آیا تامین سوخت از کره ماه امکان پذیر است

دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
یک سال قبل بسته ماهواره ای دوقلوی ناسا با نام LCROSS، به سطح ماه منتقل شد و موفق به کشف آثاری از وجود آب در سطح ماه گردید. ولی به تازگی اطلاعات تازه ای توسط  LCROSS و LRO کشف شده که نشان می دهد خاک موجود در سطح ماه و دهانه های شبیه به کوه های آتشفشان در سراسر این کره،  سرشار از مواد بسیار مفیدی است.
تبلیغات

اخیرا ، ناسا توسط دو ماهواره جدید ارسال شده به فضا، با نام های LRO  و  LCROSS کشف کرده است که خاک موجود در سطح ماه دارای مواد مفیدی است. همچنین دهانه های آتشفانی سطح ماه شامل مواد شیمیایی غنی شده است  و ماه نیز از نظر شیمیایی کاملا فعال است. همچنین این دو ماهواره کشف کرده اند که در سطح ماه، چرخه آب نیز وجود دارد.

این ماهواره های دو قلو به همراه موشک پرتاپ شده به ماه، تکه ای از مواد موجود در سطح خاک که تقریبا 10 مایل با دهانه یک آتشفشان فاصله دارد را از سطح ماه جدا می کنند. این تکه ها به احتمال زیاد، میلیارد ها سال با اشعه مستقیم خورشید تماس نداشته اند .

lcross-impact-1

توسط ابزارآلات موجود در LCROSS  و LRO و آزمایش روی ابر های بخار، مواد باقی مانده و خاک موجود در دهانه آتشفشان های موجود، وجود آب و دانه های یخ در سطح ماه اثبات می شود. این بدین معناست که "در گذشته آب یخ زده شده به طریقی به سطح ماه رسیده و یا فرایند های شیمیایی باعث تولید یخ انباشته شده در حجم بالا گردیده است."

آب موجود در این خاک در اثر سرما، یخ می زند و در اثر گرمای حاصل از خورشید، به بخار تبدیل می شود. دانشمندان معتقند این آب ممکن است در یک ستاره دنباله دار وجود داشته و در اثر برخورد به کره ماه به آن منتقل شده است. همچنین احتمال می رود چرخه ای در این کره وجود دارد که چرخش آن صد ها هزار سال به طول می انجامد و بخشی از آن تولید آب است. آنها پس از تحقیقات بسیار دریافتند که آب در این سیاره در قسمت های مختلف توزیع یکسانی ندارد و ممکن است در قسمت هایی از فضای اطراف این کره آب وجود داشته باشد و در قسمت هایی آب موجود نباشد.

مواد دیگری نیز مانند فلز های سبک وزن، سدیم و نقره در این خاک یافت شده است. ولی همچنان ارزشمند ترین ماده که بشر در این کره به دنبال آن بوده، آب است. دانشمندان در آینده به دنبال این هستند که در کدام قسمت های سطح ماه آب، بیشتری وجود دارد و این آب از کجا به این سیاره منتقل شده است. همچنین وجود گاز هیدروژن، آمونیاک و متان ممکن است در آینده این کره را به منبع تولید سوخت برای بشر، تبدیل کند.

منبع: gizmag

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات