتمند و سبکی به نمایش گذاشته خواهند شد که طول عمر باتری آنها 10 ساعت خواهد بود.  این نوت بوک ها مجهز به پردازنده های AMD بوده و از DirectX 11 پشتیبانی خواهند کرد.

به نظر شما AMD بالاخره موفق خواهد شد حتی در بازار نوت بوک ها و یا نت بوک ها از رقیب قدرتمند خود اینتل پیشی بگیرد؟

منبع: TG Daily

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات