اپل در مقابل مایکروسافت: آمار و ارقام دروغ نمی گویند.

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
مطالعه 5 دقیقه
آیا اپل می تواند بازار انحصاری سیستم عامل ویندوز مایکروسافت را بهم بزند؟ آیا ابزارهای قابل حمل در حال جایگزین شدن با کامپیوترهای خانگی هستند؟ برای پاسخ به این سئوالات آمار و ارقام ارزشمند و دقیقی جمع آوری شده است.
تبلیغات

پس از گذشت سال ها از زمان شروع استفاده از کامپیوتر بین مردم عادی، مایکروسافت همیشه در بالای قله  بوده است. اما با حضور شرکتهای همچون اپل و گوگل در این صنعت شرایط در حال تغییر است. در سال های اخیر ساخت وسایل جدید و بازاریابی بسیار وسیع Apple فروش میلیارد دلاری را به همراه داشته است. همچنین در حال حاضر رقابت بسیار سختی مابین اپل و گوگل در بازار کامپیوترها و موبایل های قابل حمل شکل گرفته است که ممکن است موجب کم رنگ شدن مایکروسافت شود.

هیچ یک از دو شرکت اپل و مایکروسافت در اخبار و آمارهایی که منتشر می کنند خود را عقب تر از دیگری نمی دانند اما به این آمارها نمی توان اتکا کرد. براساس آمار فروش می توان نتایجی را بدست آورد ولی ما سعی کردیم این موضوع را موشکافی کنیم.

سایت Net Market Share گزارشاتی از 160 میلیون استفاده کننده اینترنت که از مجموعه بزرگ سایت های طرف قراردادش بازدید می کنند منتشر کرده است (جهت اطلاع از روش تهیه گزارشات این جا کلیک کنید) گزارشات ماهیانه در مورد سیستم عامل ها شامل جزئیات بسیار ارزشمندی است. آمار سیستم عامل های موبایل نیز از سه سال پیش بصورت کامل جمع آوری شده است.

کاربران ویندوز XP رو به کاهش هستند

در اوایل سال 2008 میلادی، پس از انتشار ویندوز ویستا، کاربران ویندوز به صورت قابل ملاحظه ای بروز رسانی به آن را رد کردند. کمتر از 10 درصد کاربران ویندوز به ویستا مهاجرت کردند. کمتر از 5% کاربران نیز از نسخه قدیمی تر از ویندوز XP استفاده می کنند. اما داستان ویندوز 7 کاملا متفاوت است تنها یک سال پس از انتشار ویندوز 7، بسیاری از کاربران ویندوز به 7 مهاجرت کردند. پس از انتشار ویندوز 7 تعداد کاربران ویندوز XP حدود 20 درصد کاهش یافته است.

chart1_windows_fragmentation

هیچ مدرکی که نشان دهد کاربران در حال ترک ویندوز هستند وجود ندارد

در مقایسه با دو سال و نیم پیش تعداد کمی از کاربران کامییوترهای خانگی ویندوز را ترک کرده اند. تعداد کاربران ویندوز نسبت به 2.5 سال پیش از 95.4 درصد به 91.1 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین درسال 2010 تعداد کاربران لینوکس بطور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و تنها 0.85% استفاده کنندگان، سیستم عامل لینوکس دارند. این در حالی است که در سال 2009 حدود 1.08% کاربران اینترنت سیستم عامل لینوکس داشتند. جالب است بدانید که درصد استفاده از سیستم عامل OS X اپل نیز کاهش یافته است در سال گذشته درصد استفاده کنندگاه OS X از 5.26%  به 5.00% کاهش یافته است. اگر دقت کرده باشید به همان میزان که استفاده کنندگان سیستم عامل ویندوز کاهش یافته است، سیستم عامل های دیگر نیز کاهش داشته اند.

اپل به لطف وسایل مبتنی بر iOS در حال پیشی گرفتن از مایکروسافت است.

شکی نیست که طی سال های اخیر Mac موفقیت بسیار بزرگی برای Apple به همراه داشت زمانی که مایکروسافت با ویندوز ویستا نارضایتی بسیاری از کاربران را موجب شد، Apple با تبلیغات بسیار تهاجمی کاربران OS X را افزایش داد. آمار نشان می دهد که کاربران اینترنت که از سیستم عامل های Apple استفاده می کردند در سال 2008 حدود 3.45% بود و این میزان در سال پیش به 5% افزایش یافت. همانطور که پیش تر گفتیم سهم کاربران کامپیوترهای خانگی Apple مانند باقی رقبای خود کاهش داشته است اما به لطف وسایل قابل حمل مانند iPhone و iPad سهم کلی کاربران اینترنت که از سیستم عامل های Apple استفاده می کنند افزایش یافته است. در نموداری که در ادامه آمده است رشد چشم گیر Apple مشهود است.

chart2_apple_share_of_internet_usage

تعداد کاربران اینترنت که از موبایل استفاده می کنند بشدت رو به افزایش است

آماری که در این بخش به آن می پردازیم بسیار جالب است، به نظر می رسد مایکروسافت نیز می بایست توجه ویژه ای به آن داشته باشد. در سال 2007 میلادی ترافیک اینترنت در موبایل ها بسیار کم بود اما امروز 3% از ترافیک اینترنت توسط  کاربرانی که از سیستم عامل های موبایل استفاده می کنند اشغال می شود. و این آمار هر روز رو به افزایش است. پیش بینی می شود در 2 سال آینده و یا کمی دیرتر میزان استفاده کنندگان اینترنت با وسایل موبایل به بیش از 20 درصد برسد.

chart3_mobile_internet

دور از تصور نیست که بیشتر ترافیک اینترنتی  ابزارهای موبایل برای Apple باشد.  Apple پیشرو در شاخه موبایل است و 42 درصد از کل ترافیک اینترنت موبایل توسط دارندگان وسایل مجهز به سیستم عامل iOs صورت می پذیرد پس از آن کل پلت فرم های جاوا (Jave ME)  است که 37% سهم دارد، بسیاری از تلفن های همراه معمولی از سیستم عامل های مبتنی بر جاوا استفاده می کنند. سیستم عامل Symbian نوکیا با 11% سهم در رتبه سوم و Android نیز با 8% سهم در رتبه چهارم قرار دارد.

با توجه به پیشرفت و افزایش قدرت و بازده موبایل ها و ابزارهای قابل حمل، بسیاری از اموری که پیش تر فقط با کامپیوترهای شخصی امکان پذیر بود، امروز با موبایل ها انجام می شود در نتیجه میزان استفاده از این ابزارها هر روز افزایش می یابد. مایکروسافت از بازار موبایل ها عقب افتاده است ولی پس از انتشار ویندوز 7 موبایل و تبلیغات بسیار وسیع سعی دارد سهمی از این بازار بدست آورد.

منبع: zdnet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات