سامسونگ در حال تولید پنل تلویزیون OLED با سایز ۵۵ اینچ

یک‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا سامسونگ که از دانش بالایی در زمینه تولید پنل‌های OLED برخوردار شده و قصد تولید پنل تلویزیون OLED در سایز بزرگ را دارد.
تبلیغات

تاکنون از تکنولوژی OLED در تولید پنل‌های سایز کوچک یا نمایشگر موبایل استفاده می‌شد و این اولین تجربه ساسونگ در این سایز خواهد بود ای نمایشگر در سال 2011 و 2012 وارد بازار خواهد شد. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد OLED و تفاوت آن با LED Backlight ارائه شده است. قبل از معرفی پنل جدید OLED سامسونگ، اطلاعات مختصری در زمینه LED ها مرور می‌کنیم.

LED های موجود در بازار

تلویزیون‌های LCD با نور پس‌زمینه LED، که امروزه توسط بسیاری از تولید کننده های تلویزیون LED TV نامیده می‌شوند نوعی از LCD TV ها هستند که از نور پس‌زمینه ال ای دی (LED backlight) به جای نور فلورسنت استفاده می‌کنند.

LED ها انواع مختلف هستند: داینامیک RGB LED که در آن LEDها در پشت پنل قرار می‌گیرند و Edge-LED که در آن LEDها در کنار پنل قرار گرفته و نور را به پشت پنل می تابانند.

تفاوت LED های فعلی بازار و OLED ها

OLED که مخفف کلمه Organic Light Emitting Diode است به دسته ای از LED ها گفته می‌شوند که به صورت Organic یا مجموعه‌ای در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. OLED ها نیاز به نور پس‌زمینه نداشته و خود OLEDها صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند. OLED ها در نمایشگرهای مختف همچون تلویزیون ، مانیتور کامپیوتر ، وسایل قابل حمل و سبک همچون موبایل و تبلت، ساعت و ... استفاده می‌شوند.

ازآنجاکه نمایشگر های OLED نیازی به نور پس‌زمینه ندارد، می‌توانند رنگ مشکلی عمیقی ایجاد کنند. این نمایشگر ها همچنین باریک تر و سبک تر از پنل‌های کریستال مایع (LCD) یا LED backlight ها باشند. نمایشگر های OLED کنتراست بیشتری نسبت به LED Backlight و LCD خواهند داشت.

بعد از بررسی این دو تکنولوژی و مشاهده تفاوت آن‌ها به بررسی پنل جدید OLED سامسونگ می‌پردازیم.

تلویزیون 55 اینچ OLED سامسونگ

امروزه تولید تلویزیون‌های بزرگ OLED، غیر ممکن است. چراکه تولید‌کنندگان، خط تولید پنل‌های سایز بالای OLED را ندارند. سامسونگ تصمیم به تغییر این روند دارد و در May 2011 تصمیم به راه اندازی کارخانه جدید تولید OLED خود دارد. این پنل ها ، پنل‌های نسل 8 خوانده می‌شوند.

با ایجاد خط تولید پنل‌های نسل 8 ، سامسونگ قادر خواهد بود پنل‌های تلویزیون OLED در سایزهای بزرگ را تولید کند. بنابراین بیشتر تلویزیون‌های LCD با سایز 40 تا 55 اینچ توسط خط تولید نسل هشتم، تولید خواهند شد. به نظر می‌رسد سامسونگ بیش از پیش به سوی تولید پنل‌های OLED سایز 40 تا 55 اینچ روی خواهد آورد. اولین تولید این کارخانه برای این نسل پنل ها ، تعداد 4000 دستگاه OLED TV در ماه خواهد بود که تعداد بسیار کمی است. مسلما این تلویزیون‌ها قیمت بالایی خواهند داشت و در سال 2011 یا 2012 روانه بازار خواهند شد.

samsung55goled-1

ساموسنگ با اجرای این پروژه نشان خواهد داد که قادر است پنل‌های سایز بالای OLED را تولید کند. در صورت موفقیت وی در این پروژه، سامسونگ تولید بیشتر پنل‌های خود را به سمت نسل 8 پیش می‌برد.

از دیگر مزایای این پنل‌های این است که علاوه بر مصرف کمتر برق، طول عمر آن‌ها به 100,000 ساعت افزایش می یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات